بورس و اوراق بهادار، بازاریابی داخلی و خارجی، اقتصادی، مدیریت، بازرگانی، قوانین امور گمرکی
تبلیغات
آموزش تخصصی بازار مالی (بورس و اوراق بهادار - فارکس - طلا - بورس کالا - بورس نفت - بورس های بین المللی و....) بصورت کاملا" خصوصی و یا غیر خصوصی سئوالات و یا تقاضای خود را به آدرس hm.nazari20@gmail.com و یا hm.nazari20@yahoo.com ارسال کنید
بیکارترین استان های ایران را ببینید
سه شنبه 7 مرداد 1393 ساعت 1:49 | بازدید : 867 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

بیکارترین استان های ایران را ببینید/ کدام فصل سال بیکاران صف می کشند؟

ا بررسی های مرکز آمار ایران نشان می دهد سال 89 رکورد بیکاری در کشور شکسته شده بود. در این سال و تقریبا در تمامی فصل های سال میزان بیکاری به تاریخی ترین حد طی سال های گذشته رسیده بود.
 


این نقشه نشان می دهد که بیشترین میزان بیکاری در کدام استان های کشور متمرکز شده است.

جدول زیر نشان می دهد که بیشترین میزان بیکاری در کدام گروه های سنی قرار دارد. همچنین با توجه به ارقام این جدول می توان برآوردی از نرخ مشارکت اقتصادی نیز بدست آورد. این جدول تایید می کند نرخ بیکاری جوانان 15 تا 29 ساله، به رقمی نزدیک 18 درصد برای مردان و 35 درصد برای زنان رسیده است. این گروه سنی به عنوان شاخص جمعیت آماده به کار کشور شناخته می شوند.

 

موضوعات مرتبط: متفرقه , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


ابعاد جدید از ثروت افسانه ای بابک زنجانی
سه شنبه 7 مرداد 1393 ساعت 1:28 | بازدید : 865 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

ابعاد جدید از ثروت افسانه ای بابک زنجانی

یک عضو کمیته پیگیری پرونده بابک زنجانی در مجلس شورای اسلامی می گوید: ما دنبال رصد اموال خارج از کشور زنجانی هستیم تا بتوانیم این پول ها را به دولت بازگردانیم وگرنه به اموال داخل ایران او که امید چندانی نیست.

ماه هاست که از دستگیری بابک زنجانی می گذرد. هنوز دولتی ها دستشان به پول های رفته از بیت المال نرسیده است. دو میلیارد دلار پول نفتی که به وزارت نفت نیامده، ریزش گود ایران زمین، باز شدن پای باشگاه راه‌آهن به رشوه به داوران و ... تکذیب ادعای نقطه آغاز پولدار‌ شدن از اتهامات یا بدبیاری های زنجانی هستند که در این مدت به پرونده وی در نزد افکار عمومی افزوده شده است. اما مهم تر از همه اینها برای دولت بازگشت پول های نفتی به خزانه است.
وزیر دادگستری دولت می گوید که وزارت نفت گفته است پول نقد داده و پول نقد هم می‌خواهد بنابراین حال یا خود متهم یا کسی که می‌تواند اموالش را بخرد باید پول نقد دهد. امیرعباس سلطانی، نماینده مردم بروجن در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیته پیگیری پرونده زنجانی در مجلس، می گوید: « پرونده راکد مانده است. زنجانی اموالی ندارد. این اموال تا حالا فروش نرفته و کسی هم حاضر نیست تقبل کند. کل اموال زنجانی در کشور در مجموع یک چهارم پولی است که بدهکار است.»
وی می افزاید: «ما دنبال رصد اموال خارج از کشور زنجانی هستیم تا بتوانیم این پول ها را به دولت بازگردانیم وگرنه به اموال داخل ایران او که امید چندانی نیست. زنجانی همکاری خاصی ندارد و فقط اطلاعات اموال داخل از کشور را دراختیار ما گذاشته است. همان بازی اول خود را هنوز ادامه می دهد.»
سلطانی درمورد ارزش اموال خارج از کشور او بیان می کند: «ارزش اموال خارج از کشور او مشخص نیست اما با توجه به اینکه در ترکیه چندین کارخانه و شرکت هواپیمایی دارد، در تاجیکستان هم همینطور، می توان گفت ارزش اموال او بالاست. اموال او در خارج از کشور زیاد است. مبلغ این اموال ارزش گذاری نشده است. اما از اموال داخل کشور زنجانی چیزی عاید دولت و وزارت نفت نخواهد شد؛ چرا که اموال داخل کشور زنجانی ارزشی ندارند.»
عضو کمیته پیگیری پرونده بابک زنجانی می گوید که این اموال قابل بازگشت به داخل ایران هستند: «به طور قطع اموال خارج از کشور وی قابل بازگشت است اما مشکلی که وجود دارد این است که زنجانی با تاسیس هر شرکت یک مدیرعامل منصوب کرده و بسیاری از اموال به نام خود زنجانی نیست.»
وی در آخر افزود: «این پرونده متهمان زیادی دارد و چند نفر از افراد این پرونده فراری هستند. فراری های این پرونده فراتر از یک نفر هستند. این افراد در دستگاه های داخل دولت و بخش خصوصی فعالیت داشتند و در همه دستگاه ها نفوذ کرده بودند. این پرونده پرونده ساده ای نیست. به همین راحتی پرونده زنجانی بسته نخواهد شد.»

موضوعات مرتبط: متفرقه , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


مرسدس بنز طلایی در ایران
سه شنبه 7 مرداد 1393 ساعت 1:20 | بازدید : 849 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

مرسدس بنز طلایی در ایران

مرسدس بنز طلایی رنگی که به تازگی از گمرک بندر عباس وارد شده است سر و صدای زیادی در شبکه های اجتماعی به راه انداخته اما هنوز مشخص نیست که این خودرو دارای برچسب کروم طلایی رنگ بوده یا اینکه بدنه ای از جنس آب طلا دارد.

 

عکس/ مرسدس بنز طلایی در ایران

عکس/ مرسدس بنز طلایی در ایران

موضوعات مرتبط: متفرقه , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


این 6 جمله را به رئیستان نگویید!
سه شنبه 7 مرداد 1393 ساعت 1:2 | بازدید : 805 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

این 6 جمله را به رئیستان نگویید!      

بیان برخی از عبارت ها به رئیس می تواند جلوی پیشرفت شما در محیط کار را بگیرد.

بهره گرفتن از راهکار "اندیشیدن پیش از سخن گفتن" همواره می‏تواند مفید باشد و البته وقتی پای معاشرت با رئیس در میان باشد، چنین راهکاری اهمیتی صد چندان می‏یابد چرا که از ارتقای شغلی و افزایش حقوق گرفته تا از دست دادن شغل، همگی وابستگی زیادی به نگرش رئیس در مورد شما دارند. پس برای اینکه حداقل در کلام باعث رنجش رئیس خود نشوید، بهتر است در مکالمات خود با او از بیان عبارات زیر پرهیز کنید:

1- "من به افزایش حقوق نیاز دارم"

مشکلات مالی خود را وارد مذاکرات در مورد حقوق نکنید چرا که این مشکلات ربطی به رئیس شما ندارند. روسا ترجیح می‏دهند حقوق کسی را افزایش دهند که برای آن ها کارایی بیشتری داشته باشد به همین خاطر وقتی که می‏خواهید درخواست افزایش حقوق کنید، به جای نالیدن از مشکلات مالی، بر روی توانایی های خود تاکید کنید.

2- "این ممکن نیست" 

 

شکایت کردن از یک همکار نزد رئیس بیشتر نشان دهنده ضعف شما است تا ضعف همکارتان. البته روسا دوست دارند که از مشکلات باخبر شوند اما اگر می‏خواهید در مورد بی نظمی ‏و یا عملکرد ضعیف همکارتان با رئیس صحبت کنید، بر روی مسایل کاری و حرفه ای تمرکز کنید و به هیچ وجه مسایل را شخصی نکنید.

4- "خوابم می آید"

سعی کنید با قهوه، چایی و یا هر چیز دیگری که به ذهنتان می‏رسد خود را سرحال نشان دهید تا اینکه با چهره ای خواب آلود و خسته برای رئیس تعریف کنید که دیشب تا دیروقت مهمانی بوده اید و یا فوتبال تماشا می‏کردید. حتی اگر روابط شخصی خوبی با رئیس خود داشته باشید بازهم عبارت "خوابم می‏آد" بر روی او تاثیری منفی خواهد گذاشت.

5- "من که هفته پیش به شما گفته بودم"

اینکه مسئله ای را به رئیس خود گفته باشید دلیل نمی‏شود که مسئولیت شما در آن مورد به پایان رسیده باشد؛ حداقل روسا که اینگونه فکر می‏کنند. پس اگر مشکلی هنوز پابرجا است و یا رئیس شما در مورد مسئله ای توضیح خواست، تمسک به بهانه هایی مانند اینکه موضوع را قبلا به او گفته اید، چندان به کارتان نخواهد آمد.

6- "نماگر رئیس از شما سوالی پرسید که پاسخ آن را نمی‏دانید، جواب صحیح "نمی‏دانم" نیست بلکه بهتر است بگویید: "فورا می‏فهمم و به شما خواهم گفت".ی‏دانم" 

 


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


آینده بازار سرمایه به کدام سمت خواهد رفت؟/ ثبت بازدهی 1.5 درصدی بورس در هفته ای که گذشت
شنبه 3 مرداد 1393 ساعت 23:46 | بازدید : 696 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

آینده بازار سرمایه به کدام سمت خواهد رفت؟/ ثبت بازدهی 1.5 درصدی بورس در هفته ای که گذشت   

 مثبت در بازار سرمایه از نهمین روز تیر سایه انداخت و مرداد نیز با همین روند مثبت آغاز شد.

اگر تا میانه های تیر بازار سرمایه با افت شاخص خبرسازی می کرد، مرداد در حالی برای بورس آغاز می شود که شاخص بار دیگر به روزهای صعودی خود برگشته است. بر این اساس یک جریان مثبت در بازار سرمایه از نهمین روز تیر سایه انداخت و مرداد نیز با همین روند مثبت آغاز شد. این روند صعودی در نخستین روز مرداد اینگونه رقم خورد که شاخص با افزایش 315 واحدی به رقم 74 هزار و 841 واحد رسید.

این بار شاخص در حالی با روند صعودی خود به مرداد سال جاری قدم گذاشت که فضای مثبت حاکم بر مذاکره بر سر پرونده هسته ایران با گروه 1+5 سبب شد بسیاری از تحلیل گران بازار سرمایه روزهای خوبی را برای شاخص بورس پیش بینی کنند. در کنار مذاکرات هسته ای دوگانه ارائه‌ گزارش‌های سه ماهه مثبت شرکت‌ها به بورس و سیاست‌های حمایتی دولت از بازار سرمایه زمینه ساز رشد بهتر بورس را فراهم ساخت به طوریکه در هفته جاری و در پایان معاملات بورس تهران با ثبت بازدهی 1.5 درصدی پس از بازدهی‌های 0.5 و 3.6 درصدی دو هفته گذشته توانست روزهای خوبی را برای بورس به ثبت رساند.

بورس در حالی روند صعودی به خود گرفته که بسیاری از شهروندان سوالی که پیش روی کارشناسان بازار قرار می دهند این است که آیا این روند صعودی در روزهای پیش رو ادامه پیدا خواهد کرد یا خیر. سوالی که پرسش اکثریت تحلیل گران بازار به آن مثبت است و آنان پیش بینی می کنند که روند کنونی بورس پایدار باشد و در ماه‌های آینده نیز همین شرایط مساعد حاکم بر بازار سرمایه ادامه داشته باشد.
بر اساس پیش بینی های صورت گرفته چناچه روند مذاکرات ایران طبق همین روال ادامه داشته باشد تا پایان سال 93 وضعیت بورس مثبت خواهد بود؛ به طوری که ماه‌های پایانی سال 93، ماه‌های پررونق، جذاب و پرگردشی برای بورس خواهد بود.

 


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


عکس جنایت اسرائیل در غزه با پوزش از شما عزیزان
جمعه 3 مرداد 1393 ساعت 23:26 | بازدید : 825 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

بخاطر به نمایش گذاشتن این عکس از بینندگان عزیز عذر خواهی میکنم :

این سند جنایت اسرائیل و حامیان حقوق بشر :  

خلق چنین اثر هنرمندانه‌ای از قساوت و رذالت بشری، توسط ارتشی که خود را «بااخلاق‌ترین ارتش دنیا» معرفی می‌کند، از لطیفه‌های دردناک در روزگار مدرن است.

 

عکس/خلق اثر هنری به سبک اسرائیلی (+18)

 


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


طلا ارزان شد/ دلار بازار را برهم می زند؟
جمعه 3 مرداد 1393 ساعت 21:34 | بازدید : 655 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

طلا ارزان شد/ دلار بازار را برهم می زند؟

 

اتفاق در شرايطي رخ داد که موسسه کيتکو پيش بيني رشد قيمت طلا را ارائه داده بود. در همين حال فعالان بازار پيش بيني مي کردند، تحولات منطقه و ماجراهاي پيرامون غزه اثرات قابل توجهي در روند قيمت گذاري طلا داشته باشد ولي جنگ در منطقه نيز چنان در حال طلا موثر نبود تا قيمت ها مسير صعودي را پيش گيرند.

قيمت طلا طي روزهاي گذشته کاهش ده دلاري را تجربه کرده است. به اعتقاد تحليلگران بازار تقويت بازارهاي آسيايي نيز يکي از عواملي بوده که در کاهش قيمت طلا موثر واقع شده است. فعالان بازار براين باورند که ماجراي غزه و حاشيه هاي اوکراين تنها دليل توقف قيمت طلا در بازارهاي جهاني بوده است.

ارزش سهام‌های آسیایی امروز با وجود نگرانی‌ها در مورد غزه و اوکراین، به بالاترین رقم در 3 سال گذشته رسید. این درحالی است که ارزش ین نیز در برابر دلار و یورو نیز کاهش یافت.

با اين حال همچنان برخي فعالان بازار پيش بيني مي کنند قيمت ها به بالا گرفتن بحران هاي سياسي در اروپاي شرقي روند صعودي پيش گيرند. یک تاجر فلزهای گران‌بها در سوئیس در این‌باره به رویترز گفت: بی ثباتی در اروپای شرقی و خاورمیانه باعث تقویت این فلز گران بها خواهد شد.

با توجه به کمبود تقاضای فیزیکی در بازار و نبود آمار اقتصادی مهم در هفته آینده، چشم بازیگران بازار به اتفاقات ‏ژئوپلیتکی در جهان است که می‌توانند دست کم در کوتاه مدت در بازار نوسانات ایجاد کند.

همچنين یک معامله‌گر شمش طلا معتقد است که نوسانات ناگهانی هفته جاری نشان می‌هد که طلا امکان نوسانات ناگهانی حتی در ‏یک بازار معاملاتی بسیار محدود را دارد. وی می‌گوید:«در حال حاضر علی‌رغم فروش توسط تولیدکننده در قیمت‌های بالا، ‏تقاضای فیزیکی در قیمت‌های پایین افزایش نمی‌یابد.»

برخي سايت هاي خبري نيز طي روزهاي گذشته با انتشار گزارش هايي کاهش قيمت ها در بازارهاي جهاني را ناشي از تحولات ژئوپلیتیکی ارزيابي کرده بودند. به طور مثال جورج گرو، معاون و استراتژیست فلزات گرانبها در یک موسسه مالی، معتقد است که شرایط ژئوپلیتیکی جهانی در هفته ‏آینده پیچیده و دشوارتر خواهد شد و در نتیجه قیمت‌های طلا در هفته آینده افزایش خواهد یافت.

همچنين کالین سیزینسکی، استراتژیست ارشد بازارها در یک موسسه سرمایه‌گذاری، نیز اعتقاد به افزایش قیمت‌ها در هفته آینده ‏دارد. به عقیده وی‌"شوک ابتدای هفته گذشته، شرایط خرید بیش از اندازه به هدف افزایش بیشتر قیمت‌ها را کاملا خنثی کرد ‏اما جهش قیمتی روز پنج‌شنبه نشان داد که معامله‌گران هنوز هم به دلیل نا امنی‌های جهانی، از طلا برای ذخیره‌سازی (شکل ‏گیری خانه امن) استفاده می‌کنند. با افزایش نارضایتی در بازارها، قیمت طلا نیز افزایش خواهد یافت.»

با اين حال حرکت بانک مرکزي ايران براي يکسان سازي نرخ ارز که نشانه هاي آن در بازار نمايان شده است، مقدماتي را براي افزايش بهاي طلا نيز ايجاد کرده است. طي روزهاي آينده دو اتفاق در بازار داخلي طلاي ايران رخ مي دهد. از سوي با توجه به فرارسيدن عيد سعيد فطر، قيمت سکه به دليل افزايش ميزان تقاضا رشد مي کند. همچنين با توجه به احتمال افزايش قيمت دلار، بازهم اين ارز بين المللي اثرات خود را برقيمت طلا باقي مي گذارد و در نهايت بهاي سکه در بازار تهران رشد پيدا مي کند.

