بورس و اوراق بهادار، بازاریابی داخلی و خارجی، اقتصادی، مدیریت، بازرگانی، قوانین امور گمرکی
تبلیغات
آموزش تخصصی بازار مالی (بورس و اوراق بهادار - فارکس - طلا - بورس کالا - بورس نفت - بورس های بین المللی و....) بصورت کاملا" خصوصی و یا غیر خصوصی سئوالات و یا تقاضای خود را به آدرس hm.nazari20@gmail.com و یا hm.nazari20@yahoo.com ارسال کنید
کارمندان ایرانی از افغانی ها کمتر کار می کنند/ خسارت تعطیلات نوروز براقتصاد ایران
دو شنبه 12 اسفند 1392 ساعت 14:57 | بازدید : 907 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

کارمندان ایرانی از افغانی ها کمتر کار می کنند/ خسارت تعطیلات نوروز براقتصاد ایران

اقتصاد > اقتصاد کلان - براساس تازه ترین گزارش ها میزان فعالیت مفید روزانه کارمندان ایرانی به 22 دقیقه رسیده است. این عدد حتی در قیاس با کارمندان افغانستان، پاکستان، ترکیه و امارات هم کمترین عدد در منطقه است.
 سال گذشته میزان فعالیت متوسط ایرانیان 64 دقیقه محاسبه شده بود که این عدد در سال 92 به 22 دقیقه در روز رسیده است. سال 1390 ساعت متوسط کاری برای بخش خصوصی کشور 2 ساعت و 6 دقیقه بود. برمبنای این اعداد،حسین قدیری ابیانه طی محاسباتی در کتاب «توهم نفتی و اقتصاد استراحتی» به این نتیجه رسیده است که در صورتی که طول دوره خدمت کارمندان ایرانی 30 سال در نظر گرفته شود، آنها معادل 2860 ساعت در روز یعنی معادل 65 هفته کار مفید انجام می دهند. براین اساس هر کارمند رسمی دولتی در طول 30 سال معادل سه ماه کار مفید انجام می دهد. براساس آنچه مرکز پژوهش های مجلس ارائه داده میزان ساعت کار مفید برای تمام ادارات و کارمندان ایرانی قابل محاسبه نیست چراکه میزان بهره وری در ادارات مختلف متفاوت است. با این وجود در گزارش دیگری که سال 91 از سوی مرکز پژوهش های مجلس ارائه شد  میزان ساغت کار مفید کارمندان ایرانی هفتگی 11 ساعت برآورد شده بود.

فعالان بخش خصوصی و اقتصاددانان به شدت به وضعیت بهره وری نیروهای کار ایرانی اعتراض دارند. به باور آنها یکی از اصلی ترین دلایل کاهش رشد اقتصادی در ایران بهره وری پایین نیروی کار است. محاسبات نشان می دهد هر سال 25 روز تعطیلات مناسبتی و 105 روز تعطیلات پنج شنبه ها و جمعه ها در تقویم رسمی کشور وجود دارد. در صورتی که کارمندان دولتی و بخش خصوصی از مرخصی 30 روز سالیانه استفاده کنند، میزان بهره وری آنها به 80 ساعت در سال کاهش می یابد. براین اساس کارمندان ایرانی به طور متوسط تنها 10 روز کاری فعالیت مفید انجام می دهند.

طی سال های گذشته اقتصاددانانی مانند احمد توکلی بارها به وضعیت تعطیلات بسیار در کشور اعتراض کرده اند. محاسبات مرکز پژوهش های مجلس تایید می کند هر روز تعطیلی معادل 1428 میلیارد تومان به اقتصاد ملی زیان وارد می کند. براین اساس 25 روز تعطیلی مناسبتی در سال معادل 36000 میلیارد تومان و 133روز تعطیلی سالیانه معادل 190000 میلیارد تومان خسارت به اقتصاد ملی وارد می کند. گزارش های رسمی نشان می دهد از سال 1358 تا سال 1391 تعداد تعطیلات رسمی کشور رشد 67 درصدی را تجربه کرده است. این محاسبات تایید می کند که یکی از اصلی ترین بحران های پیش روی اقتصاد ایران بحران در بهره وری نیروی کار و همچنین تعطیلات مکرر است.

تعطیلات مناسبتی در ایران و جهان

ایران

25

ژاپن

15

ایتالیا، نروژ، اتریش

13

فرانسه

12

کانادا، مالزی، کره جنوبی

11

امریکا، برزیل، پاکستان

10

اسپانیا، استرالیا، آلمان

9

انگلیس

8

چین، روسیه

7

سوئیس

4

هندوستان

3

 

براین اساس نوروز سال 93 نیز با 16 روز تعطیلی (تعطیلات رسمی پنج روز اول فرودین ماه است ولی جمع تعطیلات رسمی و غیررسمی از 29 اسفندماه تا 15 فرودین به طول می انجامد) معادل 22هزار و 848 میلیارد تومان به اقتصاد ملی ایران زیان وارد می کند. این میزان خسارت دو برابر کل یارانه ای است که دولت برای کمک به بخش تولید در سال 92 در نظر گرفته است. محاسبه ای دیگرکه از سوی یکی از نمایندگان مجلس ارائه شده نشان می دهد هر روز تعطیل معادل 800 میلیارد تومان براقتصاد ایران زیان وارد می کند. براین اساس خسارت ناشی از تطعیلات نوروزی به عدد 12 هزار و 800 میلیارد تومان می رسد. البته عدد 800 میلیارد تومانی به دو سال قبل مربوط است. با این وجود حتی در اینصورت هم خسارت تعطیلات نوروزی بازهم از کل یارانه نقدی 10  هزار میلیاردی کمکی دولت به بخش تولید بیشتر است. در صورتی که میزان تعطیلات تنها 5 روز در نظر گرفته شود میزان خسارت ناشی از این تطعیلات به عدد 7 هزار و 140 ملیارد تومان می رسد.

در ورزهای پس از تعطیلی نیز میزان فعالیت کارمندان به اندازه ای پایین می آید که عملا فعالیت یا عدم فعالیت آنها تاثیر قابل توجهی در وضعیت اقتصادی کشور ندارد.

میزان خسارت روزهای تطعیل برای اقتصاد ایران

تعداد روزهای تطعیل

میلیارد تومان

1 روز

1428

25 روز (مناسبتی)

36000

133 روز تعطیلی سالانه

190000

 

مقایسه میزان ساعت کار مفید ایرانیان و کشورهای دیگر جهان

کشور

ساعت کار مفید سالیانه

ایران

800 ساعت

ژاپن

4840 ساعت

کره جنوبی

3800 ساعت

چین

2840 ساعت

امریکا

2720 ساعت

ترکیه

2660 ساعت

پاکستان

2200 ساعت

افغانستان

1900 ساعت

آلمان

3400 ساعت

 

 


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


فاصله زیاد حقوق کارگران با خط فقر
دو شنبه 21 بهمن 1392 ساعت 15:22 | بازدید : 840 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 

3.5 میلیون کارگر مشمول قانون کار ماهیانه تنها 487هزارتومان دریافت می کنند که برای هر روز کار 16 هزار تومان و برای هر ساعت 2 هزارتومان می شود.
به گزارش مهر، مقامات کارگری کشور معتقدند افراد شاغل در گروه حداقل بگیر مجبور می شوند دستکم برخی اقلام مهم مورد نیاز زندگی مانند سفر و استراحت، آموزش و تحصیل را به صورت کامل و برخی اقلام مانند خوراک، پوشاک، درمان و مسکن را نیز با حذفیات فراوان و کیفیت پایین داشته باشند. در این میان، نیاز ماهیانه یک خانوار کارگری امسال دستکم به 1 میلیون تومان افزایش یافته است.
مقامات وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی می گویند از مجموع 11.5 میلیون کارگر مشمول قانون کار کشور، 3.5 میلیون نفر تنها از حداقل دستمزد مصوب شورای عالی کار برخوردار هستند که برای سال جاری 487 هزار و 125 تومان است.
همچنین در هفته گذشته برخی نمایندگان کارگری کشور در نامه ای به وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خط فقر را 2 میلیون تومان اعلام کردند که اساسا مقایسه ای بین حداقل دستمزد فعلی و خط فقر نمی تواند شکل بگیرد چون 1 میلیون و 513 هزارتومان اختلاف مشاهده می شود.
به این ترتیب می توان گفت حداقل 90 درصد کل مشمولان قانون کار کشور زیر خط فقر زندگی می کنند و دستمزدهای آنها کفاف تامین هزینه های ماهیانه خانوار کارگری را نمی دهد. متاسفانه آنچه که به عنوان حداقل دستمزد کارگران خوانده می شود سال ها محل چالش بین کارگران، کارفرمایان و دولت ها است.
شرایط وقتی نامناسب تر می شود که کارگران حداقل بگیر مجبور هستند برای استفاده از بیمه تامین اجتماعی، بخشی از مبلغ ناچیز حقوق 487 هزار و 125 تومانی ماهیانه خود را نیز بابت بیمه بپردازند و در واقع دریافتی آنها به کمتر از مصوبه شورای عالی کار نیز برسد.
حسین حبیبی با بیان اینکه 487 هزارتومان نه تنها با نرخ تورم همخوانی ندارد گفت: این رقم حداقلی تنها بر مبنای افزایش ناقص سالیانه طبق نرخ تورم اسمی اعلام شده بانک مرکزی است که اساسا شورای عالی کار به بند دوم ماده 41 قانون کار که به لزوم تعیین دستمزدی تامین کننده معیشت خانوار کارگری تاکید دارد، وارد نمی شود و این بخش از ماده 41 قانون کار همیشه مغفول مانده است.

