بورس و اوراق بهادار، بازاریابی داخلی و خارجی، اقتصادی، مدیریت، بازرگانی، قوانین امور گمرکی
تبلیغات
آموزش تخصصی بازار مالی (بورس و اوراق بهادار - فارکس - طلا - بورس کالا - بورس نفت - بورس های بین المللی و....) بصورت کاملا" خصوصی و یا غیر خصوصی سئوالات و یا تقاضای خود را به آدرس hm.nazari20@gmail.com و یا hm.nazari20@yahoo.com ارسال کنید
تاثیر افزایش 20 درصدی نرخ گاز و برق مصرفی بر شرکت ها ی نیروگاهی
یک شنبه 12 بهمن 1393 ساعت 1:19 | بازدید : 546 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 تاثیر افزایش 20 درصدی نرخ گاز و برق مصرفی بر شرکت ها ی نیروگاهی 

شرکت ملی گاز در حالی افزایش 20 درصدی قیمت گاز طبیعی و برق مصرفی را به دولت پیشنهاد کرده که در کنار آن کمیسیون تلفیق بودجه سال 94 به مصوبات مربوط به هدفمندی یارانه ها و افزایش قیمت حامل های انرژی که در کمیسیون انرژی به تصویب رسیده بود، رأی نداد. براین اساس باید دید که اجرای این برنامه چه تأثیری بر شرکت های نیروگاهی فعال در حوزه برق و انرژی اعمال خواهد کرد.
 
در همین ارتباط، مدیر اوراق شرکت کارگزاری پگاه یاوران در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: نیروگاه های گازی به طور معمول هر یک مترمکعب گاز طبیعی به قیمت 70 تومان را به 3.2 کیلو وات برق به قیمت 50 تومان تبدیل می کنند و راندمان این نیروگاه ها نیز 33 درصد محاسبه می شود.
 
مهدی عبدالعلی زاده افزود: اثر افزایش قیمت گاز طبیعی به عنوان خوراک مصرفی و نیز رشد نرخ فروش برق تولیدی بر وضعیت سودآوری نیروگاه های گازی طرف قرارداد با شرکت توانیر و نیز نیروگاه هایی که با شرکت توانیر قرارداد ندارند، متفاوت خواهد بود.
 
وی به نیروگاه هایی که با شرکت توانیر قرارداد ندارند، اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه بهای گاز مصرفی و برق تولیدی به یک نسبت افزایش می یابند و در ضریب ثابتی ضرب می شوند در کنار وضعیت مناسب سودآوری شرکت های مذکورف به نظر می رسد با اعمال این رشد قیمت ها حاشیه سود شرکت ها افزایش یابد که البته چندان نیز حائز اهمیت نخواهد بود.
 
این کارشناس بازار سرمایه در خصوص نیروگاه های گازی طرف قرارداد با شرکت توانیر نیز گفت: این مجموعه ها همچون گروه مپنا قرارداد بلندمدت تبدیل انرژی با شرکت توانیر منعقد کرده اند و گاز طبیعی مصرفی نیروگاه های "رمپنا" همچون طوس و عسلویه رایگان دریافت می شود.
 
برهمین اساس می توان گفت افزایش 20 درصدی قیمت برق آثار بسیار حائز اهمیتی بر وضعیت سودآوری این نیروگاه ها در پی خواهد داشت.
 
البته توجه به این نکته نیز حائز اهمیت است که مکانیزم قیمت گذاری در این شرکت ها به این گونه ای است که قیمت فروش برق تولیدی خود را با توافق شرکت توانیر براساس نرخ تورم و قیمت یورو تعیین می کنند و نوسانات این دو متغیر بر نرخ فروش تولیدات مؤثر واقع می شود.
 
مدیر اوراق شرکت کارگزاری پگاه یاوران افزود: افزایش 20 درصدی قیمت برق مصرفی خانوارها تأثیر مستقیمی بر نرخ تورم برجای می گذارد که این متغیر نیز یکی از فاکتورهای اثرگذار در قیمت گذاری برق تولیدی نیروگاه به شمار می رود. برهمین اساس می توان گفت افزایش قیمت برق با توجه به دریافت رایگان گاز طبیعی مصرفی می تواند آثار مثبتی بر وضعیت سودآوری نیروگاه های طرف قرارداد با شرکت توانیر در پی داشته باشد.
 
عبدالعلی زاده در خصوص تأثیرپذیری نیروگاه ها از افزایش یا عدم افزایش قیمت حامل های انرژی گفت: برخی نیروگاه ها به طور معمول در فصل زمستان به دلیل قطع شدن گاز طبیعی از گازوییل یا مازوت استفاده می کنند و در پی آن هزینه های تولید آنها افزایش می یابد.
 
علاوه بر این، برخی نیروگاه ها همچون نیروگاه منتظر قائم خوارزمی و پرند با توجه به موقعیت جغرافیایی آنها و نزدیک بودن به مناطق شهری حتی در فصول بهار و تابستان نیز از مازوت و گازوییل به عنوان سوخت استفاده می کنند که این امر در هزینه های تولید، هزینه نگهداری و اورهال تأثیر می گذارد.
 
براین اساس می توان گفت افزایش قیمت حامل های انرژی با توجه به موقعیت جغرافیایی نیروگاه ها و میزان استفاده از گازوییل و مازوت متفاوت خواهد بود.

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


بخشنامه جدید بانک مرکزی به بانک ها
یک شنبه 12 بهمن 1393 ساعت 1:15 | بازدید : 562 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

بخشنامه جدید بانک مرکزی به بانک ها  

 به گزارش پایگاه خبری بورس پرس،در بخشنامه بانک مرکزی آمده است: به منظور تأمین مسکن برای محرومین سراسر کشور، وزارت امور اقتصادی و دارایی موظف است علاوه بر وصول مالیات های مقرر، نیم درصد از درآمد مشمول مالیات بانک های کشور را اخذ و به حساب مخصوص خزانه، واریز و معادل صد درصد وجوه دریافتی از حساب خزانه در قالب قانون بودجه به حساب 100 (صد) حضرت امام (ره) (ویژه کمک به مسکن محرومین) واریز نماید.
 
نظر به اینکه تحقق رویکرد فوق مستلزم همکاری شبکه بانکی و واریز نیم درصد درآمد مشمول مالیات خود به حساب خزانه می باشد، ضروری است آن بانک یا مؤسسه اعتباری به قید تسریع، نسبت به واریز سهم خود به حساب خزانه موضوع ردیف 130405 درآمدی قانون بودجه سال 1393 کل کشور اقدام نماید.
 
این بخشنامه براساس ماده واحده قانون تهیه مسکن برای افراد کم درآمد مصوب مجلس  به تمام مدیران عامل بانک های دولتی، غیردولتی، شرکت دولتی پست بانک و مؤسسات اعتباری توسعه، کوثر مرکزی و عسکریه توسط مدیریت کل مقررات، مجوزهای بانکی و مبارزه با پولشویی اداره مطالعات و مقررات بانکی بانک مرکزی ابلاغ شده است.

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


افزایش 27 دلاری طلا بدلیل انتشار آماری از اقتصاد امریکا
یک شنبه 12 بهمن 1393 ساعت 1:13 | بازدید : 513 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 افزایش 27 دلاری طلا بدلیل انتشار آماری از اقتصاد امریکا

 به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، انتشار آماری ضعیف از رشد اقتصادی آمریکا در سه ماهه چهارم سال گذشته موجب شد تا قیمت طلا پس از دو روز کاهش، 27 دلار افزایش یافت. این امر سبب شد تا طلا بهترین ماه افزایشی را در ماه ژانویه در 3 سال گذشته به ثبت برساند اما سبب شد تا برخی از سرمایه‌گذاران در مورد ایجاد تورم احتمالی در فلز زرد نگران شوند.
 
به این ترتیب قیمت طلا روز جمعه 26.52 دلار افزایش یافت و به 1283.79 دلار در هر اونس رسید.
 
برخی از تجار طلا فکر می‌کنند حتی اگر دلار تقویت شود، طلا همچنان در کوتاه‌مدت به علت نگرانی در مورد بی‌ثباتی در اروپا روندی افزایشی خواهد داشت.

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


ارزیابی 5 مصوبه جدید بر صنایع بورس
یک شنبه 11 بهمن 1393 ساعت 21:12 | بازدید : 505 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 ارزیابی 5 مصوبه جدید بر صنایع بورس

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس،مهدی طحانی مدیرعامل شرکت مشاور سرمایه گذاری آوای آگاه در مورد مصوبات کیفی سازی پالایشگاه ها،افزایش سرمایه بانک ها، واگذاری نرخ گذاری خوراک پتروشیمی ها،کاهش نرخ بهره مالکانه،خرید و نگهداری سهام خزانه به سنا گفت: مهلت 5 ساله کیفی سازی پالایشگاه ها فرصتی مناسب و قدم مثبتی برای این صنعت و بازار سرمایه محسوب می شود.
 
وی ادامه داد: هنگام عرضه سهام پالایشگاه ها بحث کیفی سازی مطرح نبود و سرمایه گذاران با همین شرایط اقدام به خرید سهام این شرکت ها کردند اما اوضاع این صنعت با تصمیمات دولت یا وزارتخانه مربوطه یا مجلس تغییر کردکه برای بازار سرمایه مضر بوده و باعث می شود اعتماد سرمایه گذاران به حضور بلند مدت مخدوش شود. لذا هم اکنون این مسئله رفع و اعتماد سهامداران به این صنعت جلب شده است . بنابراین سرمایه گذاران با نگاه بلندمدت می توانند در این صنایع بازنگری کنند تا سود و زیان آنها تغییرات اساسی پیدا نکند.
 
وی درخصوص مصوبه شورای پول و اعتبار مبنی بر افزایش سرمایه بانک ها از طریق انتشار اوراق صکوک توضیح داد: این مصوبه جدید برای صنعت بانکداری فرصتی مغتنم محسوب می شود و طبق آن بانکها باید در ابتدا افزایش سرمایه داده و آن را از طریق صکوک ارائه کنند که قابلیت تبدیل به سهام را نیز داشته باشد. یعنی ابتدا با نرخ خوب و تضمینی از سرمایه گذار به صورت وام گرفته می شود و پس از آن سرمایه گذار در صورت تمایل در افزایش سرمایه بانک ها شرکت کرده و اوراق صکوک خود را تحویل داده و سهام پس می گیرد.
 
وی درمورد کاهش نرخ بهره مالکانه هم گفت: شاید کاهش نرخ این متغیر از 30 به 25 درصد تأثیر مثبتی بر بازار داشته باشد. زیرا یک چانه زنی موفقیت آمیز بوده و توانسته 5 درصد از این نرخ را کاهش دهد .بنابراین می توان امیدوار بود این رقم در سال های آتی نیز کمتر شود.
 