بانک مرکزي ايران به صورت رسمي ماجراي يکسان سازي نرخ ارز را مطرح نکرده است ولي افزايش يکباره قيمت ارزها از سوي بانک مرکزي حداقل اين شائبه را در سايت هاي خبري ايجاد کرده که اين نهاد پولي و مالي طرح افزايش قيمت دلار را بازهم در دستور کار قرار داده است.

امروز بخش مهمي از خبرهاي سايت هاي اقتصادي به تحليل دلايل رشد قيمت دلار مربوط بود. حجم زيادي از اخبار هم نشان مي داد که بانک مرکزي خواهان رساندن قيمت دلار رسمي به عددي بالاتر از 3 هزار تومان است. البته هيچکدام از مسوولان پولي و بانکي کشور اين موضوع را تاييد نمي کنند.

 


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


بورس تهران تا کجا می رود؟
جمعه 3 مرداد 1393 ساعت 21:31 | بازدید : 703 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

بورس تهران تا کجا می رود؟

روند صعودی حاکم بر بورس اوراق بهادار تهران در جریان معاملات روز گذشته شدت بیشتری گرفت و در جدیدترین رکورد‌شکنی، شاخص موفق به بازپس‌گیری کانال 74 هزار واحدی شد تا به این ترتیب تیرماه را با بازدهی 1/2 درصدی پشت سر بگذارد.

در جریان معاملات دیروز بورس تهران، بیشتر نمادهای فعال در بازار با روندی مثبت و صف خرید‌های سنگین همراه شدند که در‌نهایت این جریان صعودی در تالار شیشه‌ای منجر به افزایش 635 واحدی دماسنج بازار سرمایه شد و در پایان معاملات این نماگر در کانال 74 هزار و 526 واحدی متوقف شد. همچنین دیگر شاخص‌های بازار نیز سبزپوش شده و با روند صعودی به‌کار خود پایان دادند به‌طوری‌که شاخص بازار اول با 3/0درصد افزایش، بازار دوم با 23/2درصد افزایش و صنعت نیز با 97/0درصد افزایش روبه‌روشدند.
دراین روز برخلاف روزهای گذشته، شرکت‌های مطرح بازار باعث رشد شاخص شدند، به‌طوری‌که هلدینگ خلیج‌فارس، تاپیکو، توسعه معادن و فلزات، دارویی تامین، سرمایه‌گذاری خوارزمی و پتروشیمی خارک بیشترین تاثیر را در رشد 86/0درصدی شاخص بورس بر جای گذاشتند.
اما به عقیده کارشناسان بازار سرمایه با همه این اوصاف، باید در نظر داشته باشیم که بازار طی هفت ماه گذشته خود، دوران کم‌نظیری را از نظر رفتاری پشت‌سر گذاشته است، بنابر‌این باید مدت زمان کافی بگذرد تا شاهد تعادل و آرامش در بازار باشیم و کم‌کم اثرات و حساسیت‌های به وجود‌آمده گذشته کمرنگ شوند.
در این میان یکی از تکنیکالیست‌های بازار معتقد است که در ادامه رشد شاخص مقاومت 77800 واحدی به‌عنوان اولین فیبوی اثرگذار، می‌تواند هدف سرمایه‌گذاران قرار گیرد.
اما با این اوصاف روز گذشته با تصویب شورای‌عالی بورس، ضوابط بهره‌مندی شرکت‌های پذیرفته شده در بازار سرمایه از سقف معافیت مالیاتی، تسهیل شد که این امر می‌تواند نوید‌بخش روزهای پر‌رونق برای بازار باشد.
همچنین در جلسه روز گذشته شورای‌عالی بورس که به ریاست وزیر اقتصاد، در محل وزارت امور اقتصادی و دارایی تشکیل شد، مقرر شد در‌ مواردی که نماد شرکت‌های پذیرفته شده در بازار سرمایه، به‌دلیل ابهامات اساسی خارج از حیطه اختیار و عملکرد شرکت، متوقف می‌شود، ضریب شناوری شرکت صرفا براساس روزهای معاملاتی نماد شرکت محاسبه شود.
با این مصوبه، ضمن افزایش ضریب شناوری شرکت‌ها، تعداد بیشتری از شرکت‌های پذیرفته‌شده در بازار سرمایه، مشمول بهره‌مندی از سقف معافیت مالیاتی خواهند شد.
شورای‌عالی بورس در جلسه روز گذشته خود، همچنین طرح آزادسازی سهام عدالت در قالب راه‌اندازی صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس (ETF) در صورت تایید سایر مراجع ذی‌ربط، بلامانع دانست.
همچنین در این جلسه مقرر شد شرکت فرابورس ایران در همکاری با بانک مسکن، راهکارهای لازم را برای ایجاد تعادل در بازار اوراق تسهیلات مسکن اتخاذ کند.
تصویب دستورالعمل تشکیل کمیسیون تخصصی شورای‌عالی بورس، از دیگر تصمیمات جلسه روز گذشته شورای‌عالی بورس بود.


احتیاط‌، صبر و حوصله
در این میان مصطفی امید قائمی، مدیرعامل توسعه مالی مهر آیندگان در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» معتقد است که با توجه به شرایط موجود در بازار سرمایه و در واقع بعد از رکود اخیر نمی‌توان انتظار بازگشت بازار و ایجاد جو مثبت پایداری را به سرعت داشت و باید احتیاط، صبر و حوصله بیشتری در این بازار صرف کرد.
وی در ادامه با اشاره به این موضوع که در حال حاضر مسیر نزولی بازار طی شده است، اظهار کرد: شرایط کنونی که بعد از رکود ماه‌های اخیر رخ داده، جوی متعادل خواهد بود که در روزهای جاری با درجا زدن شاخص همراه است و طی روزهای آتی مسیر صعودی را در پیش خواهد گرفت.
بنا به گفته امید قائمی، اقدامات اخیر دولت و همکاری نهادهای دولتی با اقتصاد و به‌ویژه بورس باعث شده که کمی از اعتماد سلب‌شده سرمایه‌گذاران به بازار برگردد و این اقدامات نویدبخش روزهای مثبت بازار سرمایه خواهد بود.
این فعال بازار سرمایه وضع عوارض دولت برای بیمه‌ها، حق‌الوکاله برای بانک‌ها، نرخ خوراک گاز پتروشیمی‌ها و بحث کیفی‌سازی پالایشگاه‌ها را از جمله اتفاقات و اقدامات مثبت دولت برای بازگشت رونق به اقتصاد و بورس دانست و گفت: هر صنعتی به هر نحوی در حال بافتن مسیر صعودی برای رونق است و در این راستا نباید نهاد دولتی مربوطه با وضع قوانین و عوارض جدید مانع این رشد شود.


بازگشت امید به بازار
احسان حاجی تحلیلگر تکنیکال بورس تهران در این رابطه معتقد است به زودی شاخص کل بورس تهران کم‌کم امید را برای سرمایه‌گذاران خسته و متضرر خود به ارمغان می‌آورد. ولی طبیعی است که تا رسیدن به وضعیت سال گذشته و جبران زیان اغلب سهامداران هنوز فاصله داریم. همان‌طور که در تحلیل‌های پیشین نیز مطرح شده بود برای خروج از بحران شاخص، شکست خط روند قدرتمند نزولی بنفش رنگ (در تصویر) اهمیت ویژه‌ای داشت که این اتفاق را طی دو هفته گذشته (نیمه دوم تیرماه) شاهد بودیم. در شکل حاضر می‌بینیم که در محدوده 72500 واحدی شاخص توانست هم خط روند نزولی خود را در هم شکسته و هم از میانگین متحرک (خط آبی رنگ) 22 روزه خود عبور کند.
همچنین در هفته جاری شاهد افزایش اندیکاتور MACD به محدوده بالای صفر هستیم که همه اینها حاکی از تغییر فاز در بازار است.
به عقیده وی در حالتی دیگر اگر سقوط پایانی بازار را شبیه به الگوی سرو شانه در نظر بگیریم خط مقاومت کوتاه‌مدت زرد رنگ را به عنوان مانع بر سر راه افزایش این هفته بازار داشتیم که افزایش 635 واحدی روز گذشته شاخص و عبور از این خط نیز علامتی مثبت برای روند روزهای آینده بازار خواهد بود.
حاجی در عین حال افزود: شکست خط روند بلندمدت نزولی، عبور از میانگین متحرک، واگرایی موجود بین نمودار و MACD، عبور از مقاومت کوتاه‌مدت، وارد شدن MACD به محدوده مثبت و افزایش زمان کندل‌های مثبت بازار در مقایسه با هفت ماه گذشته همگی کم شدن قابل توجه ترس و فشار فروش را در بازار نشان می‌دهند، اما با همه این اوصاف باید در نظر داشته باشیم که بازار طی هفت ماه گذشته خود دوران کم نظیری را از نظر رفتاری پشت سر گذاشته است. بنابراین باید طی مدت زمان کافی شاهد تعادل و آرامش در بازار باشیم تا کم‌کم اثرات و حساسیت‌های به وجود آمده گذشته کمرنگ شوند. به گفته وی، همچنین در ادامه رشد شاخص مقاومت 77800 واحدی به عنوان اولین فیبوی اثرگذار، می‌تواند هدف سرمایه‌گذاران قرار گرفته و محدوده مقاومت کلاسیک 78600 واحدی نیز در ادامه به عنوان مانع حرکت بازار تلقی خواهد شد. بنابر‌این شرایط حاضر بازار شرایط متعادل با اندکی تمایلات خرید با محدوده حمایت و مقاومت معرفی شده است.


در بازار چه گذشت؟
در بازار دیروز به‌دلیل افزایش قیمت جهانی فلزات، گروه فلزات اساسی با تشکیل صف‌های خرید مواجه شد و اکثر نمادهای این گروه با افزایش تقاضا مواجه شدند. علاوه‌بر این دارویی‌ها نیز در پی انتشار گزارش مثبت 3 ماهه با صف‌های خرید پرتعداد مواجه شدند و نمادهای این گروه برترین صف‌های تقاضا را به نام خود کردند.
به این ترتیب در بازار مثبت دیروز فعالیت خریداران در گروه‌های مختلف بیشتر شد؛ به‌طوری‌که سرمایه‌گذاران حقیقی در صنایعی همچون محصولات شیمیایی، سرمایه‌گذاری‌ها، انبوه‌سازی، فلزات اساسی و سایر واسطه گری‌های مالی بیشتر سرمایه‌گذاری کردند.
همچنین در این بازار میزان مشارکت سرمایه‌گذاران حقیقی و حقوقی متعادل بود؛ به طوری که حقیقی‌ها 386 میلیون و 655 هزار سهم خریداری کرده و در مقابل 321 میلیون و 347 هزار سهم فروختند؛ یعنی بعد از مدت‌ها در بازار دیروز میزان خرید سرمایه‌گذاران حقیقی از فروش آنها بیشتر بود. در مقابل حقوقی‌ها بیشتر فروشنده بودند؛ به‌طوری‌که 88 میلیون و 579 هزار سهم خریداری کرده و در مقابل 153 میلیون و 886 هزار سهم فروختند.
در مجموع روز گذشته بیش از 405 میلیون سهم به ارزش 123 میلیارد تومان مورد معامله قرار گرفت و ارزش بازار سرمایه به 344 هزار میلیارد تومان رسید.


 


 

 


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


بورس تحت تاثیر جو "خوشبینی"
پنج شنبه 2 مرداد 1393 ساعت 1:8 | بازدید : 561 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

بورس تحت تاثیر جو "خوشبینی"  

 

بورس اوراق بهادار امروز معاملات خود را با رکوردشکنی و باز پس گیری کانال 74 هزار واحدی به پایان رساند.

در جریان معاملات امروز بورس تهران با افزایش قیمت شرکت ها، روندی صعودی در پیش گرفت. افزایش 635 واحدی و رسیدن به کانال 74 هزار و 526 واحد باعث شده است رسانه ها خبر از تحول این بازار دهند.

این در حالی است که تالار شیشه ای در روزهای گذشته شاهد افت و خیز های فراوانی بوده است.

بورس هفته را با کاهش 4.7 درصدی ارزش معاملات و رشد 5.3 درصدی حجم معاملات نسبت به هفته پیش آغاز کرد. در جریان این معاملات تنها سه میلیارد و 424 میلیون سهم به ارزش 9 هزار و 164 میلیارد ریال در بورس اوراق بهادار تهران معامله شد.

پس از آن در دومین روز کاری هفته در جریان معاملات بازار سهام، شاخص کل بورس سه واحد افت کرد و در عدد 73 هزار و 750 واحد متوقف شد.

در این روز شاخص کل بورس پس از سه روز متوالی کاری صعود با سه واحد افت مواجه شد و به رقم 73 هزار و 750 واحد کاهش یافت. تنها 513 میلیون سهم و حق تقدم به ارزش بیش از 119 میلیارد تومان در 50 هزار نوبت معاملاتی در بازار داد و ستد شد.

اما بورس در این افت باقی نماند و تنها با گذشت یک روز با 140 واحد افزایش به رقم 73 هزار و 890 واحد رسید. شاخص 30 شرکت بزرگ یک واحد کاهش یافت، اما شاخص آزاد شناور 140 واحد، شاخص بازار اول 55 واحد، شاخص بازار دوم 581 واحد و شاخص صنعت 135 واحد بالا رفت.

برخی ناظران این اتفاق را تحول خوانده اند.

بورس تحت تاثیر جو خوشبینانه
دکتر سیدحمید میرمعینی فعال بازار سرمایه گفت: «شاخص‌های بورس و اوراق بهادار شاخص‌هایی پیش رو و آینده نگر هستند و قبل از وقوع اتفاقات و تنها بر مبنای اخبار به تغییرات واکنش نشان می‌دهند. حال جو خوشبینانه‌ای در بازار نسبت به آینده مثبت مذاکرات ایران و گروه 5+1 شکل گرفته است. با آنکه ممکن است به نتیجه رسیدن این مذاکرات تا چندین ماه آینده مشحص نباشد اما فعالان بازار به پیشواز این خبر رفته اند.»

وی افزود: «اگر بخواهیم منطقی تر به این شرایط نگاه کنیم، می بینم که حتی اگر اتفاقی در آینده به وقوع بپیوندد که بخواهد شرکت های فعال در بورس را متحول کند، عملکرد یک سال آتی شرکت های بورس را تحت تاثیر قرار نخواهد داد.»

این تحلیلگر بازار بورس با بیان اینکه فعالان بازار باید نگاهی بلند مدت تر به بازار داشته باشند گفت: «به نظر من سیاست های اقتصادی دولت تا فاصله زمانی 4 تا 6 ماه آینده به سبب قطعی نشدن نتیجه مذاکرات خارجی تغییری چندانی نخواهد کرد. هنگامی که تغییری در سیاست های اقتصادی دولت ایجاد نشود، عملکرد اقتصادی شرکت ها هم تغییری نخواهد داشت.»

میرمعینی ادامه داد: «تمدید مذاکرات ژنو هیجانی را به بازار وارد کرد اما این هیجان ماندگار نیست و پیش بینی می شود که ظرف چند روز آینده از بازار خارج شود. در این شرایط بازار به حالت عادی خود باز می گردد و دیگر شاهد روند رشدی‌ ناگهانی‌ای در آن نخواهیم بود.»

وی با اشاره به وضعیت کنونی بازار افزود: «کسانی که قصد سرمایه گذاری در بازار بورس را دارند باید از ابتدا با دیدی میان مدت و بلند مدت وارد این بازار شوند. زیرا بازار در حال حاضر شرایط بازدهی کوتاه مدت را برای سرمایه گذاران ندارند.»

میرمعینی در خصوص پیش بینی وضعیت بازار بورس در روزهای آینده گفت: «علی رغم آنکه بازار در چند روز گذشته نوسانات مثبتی داشته است اما در روزهای آتی هیجانات بازار فروکش کرده و به حالت عادی بازمی گردد. در مدت چهار ماهه آتی و تا به نتیجه رسیدن مذاکرات نباید انتظار داشته باشیم تا تحول خاصی در بازار سرمایه به وقوع بپیوندد.»

وی در پایان با تاکید بر نقش بسزای بازار سرمایه بر اقتصاد گفت: «با توجه به آنکه ما در حال حرکت به سمت بهبود اقتصادی هستیم از مسئولان بورس تقاضا داریم تا به فکر تدوین استراتژی های مناسب برای بازار سرمایه باشند تا این بازار بتواند نقش و جایگاه مناسب خود در اقتصاد کشور را به دست آورد. علاوه بر آن دولت نیز با لحاظ بازار سرمایه در سیاست های خود میتواند از توانایی های این بازار و اثرگذاری آن بر اقتصاد کشور بیش از بیش بهره ببرد».