عضو کمیته دستمزد شورای عالی کار با تاکید بر اینکه این شیوه تعیین دستمزد نه تنها آسیب های جدی به معیشت کارگران زده است، بلکه باعث ضرر همیشگی مشمولان قانون کار نیز شده است اظهارداشت: در سال قبل برای محاسبه وضعیت معیشتی خانوار کارگری 18 قلم اصلی را گزینش و محلسبه کردیم.
حبیبی خاطرنشان کرد: این اقلام در بهمن ماه سال گذشته با نرخ بازار آزاد حدود 800 هزارتومان بوده است. یعنی با حذف برخی موارد از سبد معیشت کارگران و قرار دادن صرفا نیازهای اولیه یک خانوار 4 نفره، به 800 هزارتومان رسیدیم که یک کارگر باید در ماه داشته باشد.
این مقام مسئول کارگری ادامه داد: حال اگر این موارد حداقلی را با سایر اقلام مورد نیاز در سبد عادی زندگی افراد محاسبه کنیم به رقم 2 میلیون تومانی خواهیم رسید که به تازگی از سوی کارگران نیز اعلام شده است.
به گفته وی، متاسفانه به دلایل گوناگون از جمله عدم اجرای قانون کار و بی اعتقادی برخی نسبت به قوانین موجود، باعث شده تا با وجود ثابت ماندن حقوق ها در سال جاری و افزایش قیمت ها، برخی کارگران حتی حداقل ها را نیز در کارگاه ها دریاقت نکنند و با مشقت های فراوانی در زندگی مواجه باشند

موضوعات مرتبط: متفرقه , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


"اصل 44" به شكاف طبقاتی دامن زده است!
دو شنبه 21 بهمن 1392 ساعت 15:18 | بازدید : 665 | نویسنده : حمید | ( نظرات )
3.5 میلیون کارگر مشمول قانون کار ماهیانه تنها 487هزارتومان دریافت می کنند که برای هر روز کار 16 هزار تومان و برای هر ساعت 2 هزارتومان می شود.
به گزارش مهر، مقامات کارگری کشور معتقدند افراد شاغل در گروه حداقل بگیر مجبور می شوند دستکم برخی اقلام مهم مورد نیاز زندگی مانند سفر و استراحت، آموزش و تحصیل را به صورت کامل و برخی اقلام مانند خوراک، پوشاک، درمان و مسکن را نیز با حذفیات فراوان و کیفیت پایین داشته باشند. در این میان، نیاز ماهیانه یک خانوار کارگری امسال دستکم به 1 میلیون تومان افزایش یافته است.
مقامات وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی می گویند از مجموع 11.5 میلیون کارگر مشمول قانون کار کشور، 3.5 میلیون نفر تنها از حداقل دستمزد مصوب شورای عالی کار برخوردار هستند که برای سال جاری 487 هزار و 125 تومان است.
همچنین در هفته گذشته برخی نمایندگان کارگری کشور در نامه ای به وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خط فقر را 2 میلیون تومان اعلام کردند که اساسا مقایسه ای بین حداقل دستمزد فعلی و خط فقر نمی تواند شکل بگیرد چون 1 میلیون و 513 هزارتومان اختلاف مشاهده می شود.
به این ترتیب می توان گفت حداقل 90 درصد کل مشمولان قانون کار کشور زیر خط فقر زندگی می کنند و دستمزدهای آنها کفاف تامین هزینه های ماهیانه خانوار کارگری را نمی دهد. متاسفانه آنچه که به عنوان حداقل دستمزد کارگران خوانده می شود سال ها محل چالش بین کارگران، کارفرمایان و دولت ها است.
شرایط وقتی نامناسب تر می شود که کارگران حداقل بگیر مجبور هستند برای استفاده از بیمه تامین اجتماعی، بخشی از مبلغ ناچیز حقوق 487 هزار و 125 تومانی ماهیانه خود را نیز بابت بیمه بپردازند و در واقع دریافتی آنها به کمتر از مصوبه شورای عالی کار نیز برسد.
حسین حبیبی با بیان اینکه 487 هزارتومان نه تنها با نرخ تورم همخوانی ندارد گفت: این رقم حداقلی تنها بر مبنای افزایش ناقص سالیانه طبق نرخ تورم اسمی اعلام شده بانک مرکزی است که اساسا شورای عالی کار به بند دوم ماده 41 قانون کار که به لزوم تعیین دستمزدی تامین کننده معیشت خانوار کارگری تاکید دارد، وارد نمی شود و این بخش از ماده 41 قانون کار همیشه مغفول مانده است.

عضو کمیته دستمزد شورای عالی کار با تاکید بر اینکه این شیوه تعیین دستمزد نه تنها آسیب های جدی به معیشت کارگران زده است، بلکه باعث ضرر همیشگی مشمولان قانون کار نیز شده است اظهارداشت: در سال قبل برای محاسبه وضعیت معیشتی خانوار کارگری 18 قلم اصلی را گزینش و محلسبه کردیم.
حبیبی خاطرنشان کرد: این اقلام در بهمن ماه سال گذشته با نرخ بازار آزاد حدود 800 هزارتومان بوده است. یعنی با حذف برخی موارد از سبد معیشت کارگران و قرار دادن صرفا نیازهای اولیه یک خانوار 4 نفره، به 800 هزارتومان رسیدیم که یک کارگر باید در ماه داشته باشد.
این مقام مسئول کارگری ادامه داد: حال اگر این موارد حداقلی را با سایر اقلام مورد نیاز در سبد عادی زندگی افراد محاسبه کنیم به رقم 2 میلیون تومانی خواهیم رسید که به تازگی از سوی کارگران نیز اعلام شده است.
به گفته وی، متاسفانه به دلایل گوناگون از جمله عدم اجرای قانون کار و بی اعتقادی برخی نسبت به قوانین موجود، باعث شده تا با وجود ثابت ماندن حقوق ها در سال جاری و افزایش قیمت ها، برخی کارگران حتی حداقل ها را نیز در کارگاه ها دریاقت نکنند و با مشقت های فراوانی در زندگی مواجه باشند.

 

Read more at http://www.esfahanemrooz.ir/fa/news/43936/%D9%81%D8%A7%D8%B5%D9%84%D9%87-%D8%B2%DB%8C%D8%A7%D8%AF-%D8%AD%D9%82%D9%88%D9%82-%DA%A9%D8%A7%D8%B1%DA%AF%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%A8%D8%A7-%D8%AE%D8%B7-%D9%81%D9%82%D8%B1-.html#2WkTa5QIlawWlJKW.99

"اصل 44" به شكاف طبقاتی دامن زده است!

گزارشهاي رسمي حاكي از سهم 16 درصدي كارمندان و كارگران در درآمدهاي مالياتي دولت است اما فعالان كارگري سهم حقوق بگيران را در درآمد مالياتي دولت بيش از 70 درصد مي دانند. اين در حالي كه آمار هاي غير رسمي از فرار نيمي از ماليات دهندگان خبر مي دهند.


 
با اين حال بنا بر لايحه بودجه ي مصوب مجلس قرار است در سال آينده ماليات بر ارزش افزوده يك درصد بيش از قانون اخذ شود و بر اين اساس مصرف كننده نهايي مي بايست در سال 93 هشت درصد قيمت كالا را به عنوان ماليات پرداخت كند. 

 
اين در حالي است كه ميزان معوقات بانكي در يك سال گذشته از 50 هزار ميليارد تومان به 100 هزار ميليارد تومان افزايش يافته است و بنا به گفته سخنگوي دستگاه قضا هيچ عزم جدي اي براي بازپسگيري آن وجود ندارد. او حتي از يك پرونده 8 هزار ميلياردي نام برد كه هيچ شكايتي از آن وجود ندارد.

 
دكتر حسين راغفر استاد دانشگاه و كارشناس مسائل اقتصادي در گفتگو با فرارو معتقد است كه دولت اساسا موضوعات ديگري را بر رفاه شهروندان ترجيح مي دهد و اين تنها مورد نيست.

 
دكتر راغفر با اشاره به اين نكته كه بيش از نيمي از اقتصاد كشور اصلا ماليات پرداخت نمي كنند گفت: «دولت مي توانست با اخذ ماليات از اين افراد نظام حمايتي خود را به نفع افراد با درآمد هاي پايين گسترش دهد و وضع اشتغال در جامعه را بهبود ببخشد.»

 
اين استاد دانشگاه همچنين با اشاره به افزايش دو برابري معوقات بانكي افزود: «تمامي اين افراد كساني هستند كه با ارتباط هاي پشت پرده موفق به دريافت وام هاي كلان مي شوند و از پرداخت آن سر باز مي زنند.»