طحانی درباره مصوبه مجلس مبنی بر واگذاری نرخ گذاری خوراک پتروشیمی ها به دولت هم گفت:  این مصوبه بسیاربه جا بود. زیرا اصلا در شأن و مقام مجلس نهاد قانون گذار است ، نیست تا در مورد نرخ خوراک پتروشیمی ها و کارهای اجرایی نظر دهد بلکه وظیفه قوه مجریه و وزارت نفت است که به صورت مشخص یک رویه اجرایی برای نرخ گاز تعیین کند.بنابراین اگر این نرخ گذاری بر عهده دولت باشد، می تواند با توجه به شرایط جذب سرمایه گذار و کیفیت منطقه پروژه، نرخ گاز را تعیین کند.
 
مدیرعامل شرکت مشاور سرمایه گذاری آوای آگاه درخصوص مصوبه مجلس مبنی بر اجازه به شرکت ها برای خرید و نگهداری سهام خزانه هم گفت: این مصوبه مثبت برای بازار به شرکت ها این اجازه را خواهد داد تا بدون درخواست از سهامدار عمده وارد بازار شوند و سهام خود را کنترل کنند. به این ترتیب شرکت ها می توانند از منابع مالی خود استفاده کنند.
 
طحانی با اشاره به روند بازار در روزهای اخیر ادامه داد:مفهوم "قطار" در بازارهای مالی به بازار سرمایه شباهت دارد و طبق آن وقتی بازار وارد شرایط هیجانی می شود ترمز قطار کشیده می شود. بازار سهام هم اکنون در خطر ترمز قرار دارد و با اخبار مثبت  و تأثیر آن در سود و زیان شرکت ها ، می توان امیدوار بود که بازار وارد روزهای پر رونق خواهد شد.
 
وی در خاتمه به سهامداران و کسانی که می خواهند وارد بازار شوند توصیه کرد حتما" با سرمایه مازاد وارد بازار شوند. اگر هم دانش و تجربه و وقت کافی ندارند از طریق صندوق های سرمایه گذاری و سبدگردان ها اقدام کنند .زیرا طی یک ماه اخیر در برابر زیان بسیاری از افراد ناآشنا ، افراد آشنا با مکانیزم بازار، سهام خود را با توجه به ظرفیت های آن و چشم انداز مثبت مذاکرات هسته ای  نگه داشته اند.

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


کاهش واردات ایران برنج هند را 40 درصد ارزان کرد
شنبه 11 بهمن 1393 ساعت 1:13 | بازدید : 619 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 

کاهش واردات ایران برنج هند را 40 درصد ارزان کرد

کاهش واردات برنج ایران از هند، قیمت این کالا را دربازارهای این کشور با افت قیمت 30 تا 40 درصدی مواجه کرده است و این امر باعث وارد شدن ضررهای زیادی به تولید کنندگان این کشور شده است.

 حدود 35 درصد ازتولیدات برنج باسماتی هند تاچندی پیش راهی ایران می شد که کاهش واردات از سوی ایران باعث شد که قیمت هر تن برنج دربازارهای داخلی این کشور از یک هزارو 400 دلار در سال گذشته به 900 دلار کاهش یابد.

'جیندال' رئیس اتحادیه صادرکنندگان برنج هند گفت:ممنوعیت و کاهش واردات برنج از سوی ایران باعث وارد آمدن خسارت زیادی به تولید کنندگان هندی شده است.

وی افزود:هم اکنون تنها برنج هایی از هند به ایران صادر می شود که قرارداد آنها پیش از ممنوعیت صورت گرفته است.

رییس اتحادیه صادرکنندگان برنج هند گفت :این اتحادیه برای بررسی وضعیت صادرات برنج به ایران و تصمیم گیری درخصوص تولیدات این نوع برنج درهند درماه جاری به ایران اعزام می کند.

وی افزود:به دنبال کاهش واردات و افت قیمت برنج خریداران داخلی نیز همچنان منتظر کاهش بیشتر قیمت برنج در سطح خرده فروشی هستند.

'بال کریشنان میتال ' مدیر شرکت گورداشپور یکی از تولیدکنندگان عمده برنج باسماتی هند ' گفت: ممنوعیت واردات برنج ایران، صادرکنندگان برنج و بازار داخلی این کشور را بطور زیادی متضرر کرده است بطوریکه خریداران داخلی برنج با توجه وضعیت بازار خواهان خرید برنج با تخفیف 20 الی 30 درصدی می باشند.

'اودی نایاک'، مدیر فروش داخلی شرکت سری لال محل گفت:در گذشته خریداران داخلی درصورت پایین آمدن قیمت برنج آن را خریداری و انبار می کردند ولی هم اکنون به اندازه نیاز خود می خرند و منتظر می مانند که قیمت ها پایین بیاید.

وی افزود:چنانچه قیمت برنج همچنان روند نزولی خود را ادامه دهد، تولیدکنندگان برنج باسماتی هند کشت این محصول را در سال جاری کاهش خواهند داد.

تولیدات برنج هند در سال 2013 میلادی 6.6 میلیون تن بوده که این میزان با افزایش در سال 2014 میلادی به حدود 8.1 میلیون تن رسیده است.

روزنامه فایننشال اکسپرس دراین رابطه نوشت: صادرات برنج باسماتی از ماه ژانویه 2014 به ایران به شدت کاهش یافته است. براساس آمار انجمن صادرکنندگان برنج هند، میزان صادرات از 130 هزارتن درماه ژانویه به 89 هزار تن در ماه فوریه و به 55 هزار تن در ماه مارس کاهش یافته است.

رییس سابق انجمن صادرکنندگان برنج هند گفت، از ابتدای سال 2014 دولت ایران درخواست مجموعه ای از اسناد مربوط به روش های نظارت کشاورزی و گواهینامه های اصلاح ژنتیکی و سطح قابل قبول آرسنیک موجود دربرنج از 150 پی پی ام به 120 پی پی ام و قراردادن برچسب ردیابی کنترل کیفیت برای واردات برنج از هند کرد.

مقامات هندی اعلام کرده اند که دریافت این گواهینامه ها زمان بر است هرچند که اقداماتی برای آموزش کشاورزی برای پایین آوردن میزان آرسنیک انجام داده اند.


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


دلالان ارز را با راهکار فیزیکی از سر چهارراه‌ها جمع کنند!
شنبه 10 بهمن 1393 ساعت 23:52 | بازدید : 643 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 دلالان ارز را با راهکار فیزیکی از سر چهارراه‌ها جمع کنند!

در سال‌های ۹۰ و ۹۱ بانک مرکزی با همکاری نیروی انتظامی قصد داشت بازار ارز را از دلالان و سفته بازانی که در خیابان‌های منتهی به میدان فردوسی تا چهارراه استانبول، ارز خرید و فروش می‌کردند و باعث دستکاری نرخ‌ها می‌شدند، پاکسازی کند؛ اما...

انک مرکزی بار دیگر دور جدید ساماندهی بازار ارز با جمع آوری دلالان و سفته بازان را پس از حدود سه سال، آغاز کرده است. مسئولان این بانک اعلام می‌کنند این بار بانک مرکزی با جدیت و برنامه ریزی، فاز جدید ساماندهی دلالان ارزی را شروع می‌کند. 

 این موضوع، اتفاقات و تصمیماتی را که مجلس و بانک مرکزی برای ساماندهی دلالان ارزی در دستور کار داشتند، تداعی می‌کند؛ با این تفاوت که افزایش قیمت ارز در آن زمان، باعث چنین تصمیمی از سوی مسئولان شده بود. 

در سال‌های ۹۰ و ۹۱ بانک مرکزی با همکاری نیروی انتظامی قصد داشت بازار ارز را از دلالان و سفته بازانی که در خیابان‌های منتهی به میدان فردوسی تا چهارراه استانبول، ارز خرید و فروش می‌کردند و باعث دستکاری نرخ‌ها می‌شدند، پاکسازی کند. 

اما هرچند این اقدام با پشتیبانی مجلس تا حدودی پیش رفت و بانک مرکزی توانست برای مدت زمانی کوتاه، با همکاری نیروی انتظامی، بازار را از جولان دلالان پاکسازی کند، این اقدام فقط برای مدت زمان کوتاهی بود و پس از آن دلالان با حضور در خیابان‌های اطراف مرکز ارزفروشان تهران، خرید و فروش را آغاز کردند و پس از مدتی نیز دوباره به کف بازار بازگشتند. 

برخی از کار‌شناسان اقتصادی بر این باورند، با توجه به اینکه دلالان به قیمت سازی و تعیین نرخ‌های صوری می‌پردازند، ساماندهی آن‌ها می‌تواند نرخ‌های بازار را پاکسازی کند و دیگر نرخ گذاری‌های جدید و بازی با قیمت‌ها از بین خواهد رفت. 

این بار هم بانک مرکزی اعلام کرده که قصد دارد با راه اندازی سامانه سنا، دلالان ارزی را از بازار پاکسازی و هرگونه خرید و فروش ارز را در خیابان‌ها و پاساژهای ارزی ممنوع کند؛ بنابراین، این بانک چند روز پیش مقررات ناظر بر عملیات ارزی صرافی‌ها با توجه به بند (ج) ماده (۱۱) و بند (الف) ماده (۴۲) قانون پولی و بانکی کشور را ابلاغ کرد. 

مسئولان این بانک می‌گویند در اجرای چنین برنامه‌ای جدی و مصمم اقدام خواهند کرد و از این پس دلالی ارزی از بین خواهد رفت و با ابلاغ مقررات جدید، دیگر خرید وفروش ارز در خیابان و ملأعام ممنوع خواهد بود. 

جعفر قادری، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: بانک مرکزی با اجرای این طرح قصد دارد تمام نقل و انتقالات و مبادلات را در قالب سامانه پیگیری کند، که به نظر من، کار ارزشمندی است، چون در بحث‌هایی که مربوط به پولشویی بوده و متوجه بانک مرکزی است و هم از نظر رصد و کنترل نقل و انتقالات ارزی، این کار ضرورت پیدا کرده است. 

وی گفت: چیزی که در بازار تعیین کننده است، اقلام درشت است و کنترل‌ها بانک مرکزی، کمک می‌کند تا حجم و نوع تقاضا‌ها و محل‌های عرضه ارز اطلاعاتی کاملی به دست بیاید و این اطلاعات نیز در ‌‌نهایت کمک می‌کند تا بازار را بهتر کنترل و سازماندهی کند. 