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


اهداف اسرائیل در حمله به غزه و راهبرد مقاومت حماس /چرا اشغالگران به الشجاعیه حمله کردند؟
پنج شنبه 2 مرداد 1393 ساعت 1:0 | بازدید : 790 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

اهداف اسرائیل در حمله به غزه و راهبرد مقاومت حماس /چرا اشغالگران به الشجاعیه حمله کردند؟

زمان عنصر مهمي است كه حماس به واسطه استراتژي موشك باران از آن بهره می گیرد. حماس با بكارگيري اين استراتژي زمان عمليات را مديريت می‌کند. اين در حالي است كه ارتش اسراييل بر اساس دكترين نظامي خود همواره جنگ‌ها را سريع و برق آسا خاتمه بخشيده و هيچ گاه به دنبال جنگ‌هاي گسترده نرفته است.
اسرائیل طی چند روز گذشته حملات خود را به نوار غزه شدید تر کرده است. در این میان کشتار مردم مظلوم شجاعیه یادآورد، نسل کشی ماشین کشتار صهیونیسم در صبرا و شتیلا است. سناریوسازی اسرائیل منجر به شروع نبرد دیگری میان این رژیم و مردم بی دفاع غزه شد. پس از اینکه سه نوجوان اسرائیلی ناپدید شدند،‌ مقامات رژیم صهیونیستی انگشت اتهام خود را به سمت حماس گرفتند و در این جهت عملیاتی برای ضربه زدن به زیرساخت‌های حماس از سوی اسرائیل آغاز شد. این در شرایطی بود که حماس و فتح در حال ایجاد یک ائتلاف و اتحاد ملی بودند و اسرائیلی‌ها در این میان نسبت به پیوند این دو گروه فلسطینی که اینبار علائم نشان می‌داد که اتحاد مستحکم‌تری میان آنها شکل خواهد گرفت، بسیار نگران شدند.

در همین زمینه بود که موضوع مفقود شدن سه نوجوان اسرائیلی و سپس پیدا شدن اجساد آنها در کانون توجه رسانه‌های اسرائیلی قرار گرفت. این در شرایطی بود که در عملیات یافتن این سه نوجوان، حدود 540 فلسطینی بازداشت شدند و چندین تن نیز در این زمینه توسط نیروهای این رژیم کشته شدند. در این شرایط رژیم صهیونیستی گام اول و البته خاموش خود را برای از بین بردن زیرساختهای حماس و همچنین بر هم زدن اتحاد میان فلسطینیان را برداشت. اما بعد از ماجرا بود که جنگ هوایی میان غزه و اسرائیل آغاز شد تا گام دوم برای نسل کشی در غزه آغاز شود.

در این میان اسرائیل با توجه به تجهیزات ماهواره ای و هوایی خود اعلام کرد که تنها به پایگاه‌های حماس حمله می کند اما کشتار جوانانی که در ساحل به تماشای بازی فوتبال جام جهانی مشغول بودند و سپس کشتار مردم شجاعیه دروغ بودن ادعای صهیونیست‌ها را ثابت کرد.

جالب اینجاست که صهیونیست‌ها در این روند با مدیریت افکار عمومی خود این جنگ را تبدیل به یک جنگ فرقه ای کردند. از این نظر سی ان ان طی گزارش نشان داد که وقتی اسرائیل بر سر مردم غزه بمب می ریزد، صهیونیست ها در سواحل شادمانی می کنند. این درحالی بود که نتانیاهو پس از کشته شدن یک نوجوان فلسطینی که صهیونیست ها در اقدامی انتقام جویانه پس از پیدا شدن اجساد سه نوجوان صهیونیست به وی بنزین خوراندند و آتشش زدند، به ظاهر سعی کرد فضا را آرام کند اما در همین شرایط بود که اسرائیل حملات هوایی خود را به غزه آغاز کرد.

در حال حاضر نیز حملات توپخانه‌ای اسرائیلی‌ها به نوار غزه به ویژه مناطق شمالی بدون وقفه ادامه دارد و همزمان جنگنده‌های صهیونیست‌ هم مناطق مرکزی و جنوبی غزه را بمباران و موشک باران می کنند.

این درحالی است که نیروهای مقاومت تلاش دارند با استفاده از تونل‌هایشان به پشت نیروهای صهیونیستی که در اطراف غزه حضور دارند نفوذ کنند و خطوط دشمن را هدف قرار دهند.

اسرائیل در این روند اما گرچه با تجهیزات کامل نظامی و حمایت خاموش نهادهای بین المللی و حکومت های غربی روبروست اما از سوی دیگر نیز تحت فشار افکار عمومی جهان قرار دارد. گرچه اسرائیلی ها تا به اینجا به بهانه نابود کردن حماس کشتار مردم غزه را توجیه کرده اند اما به نظر می‌رسد طولانی تر شدن روند این جنگ اسرائیل را در رسیدن به اهدافش ناکام خواهد گذاشت. چراکه اسرائیل با توجه به شرایطی که دارد بایستی حملات سریع خود را ادامه دهد و روند فرسایشی جنگ سبب می شود که این رژیم به اهداف خود نرسد. راهبرد بمباران هوايي، نابودي زير ساخت‌هاي حماس و نيروهاي نظامي آن، از ابتدا، مد نظر اسراييل بود كه با توجه به مقاومت حماس در جنگ‌های گذشته هيچگاه عملي نگرديد و در این جنگ نیز تا به امروز راه به جایی نبرده است.

اسرائیل در این جنگ از تجربه گذشته خود استفاده کرده و حملات سختی را علیه مردم غزه ترتیب داده است تا با این ترفند بتواند مردم غزه را از حمایت از حماس منصرف سازند.

از این جهت است که این رژیم حملات سخت و خونباری را در شجاعیه آغاز کرد. حملات سخت این رژیم به شجاعیه تا به حدی است که شمار زیادی از زخمی ها در مساجد و خیابان ها، مانده اند و به علت نبود امکان انتقال آنها به مراکز درمانی، شماری از آنها دچار خونریزی شدید شده و به شهادت رسیده اند و وضعیت بسیار ناگواری بر منطقه حاکم است و در انتظار به نتیجه رسیدن این کاروان خدماتی هستیم و هنوز مشخص نیست که صهیونیست ها آن را مورد هدف قرار می دهند یا این که قادر به انجام مأموریت خود خواهد بود.

کارشناسان مطرح می کنند به دو دلیل حمله اسرائیل به شهرک الشجاعیه انجام شد. اول این که مقاومت توانست در جنگ با اشغالگران در این منطقه، به اهداف خود دست یابد و اخبار از کشته شدن شمار زیادی از سربازان ارتش رژیم صهیونیستی در این منطقه حکایت دارد. دوم این که اشغالگران در پی انتقام از ساکنان این منطقه هستند و از زمان آغاز تجاوز اخیر تاکنون، بارها پیامک های تهدیدآمیزی به تلفن های همراه شهروندان ارسال و در آن بر ضرورت تخلیه منازل و ویران کردن این شهرک تأکید کرده اند.

با این وجود ساکنان این شهرک با ماندن در منازلشان، همچنان مقاومت کرده و به شدت با ترک خانه و کاشانه شان مخالفت کرده اند. از این رو، رژیم صهیونیستی، با هدف انتقام از آنها، کلیه ساکنان این شهرک را هدف قرار داده است.

در این شرایط زمان عنصر مهمي است كه حماس به واسطه استراتژي موشك باران از آن بهره می گیرد. حماس با بكارگيري از اين استراتژي زمان عمليات را مديريت می‌کند. اين در حالي است كه ارتش اسراييل بر اساس دكترين نظامي خود همواره جنگ‌ها را سريع و برق آسا خاتمه بخشيده و هيچ گاه به دنبال جنگ‌هاي گسترده نرفته است.

در این شرایط به نظر می‌رسد با توجه به اینکه میانجی معتبری هم در این زمینه وارد نشده است و کشورهای منطقه مانند عربستان سکوت کرده اند و مصر نیز در یک اقدام جالب توجه با طرحی جانبدارانه برای ایجاد آتش بس تلاش کرد تنها گزینه پیش روی حماس و مردم غزه مقاومت است که البته با حمایت حزب الله لبنان برای مقابله با دشمن صهیونیستی همراه شده است.










 

 

 

 

موضوعات مرتبط: متفرقه , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


ثبات در بازارهای سه‌گانه
پنج شنبه 1 مرداد 1393 ساعت 23:22 | بازدید : 1445 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

ثبات در بازارهای سه‌گانه

به هر حال ثبات فعلی در بازارها به همراه توافق برای بازگشت ۸/۲ میلیارد دلار از دارایی‌های‌های بلوکه شده ایران و همچنین تمدید تعلیق تحریم‌ها در بخش‌های کلیدی پتروشیمی و خودرو از علائم خوش‌بینی بازارها نسبت به آینده است.

شاید جان مینارد کینز، اولین اقتصاددانی بود که به روشنی به نقش ویژه انتظارات و تاثیرات آن در عملکرد بازارها پی برد و برای پذیرش مقوله انتظارات به نظریه‌های اقتصادی و تحلیل آثار و پیامدهای آن تلاش کرد. کینز بحث مفصلی در مورد نحوه شکل‌گیری انتظارات فعالان اقتصادی به خصوص در بازارهای مالی و همچنین بازار پول، ارائه می‌‌کند و بر این اساس نتایج مورد نظر خود را استنتاج می‌کند. میلتون فریدمن اگرچه واضع فرضیه انتظارات تطبیقی نبود، اما کارهای مهم و تاثیرگذار او مدت‌ها فرضیه انتظارات تطبیقی را به فرضیه مسلط و معروف در مورد انتظارات در محافل آکادمیک اقتصاد مبدل کرد. فریدمن فرضیه انتظارات تطبیقی را در نظریه‌پردازی‌های خود در حوزه‌های مختلف اقتصاد وارد کرد که یکی از مهم‌ترین آنها ورود انتظارات تطبیقی به نظریه مصرف و از آن مهم‌تر، منحنی فیلیپس بود.

با ورود فرضیه انتظارات تطبیقی به نظریه‌های اقتصادی، نتایجی متفاوت از آنچه اقتصاددانان کینزی ارائه می‌کردند، پدیدار شد. ایده اصلی انتظارات تطبیقی بسیار ساده است:افراد انتظارات خود را در هر دوره زمانی در مورد هر متغیر اقتصادی از جمله تورم، نرخ ارز، قیمت سهام و مانند آن با توجه به تفاوت میان مقدار پیش‌بینی شده آن متغیر در دوره گذشته و آنچه در دوره فعلی به تحقق پیوسته است، تغییر خواهند داد. بنابراین شکل‌گیری انتظارات فعالان اقتصادی طی زمان، تطبیقی خواهد بود؛ به این معنی که انتظارات به مرور زمان و با توجه به تغییرات مقدار واقعی متغیرها، تغییر کرده و خطاها در برآورد و پیش‌بینی متغیرها به صورت مستمر و البته تدریجی و گام‌به‌گام اصلاح می‌شود؛ بنابراین افراد انتظارات خود را در دوره جاری از مقدار یک متغیر در صورتی افزایش خواهند داد که مقدار واقعی آن متغیر از مقدار انتظاری‌اش برای این دوره بیشتر باشد و در صورتی کاهش خواهند داد که مقدار واقعی آن متغیر از مقدار انتظاری آن در دوره گذشته کمتر باشد.

فرض کنید که نرخ ارزی که در تیرماه انتظار داشته‌اید 3100 تومان بوده است. اگر مقدار واقعی نرخ ارز در این ماه به 3150 تومان برسد، در این صورت اقدام به افزایش انتظار خود برای قیمت ارز در مردادماه خواهید کرد، ولی اگر قیمت محقق شده برای ارز با پیش‌بینی 3100 تومانی به 3050 تومان برسد، اقدام به کاهش پیش‌بینی خود برای نرخ ارز در مردادماه خواهید کرد. البته این تغییر انتظارات به طور کامل صورت نخواهد گرفت؛ بلکه با ضریبی به نام ضریب تعدیل انتظارات به انجام خواهد رسید. در واقع انتظارات تطبیقی مانند موشکی است که هر لحظه با گرفتن آخرین موقعیت خود، سعی در تصحیح مسیر دارد تا بتواند با حداقل خطا به نقطه هدف اصابت کند.

مقدمات تئوریک فوق‌الذکر به‌منظور توضیح آنچه بود که دیروز در اولین روز معاملاتی پس از مذاکرات 18روزه وین و در زمان اتمام دوره 6 ماهه توافق ژنو در بازارهای سه‌گانه سهام، ارز و سکه گذشت. در بازار سهام دیروز اگرچه بازار، معاملات را با کاهش مقدماتی قیمت‌ها شروع کرد ولی پس از یک صعود و به دنبال آن کاهش قیمت‌ها در حدی تقریبا معادل با سطح قیمت‌ها در پایان معاملات روز چهارشنبه بسته شد. در بازار ارز نیز در اولین ساعات معاملاتی قیمت 3140 تومانی برای هر دلار ثبت شد که نسبت به آخرین روز کاری هفته گذشته تغییر چندانی نداشت، ولی در ادامه معاملات قیمت دلار کم‌کم روند کاهشی را آغاز کرد و در نهایت قیمت دلار در سطح 3130 تومانی آرام گرفت که کاهش ناچیز 10 تومانی را نسبت به آخرین روز کاری بازار در انتهای هفته گذشته نشان می‌دهد.

در بازار سکه نیز در نخستین روز معاملاتی پس از تحولات وین هر سکه طرح جدید با افزایش ناچیز هزار تومانی با قیمت 955 هزار تومان معامله شد. ثبات در بازارهای سکه، ارز و سهام پس از عبور از نقطه عطف تاریخی 20 ژوئیه و استناد به نظریه انتظارات تطبیقی که با تفصیل مقدمات آن ذکر شد، نشان می‌دهد که انتظارات بازار در مورد مذاکرات وین با آنچه در عمل به تحقق پیوسته، تفاوت آشکاری نداشته است. انتظارات در بازارهای ارز و سهام همچون شرکت در یک نظرسنجی است که فعالان اقتصادی باید متناظر با پیش‌بینی خود در آن هزینه کنند.

پیش‌بینی که در صورت تحقق به افزایش ارزش دارایی پیش‌بینی‌کننده و در صورت عدم‌تحقق به کاهش ارزش دارایی پیش‌بینی‌کننده منجر خواهد شد. از آنجا که قیمت‌های بازار بر اساس میانگین پیش‌بینی‌ها شکل می‌گیرد، تحولات امروز در بازارهای سه‌گانه ارز، سکه و سهام بیش از همه حکایت از آن داشت که تمدید مذاکرات همان بوده که میانگین پیش‌بینی‌های بازار بر اساس آن شکل گرفته و عملا آنچه رخ داده تفاوت آشکاری با آنچه پیش‌بینی شده، ندارد. به عبارت دیگر فعالان بازار نه یک توافق سریع و سهل الوصول و نه یک شکست کامل در مذاکرات را انتظار داشته‌اند.به هر حال ثبات فعلی در بازارها به همراه توافق برای بازگشت 8/2 میلیارد دلار از دارایی‌های‌های بلوکه شده ایران و همچنین تمدید تعلیق تحریم‌ها در بخش‌های کلیدی پتروشیمی و خودرو از علائم خوش‌بینی بازارها نسبت به آینده است. انتظاراتی که اگر بتواند به حقیقت مبدل شود گام مهمی برای خروج از تله رکود تورمی فعلی خواهد بود.


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


کاهش هفت دلاری بهای طلا طی یک روز/ در بازار طلا چه خبر است؟
سه شنبه 30 تير 1393 ساعت 23:58 | بازدید : 695 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

کاهش هفت دلاری بهای طلا طی یک روز/ در بازار طلا چه خبر است؟   

درخالی که پیش بینی ها از افزایش قیمت طلا خبر می داد ولی بررسی روند قیمت گذاری طلا در بازار جهانی نشان می دهد بهای طلا سیر نزولی پیش گرفته است.

 

این اتفاق در شرایطی رخ می دهد که با وجود رکود در بازارهای سرمایه گذاری انتظار می رفت، بهای طلا روند صعودی پیش گیرد.
بهای طلا در بازارهای جهانی با کاهشی قابل ملاحظه طی یک روز از 1318.20 دلار برای هر اونس به 1310.90 دلار برای هر اونس رسید. این در حالی است که یک روز پیش از آن و همزمان با سقوط هواپیمای مالزیایی در خاک اوکراین بهای هر اونس طلا حدود 19 دلار افزایش یافته بود. هرچند که انتظار می رفت بهای طلا در سال جاری میلادی به رقمی پایین تر از 1300 دلار برای هر اونس برسد اما عوامل ژئوپلتیک از ناآرامی های اوکراین گرفته تا قدرت گرفتن گروه داعش باعث افزایش بهای طلا شدند و به همین خاطر ارزش این فلز زرد رنگ بار دیگر از مرز 1300 دلار برای هر اونس عبور کرد.