 
وي تصريح كرد: «بازگشت منابع بانكي و اخذ ماليات از اين افراد منوط به رايزني رئيس دولت با سطوح بالاي حكومتي است و رئيس جمهور مي بايست بر اين نكته تاكيد كند كه با اين شرايط نمي توان كشور را اداره كرد.»

 
اين كارشناس مسائل اقتصادي با طرح اين نكته كه اجراي اصل 44 به شكاف بيشتر طبقاتي و افزايش فقر و نابرابري منجر شده است گفت: «آنچه كه به عنوان هدف اصلي اين طرح عنوان شده گسترش فضاي رقابت بوده است اما در عمل فضاي ناعادلانه اي به وجود آمده است كه بخش خصوصي حاضر به مشاركت نيست.»

 
دكتر راغفر ادامه داد: «با خالي شدن فضا از بخش خصوصي بخش هاي دولتي و نيمه دولتي كار را به دست مي گيرند و از پرداخت ماليات طفره مي روند. رانت موجود به گسترش شكاف طبقاتي دامن زده است.»
موضوعات مرتبط: متفرقه , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


4 اشتباه بزرگ هنگام "خرید لپ تاپ"
دو شنبه 21 بهمن 1392 ساعت 14:19 | بازدید : 1202 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

4 اشتباه بزرگ هنگام "خرید لپ تاپ"

برای خرید لپ‌تاپ، بهتر است که یک لیست از نیازهای‌تان درست کرده و گزینه‌هایی را که پیش رو دارید با آن لیست، مقایسه کنید. انجام این فرآیند، باعث می‌شود تا انتخابی آسان‌تر، دقیق‌تر داشته و در پول خود صرفه جویی نمایید.
 خوش‌بختانه قیمت لپ‌تاپ هم‌چنان رو‌ به‌کاهش است و این موضوع، می‌تواند فرصتی را به‌وجود بیاورد تا کاربران در هنگام خرید گزینه‌های بیشتری را پیش‌روی خود داشته باشند. همین دلیل، به‌تنهایی باعث می‌شود تا خرید لپ‌تاپ کمی دشوار به‌نظر برسد و خطاهای کاربران را در هنگام خرید افزایش دهد. در این مقاله چند اشتباه رایج کاربران را در هنگام خرید، خواهیم گفت. با آی‌تی رسان همراه باشید!
 
1- لپ‌تاپ بسیار کوچک، نخرید!
 قبول دارم که لپ‌تاپ های کوچک یا نوت بوک، زیبا و جذاب هستند اما به اندازه همتایان خود، مشخصات سخت افزاری خوبی ندارند. گرچه نوت بوک برای حمل و نقل مناسب‌تر است اما به‌یاد داشته باشید که صفحه نمایش کوچک آن‌ها باعث می‌شود که برای تایپ، بازی و تماشای فیلم ایده‌آل نباشند.
 
2- محصول بسیار بزرگ‌ نخرید!
 پیشنهاد می‌کنم که اصلا به دنبال خرید یک لپ‌تاپ با صفحه نمایش بسیار بزرگ، نباشید چرا که در غیر این‌صورت، حتی نمی‌توانید از لپ‌تاپ خود در محیط خارج از خانه نظیر کافی شاپ استفاده نمایید.

صفحه نمایش بسیار بزرگ برخی از مدل‌ها، ممکن است به بزرگی نمایشگر یک تلویزیون باشند. این بزرگی بیش از حد، باعث می‌شود تا لپ‌تاپ در کوله‌ پشتی شما به‌راحتی جای نگرفته و هیچ لذتی از کار با لپ‌تاپ تان، نبرید.  
 
3- بر روی "رم" بیش‌ از اندازه حساس نباشید!
وقتی به‌دنبال یک گزینه با "رم" بیشتر هستید، باید هزینه بیشتری را برای خرید آن محصول پرداخت نمایید. قبل از خرید لپ‌تاپ، برروی مقدار فضای "رم" که به آن نیازمندید، کمی فکر کنید. لپ‌تاپی را بخرید که میزان فضای "رم" آن برای استفاده شما مناسب باشد در غیر این‌صورت، فضای اضافی رم مانند این می‌ماند که شما یک خوراکی را فقط به خاطر ظاهر جذابش بخرید و هرگز از آن، استفاده نکنید.

4 گیگابایت رم برای انجام امور ساده نظیر وب‌گردی، پخش آهنگ و ... کافی به‌نظر می‌رسد. البته اگر گیمر هستید یا از رایانه قابل حمل‌تان توقع انجام کارهای گرافیکی دارید، خرید یک مدل با "رم" بالا کاملا توجیه پذیر است.  
 
4- هرگز یک لپ‌تاپ گیمری انتخاب نکنید، وقتی شما گیمر نیستید!
بیایید در یک چیز، رو راست باشیم. اغلب لپ‌تاپ‌ها امروزه می‌توانند یک گیمر معمولی یا عادی را پشتیبانی نمایند. پس حتما یک گیمر، نباید به‌دنبال گزینه‌های بسیار گران‌قیمتی باشد که مخصوص "بازی" ساخته شده‌اند. یکی از کلیدی ترین نکاتی که در هنگام خرید لپ‌تاپ باید رعایت کنید، فکر کردن به آنچه که شما با لپ‌تاپ خود انجام خواهید داد.  
 
اگر تمام نیاز شما از لپ‌تاپ، انجام کارهای ساده و گاهی اوقات به‌چالش کشیدن آن با بازی‌های گرافیکی است، یک گزینه با صفحه نمایش بزرگ را انتخاب کنید. در غیر این صورت، دنبال گزینه‌ای باشید که دارای پردازنده قوی‌تری است و صفحه نمایش با کیفیت‌تری دارد.
 
 برای خرید لپ‌تاپ، بهتر است که یک لیست از نیازهای‌تان درست کرده و گزینه‌هایی را که پیش رو دارید با آن لیست، مقایسه کنید. انجام این فرآیند، باعث می‌شود تا انتخابی آسان‌تر، دقیق‌تر داشته و در پول خود صرفه جویی نمایید. 
 
موضوعات مرتبط: متفرقه , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


اقتصاد سیاسی فساد
دو شنبه 16 دی 1392 ساعت 23:19 | بازدید : 749 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

اقتصاد سیاسی فساد

بحث مبارزه با فساد از جمله مباحث غامض اقتصادی سیاسی کشور است که طی سالیان گذشته به طور مکرر، در ادبیات سیاسی مطرح شده است.

صدور دستورالعمل رئیس جمهوری محترم به معاون اول، درخصوص لزوم مبارزه با فساد ویژه خواران و همچنین سوء استفاده کنندگان از شرایط تحریم، سبب شکل گیری واکنش های متفاوت و بعضا متضاد در بین تحلیلگران اقتصادی و سیاسی شد. بحث مبارزه با فساد از جمله مباحث غامض اقتصادی سیاسی کشور است که طی سالیان گذشته به طور مکرر، در ادبیات سیاسی مطرح شده است. با وجود سابقه طولانی شکل گیری چنین بحثی، عملکرد دولت های گذشته نشان می دهد که این موضوع صرفا در حد یک شعار با کارکردهای خاص سیاسی خود متوقف مانده و در عمل، نتوانسته انتظارات جامعه را برآورده سازد.

حال سوال این است که چرا با وجود اجماع نظری بر موضوعی چون مبارزه با فساد، در عمل و در واقعیت اقتصاد کشور، هیچ تحول چشمگیری از سوی دولت ها در این حوزه مشاهده نشده است؟

پاسخ این سوال از این جهت کلیدی است که اگر دولت یازدهم نیز همچون دولت های گذشته رویکردی شعاری و غیرعلمی را در بحث مبارزه با فساد دنبال کند، نه تنها هیچ دستاوردی نصیب کشور نشده است، بلکه تجربه ای بر تجربه های تلخ گذشته افزوده شده و امکان پیگیری جدی این مطالبه صحیح اجتماعی در آینده نیز از بین خواهد رفت.

در دانش اقتصاد سیاسی، به عنوان یکی از شاخه های مهم علم اقتصاد، تاکید می شود که اعمال هر سیاستی از سوی دولت، سبب شکل گیری دو گروه اجتماعی در سطح جامعه خواهد شد: گروه اول شامل کسانی است که به نوعی از سیاست اعلامی دولت منتفع شده اند (گروه برنده) و به نوعی حامی این سیاست به شمار می روند.

گروه دوم کسانی را در بر می گیرد که از سیاست اعلامی متضرر شده اند (گروه بازنده) و به نوعی مخالف آن به شمار می روند. توانایی دولت در اتخاذ و اجرای سیاست اعلامی، ارتباط مستقیمی با میزان و درجه نفوذ اقتصادی-سیاسی این دو گروه در سطح جامعه دارد.