این نماینده گفت: از طریق این سامانه، مواقعی که تقاضای سفته بازی برای ارز، ایجاد مشکل کند، بانک مرکزی وارد می‌شود و پیش از هر چیزی، می‌تواند تدابیر لازم را داشته باشد و منتظر این نخواهد بود که بعد از اتفاقات واکنشی نشان دهد. 

وی درباره اینکه چگونه می‌خواهد پای دلال‌ها را از بازار کوتاه کند، گفت: در هیچ جای دنیا سر چهار راه خرید فروش ارز انجام نمی‌شود. اگر کسی می‌خواهد ارز بفروشد، این کار را در صرافی انجام دهد، به هر حال، صرافی‌ها برای این کار هستند و لزومی ندارد بر سر چهارراه‌ها این کار انجام شود. 

وی در پایان تأکید کرد: باید کسانی که این کار را می‌کنند، از بازار جمع آوری کرد و حتی اگر لازم است، به صورت فیزیکی این‌ها را از بازار جمع کنند. معنی ندارد این دلالان دستی معامله ارز انجام دهند، البته باید محدودیت‌ها کم شود؛ اینکه بر سر گذر نرخ ارز تعیین شود معنی ندارد.


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


تحلیل بازار جهانی
دو شنبه 22 دی 1393 ساعت 19:45 | بازدید : 710 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 تحلیل بازار جهانی 

بررسی بازار - 12.01.2015

بازارهای جهانی در روز جمعه ریزش داشتند. آمار مربوط به میانگین درآمد ساعتی در ایالات متحده حاکی از یک کاهش غیرمنتظره بود و این امر بر روحیۀ سرمایه گذاران تاثیر گذاشت. آمار مربوط به تغییر اشتغال بخش غیرکشاورزی بهتر از حد انتظار اعلام شد و نرخ بیکاری به 5.6% کاهش پیدا کرد که پایین ترین سطح طی 6.5 سال اخیر محسوب می شود. بطور کلی، در سال 2014 در ایالات متحده 2.95 میلیون شغل جدید ایجاد شد که بالاترین سطح از سال 1999 تاکنون محسوب می شود. هرچند بازارهای سهام همسو با شاخص دلار ریزش پیدا کردند. شرکت JPMorgan Chase و شرکت Wells Fargo که به ترتیب با 1.7% و 1.6% سقوط ارزش سهام مواجه شدند، بیشترین زیان را داشتند. سرمایه گذاران نگران هفتۀ آینده هستند که قرار است گزارش درآمدی فصل چهارم شرکت های بورسی منتشر شوند. حجم معاملات در بورس سهام ایالات متحده به 6.3 میلیارد سهم رسید که 12% پایین تر از میانگین هفتگی بود. برای امروز انتظار انتشار هیچ آمار اقتصادی مهمی را نداریم.

شاخص های سهام اروپا امروز به دنبال شاخص های آتی سهام ایالات متحده رشد داشتند. قیمت های نفت خام به یک سطح نزولی جدید رسیدند. سرمایه گذاران بر این باورند که کاهش قیمت هیدروکربن ها موجب شتاب اقتصادی کشورهای غربی خواهد شد. خبر مثبت دیگر از اتحادیۀ اروپا این است که شرکت دارویی Shire شرکت NPS Pharmaceuticals را به ازای 5.2 میلیارد دلار خریداری کرد. به همین دلیل بود که دیگر سهام بخش دارویی نیز رشد پیدا کردند. امروز انتظار نداریم که هیچ آمار اقتصادی ای در اروپا منتشر شود.

بازارهای ژاپن امروز به دلیل تعطیل به مناسب جشن بیست ساله ها بسته بودند. توجه داشته باشید که تعدادی از آمار اقتصادی فردا در ژاپن منتشر خواهند شد که تاثیر کمی روی بازارها دارند. آمار مربوط به تراز تجاری برای ماه دسامبر در چین منتشر خواهد شد که می تواند تاثیر زیادی روی قیمت های آتی کالاها بگذارد.

قیمت های نفت خام به ریزش ادامه دادند چراکه بانک سرمایه گذاری Goldman Sachs تخمینش را برای قیمت نفت وست تگزاس اینترمدیت در نیمۀ نخست سال از 70$ به 41$ و برای کل سال 2015 به 47$ کاهش داد. طبق گزارش Goldman Sachs میانگین بهای قیمت نفت خام برنت در امسال به 50.4$ در هر بشکه می رسد. این بانک انتظار دارد که اسپرد نفت وست تگزاس اینترمدیت با نفت برنت از 1.5 تا 2 دلار به 5دلار برسد.

قیمت های فلزات گرانبها همچنان رو به افزایش هستند. رشد هفتگی قیمت طلا بیشترین میزان افزایش از جولای تاکنون محسوب می شود. میزان ذخایر SPDR Gold Trust با 0.4% افزایش به 707.8 تن رسید. به گزارش کمیسیون معاملات آتی کالای ایالات متحده (CFTC)، میزان معاملات خالص خرید طی هفته 8.5% افزایش داشت و به بالاترین سطح طی پنج ماه اخیر رسید.

 

Coffee prices
 


 

قیمت های قهوه افزایش پیدا کردند که به دلیل انتشار پیش بینی هایی بود دربارۀ خشکسالی در برزیل که توسط Somar Meteorologiaو MDA Weather Services منتشر شد. به این ترتیب 40% از محصول در خطر قرار دارد. افزایش هفتگی قیمت قهوه بالاترین میزان افزایش طی 11 ماه اخیر محسوب می شود. طبق گزارش CFTC، میزان معاملات خالص خرید طی هفته 6.6% افزایش پیدا کرد که بیشترین میزان افزایش از اکتبر تاکنون به شمار می رود.

در پی کاهش قیمت نفت، اکثر کالاها با کاهش ارزش مواجه شدند. نفت بخش مهمی از تولیدشان را تشکیل می دهد.

 

Wheat prices
 


 

امروز در ساعت 17:00 CET وزارت کشاورزی ایالات متحده گزارش فصلی اش را منتشر خواهد کرد که عرضه و تقاضای جهانی غلات و میزان موجودی انبارها غلات در ایالات متحده را مشخص خواهد کرد. ضمن اینکه میزان برداشت زمستانۀ گندم در ایالات متحده نیز ارزیابی می شود. انتشار این آمار تاثیر زیادی بر قیمت خواهد گذاشت. اکثر فعالان بازار انتظار دارند که زمین های زیرکشت گندم افزایش پیدا کنند. قیمت ها در روز جمعه به پایین ترین سطح طی شش هفتۀ اخیر رسیدند. طبق گزارش CFTC گندم ، معاملات خالص فروش و دانۀ سویا معاملات خالص خرید را تشکیل می دهند

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


اطلاعات بازار جهانی
دو شنبه 22 دی 1393 ساعت 19:39 | بازدید : 1142 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

اطلاعات بازار جهانی  

 

روحیۀ بازار - 12.01.2015

 

commitment-of-traders
 

 

 

 

commitment-of-traders-net-long-short
 

 

 

commitment-of-traders-weekly-change
 

 

 

market-sentiment-ratio-long-short-positions
 

 

 


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


اوپک چگونه از سلاح کاهش قیمت برابر شیل آمریکایی استفاده کرد
دو شنبه 22 دی 1393 ساعت 19:35 | بازدید : 627 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 اوپک چگونه از سلاح کاهش قیمت برابر شیل آمریکایی استفاده کرد

نمایندگان عربستان، امارات و کویت در شش هفته گذشته بارها تاکید کرده‌اند که اوپک برای جلوگیری از بزرگترین کاهش قیمت‌های نفت از سال 2008 تاکنون، تولید خود را کاهش نخواهد داد.

به نقل از بلومبرگ، اگر زمانی درباره استراتژی سازمان کشورهای صادرکننده نفت(اوپک) تردیدی وجود داشت، ثروتمندترین اعضای این گروه در حال تغییر دادن این نظر هستند.

کامرزبانک اعلام کرد برآورد قطر درباره مازاد عرضه جهانی نفت در میان دیگر برآوردها بالاترین رقم است. در واقع این کشورها خواهان کاهش بیشتر قیمت نفت در راستای تلاش برای تسریع عقب نشینی تولیدکنندگان نفت شیل آمریکا هستند و در حال رسیدن به این هدف هستند.

نفت خام در سال گذشته 48 درصد کاهش قیمت داشت و از زمان تصمیم اوپک برای تثبیت سقف تولید خود در نشست 27 نوامبر 35 درصد کاهش قیمت داشته است. این تصمیم اگرچه باعث کاهش درآمدهای اعضای اوپک در سال 2015 می شود از سوی دیگر با هدف حفظ سهم بازار اوپک در سالهای پیش رو اتخاذ شده است.

جیم وبستر تحلیلگر موسسه مشاوره انرژی آی اچ اس گفت:‌ انتظار می‌رود هرچقدر قیمتها سریعتر کاهش پیدا کند، واکنش تولیدکنندگان نفت در آمریکا نیز سریع‌تر خواهد بود.

وی افزود: نمی‌توانم دوره‌ای را به یاد بیاورم که چندین عضو اوپک به طور فعال چه در حرف و چه در عمل در حال کاهش قیمت‌ها بوده باشند.

تولید نفت آمریکا در هفته گذشته به 9 میلیون و 130 هزار بشکه در روز رسید که حدود 1 میلیون بشکه در روز بیشتر از سال گذشته و 49 هزار بشکه در روز بیشتر از زمان نشست اوپک در ماه نوامبر است. حفاری افقی و شکافت هیدرولیک در صخره‌های شیل باعث افزایش 66 درصدی تولید نفت آمریکا در پنج سال گذشته شده است.

بنا به اعلام آمار اداره اطلاعات انرژی آمریکا، صادرات آمریکا هنوز به دلیل قوانین موجود محدود است و در ماه نوامبر به 502 هزار بشکه در روز رسید.

عربستان، امارات، کویت و قطر روی مجموع ذخایر ارزی خود که از سوی صندوق بین‌المللی پول 826 میلیارد دلار برآورد شده، حساب باز کرده‌اند تا دوران کاهش قیمت نفت را تحمل کنند. نفت 63 درصد از صادرات این کشورها را تشکیل می دهد.

اداره اطلاعات انرژی آمریکا اعلام کرد، کاهش قیمت نفت در سال جاری باعث از دست رفتن 257 میلیارد دلار از درآمدهای 12 عضو اوپک در سال جاری خواهد شد.

احتمال 93 درصدی ورشکستگی ونزوئلا به دلیل بدهیها در پنج سال آینده وجود دارد. نیکلاس مادورو رییس جمهور ونزوئلا اخیرا اعلام کرد که هیچگونه احتمال ورشکستگی وجود ندارد و در هفتم ژانویه گفت: کشورش توان به دست آوردن دارایی‌های مورد نیاز را دارد.