به دنبال کاهش قیمت ها در بازارجهانی بهای طلا در بازار تهران نیز باید کاهش پیدا کند. با این حال برخی فعالان بازار نقل می کنند که بازار حداقل تا روز دوشنبه در مقابل کاهش قیمت ها مقاومت می کند.

 


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


وزیر اقتصاد از منافع سهامداران دفاع نکرد/ افزایش غیرمنطقی نرخ خوراک پتروشیمی‌ها پیشنهاد دولت بود.
دو شنبه 16 تير 1393 ساعت 1:19 | بازدید : 715 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

وزیر اقتصاد از منافع سهامداران دفاع نکرد/ افزایش غیرمنطقی نرخ خوراک پتروشیمی‌ها پیشنهاد دولت بود.

محمدرضا پورابراهیمی در گفت‌وگوو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، با اشاره به برنامه حضور وزیر اقتصاد (رئیس شورای عالی بورس) در مجلس شورای اسلامی، اظهارداشت: طبق برنامه‌ریزی، طیب‌نیا روز سه‌شنبه به کمیسیون اقتصادی مجلس خواهد آمد.

وی افزود: مباحث مربوط به سهام عدالت و مشکلات مربوط به بورس از جمله مواردی است که در این جلسه از وزیر اقتصاد سئوالاتی مطرح خواهد شد.

پور ابراهیمی با اشاره به اینکه کمیسیون اقتصادی مجلس در رابطه با زمان ورود سهام عدالت به بورس و لایحه مربوط به آن سوالاتی از وزیر اقتصاد خواهد داشت، گفت: باید دید که وزارت اقتصاد و سازمان خصوصی‌سازی چه برنامه‌ای درخصوص سهام عدالت داشته و جزئیات زمانبندی ورود آن به بورس را نیز اعلام کند.

پور ابراهیمی در پاسخ به این سئوال که آیا ریشه اصلی افت شاخص بورس به مجلس شورای اسلامی باز نمی‌گردد، گفت: خیر، مصوبه‌ای که مجلس داشت براساس لایحه پیشنهادی وزیر نفت در کمیسیون انرژی مجلس بود که موجب کاهش ارزش بازار و دارایی سهامداران عمده و خرد شد.

پور ابراهیمی افزود: آیا وزیر اقتصاد بعنوان یک عضو کابینه نباید از موضوع لایحه افزایش نرخ خوراک پتروشیمی‌ها اطلاع داشته باشد و اینکه اگر اطلاع داشت چرا از بورس به‌عنوان رئیس شورایعالی بازار سرمایه دفاع نکرد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه وزیر اقتصاد باید مدافع بازار سرمایه باشد، گفت: زمانی‌که هیأت دولت پیشنهاد افزایش نرخ خوراک را مطرح می‌کرد چرا وزیر وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی که به واسطه صندوق‌های بازنشستگی مالک شرکت‌های پتروشیمی است، اظهارنظر نکردند و اینکه وزیر دفاع نیز بعنوان عضو دیگر هیأت دولت در مجموعه ساتا و سرمایه‌گذاری غدیر که در پورتفوی خود شرکت‌های بزرگ و کوچک پتروشیمی را داشتند در این موضوع دفاع نکردند و اجازه افزایش غیر منطقی نرخ خوراک را دادند.

وی با بیان اینکه تمام موارد مربوط به حقوق سهامداران خرد و عمده از وزیر اقتصاد سوالاتی خواهد شد، افزود: دولت برای صرفه‌جویی 3000 میلیارد تومانی بیش از 40 هزار میلیارد تومان از دارایی سهامداران در شرکت‌های پتروشیمی که خود هم مالک آن است کاهش داد و منافع نان را نادیده گرفت.


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


بازگشت امید به بورس تهران.
پنج شنبه 12 تير 1393 ساعت 1:50 | بازدید : 718 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

بازگشت امید به بورس تهران.

شاخص بورس تهران در آخرین روز معاملاتی هفته و پس از یک هفته فراز و نشیب، به مدار صعودی پایدار خود برگشت و با افزایش 453 واحدی مواجه شد.

 برگزاری نشست مشترک مدیران بورسی با چهار وزیر اقتصادی کابینه در روزهای گذشته و نیز برگزاری جلسه نمایندگان مجلس با وزیر اقتصاد و نیز رییس سازمان بورس در هفته آینده برای بررسی افت قیمت‌ها، خبرهای مثبتی بود که در این اوضاع نابه سامان به کمک بورس آمد و موجب بازگشت شاخص به مدار صعودی شد.

علاوه بر این آغاز دور جدید مذاکرات هسته‌ای در وین و احتمال امضای تفاهم نامه موجب شده است تا جو مثبتی در بورس تهران حاکم شده و اندکی از ریزش قیمت‌ها جلوگیری شود.به طوری که در معاملات اخرین روز هفته دماسنج بازار سرمایه رشد 453 واحدی را تجربه کرد و به کانال 70 هزار و 876 واحد رسید.

بر این اساس تالار شیشه ای که در روزهای ابتدایی هفته به رکودی عمیق فرو رفته بود و نگرانی شدیدی را در بین فعالان و مسئولان ایجاد کرده بود،در بازار امروز به مدار صعودی برگشت و اندکی امیدواری نسبت به آینده و حمایت از این بازار در بین سهامداران تقویت شد به طوری که در بازار امروز اکثر سهام شرکتها رشد کرده و مجددا صف های خرید در بورس تهران پدیدار شد.

همچنین در بازار امروز صف خرید برای شرکت پالایشگاه بندرعباس تشکیل شد و این شرکت به همراه نفت و گاز پارسیان، تاپیکو، مپنا، غدیر، ایران خودرو، بانک ملت، سایپا، توسعه معادن روی، نفت سپاهان، مخابرات، بانک سینا و صادرات بیشترین تاثیر را در شاخص بورس گذاشتند.در مقابل شرکت‌های گل گهر، نیروترانس، بانک اقتصاد نوین و ملی مس با افت قیمتی خود مانع از رشد بیشتر شاخص بورس شدند.

بر این اساس در بازار امروز صنایع فرآورده‌های نفتی، خودرو و بانک از صنایع تاثیر گذار بر شاخص بورس بودند به طوری که صنعت استخراج کانه‌های فلزی بیشترین تاثیر منفی را در شاخص بورس گذاشت.علاوه بر این در تالار شیشه‌ای امروز شرکت‌های توسعه معادن و فلزات،ایران خودرو، مپنا و پالایشگاه بندرعباس از بیشترین تقاضای خرید برخوردار شدند.

در بازار امروز برخلاف روزهای گذشته میزان خرید و فروش در بین حقیقی‌ها وحقوقی‌ها متعادل بود به طوری که حقیقی‌ها به صنایعی همچون کک و سوخت هسته‌ای، خودرو، محصولات شیمیایی و سایر واسطه‌گری های مالی جذب شدند.

همچنین در بازار امروز سهامداران حقیقی 246 هزار و 532 میلیون سهم خریداری کرده و 588 هزار و 837 میلیون سهم فروختند، اما در مقابل سهامداران حقوقی نسبت به خریداری سهام شرکتها اقدام کردند به طوری که در معاملات امروز این سهامداران 596 هزار و 884 میلیون سهم خریداری کرده و در مقابل تنها 254 هزار و 588 میلیون سهم فروختند.

در مجموع در بازار مثبت امروز حجم معاملات افزایش کرد و بیش از 782 میلیون سهم به ارزش 142 میلیارد تومان مورد داد و ستد قرار گرفت و ارزش بازار سرمایه نیز به 335 هزار میلیارد تومان افزایش یافت.


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


شکایت سرمایه‌گذاران از وزارت اقتصاد و سازمان بورس به کمیسیون اصل ۹۰.
پنج شنبه 12 تير 1393 ساعت 1:47 | بازدید : 657 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

شکایت سرمایه‌گذاران از وزارت اقتصاد و سازمان بورس به کمیسیون اصل ۹۰.

حجت‌الاسلام حمید رسایی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون اصل ٩٠ خانه ملت در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، از شکایت جمع زیادی سرمایه‌گذار از عملکرد وزارت اقتصاد و سازمان بورس طی چند ماه گذشته و رسیدگی به آن در کمیسیون اصل ٩٠ خبر داد.

وی افزود: طی هماهنگی صورت گرفته با رئیس کمیسیون اصل ٩٠، سه‌شنبه هفته آینده وزیر اقتصاد و رئیس سازمان بورس به منظور ارائه توضیحات درباره وضعیت زیان‌بار بورس و وعده‌های تحقق نیافته به کمیسیون اصل ٩٠ خواهند آمد.

عضو کمیسیون اصل ٩٠ مجلس همچنین خاطرنشان کرد: علاوه بر فضای عمومی رسانه‌های مختلف که حکایت از شکایت سرمایه‌گذاران دارد، تاکنون به طرق مختلف تماس‌های متعددی با اعضای کمیسیون اصل ٩٠ گرفته شده که تمام آنها از طرف کسانی است که با وعده‌های دولت در چند ماه گذشته سرمایه‌های ناچیز خود را در بازار بورس سرمایه‌گذاری کرده‌اند، ولی اکنون به دلیل عدم تحقق آن وعده‌ها سرمایه این افراد بین ٣٠ تا ٥٠ درصد افت کرده است.

رسایی اضافه کرد: روحانی چند روز قبل اعلام کرد که مهمترین شرط برای ورود بخش خصوصی به سرمایه‌گذاری، امنیت است، اما تنها در شش ماه، سرمایه مردم در بورس به نصف رسیده، آیا معنی امنیت سرمایه‌گذاری این است؟ روحانی گفت تا عده‌ای سرمایه‌دار را نجس و فقر را افتخار کشور می‌دانند، به مقصد نمی‌رسیم، اما سؤال این است که اگر با وعده سرمایه مردم را به بورس بیاوریم و بعد در شش ماه آن را نصف کنیم، سرمایه‌دار را نجس دانسته‌ایم یا پاک؟

وی در ادامه خاطرنشان کرد: بسیاری از این شاکی‌ها معتقدند که دولت بدون پشتوانه وعده تزریق سرمایه 5 هزار میلیاردی به بازار بورس را داد و تاکنون فقط ٣٠٠ میلیارد تزریق کرده، برای همین شاخص‌هایی که به صورت رسمی نمایش داده می‌شود، واقعی نیست.

رسایی با بیان اینکه کمیسیون اصل ٩٠ قانون اساسی، وظیفه دارد به شکایات مردم از طرز کار سه قوه رسیدگی کند، گفت: در خصوص شکایت یاد شده به طرز کار وزیر اقتصاد و سازمان بورس و پشت صحنه‌های وضعیت بازار بورس در شش ماه گذشته رسیدگی می‌شود.

نماینده تهران در خصوص چگونگی جبران خسارات وارده به سرمایه‌گذاران عنوان کرد: کمیسیون در این خصوص وظیفه‌ای ندارد، اما رسیدگی به این روند می‌تواند پیشرفت ضرر بیشتر را بگیرد و امیدواریم با تلاش وزارت اقتصاد، وضعیت اصلاح و ضرر وارده به مردم جبران شود.


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


فقط 20 درصد واگذاری‌ها به بخش خصوصی واقعی رسید.
پنج شنبه 12 تير 1393 ساعت 1:44 | بازدید : 699 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

فقط 20 درصد واگذاری‌ها به بخش خصوصی واقعی رسید.

  خصوصی سازی واقعی که رقابتی ایجاد کرده و در سایه این رقابت کالای با کیفیت تولید کند در کشور انجام نشده است.

 در خصوص بند ج اصل 44 قانون اساسی گفت: اقتصاددانان تا به حال کارکرد مثبتی درجریان خصوصی سازی مشاهده نکرده‌اند.

 تا به حال 20 درصد از واگذاری‌ها به بخش خصوصی واقعی رسیده است و مابقی توسط مدیران دولتی صرف ایجاد تعاونی‌ها و شرکت‌هایی شده است که مدیریت دولتی دارند.در واقع انحصارات دولتی تبدیل به انحصارات خصولتی شده‌اند.

 آلمان شرقی در جریان خصوصی‌سازی، صنایعش را با قیمت اندکی به شرکت‌های معتبر فروخت تا دست و بال شرکت‌ها بسته نشود واز آنها خواست سرمایه‌گذاری جدید انجام شود و اگر کارگری اخراج شده استخدام‌های جدید صورت بگیرد.

‌در کشور شوروی سابق هم سابقه خصوصی سازی وجود داشته است، در سال 1990 به مدت دو سال بیشتر از نصف صنایع دولتی به بخش خصوصی واگذار شد و بعد از آن دولت تصمیم گرفت تدوام خصوصی سازی را با اصلاح فضای کسب و کار انجام دهد و این کار با موفقیت انجام شد.

 خصوصی سازی در ایران موفقیت چندانی نداشته است درحال حاضر 30 درصد هزینه شرکت‌های خصوصی سازی شده صرف بروکراسی اداری می‌شود.

دولت یازدهم باید ابتدا بررسی عمیق نسبت به جریان خصوصی سازی داشته باشد و سپس سعی کند اشتباهات قبلی را تکرار نکند. از سوی دیگر دولت با رویکرد مثبت به مبحث خصوصی سازی سعی کند حتی پروژه‌های نیمه تمامی را که دارد به جای تقاضای بودجه به بخش خصوصی واگذار کند و مقداری از آن را به جای بدهی‌هایش به پیمانکاران بدهد.

‌اصل 44 قانون اساسی نیازی به اصلاح ندارد اجرای قانون نیاز به اصلاح دارد. دولت باید مانع ورود رانت‌ها و فسادهای اقتصادی در جریان خصوصی سازی شود و به این وسیله بازار رقابتی کامل ایجاد کند.


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


رشد اقتصادی سریع‌تر ایران در صورت رسیدن به توافق جامع هسته‌ای.
پنج شنبه 12 تير 1393 ساعت 1:42 | بازدید : 684 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

رشد اقتصادی سریع‌تر ایران در صورت رسیدن به توافق جامع هسته‌ای.

قائم مقام بانک مرکزی در مصاحبه با وال استریت ژورنال پیش بینی کرد در صورتیکه ایران با قدرت‌های غربی در مورد آینده برنامه هسته ای به توافق برسد، اقتصاد ایران می‌تواند رشد سریع‌تری پیدا کرده و حداکثر شش درصد رشد کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، وال استریت ژورنال در گزارشی به تلاش مقامات بانک مرکزی و گروه مشاوران رییس جمهور برای بازسازی اقتصاد با وجود تحریم های غربی پابرجا پرداخت. پایگاه اینترنتی این روزنامه آمریکای معتبر نوشت: اکبر کمیجانی، قام مقام بانک مرکزی ایران در حالی ماموریت مهندسی احیای اقتصاد ایران را یافته که بانک مرکزی به دلیل تحریم قادر به انجام مبادلات مالی با بیشتر شرکت‌ها و دولت‌های خارجی نیست.

وزارت خزانه داری آمریکا در سال 2012 با این ادعا که بانک مرکزی به برنامه هسته ای کمک می‌کند، این بانک را تحت تحریم قرار داد.

اکبر کمیجانی در مصاحبه با وال استریت ژورنال در این باره گفت: تحریم‌ها کاتالیزوری بودند که بسیاری از مشکلات دیگر در اقتصاد ایران را بارز کردند. تا ژوییه سال 2011 تاثیر واقعی تحریم‌ها آغاز شد.

بر اساس این گزارش، تحریم‌هایی که دولت اوباما علیه بانک مرکزی وضع کرد، این موسسه را از انجام مبادلات مالی با بانک‌های خارجی محروم و امکان دریافت عمده درآمدهای نفتی را برای ایران محدود کرد. بانک مرکزی همچنین از استفاده از سیستم بانکی الکترونیکی معروف به سوئیفت که مبادلات مالی بین المللی را از دفاترش در بلژیک مدیریت می‌کند، محروم شد.

قام مقام بانک مرکزی در این مصاحبه به پیشرفت قابل توجه در تثبیت اقتصاد ایران اشاره کرد و گفت: تورم ماه به ماه که تا ژوئن گذشته به بالای 45 درصد صعود کرده بود اکنون به پایین 20 درصد کاهش داده شده است. پس از چند سال رشد منفی، دولت ایران اکنون رشد اقتصادی در سال مالی منتهی به مارس سال 2015 را پیش بینی می‌کند.

با اینهمه کمیجانی خاطرنشان کرد که توان مالی تهران به دلیل تحریم‌های آمریکا، اروپا و سازمان ملل که موجب بلوکه شدن 150 میلیارد دلار از درآمدهای نفتی ایران در حساب‌های خارجی شده است، تحت فشار مانده است.


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


موانع و مشکلات خصوصی سازی در ایران.
پنج شنبه 12 تير 1393 ساعت 1:40 | بازدید : 657 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 موانع و مشکلات خصوصی سازی در ایران.