برای مثال، اگر دولت تصمیم بگیرد یارانه بنزین را در سال 1393 هدفمند ساخته و با آزادسازی قیمت بنزین، درآمد حاصله را صرف توسعه حمل ونقل عمومی و ارزان کند، اتخاذ چنین سیاستی به طور طبیعی گروهی را متضرر و گروهی را منتفع خواهد ساخت. گروه متضرر در اینجا شامل اقلیت دارای وسیله نقلیه شخصی، صاحبان صنایع خودرو و... در جامعه است و گروه منتفع شونده شامل اکثریت مردمی است که دارای وسیله نقلیه شخصی نیستند و بیشتر از حمل ونقل عمومی استفاده می کنند. حال سوال این است که در این مثال مشخص، قدرت و نفوذ کدام گروه بیشتر است؟ شاید در ابتدا به علت تعداد بیشتر گروه منتفع شونده، این پاسخ به ذهن خطور کند که قدرت و نفوذ گروه منتفع شوندگان (اکثریت مردمی که وسیله نقلیه شخصی ندارند) بیشتر بوده و بنابراین راه برای اتخاذ چنین تصمیمی از سوی دولت تسهیل می شود. با این وجود، طی دهه های گذشته، به رغم وجود اجماع نسبی در سطوح کارشناسی در بحث هدفمندسازی یارانه بنزین – که علاوه بر هدرروی منابع کشور، آثار اقتصادی و اجتماعی گسترده دیگری همچون عدم توسعه حمل و نقل عمومی، افزایش ترافیک، آلودگی هوا، بیماری های مرتبط و... را نیز به دنبال داشته است- مشاهده می شود که اکثر دولت ها عملکرد موفقی در هدفمندسازی قیمت این حامل انرژی نداشته اند.

چرایی این واقعیت با استفاده از دانش اقتصاد سیاسی قابل فهم است. تعداد بیشتر گروه منتفع شوندگان الزاما به معنای قدرت و نفوذ بیشتر آنان نیست. تعداد زیاد ولی غیرمتشکل گروه منتفع شوندگان اعمال فشار سیاسی لازم برای اجرای سیاست صحیح از سوی دولت را ممکن نمی سازد. ساختار غیرمتشکل منتفع شوندگان سبب می شود تا آنها نتوانند از ابزارهای لابی، چانه زنی و مذاکره با سیاست گذاران به خوبی بهره ببرند. در مقابل تعداد کمتر، ولی متشکل گروه متضرر- شامل شرکت های خودروسازی، صاحبان وسایل نقلیه شخصی و... - از قدرت کافی جهت ایجاد فشار سیاسی، لابی و مذاکره با نهادهای تصمیم گیر و لغو چنین سیاستی برخوردارند.

بنابراین با در نظر گرفتن چارچوب تحلیلی فوق، می توان بحث فساد و دستور رئیس جمهوری به معاون اول خود را از همین منظر تحلیل کرد. مقابله با فساد یک خواست عمومی است، اما فضای اقتصادی سیاسی کشور تاکنون اجازه رسیدگی صحیح به این موضوع را نداده است. همچنین اعمال تحریم های اقتصادی گسترده علیه کشور به طور طبیعی سبب کاهش شفافیت فعالیت های اقتصادی به ویژه در حوزه بین المللی شده است. درواقع، سیاست گذار اقتصادی در بحث تحریم با یک بده بستان مواجه است که یک طرف آن تامین نیازهای کشور از طریق فضای غیرشفاف واسطه گری و دلالی است و طرف دیگر آن شکل گیری سازوکارهای مولد فساد در اقتصاد کشور. از آنجا که جمع محدود واسطه گران و دلالان دارای ساختار شکل یافته ای هستند، از قدرت تعامل، لابی و چانه زنی بیشتری هم در جهت پیشبرد منافع خود برخوردارند.

اما در خصوص دستورالعمل اجرایی رئیس جمهوری، به عنوان اولین نکته، باید توجه داشت آنچه از سوی رئیس جمهوری ابلاغ شده صرفا یک دستور اجرایی است و به طور ویژه دربرگیرنده سیاست یا ساز و کار مشخصی در بحث مقابله با فساد نیست. در واقع، تا زمانی که به همین دستورالعمل اکتفا شود، امکان شناسایی دقیق گروه برنده و بازنده وجود ندارد و در فضای واقعی کشور تحولی مشاهده نخواهد شد. نکته دیگر آنکه تعیین فرصت یک ماهه در دستورالعمل رئیس جمهور برای ارائه گزارش توسط معاون اول، هم می تواند به عنوان تهدید و هم فرصت ارزیابی شود. اگر در این فرصت یک ماهه صرفا به ارائه لیستی از ویژه خواران و سوءاستفاده کنندگان اکتفا شده و در عمل سیاست روشنی برای مقابله علمی و کارشناسی با مقوله فساد اتخاذ نشود، در این صورت همان طور که اشاره شد، همچون گذشته و به عنوان یک تهدید، تجربه ای به تجارب گذشته افزوده خواهد شد.

اما اگر اولویت اصلی در این یک ماه ارائه یک متدولوژی علمی و منطقی در گام اول برای مقابله با مقوله فساد و سپس شناسایی ساز و کارهای مولد فساد در دولت و سایر نهادهای کشور باشد، آنگاه به عنوان یک فرصت می توان این گام را مقدمه ای برای برداشتن گام های تکمیلی و موفقیت آمیز در آینده قلمداد کرد. نکته آخر هم اینکه قوه مجریه به رغم نقش گسترده و بی بدیل آن در عرصه اقتصادی سیاسی، تنها متولی مساله مقابله با فساد نبوده و نیست، بلکه قوای مقننه و قضائیه و سایر نهادهای کشور نیز هر کدام به نسبت سهمی که در اقتصاد و سیاست جامعه دارند، باید در این زمین مسوول و پاسخگو باشند. شناسایی نقش و جایگاه هر دستگاه و نهاد در بحث کنترل فساد، خود از جمله مهم ترین محورها و الزامات کاری است که البته باید با محوریت قوه مجریه، تعریف و تبیین شود.

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


رشوه و فساد در ادارات دولتی به امری عادی تبدیل شده است
دو شنبه 16 دی 1392 ساعت 23:15 | بازدید : 764 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

رشوه و فساد در ادارات دولتی به امری عادی تبدیل شده است

نکته‌ای که نمی‌توان منکر آن شد و در کشور ما نیز گسترش یافته، این است که فساد در ادارات رشد یافته به طوری که برای انجام کارهای عادی؛ جریان قانونی و سالم مغموم شده و مسیر رشوه و ناصواب به امری عادی تبدیل شده است که افراد باید برای پیش بردن کارشان به غیر از راه‌حل‌های قانونی و سالم فکر کنند.

مشاور ارشد رئیس‌‌جمهور درخصوص بازداشت بابک زنجانی گفت: در ماجرای بابک زنجانی باید به دنبال افرادی که پشت سر وی بودند و موجب رشد چنین افرادی شده‌اند، باشیم. باید پرسید که چرا ظرف چند سال یک فردی مانند زنجانی به چنین جایی رسید و چه کسانی اجازه رشد وی را دادند و چه شرایطی رشد این نوع افراد را فراهم كرد.

اکبر ترکان در گفت‌وگو با ایلنا، درباره دستور رئیس‌جمهور برای مبارزه با مفاسد اقتصادی و برخورد با ویژه‌خواران گفت: نکته‌ای که نمی‌توان منکر آن شد و در کشور ما نیز گسترش یافته، این است که فساد در ادارات رشد یافته به طوری که برای انجام کارهای عادی؛ جریان قانونی و سالم مغموم شده و مسیر رشوه و ناصواب به امری عادی تبدیل شده است که افراد باید برای پیش بردن کارشان به غیر از راه‌حل‌های قانونی و سالم فکر کنند.

وی ادامه داد: هرچه این مسیر فساد به سمت مراکز حساس مدیریتی گسترش یابد، میزان نا‌کارآمدی سیستم اداری رشد پیدا می‌کند و پس از مدتی منجر به فلج شدن سیستم اداری خواهد شد.

مشاور ارشد رئیس‌جمهور با بیان اینکه ما باید بررسی کنیم چه عواملی موجب رشد فساد اداری شده است، اظهار داشت: ما قرارمان بر انتخاب مدیرانی با تقوا و براساس گزینش افراد صالح و انتخاب کارمندانی باصلاحیت بوده است، حال باید بپرسیم که چه شده این مدیران با تقوا و افراد صالح به مدیرانی فاسد و رشوه‌خوار تبدیل شده‌اند.

ترکان؛ رشد بی‌توجهی به نظم و عدم پایبندی به قانون را یکی از مهم‌ترین عوامل فساد اداری دانست و تاکید کرد: زمانی که روال عادی ادارات براساس نظم، انضباط و قانون نباشد و بجای آن سفارش و اعمال سلیقه سرلوحه کار قرار گیرد، می‌‌بینیم که در آن مقطع فساد نیز رشد کرده است.