علی النعیمی وزیر نفت عربستان اخیرا درمصاحبه‌ای اعلام کرد: حتی اگر قیمت نفت تا 20 دلار در هر بشکه پایین بیاید، اوپک مسیر خود را تغییر نخواهد داد، مگر اینکه کشورهای خارج از اوپک به کاهش تولید کمک کنند.

وی افزود: اگر تولیدکنندگان خارج از اوپک تولید خود را افزایش دهند، ممکن است عربستان نیز تولید خود را افزایش دهد. برآورد قطر نشان می‌دهد، عرضه مازاد جهانی نفت دو میلیون بشکه در روز یا 6.7 درصد تولید اوپک است.

سهیل المزروعی وزیر انرژی امارات گفته است، اوپک روی تصمیم خود مبنی بر کاهش ندادن تولید حتی در صورت سقوط قیمت‌ها ایستاده است و قبل از بررسی جلسه اضطراری دستکم سه ماه صبر خواهد کرد.

وی افزود: خارج کردن مازاد عرضه ممکن است چند سال طول بکشد.

علی العمر وزیر نفت کویت گفت: ‌اوپک هیچ برنامه ای برای تشکیل جلسه قبل از نشست عادی ژوئن 2015 ندارد. قیمت‌ها در نیمه دوم امسال به دلیل اینکه تولیدکنندگان پرهزینه مجبور به کاهش فعالیت های خود خواهند شد به سمت تعادل پیش خواهد رفت.

این اولین بار نیست که تولیدکنندگان نفت آمریکا در مبارزه اوپک برای سهم بازار گرفتار شده‌اند. در سال 1986عربستان چاههای خود را باز کرد و باعث کاهش چهار ماهه 67 درصدی قیمت نفت شد و رسیدن آن به حدود 10 دلار در هر بشکه شد. صنعت نفت آمریکا در پی این وضعیت سقوط کرد و تقریبا تولید نفت این کشور برای مدت 15 سال کاهش یافت و سعودیها سلطه جهانی بازار نفت را به دست گرفتند.

نیسوین ماهش تحلیلگر نفتی در لندن گفت: به نظر می‌رسد که این به نفع عربستان است که یک کاهش سریع در قیمتها رخ دهد تا یک کاهش کند. کاهش سریع در قیمتها باعث تغییرات بیشتری روی عرضه کشورهای خارج از اوپک خواهد شد. در حالی که یک کاهش تدریجی به این شرکت‌ها اجازه می دهد که با هم ادغام و کارآمدتر شوند.

این درحالی است که همه تحلیلگران این نظریه را ندارند. گروه تحلیلگران یو بی اس اعلام کرد که کاهش سریع قیمت‌ها یک استراتژی عملی نیست، زیرا عرضه و تقاضای نفت واکنش کندی به تغییرات قیمتها دارد.

جیووانی استانوو تحلیلگر نفتی در زوریخ گفت: تردید دارم که هدف آنها کاهش قیمتها باشد. عرضه و تقاضا در کوتاه مدت کاملا خنثی خواهد بود.

نفت برنت برای تحویل در ماه فوریه با 85 سنت کاهش به 50 دلار و 11 سنت در هر بشکه رسیده است. این کمترین قیمت نفت برنت از 28 آوریل 2009 است.

امی میرس مدیر دانشکده انرژی دانشگاه کالیفرنیا گفت: وزرای نفت عربستان در دهه‌های 1980 و 1990 با سخنان خود برای کاهش قیمت‌ها تلاش کردند. این تاکتیک برای فشار روی دیگر اعضای اوپک برای موافقت با تغییر سهمیه تولید صورت گرفت.

علایمی وجود دارد که تاکتیک کاهش قیمت اوپک در حال جواب دادن است. شرکت خدمات نفتی باکر هیوز در وبسایت خود اعلام کرد، تعداد دکل‌های حفاری نفت در آمریکا در هفته گذشته 61 مورد کاهش یافت که بیشترین تعداد در یک هفته از سال 1991 تاکنون است.

تعداد دکل‌ها در 10 هفته از 13 هفته گذشته کاهش یافته و از 1609 دکل در اواسط اکتبر به 1421 مورد در هفته اول ژانویه رسیده است.

فاتح بیرول اقتصاددان ارشد آژانس بین‌المللی انرژی گفت: یک کاهش جدی در سرمایه‌گذاری نفت شیل در آمریکا در سال 2015 رخ خواهد داد.

اوگن وینبرگ رییس تحقیقات کارمز بانک گفت‌: سخنان اخیر اعضای اوپک در حاشیه خلیج فارس نشان می دهد که آنها همچنان روی استراتژی خود راسخ هستند


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


خام فروشی، سد راه عضویت در سازمان تجارت جهانی
دو شنبه 22 دی 1393 ساعت 19:19 | بازدید : 604 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 

خام فروشی، سد راه عضویت در سازمان تجارت جهانی

برای ورود به بازارهای جهانی باید بر روی پیشرفت تکنولوژی کشور سرمایه گذاری جدی کرد. اما پیوستن به سازمان تجارت جهانی قبل از این کار نه تنها ما را همچنان خام فروش نگه می‌دارد، بلکه به دلیل قانون مالکیت فکری امکان دسترسی به بسیاری از نتایج علمی بشر را نیز از ما می‌گیرد.

پیوستن به سازمان تجارت جهانی(WTO) مسئله ایست که برخی کارشناسان به دلیل قوانینی که بر آن حاکم است، آن را موجب تسهیل در مبادلات کالا و خدمات در جهان میدانند و معتقدند کشور ما هرچه زودتر بایستی در آن عضو شود. از طرفی برخی دیگر از کارشناسان به دلیل خام فروش بودن کشور منافع این عضویت را کمتر از آسیبهای آن می‌دانند.

آنچه که در این نوشتار بررسی می شود، بررسی تاثیرات پیوستن ایران به سازمان تجارت جهانی بر صنایع تولیدی ایران می‌باشد.

در اقتصاد نظری تولید را ناشی از دو عامل نیروی کار و سرمایه می‌دانند. اما در مدل‌های پیشرفته‌تر تکنولوژی را هم به عنوان شاخصی که باعث افزایش کار و سرمایه می‌شود وارد تحلیل کرده‌اند.

بنا‌‌‌‌براین ما به دنبال بررسی وضعیت ایران در هرکدام از این شاخص‌های کار، سرمایه و تکنولوژی هستیم تا به این سوال پاسخ دهیم که بعد از پیوستن به سازمان تجارت جهانی وضعیت تولید ایران چگونه خواهد شد :

به دلیل تاثیر‌گذاری میزان سرمایه‌گذاری بر فضای کسب و کار در ابتدا شروع به بررسی وضعیت سرمایه‌گذاری در ایران می‌کنیم:

۱- سرمایه‌گذاری در ایران

در این زمینه یاد‌آوری چند نکته ضروری است:

اولا : سرمایه‌گذاری جهان در چند کشور متمرکز است و این بدان معناست که شانس ایران برای جذب سرمایه کمتر از کشورهایی است که در این کار دارای تجربه و زیر ساخت کافی هستند

جهت بررسی میزان انتخابی بودن مقاصد سرمایه‌گذاری چند جدول را که نشان دهنده میزان جذب سرمایه در نواحی مختلف آسیا است را بررسی می‌کنیم:

جذب سرمایه خارجی در آسیا

جدول فوق نمایانگر میزان جذب سرمایه‌گذاری خارجی (FDI) در آسیا است.

مستحضرید که در جدول فوق میزان جذب سرمایه خارجی در آسیای جنوبی (که شامل ایران نیز می شود) کمتر از آسیای شرقی و آسیای جنوب شرقی است.

گفتنی است آسیای شرقی و جنوب شرقی به دلیل وجود کشورهایی همچون چین، ژاپن ، هنگ‌کنک و کره‌جنوبی و … میزان جذب سرمایه‌گذاری خوبی را در دنیا داراست.

حال برای مشاهده میزان جذب سرمایه توسط ایران در آسیا نمودار زیر ارایه می شود :

جذب سرمایه خارجی در ایران و آسیا جنوبی

ایران با حدود ۴ میلیارد دلار تنها ۱.۷ درصد از سرمایه های جذب شده در آسیا را به خود جذب کرده است.

دوما : حال اگر از این واقعیت چشم‌پوشی کنیم ، براساس گزارش بانک جهانی، ایران امسال در رده‌بندی جهانی فضای کسب وکار از میان ۱۸۹، در رده ۱۳۰ جهان قرار گرفته است.

عوامل دیگری که باعث عدم جذب سرمایه در ایران می‌شود نوسانات قیمت و همچنین عدم ثبات در قوانین می‌باشد.‌

با این اوصاف ایران نه تنها در شرایط خوبی برای جذب سرمایه خارجی نیست بلکه زیر‌ساخت‌ های لازم برای این کار را هم دارا نمی باشد و با باز شدن درب های کشور بعد از پیوستن به سازمان جذب سرمایه برای تولید کشور پیشرفت چشمگیری رخ نمیدهد.

۲- وضعیت نیروی کار

از صحبت های فوق نتیجه می‌شود به دلیل عدم جذب سرمایه به درون کشور و از طرفی پایین بودن سطح کیفیت محصولات به دلیل در دست نداشتن تکنولوژِی روز دنیا ، نه تنها بازار خارج را به دست نمی‌آوریم بلکه بازار داخل را هم نمی توانیم اغنا کنیم و به مصرف کننده کالاهای خارجی تبدیل خواهیم شد.

چیزی که در همین زمان هم به دلیل ورود بیش از حد کالاهای خارجی برای همه مردم مشهود است.

نتیجه پیوستن به سازمان تجارت جهانی افزایش بیش از پیش رکود بازار داخل و به بیکاری نیروی کار داخلی خواهد بود

لازم به ذکر است که بیکاری شروع یک فرآیند اجتماعی است که نمونه آن را می‌توان در اعتراض کارگران به سازمان تجارت جهانی (WTO) در برخی کشورها همچون کانادا ، مکزیک و هنگ کنک مشاهده

۳- تکنولوژی

یکی از مسایل مهم در پیوستن به سازمان تجارت جهانی بحث مزیت نسبی هر کشور می‌باشد. مزیت نسبی یعنی این که هر کشور در تولید چه نوع کالاهایی توانایی رقابت در بازار جهانی را داراست.

ایران کشوری است که حجم بسیار بالای صادرات خارجی‌اش را نفت و فرآورده های نفتی تصاحب کرده است و کالاهای با فناوری بالا جایگاه نزدیک به صفر را در سبد صادراتی کشورمان دارند .