اجرای سیاست خصوصی سازی در کشورهای مختلف با مشکلات و موانع مختلفی روبرو بوده است. مشکلات اقتصاد کلان و سیاسی، بوروروکراتیک و فرهنگی و سازمانی و نیز نبود فرهنگ و فهم خصوصی‌سازی به ویژه در میان عامه مردم از جمله این مشکلات است که تغییرات سریع در شرایط نامطمئن اقتصادی، تزلزل سیاسی، تقاضای محدود و بازارهای مالی ضعیف، مقاومت مدیران و کارکنان بنگاههای دولتی و پیچیدگی های اداری در روند خصوصی سازی را با خود به همراه داشته اند.
علاوه بر بی ثباتی و نامطمئنی اقتصاد ملی کشورها یکی دیگر از موانع، ابهام سیاسی در مورد خصوصی سازی است. تغییرات اقتصادی و اجتماعی در برخی کشورهای در حال توسعه و دارای اقتصادهای بازار نوظهور، تنزل سیاسی و مقاومت در برابر خصوصی‌سازی را به دنبال دارد.
از دیگر مشکلات و موانع خصوصی‌سازی مخالفت گروههای دینفع است که در برخی موارد از تاثیر زیادی نیز برخوردارند. این گروهها با خط‌مشی‌های خصوصی‌سازی و گسترش مشارکت بخش خصوصی در فعالیتهای اقتصادی با توجه منافع خود به شدت مخالفت می‌کنند. این مخالفتها در سطح مدیران بالایی بیشتر و در سطح مدیران میانی و کارکنان تنزل پیدا می‌کنند.
همچنین گروههای مشتری سازمان یافته از مخالفان خصوصی‌سازی هستند که می‌ترسند هزینه کالاها و خدماتی که دولت به آنها یارانه می‌دهد با اجرای سیاست خصوصی‌سازی افزایش یابد.
از جمله این مخالفتها می‌توان به مخالفان قدرتمند خصوصی‌سازی در تایلند اشاره کرد که ارتش این کشور بود که از کنترلش بر شرکتهای دولتی برای استخدام افسران عالی‌رتبه پس از بازنشستگی استفاده می‌کرد.
گروههای اجتماعی، قومی و مذهبی هم از دیگر مخالفانی هستند که از کنترل دولت بر فعالیتهای اقتصادی سود می‌برند و در صف مخالفان خصوصی‌سازی قرار می‌گیرند.
تقاضای محدود و بازارهای مالی ضعیف هم یکی دیگر از موانع اجرای خصوصی‌سازی در کشورهاست. به عنوان مثال بازارهای بورس ضعیف و تقاضای پایین برای خرید سهام بنگاههای دولتی در چین، اندونزی و مالی از سرعت فرآیند فروش شرکتهای دولتی در سالهای 1990 و 1991 کاسته بود. همچنین رکود تجاری در بازار بورس جاکارتا و خط‌مشی‌های پولی خشک و محدود دولت اندونزی در سال 1991، خصوصی‌سازی بنگاههای دولتی را برای مدتی متوقف کرد.
از دیگر موانع و مشکلات خصوصی‌سازی می‌توان مقاومت مدیران و کارکنان را نیز نام برد. تهدید تجدید ساختار بنگاههای واگذار شده، تعلیق و بیکاری بالای نیروی انسانی در پی اجرای این سیاست، کارکنان شرکتهای دولتی را به صف مخالفان اجرای سیاست خصوصی‌سازی در کشورها اضافه کرده است.
در اروپای مرکزی و در مراحل اولیه خصوصی‌سازی بعضی مدیران بنگاههای دولتی در چکسلواکی و لهستان از تلاش برای بازسازی یا فروش بنگاهشان به سرمایه‌گذاران خصوصی طفره رفتند. برخی دیگر از موقعیتشان برای فروش یا خرید دارایی‌های دولتی با قیمت پایین قبل از محدودیتهای خصوصی‌سازی خود به خود بهره بردند.
از تاخیرها و پیچیدگیهای اداری نیز به عنوان یکی دیگر از موانع و مشکلات اجرای سیاست خصوصی‌سازی در کشورها یاد می‌شود. وجود ساختارهای سازمانی و رویه‌های اداری ضعیف، مبهم و پیچیده اجرای خصوصی‌سازی در کشورها را با مشکل روبرو کرده است. همچنین رویه‌های پیچیده خصوصی‌سازی به فساد اداری کمک می‌کند و به تاخیر خصوصی‌سازی در کشورهای در حال توسعه می‌افزاید. به عنوان مثال برنامه خصوصی‌سازی در بولیوی در 1992 به دلیل اتهام فساد و بی‌قانونی در فروش دو هتل دولتی در لاپاز به تاخیر افتاد.
سرمایه گذاران خارجی در شرکتهای محلی چکسلواکی، لهستان و فدراسیون روسیه متوجه شدند که برای تسریع انجام امور اداری که کارمندان بیشتر به تاخیر می‌انداختند باید رشوه بدهند. تا اواسط 1992 در چکسلواکی هنوز بوروکراسی مانع کارهای ساده‌ای مثل ثبت شرکت و تغییر محل دفتر بود.
ضعف مهارتهای مدیریتی در اقتصاد بازار یکی دیگر از این موانع است. تجربه کشورها نشان می‌دهد موفقیت در امر خصوصی‌سازی مبتنی بر مهارتهای مدیریتی افرادی است که بر عملکرد اقتصاد بازار و بخش خصوصی اشراف کامل داشته اند.
ضعف قوانین و مقررات هم از جمله مشکلات و موانع اجرای سیاست خصوصی‌سازی در برخی کشورهاست. در بعضی موارد این ضعف قوانین در خصوص اجرای جذب سرمایه بخش خصوصی در کشور است و در برخی موارد دیگر موانع قانونی است که مانع جذب سرمایه‌گذاران خارجی می شود. به عنوان مثال در کشور چین شرکتهای خارجی که از مالکیت زمین در اوایل دهه 1990 منع شده‌اند، مشکلات فراوانی دارند، در نتیجه شرکتهای خارجی فعالیتهای خود را به کارهای مشترک با بنگاههای دولتی که حق اجاره دادن زمین را دارند یا آنهایی که از ارتباطات سیاسی قوی برخوردارند و می‌توانند به آسانی زمین را مالک شوند، محدود می‌کنند.
اما از قوانین محدودکننده و مالیاتهای سنگین نیز به عنوان بخش دیگری از موانع اجرای سیاست خصوصی‌سازی در کشورها یاد می‌شود. به عنوان نمونه در اروپای مرکزی بنگاههای دولتی خصوصی شده و شرکتهای کوچک همواره مالیاتهای سنگینی پرداخته و هزینه‌های آنها بالاست. مثلا نرخ مالیات در چکسلواکی 22 درصد قیمت و فروش است به طوری که در سال 1991، 54 درصد درآمد دولت از مالیات و 25 درصد آن به گونه‌های مختلف از شرکتها تامین شد.
حسادت عمومی نسبت به کارآفرینان خصوصی هم یکی دیگر از دلایل بزرگ توقف سیاست خصوصی‌سازی در بسیاری از کشورهای در حال توسعه و اقتصادهای در حال گذر است که ریشه در حسادت و انزجار عمومی جامعه نسبت به کارآفرینان بخش خصوصی دارد.
در اوایل دهه 1990 چکسلواکی، مجارستان، لهستان و اسلوانی با این شرایط روبرو بودند و برداشت عمومی این بود که امتیازات در دست گروههای خاصی است و گروههای قاچاق شکل گرفته است. مثلا در چکسلواکی و مجارستان بسیاری از کسانی که استطاعت شرکت در مناقصات شرکتهای کوچک را نداشتند، بر این باور بودن که تنها مسوولین پیشین و کسانی که به طور غیرقانونی از حمایت خارجی برخوردار بودند، توان خرید آنها را داشتند. مساوات طلبی متعصبانه رژیم های کمونیستی ذهنیات مردم را به گونه‌ای شکل داده بود که نسبت به افراد ثروتمند احساس تنفر و بیزاری داشتند.
اما در خصوص ابعاد مختلف موانع و تنگناهای خصوصی سازی در ایران از مشکلات اقتصادی، موانع حقوقی و قانونی و مشکلات اجرایی و مدیریتی به عنوان بزرگترین این موانع یاد می‌شود.
تحولات اقتصادی، نوسانات ارزی، وابستگی مستمر درآمدهای دولت به درآمدهای نفتی، تعدد و تنوع سیاستهای ارزی، مشکلات مربوط به جذب سرمایه‌گذاری خارجی، وابستگی فرآیندهای تولیدی به ارز، دخالت انحصارگرایانه دولت در کسب درآمد و تخصیص آن، متنوع نبودن روشهای واگذاری و مقاومت مدیران و کارکنان دولتی از جمله موانع و مشکلات قابل بیان در راه اجرای سیاست خصوصی‌سازی در کشور هستند.


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


نشست مشترک مجلس و دولت برای حل مشکلات بورس.
پنج شنبه 12 تير 1393 ساعت 1:38 | بازدید : 694 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 نشست مشترک مجلس و دولت برای حل مشکلات بورس.

کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و نظارت بر اجرای اصل 44 قانون اساسی مجلس، از وزیر امور اقتصاد و دارایی و رئیس سازمان بورس دعوت کرد تا برای بررسی تداوم علل افت شاخص بورس درجلسه هفته آینده این کمیسیون حاضر شوند.
اعضای کمیسیون حمایت از تولید ملی مجلس قصد دارند در جلسه ای که با طیب نیا و صالح آبادی برگزار می کنند ضمن بررسی کارشناسی علل تداوم افت شاخص بورس در ماه های گذشته، راهکارهایی برای تقویت بازار سرمایه و برون رفت از وضعیت کنونی ارائه دهند.
روز گذشته جمعی از فعالان بازار سرمایه نامه ای گلایه آمیز به رییس جمهور نوشتند و سیاستهای متناقض دولت در حمایت از بازار سرمایه  را متذکر شدند.
روز گذشته همچنین رییس سازمان بورس با حضور 4 وزیر کابینه درباره وضعیت بازار سرمایه جلسه اضطراری تشکیل دادند که تا این لحظه خبری از تصمیمات این جلسه منتشر نشده است.


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


قصه افت شاخص کل بورس از کجا شروع شد
پنج شنبه 12 تير 1393 ساعت 1:35 | بازدید : 713 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

قصه افت شاخص کل بورس از کجا شروع شد

شاخص کل که در 16 دی ماه سال گذشته بالاترین مقدار خود یعنی 89 هزار واحدی را تجربه کرده بود، در چهارمین روز معاملاتی هفته جاری در مدار 70 هزار واحدی ایستاد و در نهایت روند منفی شش ماهه اخیر بورس رکورد افت حدود 19 هزار واحدی را در سابقه نماگر بازار سهام ثبت کرد.

اگرچه پیرامون علل رخداد این امر جلسه ای طی یکشنبه هفته آینده میان وزیر اقتصاد و مجلسی ها با همراهی رییس سازمان بورس و اوراق بهادار برگزار می شود، اما براستی قصه افت شاخص کل و کاهش دسته جمعی قیمت سهام شرکت های بورسی از کجا آغاز شد؟

اجازه بدهید کمی به عقب تر یعنی دی ماه سال گذشته برگردیم، زمانی که در بحبوحه تکاپوی دولت برای تدوین بودجه سال 93 و ارایه آن به مجلس خبرهایی مبنی بر برخی مصوبات بودجه سال 93 منتشر شد، اخباری که چندان به نفع وضعیت بازار سهام و سهامداران آن نبود. رشد قابل توجه قیمت خوراک واحدهای پتروشیمی و افزایش بهره مالکانه شرکت های معدنی از جمله این موارد بود.

اما خبرها به واقعیت پیوست و شد آن چه نباید می شد، نرخ خوراک گاز مصرفی مجموعه های پتروشیمی از هفت به 13 سنت افزایش یافت و پرداخت بهره مالکانه 30 درصدی نیز برای شرکت های معدنی طبق بودجه سال جاری دولت مقرر گردید و بدین ترتیب شاخص کل و قیمت سهام مجموعه های بورسی شروع به ریزش کردند.

دولت و مجلس نیز هیچ واکنشی نسبت به هزینه های هنگفت تحمیل شده به دو صنعت برتر کشور یعنی پتروشیمی و معدنی نشان ندادند، چراکه نمایندگان مجلس و بسیاری از افراد بر وجود رانت در صنایع مذکور اعتقاد داشتند که البته این امر مربوط به زمانی بود که صنایع مختلف توسط دولت اداره می شدند.

اکنون که شرکت های دولتی به بخش خصوصی واگذار شده اند و سهام برخی از مجموعه ها در بورس معامله می شوند نمی توان از منافع سهامداران آنها چشم پوشید. بر همین اساس بهتر به نظر می رسید برنامه ای برای جلوگیری از تحقق زیان شرکت ها و سهامداران آنها در نظر گرفته می شد. برنامه هایی همچون مبنا قرار دادن قیمت های جهانی برای خرید مواد اولیه و نیز فروش محصولات در کنار اعطای تسهیلات بانکی به مجموعه ها برحسب نرخ های سود بانکی کشورهای خارجی از جمله این موارد هستند.

دولت نیز در تدوین بودجه سال 93 و اعمال هزینه های قابل توجه به برخی صنایع سکوت را اختیار کرد؛ چراکه در پی انجام این امر، به نوعی کمبود نقدینگی دولت نیز جبران می شد و فرصت موجود بهترین موقعیت برای تأمین کسری بودجه دولت به شمار می رفت. از همین رو، هیچ واکنشی از سوی دولت مشاهده نشد و در نهایت دولت و مجلس دست به دست هم دادند تا سایه ابهامات فراوان بر سر صنایع مطرح بورسی همچون پتروشیمی و معدنی سنگینی کند.

علاوه بر این، مدیران شرکت های بورسی که درگیر این مسئله بودند نیز بنا به دلایلی هیچ اعتراضی نکردند و صبر را پیشه کردند تا با اعمال آثار منفی ناشی از رشد هزینه ها بر وضعیت سودآوری مجموعه های بورسی و قیمت سهام آنها سهامداران مجموعه های مذکور خود به فکر چاره بیفتند و فشار را بر مجلس و دولت وارد کنند.

در این شرایط با تکرار هر روزه افت قیمت سهام شرکت های بورسی و شاخص کل سازمان بورسی و متولیان بازار سرمایه برای جلوگیری از کاهش هرچه بیشتر سرمایه سهامداران دست به کار شدند و قوانینی همچون افزایش اعتبار به کارگزاران و اعمال محدودیت فروش سهام وضع کردند، اما در بازار سهام کارگر نیفتاد و بورس همچنان در جا می زد.

کم کم به روزهای پایانی سال 92 نزدیک شدیم و فعالان بازار سرمایه امیدوار بودند تا با شروع سال جدید و ورود به فصل برگزاری مجامع وضعیت بورس نیز بهبود یابد، اما در ماه های ابتدایی سال جاری شاهد رقابت شدید میان بانک ها و مؤسسات مالی برای افزایش نرخ سود بانکی اعطایی به سپرده گذارارن بودیم و بانک ها برای تأمین کمبود نقدینگی خود و اجرای تعهدات مالی حاضر بودند حتی تا 28 درصد نیز به مشتریان خود سود پرداخت کنند.

رقابت میان بانک ها ادامه دار شد و کم کم سرمایه ها از بازارهای موازی با آن همچون بورس و ارز به سمت بانک ها سرازیر شد.

این در حالی بود که درست در فروردین ماه سال جاری فاز دوم قانون هدفمندی یارانه ها اجرا شد، اما مجوز افزایش قیمت به صنایع مختلف اعطا نشد. اجرای این سیاست توسط دولت موجب گردید تا تورم ماهانه کشور به رقم 1.4 درصد و تورم سالانه به 17 درصد کاهش یابد.

با یک حساب سرانگشتی متوجه می شویم که نرخ سود 22 درصدی بانک ها بیش از نرخ تورم سالانه 17 درصدی است و به همین دلیل در این آشفته بازار وضعیت بورس به فکر هر انسان عاقلی خطور می کند که سرمایه خود را وارد بانک کند تا علاوه بر حفظ سرمایه اصلی آن، پایان سال سود مطمئن نصیب سپرده گذاران شود.

اما موضوع به همین جا خاتم نشد. چراکه درست زمانی که شاخص کل در کانال 75 هزار واحدی بود، مذاکرات هسته ای ژنو به بن بست خورد و انتظارات سهامداران در این مرحله برآورده نشد. برهمین اساس علاوه بر دولت و مجلس، وضعیت سیاسی کشور نیز کلیت بورس را تحت الشعاع قرار داد.

همزمان با آن شورای رقابت نیز وارد عمل شد و اعلام کرد که مجوز افزایش قیمت فروش محصولات به دو صنعت سیمان و خودرو اعطا نمی شود و این مجموعه ها فعلاً محصولات خود با قیمت های قبلی را به فروش رسانند.