وی با بیان اینکه اگر بهترین افراد نیز برای پست‌های مدیریتی انتخاب شوند اما بی‌قانونی در ادارت وجود داشته باشند آن مدیران نیز به فساد روی می‌آورند، یادآور شد: در کشورهایی مانند آلمان که نه حکومت دینی دارند و نه ادعای آن را، می‌بینیم که میزان فساد و تخلف اداری و وجود ویژه‌خواران بسیار ناچیز است، اما در کشور ما که ادعای حکومت دینی بودن را داریم میزان قابل توجه‌ای از فساد و رشوه‌خواری و افراد ویژه‌خوار را مشاهده می‌کنیم.

مشاور ارشد رئیس‌جمهور با اشاره به اتفاقات رخ داده در ترکیه اظهار داشت: میزان فساد که این روز‌ها در ترکیه علنی شده است یک دهم فسادی است که ممکن است در ایران رخ داده باشد، اما به خاطر همین فساد نیمی از کابینه تغییر می‌یابد و مردم به نشانه اعتراض به خیابان‌ها می‌آیند، اما با اینکه میزان این پدیده در کشور ما بسیار بیشتر از اینهاست، مردم ما بی‌توجه و نهادهای نظارتی ما مسئولیت ناپذیرند.

ترکان با بیان اینکه مبارزه با فساد باید ابتدا در دستور کار قوه قضاییه قرار بگیرد، خاطرنشان کرد: زمانی می‌توان انتظار داشت که میزان فساد در کشور کاهش یابد و ویژه‌خواران جرات سوءاستفاده نداشته باشند که نهادهای نظارتی ما ازجمله قوه‌قضاییه از تخلف عاری شده باشند و پس از آن نمایندگان مجلس نیز دینی به افراد نداشته باشند.

وی در خصوص بازداشت بابک زنجانی گفت: در ماجرای بابک زنجانی باید به دنبال افرادی که پشت سر وی بودند و موجب رشد چنین افرادی شده‌اند، باشیم. باید پرسید که چرا ظرف چند سال یک فردی مانند زنجانی به چنین جایی رسید و چه کسانی اجازه رشد وی را دادند و چه شرایطی رشد این نوع افراد را فراهم كرد؟!

مشاور ارشد رئیس‌جمهور در پاسخ به اینکه چه قدر امیدوار هستید که محاکمه باب زنجانی به نتیجه برسد، اظهار داشت: من نسبت به این مسئله امیدوار هستم، چراکه پیگیر این موضوع آقای محسن اژه‌ای هستند و هر وقت ایشان مسئله‌ای را پیگیری کرده‌اند؛ مشاهده می‌کنیم که آن پرونده به نتیجه رسیده است.

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


افشاء تخلفات مالی پروژه فرودگاه امام و آزاد راه تهران-پردیس
دو شنبه 16 دی 1392 ساعت 23:12 | بازدید : 813 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

افشاء تخلفات مالی پروژه فرودگاه امام و آزاد راه تهران-پردیس

تطویل مدت قرارداد کارهای تاسیساتیاز 12 ماه به بیش از 8 سال و افزایش 79 درصدی رقم قرارداد برخلاف مفاد ماده 29 شرایط عمومی پیمان و بند (ه) ماده 23 قانون دیوان محاسبات کشور به مبلغ 108000 میلیون ریال/به موجب ماده 27 قانون برگزاری مناقصات انجام معامله به شیوه ترک تشریفات مناقصه مستلزم گزارش توجیهی دستگاه مناقصه گزار و به تشخیص هیات سه نفره موضوع ماده 28 قانون یاد شده است به دلیل عدم ابتناء اقدام صورت گرفته به گزارش توجیهی مذکور، انعقاد قرارداد فوق الذکر مغایر ماده 27 قانون برگزاری مناقصات است.
 
افشاء تخلفات مالی پروژه فرودگاه امام و آزاد راه تهران-پردیس

قانون آنلاین- گزارش دیوان محاسبات از عملکرد طرح فرودگاه بین المللی امام خمینی(ره) و طرح آزاد راه تهران - پردیس حکایت از تخلفات مالی گسترده در این دو طرح وزارت راه و شهرسازی دارد.

به گزارش  مهر، دیوان محاسبات بر اساس قوانین و مقررات به صورت متداول گزارشاتی را از عملکرد دستگاه های اجرایی در اجرای بودجه به کمیسیون های مجلس شورای اسلامی ارائه می کند.متن زیر بخشی از گزارش دیوان محاسبات از عملکرد 6 ماهه وزارت راه و شهرسازی در سال 92 است.

دیوان محاسبات کشور در اجرای وظایف قانونی خود وضعیت اجرای برخی احکام قانون بودجه و مواد مالی و محاسباتی قانون برنامه پنجم توسعه همراه با برخی موضوعات خاص و وضعیت اعتبارات عمرانی را مورد بررسی و رسیدگی قرار داده است. خلاصه نتایج رسیدگی به این قرار است.

عملکرد طرح فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره):

طرح احداث و تکمیل فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) به عنوان یک گزارش مورد رسیدگی قرار گرفت که تخلفات احصاء شده و ارسال شده به دادسرای دیوان محاسبات کشور به شرح زیر است:

1- تطویل مدت قرارداد کارهای تاسیساتی اعم از برقی و مکانیکی به شماره  51/9855 مورخ 76.12.9 ، از 12 ماه به بیش از 8 سال و افزایش 79 درصدی رقم قرارداد مزبور برخلاف مفاد ماده 29 شرایط عمومی پیمان و بند (ه) ماده 23 قانون دیوان محاسبات کشور به مبلغ 108000 میلیون ریال

2- خرید یک دستگاه فینیشر بتن در سال 1370 و بلااستفاده ماندن آن طی 22 سال و در نتیجه از بین رفتن کامل دستگاه از مصادیق بند (ه) ماده 23 قانون دیوان محاسبات کشور تصمیم نادرست به مبلغ 1750500 مارک آلمان

3- تطویل مدت قرارداد و در نتیجه از بین رفتن لوله های سوخت و همچنین تحمیل خسارات سنگین در پروژه سوخت رسانی به فرودگاه به میزان 175732میلیون ریال که توام با نقض بند 7- الف ماده 46 شرایط عمومی پیمان بوده است.

4- محاسبه و پرداخت بابت احجام غیرواقعی در احداث پروژه باند جنوبی فرودگاه به میزان 490342 میلیون ریال که نقض مفاد شرایط عمومی پیمان و مواد 19 و 20 قانون محاسبات عمومی کشور و مالا برخلاف ماده 52 قانون یاده شده بوده است.

5- نواقص برج مراقبت: عدم جانمایی مناسب، انعکاس نور به داخل کابین در شب، عدم تهویه نامناسب هوا در داخل کابین، عدم پیش بینی درب خروج اضطراری برای کابین، عدم پیش بینی اولیه بالابر برای انتقال افراد به داخل کابین و عدم طراحی مناسب در سقف کابین از مصادیق تصمیم نادرست موضوع بند (ه) ماده 23 قانون دیوان محاسبات کشور به مبلغ 3347 میلیون ریال می باشد.

6- خرید و نصب 156 دستگاه پایه تلسکوپی 20 کیلوولت و بلااستفاده رها نمودن آنها که از مصادیق اضرار و اتلاف بیت المال موضوع بند (ه8) ماده 23 قانون دیوان محاسبات کشور به مبلغ 1475 میلیون ریال می باشد.

7- خرید و عدم استفاده از یک دستگاه تاور کرین و فرسوده شدن و از بین رفتن آن طی سالیان متمادی در فضای روباز انبار که از مصادیق بند (ه) ماده 23 قانون دیوان محاسبات کشور (تصمیم نادرست) به مبلغ 2285157 فرانک فرانسه می باشد.

8- خرید اقلام مازاد بر نیاز و غیرضرور طرح و بلااستفاده ماندن و از بین رفتن این اقلام در انبار فرودگاه از مصادیق بند (ه) ماده 23 قانون دیوان محاسبات کشور به مبلغ 30491 میلیون ریال می باشد.

9- وضعیت نامناسب سطوح پروازی به علت زیرسازی و رویه نامناسب باند فرودگاه و همچنین عدم زهکشی باند فرودگاه برای جمع آوری آبهای سطحی که از مصادیق بند (ه) ماده 23 قانون دیوان محاسبات کشور ( تصمیم نادرست) می باشد.

10- پرداخت بابت 3 فقره از قراردادها بیش از 25 درصد مبلغ اولیه پیمان به مبلغ 21287 میلیون ریال

عملکرد طرح آزادراه تهران- پردیس:

طرح آزادراه تهران پردیس مورد رسیدگی هیات حسابرسی مربوط قرار گرفته است. تخلفات احصاء شده و ارسالی به دادسرای دیوان محابات کشور به شرح زیر است:

1- علیرغم عدم اتمام موضوع قرارداد شماره 116591/15 منعقده با سازمان توسعه راههای ایران با موضوع اجرای بخشی از تونل شمالی شماره 4 تمامت مبلغ قرارداد در وجه سازمان یاد شده برخلاف مفاد ماده 20 و مالا ماده 52 قانون محاسبات عمومی کشور و نیز ماده 5 شرایط عمومی پیمان تادیه شده است.