این در حالی است که دو شخصیت مشهور جهان به نقش تعیین‌کننده تکنولوژی در آینده اقتصادی جهان پرداخته‌اند .

برای مثال لستر تارو در کتاب نبرد بزرگ خود می‌گوید : (به دلیل استفاده از مواد پیشرفته, بخصوص كامپوزیتهای پلیمری, مصرف فولاد آمریكا در سال ۱۹۹۰ كمتر از ۱۹۶۰ است و این در حالی است كه تولید ناخالص ملی آن، دو و نیم برابر شده است. كاهش مصرف مواد خام قیمت آن را به شدت پایین آورده است. با محاسبة نرخ تورم، قیمتهای مواد خام در ۱۹۹۰، ۳۰ درصد زیر قیمتهای ۱۹۸۰ و تقریباً ۲۰ درصد پایین‌تر از قیمتهای ۱۹۷۰ بود. انقلاب علم مواد در سالهای آینده شتاب بیشتری خواهد گرفت و انتظار میرود كه میزان مصرف تقریباً تمام منابع طبیعی كمیاب در هر واحد تولید ناخالص ملی باز هم كاهش یابد. تهیه ‌كنندگان مواد خام سنتی در جهان سوم برای منابع همیشه ارزان خود بازارهای كوچكی خواهند یافت)

دكتر ماهاتیر محمد, طراح توسعه مالزی نیز در بررسی اقتصاد ۲۰۲۰ به نقش علم و تکنولوژی اشاره می کند و می‌گوید: ( مالزی یك برنامة استراتژیك طراحی نموده است كه تا سال ۲۰۲۰ به یك كشور كاملاً پیشرفته تبدیل گردد. دستیابی به این هدف مستلزم توسعة جامع كلیه بخشهای اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و روانی جامعه می‌باشد. توسعة متوازن در تمامی بخشها با استفاده از منابع طبیعی و انسانی مستلزم داشتن امكانات قوی در علم و تكنولوژی می‌باشد.)

با در نظر گرفتن مطالب فوق می‌توان نتیجه‌گیری کرد :

اولا برای ورود به بازارهای جهانی باید بر روی پیشرفت تکنولوژی کشور سرمایه گذاری جدی کرد. اما پیوستن به سازمان تجارت جهانی قبل از این کار نه تنها ما را همچنان خام فروش نگه می‌دارد، بلکه به دلیل قانون مالکیت فکری امکان دسترسی به بسیاری از نتایج علمی بشر را نیز از ما می‌گیرد

ثانیا برای پیوستن به سازمان تجارت جهانی باید زیر ساخت‌هایی در ایجاد شرکت ‌های دانش‌بنیان، بهبود فضای کسب و کار و ایجاد مزیت نسبی در صنایع به جای خام فروشی ایجاد کرد.

 

و در آخر این نکته را متذکر می شویم که اشتیاق به پیوستن به سازمان تجارت جهانی(WTO) قبل از ایجاد زیر‌ساخت‌ های مزبور کشور را دچار مشکلات جدی خواهد.


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


کف شاخص بورس تهران کجاست؟
دو شنبه 22 دی 1393 ساعت 18:53 | بازدید : 1186 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

کف شاخص بورس تهران کجاست؟

 

چکیده: باتوجه به افت مکرر شاخص در چند ماه اخیر و نزدیک شدن به پایان سال 93، به‌نظر می‌رسد که هیچ امیدی برای احیای دوباره این بازار درسال‌جاری وجود نداشته باشد. پس از تغییر رویه شاخص......

 باتوجه به افت مکرر شاخص در چند ماه اخیر و نزدیک شدن به پایان سال 93، به‌نظر می‌رسد که هیچ امیدی برای احیای دوباره این بازار درسال‌جاری وجود نداشته باشد. پس از تغییر رویه شاخص، چشم‌اندازهای مثبتی که برای بورس اوراق بهادار پیش‌بینی شده بود نه‌تنها هیچ‌کدام از آنها به حقیقت مبدل نشد بلکه با آغاز روند منفی، بازار مهیج سهام را با بازار کسل‌کننده‌یی مواجه کرده است، بازاری که سال گذشته بسیاری از مردم عادی را به یک سهامدار بورس اوراق بهادار ایران تبدیل کرده بود، درحال حاضر فعالان بورسی را از خود ناامید کرده، با همه این اوصاف باید دید که این سریال تکراری تا چه زمانی ادامه می‌یابد و شاخص کجا به کف می‌رسد؟ در این‌باره کارشناسان بر این باورند که پیش‌بینی برای ثابت ماندن شاخص غیرقابل امری ناپسندیده است، چراکه این امر موج ناامیدی بیشتری را بر بورس به راه می‌اندازد. ازسویی دیگر باتوجه به اینکه بسیاری از نمادهای پالایشگاهی متوقف شده‌اند، به‌نظر می‌رسد با بازگشایی این نماد‌ها شاخص باز هم مدار نزولی را ادامه دهد.


شاخص «کف» ندارد

دبیرکل کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران در این‌باره گفت: باتوجه به افت‌های مکرر شاخص در یک سال اخیر برخی از فعالان و کارشناسان با تعیین کف یا سقف مورد نظر خود برای شاخص و بازار سهام روند طبیعی این بازار را نامتعادل توصیف می‌کنند. بهروز خدارحمی افزود: همان‌گونه که اقتصاد کشور با مسایلی چون رشد یا افت ارزش ریال، نرخ نفت و... درگیر است و نمی‌توان برای آن سقف یا کفی تعیین کرد، بازار سرمایه از این موضوع مستثنا نیست. بازار سهام اگر با روالی طبیعی و بدون هیچ حمایتی کار خود را دنبال کند به نوعی تبدیل به آیینه‌یی تمام قد برای بازتاب کار خود شده است. وی اظهار کرد: متغیر‌هایی مانند بی‌ملاحظه‌گی مجدد تخصیص بودجه لازم برای بازار سرمایه درسال 94 و ابهامات مذاکرات هسته‌یی، اخبار‌های ضدونقیض این موضوع منجر به شایعه‌های مختلفی در این بازار و سرازیری شاخص شده است.

دبیرکل کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران بااشاره به شرایط نابه‌سامان شاخص در بازار سهام به دوعامل اشاره کرد و گفت: طی یک‌سال گذشته مدیران این بازار سعی بر کنترل شاخص، جلوگیری از ادامه روند نزولی و افت قیمت هر سهم را داشته‌اند درصورتی که این کار تنها منجر به ریزش نامتعادل و غیرمنطقی شاخص شده است.

سیاست‌های جدید، بورس را طبیعی می‌کند

خدارحمی عامل دوم این سرازیری را سیاست‌های تیم جدید مدیریتی بازار سهام عنوان کرد و افزود: با تغییر مدیریت سازمان بورس اوراق بهادار و سیاست‌های در پیش گرفته شده، یعنی عدم کنترل تصنعی بازار، شاخص با ادامه این سرازیری، به‌نظر می‌رسد، فعلا قصد تغییر رویه را ندارد.

دبیرکل کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران در ادامه افزود: محمد فطانت‌فرد‌، رییس جدید سازمان بورس اوراق بهادار با نگاهی متفاوت به بازار سرمایه، اعتقادی به مدیریت و کنترل مقطعی بازار و شاخص ندارد. به بیان دیگر وی عرضه و تقاضا را اولویت تعیین روند بورس سهام می‌داند که این امر کاملا منطقی است که نتیجه آن از بین رفتن رفتار‌های هیجانی در بورس می‌شود. وی ابهامات بورس اوراق بهادار تهران درخصوص بین‌المللی شدن را یکی دیگر از عامل‌های روند نزولی شاخص دانست.

خدارحمی درخصوص وضعیت فعلی شاخص اظهار کرد: در شرایطی که بازار سهام درگیر تصمیمات نادرست مسوولان این سازمان است، شاخص با چشم‌اندازی مبهم روبه‌روست، روندی که نمی‌تواند آن را به درستی انتخاب کند.

این کارشناس ارشد بازار سرمایه بااشاره به چشم‌انداز بورس بیان کرد: باتوجه به تحولات ناخوشایند بورس، فعالان این بازار طی چند ماه اخیر بارها چشم‌اندازهایی از روند معاملات را عنوان کرده‌اند، اما باید به این نکته اشاره کرد که بازار سرمایه ایران بسیار منعطف و تاثیرپذیر است. در نتیجه نمی‌توان چشم‌انداز درستی در این‌باره درنظر گرفت. وی ادامه داد: ازسویی دیگر بخش قابل توجهی از چشم‌اندازهای مثبت بازار سهام توسط ریزش مکرر شاخص کل از بین رفته، به‌طوری که باید برای بازگشت بازار به حالت تعادل چارچوب‌هایی را تعیین کرد. خدارحمی خاطرنشان کرد: بورس‌های مختلف در دنیا با روندی طبیعی افت‌وخیز منطقی را در پیش گرفته‌اند، درصورتی که بازار سهام تهران با حمایت‌های دستوری توانی برای ثابت ماندن هم ندارد، اگر حجم معاملات بازار سهام کم و غیرقابل قبول است، پس شاخص هم باید نزولی باشد.

بازار سهام تحت تاثیر «نماد» پالایشگاهی

ازسویی دیگر مدیرعامل شرکت کارگزاری حافظ یا دیدگاهی متفاوت به«تعادل» گفت: باتوجه به اینکه نماد شرکت‌های پالایشگاهی متوقف است، به‌نظر می‌رسد پس از بازگشایی این نماد‌ها شاخص باز هم روند نزولی را از سر بگیرد. محمد اقبال‌نیا درخصوص تاثیر شرکت‌های پتروشیمی بر بازار سهام بیان کرد: باتوجه به افت‌وخیزی که در صنعت پتروشیمی وجود دارد و بسیاری از شرکت‌های بورسی وابسته به این صنعت هستند، باید به آینده آن امیدوار بود. وی بااشاره به شرایط فعلی بورس بیان کرد: در شرایطی که بسیاری از فعالان و کارشناسان بازار، وضعیت شاخص را در کف اعلام کرده‌اند، باید گفت تحولات تاثیرگذار بر این بازار شاخص را در شرایطی نامعلوم قرار داده است، شرایطی که شاخص نمی‌تواند به ثبات برسد در نتیجه نباید به قطعیت گفت که بازار در کف است.