برهمین اساس همه عوامل مذکور بسترهای لازم را برای شروع و تداوم روند منفی در بورس فراهم کردند و شاخص کل را از عرش 89 هزار واحدی به فرش 70 هزار واحد رساندند و اکنون وضعیت بازار سرمایه به گونه ای شده که همگان از آن ناراضی هستند و نامه ها و اعتراضات مختلفی نیز از سوی فعالان بازار سرمایه به مجلس و دولت ارسال می شود تا آنها را از وضعیت بورس با خبر کنند.

در کنار همه مطالب عنوان شده در پایان خاطر نشان می شود که اگرچه سهم هر یک از عوامل مذکور در افت نماگر بازار سرمایه متفاوت است، اما فراموش نکنیم که، بودجه سال جاری دولت و سیاست های آن بیشترین وزن را به خود اختصاص می دهند.


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


بورس هنوز هم بهترین است
سه شنبه 10 تير 1393 ساعت 2:7 | بازدید : 657 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

بورس هنوز هم بهترین است

یک فعال بازار سرمایه با بیان اینکه امسال سال با‌ثبات‌تری برای بازار خواهد بود، گفت: بازار سرمایه هنوز مناسب‌ترین گزینه برای سرمایه‌گذاری است و نگرانی خاصی در این بازار مشاهده نمی‌شود.  زینت مرادی‌نیا، عضو هیات‌مدیره کارگزاری تامین سرمایه نوین در گفت‌و‌گو با «ایسنا»، وضعیت بورس را مورد توجه قرار داد و گفت: در حال حاضر بازار سرمایه منتظر است تا ابهامات موجود در حوزه اقتصادی و سیاسی رفع شده و تکلیف مذاکرات هسته‌ای، نرخ ارز، نرخ سود بانکی، نرخ سیمان، قیمت‌گذاری صنعت خودرو و محصولات لبنی روشن شود بنابراین تا روشن شدن این موضوع بازار در حالت انتظار قرار داردوی با بیان اینکه حالت عمومی بازار حالت انتظار است، افزود: علاوه‌بر این به‌دلیل مذاکرات هسته‌ای که در جریان است، این نوسانات در بازار وجود دارد مگر اینکه شرکت‌ها تغییر قابل توجهی در عملکرد 3 ماهه خود داشته باشند. علاوه‌بر این اخبار ضد و نقیضی از صنایع منتشر شده و بازار را تحت تاثیر قرار داده است و بازار بر اساس شایعات حرکت می‌کند.
این کارگزار بورس خاطرنشان کرد: افزایش نرخ ارز در سال 1391 تاثیر خود را روی بازار سرمایه در سال گذشته گذاشت، به طوری که سودهای بزرگ شرکت‌ها به‌دلیل افزایش نرخ ارز بود، اما پیش‌بینی می‌شود که تغییرات شدیدی در سال 93 رخ ندهد به همین دلیل سال 1393 سال با ثبات تری برای بازار سرمایه خواهد بود.  مرادی‌نیا تاکید کرد: بازار سرمایه از بیشترین پتانسیل در بین سایر بازارها برخوردار است، زیرا رکود در بازارهای دیگر زیاد بوده و چشم‌انداز آنها کاهشی است تا افزایشی یعنی افزایش آنها کمتر از نرخ تورم است.
این فعال بازار سرمایه معتقد است اگر ابهامات سیاسی و اقتصادی برطرف شده و دولت جدید سیاست‌های جدید خود را اعمال کند، هنوز بازار سرمایه مناسب‌ترین گزینه برای سرمایه‌گذاری است و با برطرف شدن ابهامات، پتانسیل آن افزایش می‌یابد بنابراین نگرانی خاصی در بازار مشاهده نمی‌شود.
عضو هیات‌مدیره کارگزاری تامین سرمایه نوین با بیان اینکه به بازار سرمایه امیدوار هستیم، اظهار کرد: هر کدام از ابهامات که برطرف شود اطمینان بیشتر سرمایه‌گذاران به سمت بازار سرمایه جلب خواهد شد.
مرادی‌نیا خاطرنشان کرد: در صورتی‌که ریسک‌های موجود کاهش یافته و ابهاماتی مانند نرخ سود بانکی، یکسان‌سازی نرخ ارز و مذاکرات هسته‌ای روشن شود، بازدهی سال 1393 از میانگین نرخ تورم بیشتر خواهد شد و در مجموع نگرانی عمده‌ای در بورس وجود ندارد، زیرا سهم‌های زیادی در بازار وجود دارد که عقب‌ماندگی خود را جبران نکرده‌اند.
 


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


شاخص بورس به کانال ۶۹ هزار واحد نزدیک شد/ افت ۲۰ هزار واحدی نسبت به آخرین رکورد.
سه شنبه 10 تير 1393 ساعت 2:5 | بازدید : 844 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

شاخص بورس به کانال ۶۹ هزار واحد نزدیک شد/ افت ۲۰ هزار واحدی نسبت به آخرین رکورد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس،‌ شاخص بورس امروز هم با روند نزولی به خاطر خود پایان داد، تا دماسنج بازار سهام 628 واحد دیگر افت کند و به کانال 69 هزار واحدی نزدیک شود.

شاخص‌های منتخب بازار همانند روزهای گذشته در وضعیت قرمز قرار گرفت؛‌ شاخص صنعت 497 واحد، 50 شرکت فعال‌تر 26 واحد، آزادشناور 859 واحد، 30 شرک بزرگ 30 واحد، بازار اول 456 واحد و شاخص بازار دوم 1284 واحد افت داشتند.

همچنین امروز بیشتر نمادهای بورسی روند کاهشی خود طی روزهای گذشته را ادامه دادند و شبندر، تاپیکو و وغدیر بیشترین تاثیر منفی را بر روند حرکتی شاخص بورس داشتند و نمادهای بانک ملت، لیزینگ صنعت تأثیر اندک افزایشی داشتند.

در جریان معاملات امروز، نماد معاملاتی شرکت‌های پارس خزر، بیمه دانا، تولیدی گرانیت بهسرام، حفاری شمال، بیمه آسیا، محور سازان ایران خودرو، مهندسی صنعتی روان فن آور، پارس سویچ، صنایع آذرآب، سایپا دیزل، مهرکام پارس، سیمان اصفهان، لیزینگ رایان سایپا، سرمایه گذاری سایپا، بانک خاورمیانه، حمل و نقل توکا بازگشایی و نماد معاملاتی شرکت‌های بیمه آرمان، حمل و نقل بین المللی خلیج فارس و سرمایه گذاری توکا فولاد نیز متوقف شدند.


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


بورس در مرز بحران
سه شنبه 10 تير 1393 ساعت 2:4 | بازدید : 661 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

بورس در مرز بحران

ورس اوراق بهادار تهران دیروز تحت تاثیر نگرانی شدید سرمایه‌گذاران با ریزش شدید قیمت‌ها و تشکیل صف‌های فروش مواجه بود.

یک روز پس از ارائه‌ طرح بیمه سهام از طریق فروش اوراق اختیار فروش تبعی بازار سهام با واکنش نامناسبی به استقبال این طرح رفت؛ این طرح که هر سهامدار در قالب آن می‌تواند 50تا 100هزار سهم خود در 29 شرکت را با بازدهی نزدیک به 10 درصد در 6 ماه بیمه کند موجب شده است سهامداران مقادیر بیشتر سهام خود در این شرکت‌ها را راهی تابلو کنند. سهامداران از بیم زیان بیشتر تنها به میزانی که امکان خرید اوراق فروش تبعی دارند سهام خود را نگهداری کرده و همین امر نیز بازار را با مازاد عرضه مواجه ساخته است.اکثر کارشناسان در همین حال در مورد منابع تامین مالی اوراق فروش تبعی و متولی تامین بازدهی وعده داده شده به سهامداران نیز ابهام دارند. با گذشت دو روز از شروع این طرح همچنان ماهیت بانیان و متولیان طرح بیمه سهام و توانایی مالی آنها برای تامین وعده‌های داده شده نیز نامشخص است. در بازار سهام همچنین دو موضوع فرارسیدن ماه مبارک رمضان و رکود سنتی این ماه به همراه نزدیکی زمان برگزاری دور نهایی مذاکرات مهم هسته‌ای نیز بر بازار سهام بی‌تاثیر نیست.این مجموعه عوامل در کنار کمبود شدید نقدینگی و هراس رو به افزایش سرمایه‌گذاران که زیان‌های خردکننده‌ای را تجربه کرده‌اند موجب شد بازار سهام دیروز چهره یک بازار بحران‌زده با ده‌ها صف فروش را به خود بگیرد؛ امری که حکایت از سهامدارانی داشت که برخی با بیش از 50درصد زیان در 6 ماهه اخیر سهام خود را راهی تابلو کردند تا بدون خریدار باقی بماند. دیروز به‌دلیل عدم جمع‌آوری صف‌های فروش تاثیرات میزان افت شاخص کمتر از حد واقعی مورد انتظار بود به گونه‌ای که شاخص با 691واحد افت به 70هزار و 970واحد رسید تا در معرض افت به زیر 70هزار واحد قرار گیرد. در گروه خودرو دیروز دو شرکت بزرگ خودروساز در نامه‌های جداگانه آمار تولید در 3 ماه نخست سال مالی منتهی به 29 اسفند 93 را به بازار گزارش کرده‌اند. «خودرو» در دوره یاد شده با رشد 272 درصدی محصولات گروه پیکان، 150 درصدی گروه پژو، 341 درصدی گروه سمند و 177 درصدی مجموع تولیدات در مقایسه با دوره مشابه سال مالی قبل روبه‌رو بوده است. همچنین «خساپا» نیز دوره 3 ماهه نخست سال مالی 93 را با افزایش 10 درصدی تولید پراید، 130 درصدی تیبا و 31 درصدی کل محصولات نسبت به دوره مشابه سال قبل به پایان رسانده است. در همین حال این آمار نگرانی‌ها را در مورد احتمال رسیدن تولید این دو شرکت به برنامه‌های اعلامی و ارزیابی‌های کارشناسی فراهم کرده است، عدم انتشار گزارش‌های 12ماهه شرکت‌های خودرویی نگرانی بیشتری را ایجاد کرده است؛ چرا که مشخص نیست چه میزان از تولید اعلام شده در فصل بهار خودرو‌سازان مربوط به تکمیل خودروهای نیمه‌تمام انبار شده در سال 92 بوده است. در گروه پتروشیمی برخی خبرهای اولیه از تعیین مجدد قیمت گاز مصرفی شرکت‌های پتروشیمی در کمیسیون اقتصادی دولت حکایت دارد. انتظار می‌رود به‌زودی دولت نظر نهایی خود را در مورد قیمت گاز مصرفی شرکت‌های پتروشیمی اعلام کند. در گروه تصفیه نفت ابهام 6ماهه در صورت‌های مالی شرکت‌های پالایشگاهی به افت شدید این نمادها منجر شده است درحالی‌که 3ماه از پایان سال و 6ماه از زمان ارائه گزارش‌های 9ماهه شرکت‌های پالایشگاهی می‌گذرد اما همچنان ابهامات شدید ادامه دارد. در مجموع بازار دیروز بازاری منفی بود که در آن ارزش معاملات در بورس 101میلیارد تومان و فرابورس به 94میلیارد تومان رسید.


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


ژنرالها پشت پرده کاهش شاخص بورس
سه شنبه 10 تير 1393 ساعت 2:1 | بازدید : 580 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

ژنرالها  پشت پرده کاهش شاخص بورس

ه گزارش خبرگزاری فارس، محمدرضا صادقی مقدم کارشناس بورس و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران  شب گذشته در ارتباط تلفنی خود با برنامه پایش اظهار کرد: در شهریور ماه سال گذشته ما با دولت جدیدی رو به رو بودیم که با روی کار آمدنش یک فضای خوش بینی را میان اهالی بازار سرمایه شکل داده بود. این فضا باعث شد تا ژنرال‌های اقتصادی و صنعتی دولت که همگی از وزرای دولت‌های گذشته بودند،‌ از بازار سرمایه حمایت کامل کنند.

وی تصریح کرد: شروع فعالیت این مدیران همزمان با ارائه لایحه بودجه 93 به مجلس بود و از سوی دیگر صحبت‌های بعضی از دولت‌مردان این احساس را ایجاد کرد که نگاهشان به برخی مسئله از جمله سیاست‌های اجرایی اصل 44 متفاوت بوده و در برخی موارد نیز با عین قانون نیز یکسان نیست.

کارشناس بورس خاطرنشان کرد: این خوش‌بینی‌ها نمودار افزایش قیمت بورس را از شهریور تا دی ماه سال گذشته بالا برد و بعد از آن با اتفاقاتی که افتاد این شاخص کاهش پیدا کرد. به عنوان مثال وزیر نیرو گفت که نیروگاه‌ها اشتباهی واگذار شدند. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز اعلام کرد که واگذاری شرکت مخابرات ایران غلط بوده است.

صادقی مقدم ادامه داد: اما در این میان وزیر نفت اصلاً نگفت که شرکت‌های پتروشیمی و پالایشگاه‌ها را اشتباهی واگذار کرده ولی عملاً این کار را انجام داد و افزایش نزدیک به پنج برابری قیمت خوراک در برنامه بودجه سال 93 عملاً این حقیقت را اثبات کرد.

وی عنوان کرد: همچنین اخذ بهره مالکانه نیز روی بورس تأثیر منفی گذاشته است. توجیه آن‌ها نیز برای این وصول ایجاد طرح‌های فولادی است که عیناً خلاف اصل 44 قانون اساسی است.

این کارشناس بورس اذعان کرد: نکته مهم اینجاست که ساختار اقتصادی و بنگاه داری کشور در این سه دهه حداقل از لحاظ شکلی تغییر پیدا کرده است. ما تا کنون حرف مثبتی از بدنه دولت در مورد بازار سرمایه نشنیده‌ایم چه برسد، به اینکه عملی دیده باشیم.

صادقی مقدم بیان کرد: دولت و دولت‌مردان باید به حفظ سرمایه و دارایی‌های مردم و صندوق‌های بازنشستگی و شرکت‌های سرمایه گذاری که متعلق به آحاد این ملت هستند، باور داشته باشند و آن‌ها را جزء دغدغه های خود قرار دهند.

حقانی نسب دیگر کارشناس بورسی در ارتباط با شاخص بورس گفت: امنیت سرمایه گذاری بلند مدت با اقدامات دولت و مجلس از بین رفته است.

عباسعلی حقانی نسب اظهار کرد: بازار با اقدامات دولت و مجلس یک نگاه کوتاه مدت پیدا کرده است. اقدامات دولت و مجلس امنیت سرمایه گذاری بلند مدت را از بین برده است. این نگاه کوتاه مدت با افزایش سود از محل تولید که بلند مدت است در تناقض است. توصیه من به فعالان بازار این است که ما باید تمام تلاشمان روی این مسئله متمرکز باشد که نگاه بلند مدت را به بازار برگردانیم.

وی افزود: سه دلیل مشخص و کاربردی برای افت بازار وجود دارد. این افت قابل پیش بینی بود. طبق نمودار فعلی تا قبل از دولت جدید و حتی مدتی بعد از دولت جدید عملاً ما یک افزایش نرخ ارز داشتیم. قیمت ارز تا 3700 تومان هم رسیده بود ولی بعد از آن شروع به کاهش کرد. یکی از دلایل کاهش قیمت بورس این بود که افزایش سود شرکت‌ها از محل افزایش نرخ فروششان که ناشی از نرخ ارز بود متوقف شد. یعنی شرکت‌ها با کاهش سود مواجه شدند یا به عبارتی افزایش سودشان متوقف شد.


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


سرمایه سهامداران بورسی در معرض خطر
سه شنبه 10 تير 1393 ساعت 1:59 | بازدید : 590 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

سرمایه سهامداران بورسی در معرض خطر

ه گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، شاخص کل بورس که مبنا و نشان‌گر میزان سود و زیان عامه سهامداران در بازار است، مدتی به کما رفته و در سرازیری قرار گرفته است.

اکنون قیمت سهام اکثر شرکت‌های حاضر در بورس بیش از 7 ماه روند نزولی به خود گرفته و می‌توان گفت، حداقل میزان افت قیمت سهام 50 درصد شده است، اما شاخص بورس 20 درصد افت کرده است.

بنابراین با مروری در سایت مدیریت فناوری بورس اوراق بهادار و نگاهی به قیمت سهام شرکت‌ها در اواسط سال گذشته به وضوح در‌می‌یابیم که قیمت سهام شرکت‌ها به طور متوسط بین 45 تا 60 درصد کاهش یافته است.

* حقوقی‌ها منافع کل بازار سهام را در نظر بگیرند/ جلسه‌هایی که بی‌نتیجه بود!