2- پس از اقدامات مغایر قانون به شرح بند الف نسبت به انعقاد قرارداد اجرای بخشی از تونل شمالی شماره 4 با شرکت استراتوس به مبلغ 53750 میلیون ریال و به صورت ترک تشریفات مناقصه اقدام شده است نظر به اینکه به موجب ماده 27 قانون برگزاری مناقصات انجام معامله به شیوه ترک تشریفات مناقصه مستلزم گزارش توجیهی دستگاه مناقصه گزار و به تشخیص هیات سه نفره موضوع ماده 28 قانون یاد شده است به دلیل عدم ابتناء اقدام صورت گرفته به گزارش توجیهی مذکور، انعقاد قرارداد فوق الذکر مغایر ماده 27 قانون برگزاری مناقصات است.
 

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


دمای هوای آمریکا به 60- درجه رسید+تصاویر
دو شنبه 16 دی 1392 ساعت 23:10 | بازدید : 801 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

دمای هوای آمریکا به 60- درجه رسید+تصاویر

کارشناسان هواشناسی می گویند دمای بعضی از ایالت های آمریکا به دمایی بی سابقه در طول چهل سال گذشته رسیده است و حدود نیمی از جمعیت این کشور (140 میلیون نفر) دماهای زیر صفر درجه فارنهایت و کمتر را تا روز چهارشنبه تجربه خواهند کرد.
کارشناسان هواشناسی می گویند دمای بعضی از ایالت های آمریکا به دمایی بی سابقه در طول چهل سال گذشته رسیده است و حدود نیمی از جمعیت این کشور (140 میلیون نفر) دماهای زیر صفر درجه فارنهایت و کمتر را تا روز چهارشنبه تجربه خواهند کرد.

به گزارش برترین ها به نقل از دیلی میل؛ گرداب قطبی بی سابقه ای سرمای قطب شمال را به سمت ایالات متحده آورده و دمای هوا در بعضی از نقاط آمریکا به منفی 60 درجه فارنهایت (حدود 51- درجه سلسیوس) رسیده است.

روز جمعه در سراسر آمریکا حدود 2500 پرواز لغو شد و 5100 پرواز به تأخیر افتاد. کارشناسان هشدار داده اند که سقوط شدید دمای هوا و سوز باد پوست بدن را در عرض 15 دقیقه منجمد می کند.






















 

 
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


هزینه زندگی یک خانواده ایرانی در شهر و روستا چقدر است؟
دو شنبه 16 دی 1392 ساعت 23:5 | بازدید : 739 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

هزینه زندگی یک خانواده ایرانی در شهر و روستا چقدر است؟

اگرچه با افزایش 23.8 درصدی درآمد سالانه خانوارهای شهری هزینه و درآمد آن ها تراز می شود اما با وجود رشد 27 درصدی درآمد در خانوارهای روستایی میزان هزینه سالانه از درآمد آنها بیشتر است.

به گزارش شفقنا به نقل از ایسنا، بنابر اعلام مرکز آمار از آمارگیری از طرح هزینه و درآمد خانوارها در مناطق شهری و روستایی در سال گذشته متوسط کل هزینه خالص سالانه یک خانوار شهری حدود 16 میلیون و 428 هزار تومان بود که نسبت به رقم مشابه در سال قبل 23.8 درصد افزایش یافته است.

گوشت بیشترین مصرف خوراکی و مسکن بالاترین هزینه غیر خوراکی خانوارهای شهری

این در حالی است که از کل هزینه سالانه خانوار شهری نزدیک به 446 هزار تومان با سهم 27.1 درصد مربوط به هزینه‌های خوراکی و دخانی و حدود 11 میلیون و 971 هزار تومان با سهم 72.9 درصد مربوط به هزینه‌های غیر خوراکی بوده است که در بین هزینه‌های خوراکی و دخانی، بیشترین سهم با 24 درصد مربوط به هزینه گوشت و در بین هزینه‌های غیر خوراکی بیشترین سهم با 46 درصد مربوط به مسکن بوده است.

محل درآمد خانوارهای شهری کجاست؟

بنابر این گزارش متوسط درآمد اظهار شده 16 میلیون و 724 هزار تومانی خانوارها نسبت به سال قبل 23.8 درصد افزایش داشته است.

اما منابع تامین درآمد خانوارهای شهری نشان می‌دهد که 27.7 درصد درآمد از مشاغل مزد و حقوق بگیری، 16.8 درصد از مشاغل آزاد کشاورزی و غیر کشاورزی و 55.6 درصد از محل درآمدهای متفرقه خانوار تامین شده است.

امکانات رفاهی خانوارهای شهری

در عین حال 93 درصد از خانوارهای آمارگیری شده شهری از گاز لوله کشی، 92 درصد از تلفن همراه و 42 درصد از اتومبیل شخصی استفاده کرده‌اند. این ارقام برای سال 1390 به ترتیب 92، 90 و 40 درصد بوده است. همچنین نحوی تصرف محل سکونت 22 درصد از خانوارهای شهری، اجاری و رهنی است که در سال 1390 این رقم 23 درصد بوده است.

هزینه خانوارهای روستایی شش میلیون کمتر از شهری است

طبق گزارش مرکز آمار متوسط کل هزینه‌ خالص سالانه یک خانوار روستایی 10 میلیون و 819 هزار تومان بوده است که نسبت به سال قبل 28.8 درصد افزایش نشان می‌دهد.

از کل هزینه سالانه خانوار روستایی چهار میلیون و 580 هزار تومان با سهم 42.3 درصد مربوط به هزینه‌های خوراکی و دخانی و شش میلیون و 240 هزار تومان با سهم 57.7 درصد مربوط به هزینه‌های غیر خوراکی بوده است.

این در حالی است که در بین هزینه‌های خوراکی و دخانی، بیشترین سهم با 25 درصد مربوط به هزینه آرد، رشته، غلات، نان و فرآورده‌های آن و در بین هزینه‌های غیر خوراکی، بیشترین سهم با 28.1 درصد مربوط به مسکن بوده است.

درآمد 10 میلیونی خانوارهای روستایی

اما ازمتوسط درآمد اظهار شده سالانه یک خانوار روستایی حدود 10 میلیون و 130 هزار تومان است که نسبت به سال قبل 27 درصد افزایش داشته است.

منابع تامین درآمد خانوارهای روستایی نشان می دهد که 24.9 درصد از مشاغل مزد و حقوق بگیری، 28.8 درصد از مشاغل آزاد کشاورزی و غیر کشاورزی و 46.4 درصد از محل درآمدهای متفرقه خانوار تامین شده است.

فقط 48 درصد روستاییان از گاز استفاده می کنند

این در حالی است که 48 درصد از خانوارهای آمارگیری شده روستایی از گاز لوله کشی، 81 درصد از تلفن همراه و 22 درصد از اتومبیل شخصی استفاده کرده‌اند. این ارقام برای سال 1390 به ترتیب 45، 78 و 20 درصد بوده است. همچنین نحوی تصرف محل سکونت پنج درصد از خانوارهای روستایی، اجاری و رهنی است که در سال 1390 این رقم 5.2 درصد بوده است.

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


نیمی از ارزش بازار سهام در مالکیت سه گروه قرار دارد
دو شنبه 6 خرداد 1392 ساعت 13:23 | بازدید : 809 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 

نیمی از ارزش بازار سهام در مالکیت سه گروه قرار دارد
محصولات شیمیایی با 23.31 درصد، فلزات اساسی با 15.77 درصد و فراورده های نفتی، کک و سوخت هسته ای با 12.34 درصد بیشترین ارزش بازار سهام را میان سایر صنایع بورسی داشته و به ترتیب در سه ردیف ابتدایی جدول قرار دارند.
 