اقبال‌نیا با امیدواری به تحولات اقتصادی سال آینده عنوان کرد باید با امیدواری به تحولات سال آینده راهی برای خروج از رکود فعلی یافت و فشار ایجاد شده بر بازار سهام را از بین ببرد، فشاری که تاکنون حقوقی‌ها و حقیقی‌ها نتوانسته‌اند از پس آن برآیند.

وی در این‌باره گفت: اگر تحولات سال آینده با وعده‌های پوچ آغاز شود نمی‌توان هیچ پیش‌بینی درخصوص افت یا رشد بازار سهام درنظر گرفت، باید گفت بازار نیازمند برنامه‌های جدی و منظم است، اما با همه این اوصاف همه ما به برنامه‌های اقتصادی سال آینده و تغییر و تحولات مثبت امیدواریم.

مدیرعامل شرکت کارگزاری حافظ اظهارکرد: حقیقی‌ها برای تزریق پول به بازار سهام دچار بی‌اعتمادی شدیدی شده‌اند که نتیجه این کار تنها ادامه رکود بازار را در پی دارد، ازسویی دیگر نیز به‌نظر می‌رسد سهامداران حقوقی نقش مفیدی در بازار سهام ایفا نکرده‌اند، یعنی تا به حال تلاشی برای رونق بورس نداشته‌اند. وی درخصوص افت‌وخیز طبیعی شاخص عنوان کرد: نوسانات بازار سهام به تبع شرایط روز و منطقه‌یی می‌تواند کاملا طبیعی تلقی شود، اما باتوجه به اینکه شاخص هر روز با سرازیری و افت پیاپی معاملات بازاررا به پایان می‌رساند، غیرمنطقی و غیرطبیعی است.

وی بااشاره به محرک‌های تاثیرگذار بر وضعیت بورس اوراق بهادار اظهار کرد: محرک‌های سیاسی و اقتصادی داخلی و خارجی باید نقش مثبتی را در این بازار ایفا کنند، به نوعی باید شاخص را به پله‌های بالا سوق دهند.

بورس در انتظار سیگنال‌های مثبت

دیگر کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه نباید هیچ کفی برای بازار سرمایه تعیین کرد به «تعادل» گفت: زمانی که صحبت از سقف یا کف بازار می‌شود یعنی محدودیت برای این بازار تعیین شده است، اما باید به این نکته اشاره کرد که بازار سهام هیچ محدودیتی برای رشد یا افت ندارد.

حسین خزلی‌خرازی در این خصوص افزود: با بازگشایی نمادهای پالایشگاهی قطعا شاخص پا به کانال‌های پایین‌تر از 66هزار واحد می‌گذارد، یعنی پس از بازگشایی این نماد‌ها باید وضعیت شاخص را مورد بررسی قرار داد.

وی بیان کرد: سیگنال‌های مثبتی درخصوص رفع یا کاهش تحریم‌های اعمال شده، کاهش تورم موجود بر اقتصاد کشور وجود دارد که عامل تاثیر‌گذاری بر بازار سهام و رشد دوباره شاخص است، اما در این میان سیگنال‌های منفی ازجمله افت قیمت جهانی نفت باز هم دلهره‌یی از افت‌های بیشتر را در دل سهامداران تالار حافظ ایجاد می‌کند.


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


اوضاع نگران کننده بورس/سکوت رئیس جدید بورس تا چه زمانی ادامه دارد؟
دو شنبه 22 دی 1393 ساعت 18:51 | بازدید : 1004 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

اوضاع نگران کننده بورس/سکوت رئیس جدید بورس تا چه زمانی ادامه دارد؟

 رییس جدید سازمان بورس در حال مذاکره با مقامات دولتی، حاکمیتی و مدیران تاثیرگذار سیاسی و اقتصادی است بر کسی در بازار پوشیده نیست،اما اینکه هیچگونه اطلاع رسانی از طرف وی و سازمان مطبوعش اعلام نمی شود اوضاع را بسیار شکننده و نگران کننده کرده است.

این روزها اگر به تالار شیشه ای سری بزنید جو سرد و نا امیدکننده معاملات و نگرانی سهامداران بیشتر از هر چیزی خودنمایی می کند.
ظاهرا شاخص بورس، فراموش کرده که هر سقوطی با صعود همراه است چراکه طی چند روز اخیر بازار به شدت در مسیر کاهشهای ادامه دار قرار گرفته به گونه ای که ارزش بازارسهام با افت بی سابقه ای روبه رو شده و به ۳۰۵ هزار میلیارد تومان رسیده که نشان می دهد طی ۱۰ روز اخیر ۱۰ هزار میلیارد تومان ارزش خود را از دست داده است.

باید گفت که درست است رییس جدید سازمان بورس در حال مذاکره با مقامات دولتی، حاکمیتی و مدیران تاثیرگذار سیاسی و اقتصادی است و این بر کسی در بازار پوشیده نیست،اما اینکه هیچگونه اطلاع رسانی از طرف وی و سازمان مطبوعش اعلام نمی شود اوضاع را بسیار شکننده و نگران کننده کرده است. 

این اقدام مسئولان بورس نشان دهنده این است که راه را به اشتباه طی می کنند ،تغییر در مدیریت یک سازمان یا نهاد به این معنی است که فرد جدید برنامه مشخصی برای بهبود اوضاع دارد این در حالی است که تا این لحظه شاهد ارائه برنامه حتی کوتاه مدت از سوی رییس جدید سازمان بورس نبوده ایم. 


اما درباره محمد فطانت رئیس جدید سازمان بورس و اوراق بهادار گفته می وشود علی رغم داشتن تحصیلات مرتبط، سابقه حضور مستقیم در بازار سرمایه را ندارد.

شنیده شده است که با توجه به اظهارات غیر رسمی برخی از افراد نزدیک به دولت، همتی مدیر عامل بانک ملی فطانت را به وزیر اقتصاد معرفی کرده است.
به نظر می رسد اگر مدیریتی با تجربه بر بورس نظارت داشت، شاید می‌توانست بورس را از این وضعیت بحرانی نجات دهد و راهی برای خروج بورس از این رکود پیدا می کرد.


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


بهترین راه سرمایه‌گذاری با پس‌اندازمان چیست؟ /آیا با پس‌انداز می‌توان خانه‌دار شد؟ /با تورم 40 درصد،
دو شنبه 22 دی 1393 ساعت 18:47 | بازدید : 618 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

بهترین راه سرمایه‌گذاری با پس‌اندازمان چیست؟ /آیا با پس‌انداز می‌توان خانه‌دار شد؟ /با تورم 40 درصد، پس‌انداز کردن فایده‌ دارد؟

 

 وقتی سرمایه خود را به سپرده های سرمایه گذاری بانک ها واریز می کنیم، چون نرخ سوددهی ثابت و از پیش تعیین شده است پس نقد شوندگی بالاست و هر زمان که بخواهیم پول در دسترس ماست، نرخ بازدهی از قبل تعیین می شود و "درجه ریسک" سود کردن وجود ندارد.

از همان دوران کودکی، پدران و مادرانمان به ما یاد داده بودند که پول هایمان را پس انداز کنیم. قلک های رنگارنگی برایمان می خریدند و ما را تشویق می کردند که بخشی از پول تو جیبی مان را در قلک بندازیم. لحظه شماری می کردیم که قلک مان پر شود و آن را باز کنیم تا حاصل تلاشمان را ببینیم که چقدر پول جمع کرده ایم؟ از همان دوران تا الان یاد گرفتیم پس انداز کنیم، اما هیچ وقت نپرسیدیم وقتی پولمان جمع شد با این پس انداز چه کنیم؟ آن زمان از تورم و گرانی سر در نمی آوردیم، فکر می کردیم هر وقت پولمان جمع شود هر چیزی که بخواهیم می خریم.

حال با این نرخ تورم و گرانی های پیش رو هر چقدر هم که صرفه جویی و پس انداز کنیم، به هیچ جا نمی رسیم! مثلا اگر قصد خرید خانه داشته باشیم تا پول هایمان جمع شود و کفاف خرید 6 متر خانه را بدهد، سال جدید آمده و گرانی های جدید! دیگر با همان پول 6 متر خانه هم به ما نمی دهند! به جای اینکه برای خرید هفتمین متر خانه پس انداز جدید داشته باشیم تازه باید خسارت پایین آمدن ارزش پس اندازمان برای 6 متر خانه را هم بدهیم!

با رشد نرخ تورم و گرانی های امروزه حتی اگر قصد خرید خودروی دلخواه مان را داشته باشیم و برای به دست آوردنش پول پس انداز کنیم، شاید فقط هر سال بتوانیم با پس انداز لاستیک خودروی مورد علاقه مان را خریداری کنیم!

حال سوال این است برای رسیدن به خریدهای کلان مثل ماشین و خانه و ...، پس اندازهایمان را چه کنیم؟ پول هایمان را به دست بانک ها و موسسات مالی و اعتباری که "سود" می دهند بسپاریم؟ یا طلا، ارز، سهام و ... بخریم؟ چه نوع سرمایه گذاری ای بهتر است تا ما را به هدف مان برساند؟

با این گرانی ها پس اندازتان را خرج کنید بهتر است!

مهدی تقوی كارشناس اقتصاد و استاد دانشگاه در پاسخ به این سوال که بهترین نوع سرمایه گذاری چیست، به خبرنگار «فردا» گفت: اگر این سرمایه گذاری در حد پس انداز فردی باشد و قصد سرمایه گذاری داخلی داشته باشیم با محاسبه نرخ تورم و گرانی ها بهترین راهکار خرج کردن پول است!

مهدی تقوی توصیه برای کسانی که با پس انداز اندک قصد خرید خانه دارند گفت: کسانی که سرمایه کم دارند و با پس انداز قصد خرید خانه دارند، با استفاده از وام مسکن می توانند به هدف خود برسند.

این کارشناس اقتصادی در ادامه عنوان کرد: کسانی که ریسک پذیر نیستند پس انداز خود را در بانک های معتبر بگذارند اما کسانی که اهل ریسک هستند می توانند با خرید طلا و ... شانس خود را امتحان کنند.

تقوی در ادامه بیان کرد: با سپردن سرمایه خود در بانک درست است که سرمایه شما افزایش پیدا می کند اما در نهایت شما ضرر خواهید کرد، زیرا نرخ سود بانکی 20 درصد و نرخ تورم 40 درصد اعلام شده است.

وی در پایان افزود: هیچ چیزی قابل پیش بینی نیست و امکان دارد با سرمایه گذاری روی طلا و دلار، با پایین آمدن قیمت آنها نه تنها سود نکنید بلکه ضرر هم کنید.