فارغ از تشریح ماجرای چگونگی زیان سهامداران و اینکه اکثریت قیمت‌ها حتی به زیر قیمت اسمی که همه فعالان و مسئولان از آن به خوبی مطلع‌اند، وعده‌ وعید‌هایی مبنی بر خروج سهامداران از زیان و حمایت شرکت‌های حقوقی و در کنار آن مصاحبه‌های متعدد مدیران بازار سهام و مدیران ارشد دولتی داده شد، اما اکنون پس از گذشت 8 ماه از روند نزولی بازار خبری از این حمایت‌های مؤثر نیست.

به عنوان مثال مصاحبه مدیران ارشد بازار سرمایه از رئیس سازمان بورس گرفته تا مدیران میانی در خصوص بازگشت بازار به روال طبیعی و حمایت بی‌ چون و چرای دولت از بازار سرمایه با رسانه‌ها منتشر می‌شد اما پس از آن همچنان شاهد افت قیمت‌ها بوده‌ایم.

در کنار آن جلساتی با عناوین مختلف میان حقوقی‌های بازار و سازمان بورس یا سازمان بورس با دولت و یا دولت با حقوقی‌ها برگزار شد و خروجی آن عرضه‌های ‌کم‌تر حقوقی‌ها بود.

در این خصوص علی سنگینیان، مدیر صندوق توسعه بازار سرمایه در یکی از مصاحبه‌های خود تصریح کرد که هرچه صندوق توسعه پول وارد بازار می‌کند حقوقی‌ها طرف عرضه را بیشتر می‌کنند. یعنی هرآنچه حقوقی‌ها عرضه کردند ما خریدیم.

بر این اساس نباید انتظار داشت تا وقتی حقوقی‌ها فقط به دنبال منافع خود هستند و نه منافع سهامداران جزء، از بازار حمایتی شود؛ حتی در این خصوص فعالان می‌گویند اگر حقوقی‌ها حمایتی نمی‌کنند حداقل عرضه نکنند.

حقوقی‌هایی که وقتی منافع خود را در خطر می‌بینند فوراً میان خود جلسه گذاشته و با عنوان حمایت از سهامداران جزء، مصاحبه‌هایی می‌کنند و با نگاهی به عملکرد بازار پس از این جلسات متوجه می‌شویم، حرف تا عمل آنان بسیار تفاوت دارد.

به عنوان مثال حقوقی‌های بزرگ هم(بیمه‌ها و بانک‌ها) در جلسه‌ای با حضور وزیر اقتصاد، مدیران بازار سرمایه وعده کردند که منابعی را صرف حمایت از بازار با تزریق این منابع به صندوق توسعه بازار سرمایه کنند و با این تزریق، بازار را از روند نزولی نجات دهند.

بنابراین نه تنها نقدینگی وعده شده (چند هزار میلیارد) وارد بازار نشد بلکه شرکت‌های حقوقی با عرضه‌های سنگین منجر به خروج نقدینگی‌های موجود در بازار شدند.

* مراجعه به سایت خبرگزاری فارس و تماس‌های مکرر سهامداران/ اصل سرمایه‌هایمان در بورس ذوب شد

سهامداران حقیقی که با هدف حمایت از تولید و سرمایه‌گذاری در بنگاه‌های اقتصادی داخل، سرمایه‌های کوچک خود را به بورس آورده بودند اکنون نسبت به این وضعیت بی‌اعتماد شده و خواستار چاره‌اندیشی دولت و مدیران بازار شده‌اند.

در هفته‌ای اخیر بسیاری از سهامداران با مراجعه به سایت خبرگزاری فارس و تقاضای تلفنی مکرر نسبت به وضعیت موجود شدیداً انتقاد کرده و برخی نیز در این تماس‌های تلفنی تبلیغ بیش‌از حد متولی بازار سرمایه در صدا و سیما مبنی بر سرمایه‌گذاری در بورس را عامل دیگری برای زیان عنوان می‌کنند.

 

این سهامداران همچنین معتقدند که اعتماد نسبت به عملکرد مدیران کاسته شده و در این شرایط سرمایه‌گذاران برای جلوگیری از زیان بیش‌تر بدون توجه به

ارزش ذاتی سهام درصدد خروج از بازار هستند.

* عمر مذاکرات بیش‌از یک‌سال نیست؛ بیش از 30 سال درگیر تحریم هستیم

همچنین، بسیاری از کارشناسان و حقوقی‌های بازار زمان بازگشت و رونق را به بحث مذاکرات 1+5 گره زده‌اند و گویا از یاد برده‌اند که در دوره‌ای به هیچ عنوان مذاکراتی وجود نداشت  و کشور ما همچنان درگیر تحریم بود.

اکنون که به گفته رئیس جمهور ساختار تحریم‌ها شکسته شده و دولت در مسیر اقتصاد مقاومتی حرکت می‌کند، چرا حقوقی‌های حرفه‌ای و برخی کارشناسان از مذاکرات به عنوان عامل اصلی بازگشت بازار به رونق سخنان به میان می‌آورند.

کشور ما بیش از 30 سال درگیر تحریم‌هاست و در برهه‌های مختلف زمانی محدودیت‌هایی داشته است، اما در این یک‌سال کارشناسان بورسی و حقوقی‌ها تنها عامل خروج بازار از رکود را نتیجه مثبت در مذاکرات می‌دانند؛ مذاکراتی که در دهه‌های گذشته تنها در یک‌سال اخیر مطرح شده است.

بنابراین بازار سرمایه به واسطه عزم جدی دولت برای حمایت از بازار نه به صورت تزریق نقدینگی، بلکه در تصویب قوانین راهگشا و تسهیل‌گر در مسیر تولیدملی (جلوگیری از تحمیل هزینه و پرداخت به موقع مطالبات بنگاه‌ها)، اقدام به موقع مدیران و متولیان بازار سرمایه در استفاده از ابزارهای کنترل‌کننده (ایجاد شبکه گسترده صندوق‌های بازارگردانی)، اعتمادسازی در بازار، الزام اطلاع‌رسانی سریع و شفافیت ناشران و توزیع متوازن نقدینگی در بخش‌های مختلف اقتصاد که متأسفانه در انحصار بانک‌ها قرار گرفته است، به دوران رونق باز خواهد گشت.


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


نگرانی شدید در بازار بورس
سه شنبه 10 تير 1393 ساعت 1:56 | بازدید : 589 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

نگرانی های شدید در بازار بورس

ریزش‌های شدید بورس تهران که از 5 ماه گذشته آغاز شده و به صورت مداوم ادامه یافته است، نگرانی شدیدی را در بین اهالی تالار شیشه ای ایجاد کرده و بورس تهران را در رکودی پا برجا فرو برده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، روند کاهشی بازار سرمایه که از دی‌ماه سال گذشته تاکنون آغاز شده است، به طور مداوم ادامه یافته و منجر به ریزش شدید قیمت ها وزیان بیش از 50 درصدی سهامداران شده است به طوری که قیمت سهام شرکتها در این مدت به یک سوم رسیده و این موضوع موجی از بی اعتمادی را در تالار شیشه‌ای به راه انداخته و منجر به خروج شدید نقدینگی از این بازار شده است.

در این میان سیاست های اتخاذ شده توسط دولت همچون کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی، جلوگیری از عرضه‌های خرد خصوصی‌سازی و افزایش قیمت سیمان و خودرو نیز در کنار راه اندازی صندوق توسعه و اوراق اختیار فروش تبعی نیز نتوانست بورس تهران را از کما خارج کند زیرا بازار سرمایه در شرایط فعلی از کمبود شدید نقدینگی رنج برده و به اقدام عملی در حوزه سیاسی و اقتصادی نیاز دارد.

به این ترتیب ریزش های بورس تهران در حالی هر روز تشدید می شود که در سال گذشته در چنین روزی شاخص بورس تهران خوشحال از اتفاقات مثبتی که قرار است در آینده بیافتد، سیزدهمین رکورد خود را شکست و وارد کانال 51 هزار واحدی شد.

با رشد شاخص در روز نهم تیر ماه سال 92،بازدهی بورس تهران به 33 درصد رسید و بورس در برابر سایر بازارها خودنمایی کرد! اما چه کسی تصور می کرد که درست در یکسال بعد اوضاع بورس تهران چنان دگرگون شود که این بازار روزانه به بازدهی منفی خود افزوده و موجب فراری دادن سرمایه ها شود؟

چه کسی فکرش را می کرد که در یکسال بعد وضعیت اقتصادی و سیاسی کشور چنان در ابهام قرار گیرد که بزرگان بورس نیز از فعالیت در بازار سرمایه دست کشیده و نسبت به اخبار مثبت بی اعتنا باشند؟

و در نهایت اینکه چرا اقدامات عملی و حمایت جدی از بازار سرمایه صورت نمی‌گیرد و چه کسی قرار است زیان 50 تا 60 درصدی سهامداران را که با هزاران امید و تبلیغ وارد بازار شده‌اند، را جبران می‌کند؟

این در حالی است که علاوه بر ناکامی صندوق توسعه بازار سرمایه و تزریق نشدن نقدینگی، ‌ طرح بیمه سهام از طریق فروش اوراق اختیار فروش تبعی بازار سهام نیز به همان سرنوشت دچار شد چرا که این طرح موجب شده است تا سهامداران مقادیر بیشتر سهام خود در این شرکت‌ها را راهی تابلو کنند.

به طوری که سهامداران از ترس زیان بیشتر تنها به میزانی که امکان خرید اوراق فروش تبعی دارند سهام خود را نگهداری می کنند که همین موضوع بازار را با مازاد عرضه مواجه کرده است این در حالی است که اکثر کارشناسان معتقدند منابع تامین مالی اوراق فروش تبعی و متولی تامین بازدهی وعده داده شده به سهامداران با ابهاماتی مواجه است و با گذشت دو روز از شروع این طرح همچنان ماهیت متولیان و توانایی مالی آنها برای تامین وعده‌های داده شده نامشخص است.

علاوه بر این نزدیک شدن به زمان برگزاری دور بعدی مذاکرات هسته‌ای نیز بر وضعیت بازار سرمایه اثر گذار بوده و این عوامل در کنار کمبود شدید نقدینگی و ترس سرمایه گذاران موجب شده است تا بورس تهران از ابتدای هفته تا کنون به زیان خود افزوده و چهره یک بازار بحران‌زده را از خود به نمایش بگذارد.

به این ترتیب در بازار امروز نیز همانند روزهای گذشته صف های سنگین فروش برقرار شده و این امر موجب شد تا شاخص بورس تهران به راحتی 628 واحد دیگر افت کرده و در کانال 70 هزار و 341 واحد قرار بگیرد.

در بازار سرتاسر منفی امروز قیمت بیشتر سهام شرکتها افت کرد و شرکتهای پالایشگاه بندرعباس،تاپکو،سرمایه گذاری غدیر، مپنا، فولاد مبارکه، بانک پاسارگاد، سرمایه گذاری سایپا، ارتباطات سیار، بانک پارسیان، بانک صادرات، گسترش نفت و گاز پارسیان، مخابرات، نفت سپاهان و توسعه معادن و فلزات بیشترین تاثیر را در افت شاخص بورس گذاشتند.

همچنین در بازار امروز شرکتهای مطرح بازار با صف های فروش مواجه شدند به طوری که پالایشگاه بندرعباس، معادن بافق، سیمان فارس و خوزستان و مپنا از شرکت‌هایی با بیشترین تقاضای فروش بودند.

در بازار امروز حقیقی ها نسبت به فروش سهام خود هجوم برده و به شدت از صنایع بانکی، خودرویی، فرآورده های نفتی، محصولات شیمیایی،فلزات اساسی و محصولات دارویی خارج شدند.بر اساس این گزارش حقیقی ها 218 هزار و 46 میلیون سهم خریداری کرده و در مقابل 265 هزار و 401 میلیون سهم فروختند این در حالی است که خرید سهامدران حقوقی از فروش آنها بیشتر بوده است.

آمار عملکرد بورس تهران در معاملات روز دوشنبه نشان می دهد که در این روز صنایع محصولات شیمیایی،فرآورده های نفتی، بانک‌ها، شرکت‌های چند رشته ای صنعتی و فلزات اساسی بیشترین تاثیر را درروند حرکتی دماسنج بازار سرمایه گذاشتند.

این در حالی است که در گروه تصفیه نفت ابهام 6 ماهه در صورت‌های مالی شرکت‌های پالایشگاهی به افت شدید این نمادها منجر شده است در حالی‌که 3ماه از پایان سال و 6 ماه از زمان ارائه گزارش‌های 9ماهه شرکت‌های پالایشگاهی می‌گذرد اما همچنان ابهامات شدیدی در این صنعت وجود دارد.

در مجموع در بازار قرمز امروز حجم و ارزش معاملات به شدت کاهش یافت یعنی در معاملات امروز تنها 333 میلیون سهم به ارزش 80 میلیارد تومان معامله شد و ارزش بازار سرمایه نیز تا سطح 333 هزار میلیارد تومان نزول کرد.


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


نقشه‌ای که برخی بانک‌ها برای عقب افتادن بدهی بدهکاران می‌کشند!
دو شنبه 9 تير 1393 ساعت 1:53 | بازدید : 737 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

نقشه‌ای که برخی بانک‌ها برای عقب افتادن بدهی بدهکاران می‌کشند!

متأسفانه این کار، بدعتی در بانک‌ها شده و گویا‌ خود قوا و دستگاه‌های نظارتی نیز تمایلی برای پیگیری موضوع ندارند، دلیل این کار هم مشخص نیست و کسی نمی‌داند چرا قوه قضاییه‌‌ یا دستگاه‌های نظارتی، کاری برای معوقات نمی‌کنند و یا چه زمانی شروع به برخورد با اینها خواهد شد!
معوقات بانکی، یکی از معضلات سیستم بانکی کشور است و عدد و رقم دقیق آن و میزان بدهی اشخاص و اینکه پول دست چه کسانی است، به درستی مشخص نیست؛ اما بنا بر آخرین اعلام، میزان معوقات بانکی از 80 هزار میلیارد تومان تا 350 هزار میلیارد تومان اعلام شده است.

با اینکه از سال قبل رئیس جمهور دستور رسیدگی به پرونده ویژه‌خواران و رانت‌خواران را داده بود، دستگاهای اجرایی تا‌کنون کاری در این زمینه انجام نداده‌اند و دستگاه‌های نظارتی نیز کارنامه روشنی در این باره ندارند؛ جالب آنکه بخشی از این معوقات نیز مربوط به ‌دستگاه‌های اجرایی و برخی شرکت‌های دولتی است که از بانک‌ها، وام‌‌های کلان گرفته‌اند.

بنا بر آخرین اخبار، بررسی درصد تغییرات میزان بدهی شرکت‌ها و مؤسسات دولتی به بانک مرکزی نیز در آخرین آمارها، بیانگر کاهش 17 درصدی در آذرماه 92 نسبت به ماه مشابه سال پیش از آن است، حال آنکه رقم بدهی این شرکت‌ها و مؤسسات در تیرماه با رشد 40 درصد به 19 هزار و 176 میلیارد تومان رسیده بود که در ادامه با کاهش شتاب رشد بر میزان آن به نسبت کمتری افزوده شد، به گونه‌ای که درصد تغییرات این بخش از بدهی‌ها به بانک مرکزی نسبت به ماه مشابه سال قبل از 40 درصد در تیرماه به 34.9 درصد در مرداد،22.9 در شهریور،20.5 در مهر، منفی 17.3 در آبان و به منفی 17 درصد در آذر ماه کاهش یافته است.

در آخرین محاسبات اعلام شده، رقم بدهی بانک‌ها و مؤسسات دولتی به بانک مرکزی، 19 هزار و 463 میلیارد تومان در آذر ماه 92 بوده است.

 اگر همه معوقاتی ‌که از هشت سال گذشته در کشور روی هم انباشته شده و برخی فساد‌هایی ‌که در این زمینه ‌‌روی داده‌، به این ارقام بیفزاییم، کل معوقات‌ حدود 350 هزار میلیارد تومان است، ولی آنچه‌ اکنون مطرح است، حدود 80 هزار میلیارد تومان است؛ این مبلغ، شامل وام‌هایی است که ‌بانک‌ها به اشخاص حقیقی و حقوقی داده‌اند. البته از این میزان، مبلغ چشمگیری نیز مربوط به خود بدهی بخش‌های دولتی از جمله سایپا و ایران خودرو به بانک‌ها می‌شود‌ که این موضوع جای بررسی ‌دارد و ‌مشخص نیست‌‌، این شرکتها دولتی هستند و یا خصوصی!

گویا برخی از این دست‌ شرکت‌ها درباره این موضوع گردن کلفتی می‌کنند و عملا بانک‌ها هم نمی‌توانند به واسطه پشتوانه‌های قوی که این شرکت‌ها دارند، معوقات خود را از اینها بگیرند؛ برای نمونه، درباره این خودرو گاهی با تهدید ‌می‌‌گویند‌، اگر این پول‌ها را پس بگیرند، شاید مسائل اجتماعی روی دهد و ملاحظاتی هم که در این باره‌‌ می‌شود، باعث‌ باز‌نگشتن سرمایه به بانک‌ها‌ ‌شود.