 
بر اساس آخرین آمار منتشره اداره آمار و اطلاعات شرکت بورس، محصولات شیمیایی با 23.31 درصد، فلزات اساسی با 15.77 درصد و فراورده های نفتی، کک و سوخت هسته ای با 12.34 درصد بیشترین ارزش بازار سهام را میان سایر صنایع بورسی داشته و به ترتیب در سه ردیف ابتدایی جدول قرار دارند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه(سنا)، ارزش بازار سهام کشور در 31 اردیبهشت ماه به 208 هزار میلیارد تومان رسید که 51.42 درصد آن در اختیار سه گروه یاد شده قرار دارد.
آمارها نشان می دهد که شرکت های حاضر در گروه محصولات شیمیایی، با در اختیار داشتن 23.31 درصد بازار، صدرنشین جدول ارزش بازار است. ارزش بازار شرکت های فعال در این گروه، در پایان اردیبهشت ماه 92 از 485 هزار و 617 میلیارد ریال گذشت.
بر اساس این گزارش، هم اکنون، 29 شرکت فعال در گروه محصولات شیمیایی، دارای 48 میلیارد و 403 میلیون سهم هستند.
نام فلزات اساسی در رتبه دوم این رده بندی به ثبت رسیده است. این گروه با 21 شرکت و 56 میلیون و 870 هزار سهم در بورس 328 هزار و 636 میلیارد ریال از ارزش بازار را به خود اختصاص داده است. این صنعت هم اکنون 15.77 درصد بازار را در اختیار دارد.
رده سوم جدول به فراورده های نفتی، کک و سوخت هسته ای اختصاص دارد. این صنعت با 21 میلیارد و 604 میلیون سهم بالغ بر 12.34درصد ارزش بازار سهام را در اختیار دارد.
ارزش بازار شرکت های این گروه در پایان اردیبهشت ماه به 257 هزار و 262 میلیارد ریال رسید.
شرکت های فعال در گروه بانک ها، موسسات اعتباری و سایر نهادهای پولی در رده چهارم قرار دارد. این صنعت با 10 شرکت و 142 میلیارد و 517 میلیون سهم، 10.69 درصد از بازار سهام را در اختیار خود دارند. ارزش بازار این صنعت در 31 اردیبهشت ماه از 222 هزار و 873 میلیارد ریال گذشت.
گروه استخراج کانه های فلزی در رتبه پنجم جدول ارزش بازار صنایع قرار دارد. این گروه با در اختیار داشتن 9.68 درصد از کل بازار، دارای ارزش بازاری بالغ بر 201 هزار و 788 میلیارد ریال است. این صنعت دارای هشت شرکت و 24 میلیارد و 700 میلیون سهم است.
شرکت های چند رشته ای صنعتی با چهار شرکت و 38 میلیارد و 420 میلیون سهم، ارزش بازاری بالغ بر 162 هزار و 968 میلیارد ریال دارد و 7.82درصد از کل بازار را در اختیار دارد. این صنعت در رتبه ششم جدول ارزش بازار صنایع قرار دارد.
در عین حال، مخابرات با قرار گرفتن در رده هفتم جدول، 4.29 درصد ارزش بازار سهام را به خود اختصاص داده است. این شرکت با 45 میلیارد و 874 میلیون سهم دارای ارزش بازار 89 هزار و 454 میلیارد ریالی است.
بر اساس این گزارش، صنعت سیمان، آهک و گچ با 2.58 درصد ارزش بازار در رتبه هشتم قرار دارد. ارزش بازار این گروه در پایان اردیبهشت ماه به بیش از 53 هزار و 765 میلیارد ریال رسید.
صنعت خودرو و ساخت قطعات با 31 شرکت، 41 میلیارد و 640 میلیون سهم و در اختیار داشتن 1.90 درصد بازار سرمایه در مقام نهم ایستاد. ارزش بازار این صنعت در  31 اردیبهشت ماه به 39 هزار و 650 میلیارد ریال رسید.
سرمایه گذاری ها هم در رده دهم جدول ارزش بازار قرار دارند. صنعت سرمایه گذاری با 15 شرکت و 30 میلیارد و 34 میلیون سهم، هم اکنون، 1.84درصد بورس کشور را در اختیار خود دارد. ارزش بازار این گروه در پایان اردیبهشت ماه 38 هزار و 460 میلیارد ریال بود.
خدمات فنی و مهندسی، مواد و محصولات دارویی، رایانه و فعالیت های وابسته به آن، محصولات غذایی و آشامیدنی بجز قند و شکر، انبوه سازی املاک و مستغلات، حمل و نقل، انبارداری و ارتباطات، استخراج نفت گاز و خدمات جنبی جز اکتشاف، بیمه و صندوق بازنشستگی به جز تامین اجتماعی، قند و شکر و ماشین آلات دستگاه های برقی نیز در رتبه های یازدهم تا بیستم قرار دارند.
کمترین ارزش بازار سهام هم با 86 میلیارد ریال به صنعت استخراج سایر معادن اختصاص دارد.
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


قیمت جهانی طلا افزایش یافت
دو شنبه 6 خرداد 1392 ساعت 13:21 | بازدید : 793 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 

قیمت جهانی طلا افزایش یافت
قیمت جهانی طلا با بیش از شش دلار افزایش نسبت به روز جمعه، 1392.70 دلار در هر اونس معامله شد.
، هر اونس طلا در نخستین روز بازارهای جهانی با6.10 دلار افزایش 1392.70 دلار معامله شد.
این فلز گرا‌ن‌بها که طی هفته‌های گذشته شاهد کاهش قیمت بوده است در روز جمعه با 5.20 کاهش نسبت به روز پنج شنبه  1386.60 دلار در هر اونس معامله شده است.
قیمت طلا در نخستین روز کاری هفته گذشته برابر با می 1343.90 دلار بوده است که از افزایش 48.80 دلاری طی یک هفته گذشته خبر می‌دهد.
ممانعت واشنگتن از اجرای محرک‌های اقتصادی و به دنبال کاهش ارزش دلار و بازارهای بورس جهان از عوامل افزایش قیمت طلا عنوان شده است.
 
|
امتیاز مطلب : 1
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1


پتانسیل های بورس در حال آزاد شدن است
دو شنبه 6 خرداد 1392 ساعت 13:16 | بازدید : 889 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 

پتانسیل های بورس در حال آزاد شدن است
بازار سهام همگام با تورم در جامعه رشد نکرده است و قیمت اکثر سهام با ارزش واقعی آن فاصله داشته و کمتر است. به همین دلیل پیش بینی می شود بازار جای رشد بیشتری خواهد داشت.
          بازار سهام همگام با تورم در جامعه رشد نکرده است و قیمت اکثر سهام با ارزش واقعی آن فاصله داشته و                   کمتر است. به همین دلیل پیش بینی می شود بازار جای رشد بیشتری خواهد داشت.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، محمدعلی احمدزاد اصل، مدیر عامل هلدینگ صنعتی امید در خصوص صعود بازار گفت: پس از انتشار اخبار مثبت و رفع برخی نگرانی ها در حوزه شرکت های معدنی و پالایشگاهی، سهام این گروه در بازار مورد توجه قرار گرفت و شاید بتوان بخشی از رشد شاخص را اثر افزایش قیمت این نمادها دانست.
وی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار ما در این رابطه که شرایط بازار و وضعیت سودآوری شرکت های بورسی چگونه است، گفت: بازار سهام پتانسیل بالایی برای رشد دارد؛ چراکه ظرف یکی دو سال اخیر نتوانسته است خودش را با تورم موجود در جامعه تطبیق دهد.
احمدزاد معتقد است شرکت های گروه های معدنی، پالایشگاه ها و پتروشیمی ها و سایر گروه هایی مثل سیمانی ها، صنایع غذایی و لاستیک و پلاستیک که اخیرا مورد توجه سرمایه گذاران قرار گرفته اند نشان می دهد که بخشی از پتانسیل رشد بازار، آزاد شده است اما هنوز جا برای رشد وجود دارد.
این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به گزارش های مناسب شرکت ها برای بودجه سال جاری و همچنین برگزاری مجامع سالانه گفت: اکثر شرکت های بورسی شرایط مطلوبی دارند و پتانسیل بالایی برای رشد در سهام شرکت ها وجود دارد.
به گفته وی بازار سهام هنوز بخش قابل توجهی از این پتانسیل های بالقوه را بالفعل نکرده است، به همین دلیل چشم انداز مثبتی تا پایان سال برای بازار سرمایه پیش بینی می شود.
وی درخصوص دلیل چشم انداز مثبت بازار نیز این گونه توضیح داد: بازار سهام همگام با تورم در جامعه رشد نکرده است و قیمت اکثر سهام با ارزش واقعی آن فاصله داشته و کمتر است. به همین دلیل پیش بینی می شود بازار جای رشد بیشتری خواهد داشت.
 
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1


بازنگری در نرخ تورم همه خودروها/ احتمال کاهش ۱۰ تا ۲۰ درصدی قیمت‌ها
دو شنبه 6 خرداد 1392 ساعت 13:15 | بازدید : 768 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 

بازنگری در نرخ تورم همه خودروها/ احتمال کاهش ۱۰ تا ۲۰ درصدی قیمت‌ها
عضو شورای رقابت با تشریح نتایج جلسه عصر دیروز این شورا گفت: در این جلسه، واقعی نبودن نرخ تورم بخشی خودروها مطرح و قرار شد این نرخ مورد بررسی دقیق قرار گیرد، از این رو ممکن است قیمت خودروها ۱۰ تا ۲۰ درصد نسبت به نرخ‌های فعلی کاهش یابد.
محمد‌علی مددی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس اظهارداشت: نرخ تورمی که بانک مرکزی برای خودروها اعلام کرده، غیر واقعی است و به همین دلیل قرار شد در جلسه هفته آینده شورای رقابت، مکانیزم تعیین نرخ تورم خودروها از سوی بانک مرکزی برای اعضای شورا تشریح شود تا مشخص شود که نرخ تورم واقعی چقدر است.
وی تصریح کرد: بر این اساس، نرخ تورم بخشی همه خودروها مورد بازنگری قرار می‌گیرد تا قیمت خودرو بر اساس نرخ‌های واقعی تعیین شود.
* مافیای خودرو نمی‌گذارد قیمت‌های واقعی مشخص شود
مددی با بیان اینکه نرخ تورم 52 تا 60 درصدی اعلام شده برای خودروهای تندر و مگان نیز غیر واقعی است، گفت: مافیای صنعت خودرو باعث شده تا نرخ تورم واقعی و قیمت واقعی خودروها مشخص نشود.
به گفته وی، تا زمانی که نرخ تورم واقعی خودروها مشخص نشود، خودروسازان هر روز محصولاتشان را با یک قیمت متفاوت عرضه خواهند کرد و از فضای موجود سوء استفاده می‌کنند.
وی با اشاره به عدم مطابقت قیمت خودروها با دستورالعمل شورای رقابت، گفت: مردم صبر کنند تا قیمت واقعی خودرو مشخص شود.
عضو شورای رقابت پیش‌بینی کرد با تعیین نرخ واقعی تورم، قیمت خودروها کاهش یابد که این میزان ممکن است بین 10 تا 20 درصد باشد.
 