عملکرد دولت قدرت خرید مردم را پایین آورده است

دکتر ابراهیم رزاقی، کارشناس اقتصادی و استاد بازنشسته اقتصاد دانشگاه تهران در رابطه با بهترین نوع سرمایه گذاری پس انداز به خبرنگار «فردا» گفت: دولت به جای حفظ قدرت خرید مردم با عدم افزایش سود بانکی متناسب با تورم، موجب کاهش آن شده است. به طوری که مشتریان سپرده های سرمایه گذاری بلند مدت به طرز چشم گیری قدرت خریدشان کاهش پیدا کرده است.

وی افزود: عموم مردم با سرمایه گذاری در مراکز تجاری، خرید سهام، سکه و ارز و ... سعی در حفظ ارزش پول خود و سود دهی از پس اندازشان را دارند اما مشاهده شده است که در بین خریداران سهام عده ای سود که نکرده اند بلکه 50 درصد از سرمایه شان را نیز از دست داده اند!

ابراهیم رزاقی تصریح کرد: برای خرید مسکن، پس انداز باید خیلی زیاد باشد، بنابراین کسانی که با پس انداز کمتر قصد سرمایه گذاری دارند به خرید ارز و سکه روی می آورند اما می دانیم که سکه و ارز نوسانات زیادی را دارد.

این کارشناس اقتصادی در ادامه بیان کرد: مردم ما که موجب توسعه شده اند، طماع می شوند برای مثال قیمت طلا که افزایش پیدا می کند، به سمت خرید طلا هجوم می برند اما این قیمت بالا حباب است که سریع می ترکد و چیزی جز ضرر برای سرمایه گذاران به بار نمی آورد.

رزاقی ضمن ابراز تاسف از ماجرای پدیده شاندیز یاد کرد و گفت: بسیاری از افراد سرمایه خود را برای سوددهی وارد این مجموعه کردند و می خواستند ارزش پول شان حفظ شود اما ضرر کردند.

ابراهیم رزاقی افزود: سود بانکی 20 درصد همین الان هم ظالمانه است. زیرا که پول سرمایه گذار 30 الی 40 درصد سوددهی داشته است اما فقط 20 درصد آن به سرمایه گذار تعلق می گیرد. وی در ادامه گفت: بسیاری از افراد معتقدند که سود بانکی باید کم شود و این اشتباه است.

دکتر رزاقی در پایان با تاکید بر این موضوع که راه حل این مشکلات فقط دست دولت و مجلس است و فرد نمی تواند راه حلی پیدا کند، گفت: دولت با عملکرد خود تنها آدم های فقیر را فقیر تر و آدم های پولدار را پولدار تر می کند.

برای خرید سهام حتما با یک مشاور حرفه ای مشورت کنید

دکتر حجت الله عبدالملکی، کارشناس اقتصادی و عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق (ع) در پاسخ به سوال خبرنگار «فردا» درباره اینکه بهترین نوع سرمایه گذاری با پس انداز کم چیست، گفت: در هر سرمایه گذاری سه عنصر مهم است: نقدشوندگی؛ سرمایه ما هر زمان که بخواهیم در اختیار ما باشد. نرخ بازدهی؛ سود سرمایه گذاری ما چند درصد است. و درجه ریسک دارایی؛ منبعی که پس اندازمان را سرمایه کرده ایم ریسک دارد؟ یا ندارد؟ مثلا: وقتی سرمایه خود را به سپرده های سرمایه گذاری بانک ها واریز می کنیم، چون نرخ سوددهی ثابت و از پیش تعیین شده است پس نقد شوندگی بالاست و هر زمان که بخواهیم پول در دسترس ماست، نرخ بازدهی از قبل تعیین می شود و "درجه ریسک" سود کردن وجود ندارد.

حجت الله عبدالملکی در ادامه افزود: هر سرمایه گذار با توجه به سلایق شخصی این سه عنصر را در نظر بگیرد و بهترین راه سرمایه گذاری را انتخاب کند. مثلا شخصی که زندگی اش به پول وابسته است و باید پول سرمایه گذاری خود را در دسترس داشته باشد بهترین راهکار سپرده سرمایه گذاری بانکی است. اما فردی که زندگی اش به پول وابسته نیست و دوست دارد ریسک کند سهام بخرد.

این کارشناس اقتصادی در ادامه تصریح کرد: شخصی که می خواهد پس اندازش کم نشود باید روشی را انتخاب کند که درجه ریسک نداشته باشد و کسی که می خواهد ریسک کند بهترین نوع سرمایه گذاری خرید سهام از شرکت های سرمایه گذاری که تازه پذیرفته شدن است اما حتما با مشاور حرفه ای صحبت کند.

 

عبدالملکی در پایان افزود: سرمایه گذاران که قصد ریسک کردن را دارند احتمالا با مشورت یک مشاور حرفه ای و خرید سهام در شرکت های سرمایه گذاری تازه پذیرفته شده ظرف یکی دو سال به سوددهی خواهند رسید.


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


اطلاعیه دانشجویی
دو شنبه 22 دی 1393 ساعت 14:5 | بازدید : 738 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

قابل توجه دانشجویان

تصیح برگه ها بلافاصله بعداز امتحانات شروع میشود . و نتایج آن سریعا" در سایت دانشگاه اعلام میشود .

                       

                                نظری 

 

موضوعات مرتبط: متفرقه , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


بانک‌ها و گره اقتصاد ایران
شنبه 20 دی 1393 ساعت 23:21 | بازدید : 675 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 

بانک‌ها و گره اقتصاد ایران

در هفته گذشته اولین کنفرانس اقتصاد ایران با هدف سیاست گذاری برای رسیدن به رشد اقتصادی پایدار و اشتغالزا برگزار شد. در حاشیه این کنفرانس میزگرد‌های مختلفی برگزار شد که شاید یکی از مهمترین میزگردهای این همایش دو روزه، سیاست‌های اقتصاد کلان با حضور محمد باقر نوبخت رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور، ولی الله سیف رئیس کل بانک مرکزی، مسعود نیلی مشاور رئیس جمهوری در امور اقتصادی، غلامرضا تاجگردون رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، غلامحسین شافعی رئیس اتاق بازرگانی ایران و پرویز عقیلی کرمانی مدیرعامل بانک خاورمیانه بود.

به گزارش خبرنگار ارانیکو در ابتدای این میزگرد محمدباقر نوبخت در تشریح سیاست های کلان اقتصاد کشور گفت: در شرایطی که با مشکل تورم و رکود مواجه هستیم و سیاست های تورم همیشه انقباضی و رکود همیشه انبساطی را توصیه می کند، ما باید بتوانیم کاری کنیم تا اقتصاد را در رکود تورمی اداره کرد تا تورم کم و رشد اقتصادی افزایش داشته باشد.

او از نیلی درخواست کرد که خلاصه و جمع‌بندی محورها و موضوعات مهم این اجلاس را بیان کنند.

نیلی: بانک‌ها نقش خود را در تامین مالی فعالیت های اقتصادی ایفا نکردند

مسعود نیلی مشاور رئیس جمهور در امور اقتصادی با بیان اینکه ما در این جلسه نکات جدیدی در مورد بحث های سیاست های خروج از رکود داشتیم اظهار داشت: در این نشست به تامین مالی فعالیت‌های اقتصادی، تجزیه و تحلیل چالش‌های نظام بانکی و بازار سرمایه و نظام بیمه پرداخته شد.

وی در ادامه گفت: رابطه بانک و بنگاه منجر به این شده است تا بانک‌ها نتوانند نقش خود را در تامین مالی فعالیت های اقتصادی به شکل مطلوب ایفا کنند ؛ به همین دلیل در سیاست های خروج از رکود سیاست هایی را در نظر گرفتیم تا قدرت اعطای تسهیلات بانک ها را افزایش دهد. او خاطر نشان کرد که یکی از مواردی که در این نشست ها پیشنهاد شد این بود که اگر بانک ها قبل از اصلاح ساختار مالی با افزایش سرمایه مواجه شوند، مطالبات غیرجاری را از ترازنامه بانک ها خارج و به کمپانی های ویژه ارائه دهند، با این روش ترازنامه بانک ها اصلاح می شود با این حساب می توان سراغ افزایش سرمایه بانک ها رفت.

نیلی با بیان این که ما نیازمند بازنگری در مالکیت بانک ها هستیم گفت : وضعیت بانک های خصوصی نسبت به بانک های دولتی خیلی خوب نیست.

سیف: 15 درصد از تسهیلات بانکی بدون حرکت است

در ادامه این نشست ولی الله سیف رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به این که ما در نظام بانکی در شرایط خاصی قرار داریم گفت : 15 درصد از تسهیلات بانکی بدون حرکت است که در هیچ شرایطی نمی تواند ادامه پیدا کند. این درحالی است که گفته می شود برخی از مطالبات موجود در سرفصل جاری اولویت غیرجاری دارند.

وی گفت: افزیش دادن سرمایه ضرورتی اجتناب ناپذیر است در حالی که کفایت سرمایه بانک های ما حدود 4 درصد اما استانداردهای جهانی حدود 12 درصد است. 

او اولویت اصلی نظام بانکی را اصلاح ساختار بانک ها دانست و تصریح کرد : قبل از تصمیم گیری برای واگذاری مطالبات غیرجاری بانک ها باید تقسیم بندی در این مطالبات انجام شود و دید که چه بخش از این معوقات ناشی از فشارهای اقتصادی بوده و آیا بنگاه اقتصادی قادر به فعالیت مجدد است یا خیر. برخی دیگر مربوط به معوقاتی است که در نتیجه اعطای تسهیلات تکلیفی که تضمین دولت را هم دارد، شکل گرفته است.

رئیس بانک مرکزی در ادامه معوقات بانکی را دو طبقه تقسیم کرد و افزود: یک گروه بنگاه هایی هستند که در شرایط روز قادر به ادامه فعالیت نیستند و باید واگذار شوند به بنگاه های دیگر تا به مجموعه های جدید تبدیل شوند. گروه دوم بنگاه هایی هستند که در بانک مربوطه در زمان شکل گیری مشکلاتی داشته اند.