بنابراین، دولت باید در این مورد ‌خود پیشگام شده و مبالغ عقب افتاده را به بانک‌ها پس دهد و پس از آن به سراغ افرادی رود که بدهکار بانکی هستند.

متأسفانه بانک‌ها برای اینکه بتوانند موارد پیش آمده را به نوعی مخدوش کنند،‌ برخی از وام‌ها را به بدهکاران بانکی می‌‌دهند و گاه دیده شده‌ که حتی ‌وام‌های پرداختی به این بدهکاران، بیش از دو برابر مبلغ بدهی نیز بوده است.

بانک‌ها ‌با این کار و پرداخت وام به بدهکاران بزرگ، زمان معوقات را ‌عقب می‌برند؛ به این شکل که شخص وام‌گیرنده‌ با گرفتن وام، نخست اقدام به باز‌پرداخت معوقه قبلی می‌کند و تا رسیدن زمان سرسید معوقه بعدی فرصت برای خود می‌خرد.

 متأسفانه این کار، بدعتی در بانک‌ها شده و گویا‌ خود قوا و دستگاه‌های نظارتی نیز تمایلی برای پیگیری موضوع ندارند، دلیل این کار هم مشخص نیست و کسی نمی‌داند چرا قوه قضاییه‌‌ یا دستگاه‌های نظارتی، کاری برای معوقات نمی‌کنند و یا چه زمانی شروع به برخورد با اینها خواهد شد!
 

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


مرسدس بنز 5 میلیاردی در تهران/تصاویر
دو شنبه 9 تير 1393 ساعت 1:7 | بازدید : 850 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

مرسدس بنز 5 میلیاردی در تهران/تصاویر

مرسدس بنز SLS AMG GT Final Edition مدل 2014 در یکی از نمایشگاه های اتومبیل خیابان شهید بهشتی تهران رویت شد.فروشنده قیمت خودرو را 3.8 میلیارد تومان + 1.2 میلیارد تومان هم برای گزینه شماره گذاری و ... در نظر گرفته است .

 

مرسدس بنز SLS AMG GT Final Edition مدل 2014 در یکی از نمایشگاه های اتومبیل خیابان شهید بهشتی تهران رویت شد.فروشنده قیمت خودرو را 3.8 میلیارد تومان + 1.2 میلیارد تومان هم برای گزینه شماره گذاری و ... در نظر گرفته است .

به گزارش اقتصاد ایران آنلاین این آخرین نسخه از مرسدس بنز SLS AMG است که GT Final Edition نام دارد و فقط 350 دستگاه از آن تولید شده است.این خودرو دارای یک موتور 8 سیلندر خورجینی به حجم 6.2 لیتر به قدرت 583 اسب بخار و گشتاوری در حدود 650 نیوتن متر، شتاب صفر تا صد 3.7 ثانیه، دیفرانسیل عقب و گیربکس 7 سرعته با کلاچ دوگانه با تعویض سریعتر است.

 
ورود این خودروهای خاص به کشورمان، هم زمان با سایر کشورها را به فال نیک می گیریم و امیدواریم قیمت گذاری این خودرو نیز با کارشناسی دقیق و متناسب با ارزش واقعی آن باشد.


 

 
موضوعات مرتبط: متفرقه , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


خط مقاومت بازار شکسته شد
دو شنبه 9 تير 1393 ساعت 1:5 | بازدید : 784 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

خط مقاومت بازار شکسته شد

در حالیکه برخی از کارشناسان بازار معتقد بودند که رقم 72 هزار واحد خط مقاومت بازار است و شاخص بورس حتی در شرایط بد هم به راحتی از این رقم پایین تر نمی آید اما سقوط 586 واحدی شاخص و رسیدن به رقم 71662 واحد طی معاملات امروز نشان داد که باید کف های قیمتی جدیدی برای سهام اکثر شرکت ها تعریف کرد.

سقوط شاخص در حالی بود که با انتشار اطلاعیه رسمی عرضه اوراق اختیار فروش تبعی 28 شرکت پذیرفته شده در بورس تهران از سوی معاونت بازار این شرکت، معامله این اوراق با هدف تضمین حداقل بازدهی سالانه 20 درصد روزشمار برای سهام مربوطه، از امروز در بورس تهران آغاز شد.

مصطفی امیدقائمی مدیرعامل شرکت گروه توسعه مالی مهر آیندگان معتقد است: باید عواملی که منجر به بروز چنین روزهایی در بازار می شود شناسایی و به رفع زیربنایی آن کوشید.
وی با بیان این مطلب گفت: ابهام در بازار سرمایه همیشه بوده البته طی سالهای اخیر سعی به رفع ابهامات و شفاف سازی شده، اما معمولاً با تغییر دولت ها و تغییر برخی سیاست ها ابهامات جدیدی متولد می شود که باید برای رفع آن تلاش شود.
این کارشناس ارشد بازار سرمایه خاطرنشان کرد: این نکته که یک شرکت وقتی به سوددهی می رسد، در تیررس انواع و اقسام عوارض و افزایش قیمت ها قرار بگیرد نه مطلوب شرکت ها و نه مطلوب مخاطبین بازار سرمایه است. مخاطبین بازار سرمایه کسانی هستند که صنایع مختلف را شناسایی می کنند و پس از بررسی صنایعی را برای سرمایه گذاری انتخاب می کنند که البته ریسکهایش را هم می پذیرند.
قائمی با اشاره به اینکه تا خبر سود فلان صنعت به گوش های می رسد این بحث سر می گیرد که سود این شرکتها بی رویه است، گفت: جمعی به جای حمایت از تولید به دنبال این می روند که از طریق وضع برخی عوارض و مقرارات سود برخی صنایع را کاهش داده و حتی برای سوددهی شرکت ها حد و مرز تعیین کنند. اینگونه برخوردها با صنایع و تولید ملی رسماً اشتباه گرفتن مخاطبین بازار سرمایه با مخاطبین بازار پول است.
مصطفی امید قائمی در ادامه به سیاست های کنترل تورم دولت و جلوگیری از افزایش قیمت محصولات بعد از افزایش حامل های انرژی اشاره کرد و خاطرنشان کرد: افزایش نرخی که برای محصولات پس از افزایش نرخ حامل های انرژی و حقوق و دست مزدها به طور معمول باید اعمال می شد هنوز در اما و اگر حمایت از مصرف کننده بی نتیجه باقی مانده است. درحالیکه فقط یک بخش از حمایت از مصرف کننده جلوگیری از افزایش قیمت محصولات مصرفی است.
قائمی با طرح این نکته که این شفاف سازی نه تنها راه را برای سیاست های کلان نظام اقتصادی کشور باز می کند، بلکه تکلیف بخش های مختلف نظام مالی کشور از بازار پول تا بازار سرمایه را در تعیین راهبردهای کلان مدیریتی روشن می کند، جملات خود را به پایان رساند.
از ابتدای معاملات امروز حجم عرضه ها و صف فروش در اکثر نمادها شدت گرفت و علاوه بر این ارزش بازار نیز که در دوران رونق تا 435 هزار میلیارد تومان فراتر رفته بود امروز به 341 هزار میلیارد تومان در سال جاری رسید.
در جریان معاملات امروز پالایش نفت بندرعباس، مدیریت پروژه‌های نیروگاهی، تاپیکو، پارسان، ایران‌خودرو، مخابرات، سایپا، بانک ملت، بانک صادرات، بانک پارسیان، بانک پاسارگاد، سرمایه‌گذاری غدیر، ملی صنایع مس ایران، سرمایه‌گذاری خوارزمی، فولاد مبارکه، توسعه صنایع بهشهر، سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی و بانک تجارت بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص گذاشتند.
دو معامله بلوکی نیز در بازار امروز در نمادهای غدیر و هلدینگ تاپیکو مجموعا به ارزش 23 میلیارد تومان انجام شد.

*اطلاعیه های جدید
شرکت توسعه خدمات دریایی و بندری سینا در دوره 12 ماهه منتهی به 29 اسفند ماه 92 معادل یک هزار و 391 میلیارد و 953 میلیون ریال درآمد حاصل از فروش و ارائه خدمات کسب کرد.
از درآمد این شرکت بهای تمام شده کالای فروش رفته کسر شد و سود ناخالص دوره به 625 میلیارد و 626 میلیون ریال رسید و پس از کسر هزینه های عمومی، اداری از سود ناخالص دوره معادل 590 میلیارد و 62 میلیون ریال سود عملیاتی بدست آمد.
از سود عملیاتی دوره نیز هزینه های مالی و مالیات کسر و سایر درآمدها به آن اضافه شد و در نهایت مبلغ 462 میلیارد و 615 میلیون ریال سود خالص دوره محاسبه شد و بر این اساس مبلغ 4919 ریال سود به ازای هر سهم محقق شد.
به سود خالص دوره نیز سود انباشته پایان دوره اضافه شد و در نهایت مبلغ 467 میلیارد و 92 میلیون ریال سود انباشته پایان دوره در حسابهای این شرکت منظور شد.
شرکت گروه گسترش نفت و گاز پارسیان در دوره یک ماهه منتهی به 31 خرداد ماه 93 تعدادی از سهام چند شرکت بورسی را با مبلغ 103 میلیون ریال واگذار کرد و از این بابت معادل دو میلیون ریال سود بدست آورد.
شرکت گروه گسترش نفت و گاز پارسیان در دوره یک ماهه گذشته، تعدادی از سهام چند شرکت بورسی را با بهای تمام شده 26 هزار و 851 میلیارد و 981 میلیون ریال و ارزش بازار 111 هزار و 195 میلیارد و 677 میلیون ریال در سبد سهام خود داشت.
بهای تمام شده این شرکت طی دوره یاد شده معادل 123 میلیارد و 719 میلیون ریال افزایش یافت و به 26 هزار و 975 میلیارد و 700 میلیون ریال رسید.
ارزش بازار آن نیز در این دوره برابر 8 هزار و 64 میلیارد و 611 میلیون ریال کاهش داشت و معادل 103 هزار و 131 میلیارد و 66 میلیون ریال محاسبه شد.
شرکت توسعه صنایع بهشهر در دوره یک ماهه منتهی به 31 خرداد ماه 93 سهام هیچ شرکت بورسی را خرید و فروش نکرد. شرکت توسعه صنایع بهشهر در دوره یک ماهه گذشته، تعدادی از سهام چند شرکت بورسی را با بهای تمام شده سه هزار و 468 میلیارد و 293 میلیون ریال و ارزش بازار دو هزار و 508 میلیارد و 944 میلیون ریال در سبد سهام خود داشت.
بهای تمام شده این شرکت طی دوره یاد شده تغییری نداشت در حالی که ارزش بازار آن نیز در این دوره برابر 177 میلیارد و 598 میلیون ریال کاهش داشت و معادل دو هزار و 331 میلیارد و 346 میلیون ریال محاسبه شد.
ارزش بازار شرکت داروپخش در دوره یک ماهه منتهی به 31 خرداد ماه 93 معادل 986 میلیارد و 169 میلیون ریال کاهش داشت.
بر اساس این گزارش "وپخش" طی دوره یاد شده تعدادی از سهام چند شرکت بورسی را با بهای تمام شده پنج میلیارد و 440 میلیون ریال تحصیل کرد و طی همین دوره هیچ سهم بورسی را واگذار نکرد.
 

*بورس در آیینه آمار

تغییر
رقم
متغیر
587 واحد کاهش
واحد71662
شاخص کل
17 درصد افزایش
96میلیارد تومان
ارزش معاملات
5 درصد افزایش
291میلیون سهم
حجم معاملات
-
341هزار میلیارد تومان
ارزش بازار

 

*نمادهاي باز و بسته شده
نماد معاملاتي شركتهاي ذغال سنگ طبس، معادن منگنز ايران، ‌كارخانجات توليدي شهيد قندي، درخشان تهران، گروه صنعتي پاكشو، گسترش صنايع و خدمات كشاورزي، نورد آلومينيوم و صنايع كاشي و سراميك سينا با توجه به عدم كشف قيمت در روز معاملاتي قبل (بدون محدوديت نوسان قيمت) بازگشایی شد.
در پايان معاملات امروز نماد معاملاتي شركت توسعه معادن روي جهت برگزاري مجمع عمومي عادي ساليانه به منظور تصويب صورتهاي مالي، متوقف خواهند شد.

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


سرمایه گذاری در تمام بازارها ضرر می دهد؟/ سکه 1.5 درصد ارزان شد
دو شنبه 9 تير 1393 ساعت 1:3 | بازدید : 679 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

سرمایه گذاری در تمام بازارها ضرر می دهد؟/ سکه 1.5 درصد ارزان شد

بررسی های آماری نشان می دهد طی یک هفته گذشته تقریبا تمامی بازارهای ایران با زیان همراه بوده است

بازدهي بورس يک درصد منفي بوده است. اين اتفاق در شرايطي رخ داد که تقريبا تمامي مديران بازار سرمايه بر حرکت رو به جلوي بورس تاکيد داشته اند. اما به گفته مستخدمين حسيني معاون سابق وزيراقتصاد بورس ايران طي يکسال گذشته با کاهش ارزش مواجه بوده و ارزش بازار از 150 هزار ميليارد تومان به 120 هزار ميليارد تومان رسيده است. بررسي هاي آمارهاي هم تاييد مي کند شاخص کل طي دو هفته بيش از يک هزار و 700 واحد افت داشته است. براين اساس شاخص بورس در معاملات هفته گذشته يک درصد کاهش را تجربه کرد و به پايين ترين سطح رسيد.

براین اساس از ابتدای سال تا کنون میانگین زیان سهامداران بورس تهران به محدوه 9 درصد رسیده و اکثر صنایع بورسی زیانی بیشتر از این مقدار را نصیب سهامداران خود کرده اند؛ به طوری که شاخص بورس تهران از اول سال تا کنون 6766 واحد کاهش را تجربه کرده و از کانال 79 هزار واحد به 72 هزار و 249 واحد رسیده است یعنی بورس تهران بر خلاف سنت گذشته در فصل بهار، گرفتار رکود شده و بازدهی منفی 8.6 درصدی را تجربه کرده است.

همچنین در هفته گذشته ارزش و حجم معاملات بورس تهران افت کرد و در مجموع 1340 میلیون سهم به ارزش 3973 میلیارد ریال معامله شد که این میزان افت 54 درصدی حجم و 38 درصدی ارزش معاملات را نسبت به هفته ماقبل نشان می دهد. علاوه بر این با حاکم شدن فضای احتیاط در بورس تهران و افت انگیزه ها، تعداد دفعات معاملات نیز افت کرد و تعداد خریداران با کاهش 1.6 درصدی مواجه شد.

در همين دوره زماني بازار ارز با 2.1 درصد بازدهي منفي و همچنين بازار سکه با بازدهي منفي 1.4 درصد همراه بوده اند.

براين اساس اگر شخصي 10 میلیون تومان از دارایی ریالی خود را در به دلار تبدیل کرده باشد، طی این هفته 210 هزار تومان از ان کاسته شده است. در بازار سکه نیز برآوردها از کاهش ارزش آن حکایت دارد. در روز ابتدایی هفته ای که گذشت هر سکه تمام بهار آزادی با قیمت 979 هزار تومان فروخته می شد اما روز پایانی هفته های آم به 965 هزار تومان رسید تا حدود 14 هزار تومان از قیمت این نوع سکه کاسته شده باشد.

این برآورد نشان می دهد که سکه بهار آزادی 1.4 درصد کاهش قیمت را در طول یک هفته تجربه کرده است. در این شرایطی کسانی که یه اندازه 10 میلیون تومان مسکوکات در خانه نگهداری می کنند در این هفته 140 هزار تومان از ارزش دارایی شان کاسته شده است.

در صورتي که وضعيت بازار به همين شکل باقي بماند، سرمايه گذاران براي انتخاب محل انتقال سرمايه هايشان با مشکلات جدي مواجه مي شوند.


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


تبلیغات
آموزش تخصصی بازار مالی (بورس و اوراق بهادار - فارکس - طلا - بورس کالا - بورس نفت - بورس های بین المللی و....) بصورت کاملا" خصوصی و یا غیر خصوصی سئوالات و یا تقاضای خود را به آدرس hm.nazari20@gmail.com و یا hm.nazari20@yahoo.com ارسال کنید
منوی کاربری


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
موضوعات
نویسندگان
نظر سنجی

چه مطالبی را با توجه به اینکه وبلاگ اموزشی است نیاز است بیشتر به آن بپردازیم متشکرم

آرشیو مطالب
آخرین مطالب
خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



دیگر موارد
آمار وب سایت

آمار مطالب

:: کل مطالب : 891
:: کل نظرات : 0

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 1
:: تعداد اعضا : 109

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 41
:: باردید دیروز : 10
:: بازدید هفته : 117
:: بازدید ماه : 609
:: بازدید سال : 47750
:: بازدید کلی : 168291