|
امتیاز مطلب : 4
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1


آینده موفق می خواهید؟ راهش اینجاست
دو شنبه 6 خرداد 1392 ساعت 13:13 | بازدید : 1387 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 

«چشم انداز کلی آینده» در مورد اهداف بزرگ است؛ در مورد رویاها و آرمان هایی که هر انسانی در زندگی خود دارد. اما چگونه می توان برای زندگی برنامه ریزی طولانی مدت و تصویر سازی درست داشت.
در کنار همه ویژگی های انسانی یکی از آنها با بقیه فرق دارد و آن «چشم انداز کلی آینده» است؛ که در زندگی بسیار اهمیت دارد و با مسایل کوچک، کم اهمیت و نامربوط از بین نمی رود؛ نوعی هوشمندی انسانی که نشانه ها را از زمزمه های کم ارزش تفکیک می کند.
 «چشم انداز کلی آینده» در مورد اهداف بزرگ است؛ در مورد رویاها و آرمان هایی که هر انسانی در زندگی خود دارد. اما چگونه می توان برای زندگی برنامه ریزی طولانی مدت و تصویر سازی درست داشت.
 
1. اولویت بندی اهداف: اولویت بندی حق و حقوق شخصی این است که انتخاب های هوشمندانه داشته باشیم، برای خود هدف تعیین کنیم و بر اساس آن پیش برویم که در واقع نوعی آینده نگری و چشم انداز است. انسان های باهوش از دره ها و تپه ها بالا می روند و با نگاه ژرف به دور دست ها به دنبال آینده نامعلوم و چالش هایی که باید با آنها دست و  پنجه نرم می کنند، خیره می شوند.
2. استفاده منطقی از دارایی: استفاده منطقی از دارایی یعنی اینکه انتخاب های هوشمندانه ای داشته باشید. یعنی بتوانید با سرمایه محدود، خریدهای ارزشمندی داشته باشید؛ اینکه با طرح سه پرسش از خود بهترین و مناسب ترین خرید را داشته باشید: آیا من به این کالا نیاز دارم؟ آیا قیمت آن مناسب است؟ آیا با این پول نمی توان خرید بهتری داشت؟
در برخی موارد، استفاده درست از دارایی فقط به مفهوم خرید و یافتن بهترین گزینه ها نیست. بلکه به مفهوم پرداخت کمترین هزینه های مالی نیز کمترین هزینه های برای پرداخت وام نیز هست. باید بتوانید هزینه های اضافه و ناخواسته را تا حد امکان کاهش دهید و با چشمانی باز و حواسی کاملا جمع بهترین خرید را با کمترین هزینه انجام دهید.
 3. تمرکز داشتن: تمرکز داشتن یعنی اینکه به اهداف و چشم اندازهای خود بچسبید و لحظه ای از آنها غافل نشوید. باید همیشه دنبال نشانه ها باشید و روی آنها تمرکز کنید نه روی صداها و زمزمه های بیهوده اطرافیان که نتیجه خوبی ندارند. با تمرکز بر اهداف، درست قدم بردارید و اشتباهات را به کمترین حد ممکن برسانید.
این نوع تمرکز صبر و حوصله بسیاری می طلبد. بعلاوه باید نظم و ثبات قدم هم داشته باشید. صبر برای عبور از موانع سر راه بسیار ضروری است. ثبات قدم برای درس گرفتن از اشتباهات و شکست ها و نظم نیز برای اینکه در مسیر درست قدم بردارید و درست بازی کنید؛ برای اینکه همه قوانین را رعایت کنید و بدانید چه کاری انجام می دهید؛ برای اینکه وقت شناس باشید و برای همه جزئیات راه حل پیدا کنید.
 
4. داشتن روابط درست: برای رسیدن به هدف، استقامت روانی و عاطفی نیاز است. این مهم، مهارت و ثروت را از هم جدا نمی داند. یعنی انسان ها برای دنبال کردن موفقیت های شخصی خود به دوستان و والدین خود نیاز دارند تا بتوانند راحت تر از موانع عبور کنند و راحت تر به اهداف خود برسند. در مدرسه یا دانشگاه، دوستان می توانند پشتیبانی روحی و عاطفی به انسان بدهند و او را از زیر فشار کنفرانس، تکالیف خانه، امتحانات یا سررسید پروژه های تحصیلی خارج کنند. والدین نیز اطلاعات لازم برای انجام پروژه ها را در اختیار فرزندان قرار می دهند.
در محیط کار نیز دوستان می توانند در انجام کارها، به پایان رساندن پروژه ها، برطرف کردن استرس ها و ... به یکدیگر کمک کنند.
5. طمعکار نباشید: آزمندی نوعی خواسته افراطی و بی رحمانه است که اجازه می دهد افراد به واسطه پول، قدرت، موقعیت و ... خودشان را از دیگران جدا فرض کنند؛ با این طرز فکر آنها از هیچ چیز راضی نیستند و هیچ چیز نمی تواند مانع از  پول جمع کردن و طمعکاریشان شود.
 
6. از خود راضی نباشد: رضایت مندی درست در نقطه مقابل طمعکاری و نارضایتی قرار دارد. این نوعی ستایش بیش از حد از آن کاری است که فرد انجام می دهد یا احساسی که هنگام رسیدن به هدف دارند.
 باید بدانید موفقیت «حقِ» کسی نیست. این چیزی نیست که مورد تقدیر قرار بگیرد. مردم موفق نمی توانند از خود راضی باشند زیرا در این دنیایی که همه چیز همیشه در حال تغییر است، لحظه های خوب برای همیشه پایدار نیستند. این دلیلی برای بد و خطرناک بودن خودخواهی است.
افرادی که همیشه غرق در غرور و خودپسندی هستند از دنیا و اطراف خود غافلند و نمی توانند به پای دیگران برسند.
 
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


آخرين قيمت از موبایل‌های میلیونی پایتخت
دو شنبه 6 خرداد 1392 ساعت 13:8 | بازدید : 1370 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 

در اين متن مي توانيد قیمت 20 مدل و برند برتر گوشی‌ تلفن همراه که بیش از یک میلیون تومان قیمت خورده‌اند را مشاهده كنيد.
؛ قیمت‌های اعلام شده در این جدول، میانگین قیمت عرضه شده در مراکز اصلی خرید و فروش تلفن‌همراه تهران است. البته ممكن است كه قيمت ها به علت نوسانات قيمت ارز و يا به علت نوع گارانتي ها كمي متفاوت باشد.
 
قیمت انواع تلفن همراه
برند
مدل
قیمت (تومان)
Samsung
Galaxy S4 I9500 - 16GB
2.295.000
Sony
XperiaZ 
1.855.000
Samsung
Galaxy S III I9300 - 16GB
1.585.000
Samsung
Galaxy NoteIIN7100- 16G
1.935.000
Sony
Xperia TX
1.195.000
Apple
iPhone 5- 16GB 
2.385.000
HTC
One- 32GB
2.890.000
Samsung
 Galaxy GrandDuos I9082
1.125.000
Sony
Xperia V
1.175.000
Nokia
Lumia 920
1.765.000
LG
Optimus 4X HD P880
1.235.000
Sony
Xperia Ion
1.175.000
Sony
Xperia SP
1.415.000
HTC
One S
1.095.000
Sony
Xperia L
1.185.000
Sony
Xperia T
1.125.000
Nokia
Lumia 820
1.155.000
HTC
Butterfly
2.365.000
Sony
Xperia ZL
1.935.000
HTC
One X - 16GB
1.365.000
 
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


تبلیغات
آموزش تخصصی بازار مالی (بورس و اوراق بهادار - فارکس - طلا - بورس کالا - بورس نفت - بورس های بین المللی و....) بصورت کاملا" خصوصی و یا غیر خصوصی سئوالات و یا تقاضای خود را به آدرس hm.nazari20@gmail.com و یا hm.nazari20@yahoo.com ارسال کنید
منوی کاربری


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
موضوعات
نویسندگان
نظر سنجی

چه مطالبی را با توجه به اینکه وبلاگ اموزشی است نیاز است بیشتر به آن بپردازیم متشکرم

آرشیو مطالب
آخرین مطالب
خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



دیگر موارد
آمار وب سایت

آمار مطالب

:: کل مطالب : 891
:: کل نظرات : 0

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 1
:: تعداد اعضا : 109

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 2131
:: باردید دیروز : 16
:: بازدید هفته : 2147
:: بازدید ماه : 4625
:: بازدید سال : 56454
:: بازدید کلی : 176995