او گفت: نباید در اقتصاد هر گونه تقاضایی در اقتصاد را حمل بر کمبود نقدینگی و محدودیت بانک ها بدانیم ؛ ما باید صف تقاضاهای بانکی را فیلتر کنیم . بهترین راه حل پیشگیری از ایجاد مطالبات معوق، تخصیص بهینه منابع است. اگر یک بنگاه اقتصادی توجیه خود را از دست داده و در حال ورشکستگی است، نباید با تزریق منابع بانکی آن را سرپا نگه داشت؛ همچنین درنظر بگیریم هرگونه دخل وتصرف در اختیارات بانکها برای اعطای تسهیلات باعث ایجاد اختلال دراقتصاد میشود 

سیف در ادامه یکی از پیش نیازهای انضباط بنگاه های اقتصادی و طرح تقاضا در نظام بانکی را استانداردهای حاکمیت شرکتی دانست و گفت : ما در کشورمان با خلاء این سیاست ها رو به رو هستیم، باید هر چه زودتر در صدد تعریف این استانداردها باشیم. او به شروع این

ا


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


۶ عاملی که انتقال قدرت در عربستان را "پیچیده و دشوار" می‌کند
شنبه 20 دی 1393 ساعت 23:14 | بازدید : 446 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 

۶ عاملی که انتقال قدرت در عربستان را "پیچیده و دشوار" می‌کند

س از وخامت حال ملک عبدالله پادشاه عربستان، گمانه زنی های زیادی در مورد انتقال قدرت در این کشور مطرح شده است به ویژه اینکه در داخل خاندان پادشاهی گروه حامی پادشاه و سدیری ها هر یک در صدد به کرسی نشاندن گزینه های مورد نظر خود هستند.

 وخامت حال ملک عبدالله بازار بحث و جدل بر سر انتقال قدرت در این کشور را داغ کرده است به ویژه اینکه دو گروه در خاندان حاکم وجود دارند که در این خصوص رو در روی هم قرار گرفته اند و شامل گروه حامی پادشاه و سدیری ها هستند.

در عربستان هیچ صدایی بالاتر از پادشاهی ملک عبدالله بر کشوری که نظام پادشاهی غیرمشروطه بر آن حاکم است، نیست زیراهیچ قانونی برای انتقال قدرت وجود ندارد و این روند بر خلاف نظام های پادشاهی در سایر نقاط جهان، به شکل عرفی صورت می گیرد.

در واقع که قدرت سیاسی در عربستان  بین فرزندان ملک عبدالعزیز از برادر به برادر و نه از پدر به پسر منتقل می شد تا زمانی که ملک فهد بن عبدالعزیز در سال 1992 اساسنامه حکومتی را تدوین کرده و در آن عرف انتقال قدرت بین فرزندان عبدالعزیز را تصویب کرد بدون اینکه راهکار روشنی را برای انتخاب پادشاه از بین آنان مشخص کند.

با بالارفتن سن فرزندان ملک عبدالعزیز برخی امیران خاندان حاکم به فکر افتادند که راهکار جدیدی را به برای انتخاب پادشاه و ولعیهد ارائه دهند و به این ترتیب هنگام انتقال قدرت به نسل نوادگان عبدالعزیز از بروز هر گونه مشکل و اختلافات داخلی جلوگیری شود از همین رو ملک عبدالله در سال 2006 بخشنامه پادشاهی مبنی بر تشکیل هیئت بیعت را صادر کرده و ماموریت انتخاب پادشاه و ولیعهد را به آنان واگذار کرد.

این اقدام آغاز فصل جدیدی از کشمکش بر سر قدرت در داخل خاندان حاکم سعودی بود هر چند اعضای خاندان پادشاهی همواره تلاش دارند خود را در دید دیگران آرام و منسجم نشان دهند.

وخامت حال ملک عبدالله

هفته گذشته  دیوان پادشاهی سعودی بیانیه ای صادر کرد مبنی بر اینکه پادشاه به منظور درمان ذات الریه به بیمارستان منتقل شد. ملک عبدالله در حالی به بستری بیماری افتاده است که بارها با وخامت اوضاع جسمی روبه رو شده و در نتیجه مدت ها است در مناسبت های دیپلماتیک حضور نداشته است.

وی در اکتبر2011 تحت عمل جراحی قرار گرفت و پیش از آن در سال 2010 نیز دو بار از ناحیه کمر در آمریکا زیر تیغ جراحی رفت و سه ماه دوران نقاهت را بیرون از عربستان سپری کرد.

در این میان برخی گزارش های مطبوعاتی در صحت بیانیه اخیر دیوان پادشاهی به دیده تردید نگریسته و تاکید کردند که حال پادشاه به شدت رو به وخامت رفته است تا جایی که امکان درمان او در کاخ پادشاهی که به امکانات پزشکی مجهز است، امکان پذیر نبود و به همین دلیل به بیمارستان منتقل شد.حتی در برخی از این گزارش ها ادعا شد که پادشاه فوت کرده است.

به هر حال صرف نظر از اینکه این گزارش ها چقدر صحت دارند، کهولت سن ملک عبدالله و بیماری های پی در پی او، موضوع جانشینی او را به محور توجه محافل داخلی و بین المللی تبدیل کرده است.

غیبت ملک عبدالله از صحنه متشنج انتقال قدرت چه به دلیل کهولت یا بیماری شدید باشد، اکنون مشکلات مربوط به جانشینی او را دو چندان کرده است، آن هم در شرایطی که خاندان حاکم با مشکلات متعددی دست به گریبان است.

1- ولیعهد به آلزایمر مبتلا است

سلمان بن عبدالعزیز ولیعهد 78 ساله عربستان 13 سال از ملک عبدالله کوچکتر است و به گفته سایمون هندرسون پژوهشگر موسسه واشنگتن وی به دلیل ابتلا به این بیماری  از تمرکز عقلی لازم برای اداره کشور برخوردار نیست، و این عدم تمرکز او دقایقی بعد از حضور در نشست های مختلف نمود پیدا می کند.

اما حضور او در مناسبت ها و محافل رسمی حاکی از این است که وی سخت به رسیدن به تخت پادشاهی پس از فوت برادرش پایبند است، یا دست کم حضور او در محافل رسمی بیانگر تمایل فراوان گروه بزرگی از خاندان حاکم به این گزینه است، زیرا سلمان از هفت برادران سدیری است که در بین فرزندان عبدالعزیز آل سعود موسس سعودی بیشترین نفوذ را داشته و از همسرش حصه بنت احمد السدیری هستند.

به گفته هندرسون چه بسا ملک عبدالله با تشکیل کمیته پزشکی که عدم صلاحیت او را برای پادشاهی تایید می کند، به فکر سرنگونی امیر سلمان بود و به این ترتیب در نظر داشت کاری کند که قدرت به طور خودکار به ولیعهد ولیعهد و معاون دوم نخست وزیر یا همان مقرن بن عبدالعزیز منتقل شود.

2-اختلاف بر سر  پست و شخصیت جانشین ولیعهد

در 27 مارس 2014 پادشاه دستوری را صادر کرد که به موجب آن امیر مقرن بن عبدالعزیز به عنوان جانشین ولیعهد انتخاب شد و قرار شد در صورت نبود ولیعهد با مقرن به عنوان ولیعهد بیعت شود و چنانچه پست پادشاهی و ولیعهدی به طور همزمان خالی بماند، با او به عنوان پادشاه بیعت شود.

در دستور پادشاه به طور خاص تاکید شده بود که انتخاب مقرن به ولیعهد ولیعهدی از سوی پادشاه با اکثریت قاطع اعضای هیئت بیعت و به عبارت بهتر بیش از سه چهارم اعضای آن صورت گرفت.

پست ولیعهد ولیعهد در واقع منصب بی سابقه ای در تاریخ عربستان سعودی است از همین رو بحث و سر و صدای زیادی را به دنبال داشت و این بحث و جدل ها تا بحث بر سر هویت جانشین ولیعهد یا همان مقرن بن عبدالعزیز که کوچکترین پسر ملک عبدالعزیز است و 70 سال دارد، پیش رفت.

اما بحث و جدل در مورد امیر مقرن از دو نقطه اصلی نشأت می گیرد که عبارتند از اول: قدرت گرفتن مقرن، عرف و تفاهم معمول در خصوص شایستگی و کفایت امیران برای پادشاهی را به چالش می کشد، زیرا مقرن یکی از پسران عبدالعزیز است که مادرش برکه الیمانیه یکی از کنیزان ملک عبدالعزیز بود و این به این معنی است که مقرن بر بردارانی که از نظر نسل و نسب از او برتر هستند از جمله سدیری ها پیشی گرفته است و همین موضوع به محور بحث و جدل و نارضایتی تبدیل شده است.

دوم: ملک عبدالله هنگام تعیین مقرن به ولیعهد ولیعهدی بعضی برادرانش را که از او بزرگتر بودند و از همه بیشتر امیر احمد بن عبدالعزیز وزیر سابق کشور را نادیده گرفت.

احمد بن عبدالعزیز به نفع برادر زاده اش محمد بن نایف از پست خود کنار گذاشته و اعلام شد این اقدام به خواست شخص او صورت گرفت، اما بسیاری به این امر به دیده تردید می نگرند.

3-به حاشیه راندن هیئت بیعت

هیئت بیعت یک شورای خانوادگی شامل نمایندگانی از تمام گروههای خاندان حاکم است که در سال 2006 بنابر دستور پادشاهی تشکیل شد و فرزندان ملک عبدالعزیز آل سعود و برخی نوادگان او از پسرانی که فوت کرده یا از نظر جسمانی ناتوان هستند، در آن حضور دارند و یکی از پسران پادشاه و یکی از پسران ولیعهد نیز عضو هیئت مزبور هستند و رئیس دیوان پادشاهی ریاست دبیرخانه هیئت بیعت را در اختیار دارد.

ماموریتی که برای هیئت بیعت تعریف شده است انتخاب پادشاه و ولیعهد است.

اکنون بحث و جدل بر سر نقش واقعی هیئت بیعت در انتخاب ولیعهد و سپس انتخاب ولیعهد ولیعهد است، تا جایی که برخی از امیران خاندان حاکم از جمله امیر سعود بن سیف النصر بن سعود بن عبدالعزیز آل سعود که نوه ملک سعود و وارث تخت پادشاهی و یکی از اعضای هیئت بیعت است، تاکید کردند که نشست های این هیئت به میزان زیادی فرمایشی است و به نظر و خواست او و بسیاری از امیران در مورد بیعت با امیر مقرن اعمال توجهی نشد.

در این میان تعداد قابل ملاحظه ای از امیران خاندان حاکم سعودی بر این باورند که هیئت بعیت چیزی جز حیله گری خالد التویجری رئیس دیوان پادشاهی نبود زیرا وی این هیئت را به منظور تمدید تصمیمات خود بدون هیچ مخالفتی به پادشاه عربستان توصیه کرد تا به این ترتیب زمینه انتقال قدرت به امیر متعب بن عبدالله از طریق امیر مقرن را فراهم کند.

مجتهد وبلاگ نویس مشهور سعودی که به مراکز حاکم در عربستان نزدیک است نیز با این دیدگاه موافق است.

4-اختلافات خاندان حاکم علنی شده است

اختلافات خاندان حاکم سعودی دیگر مانند قبل محرمانه و پنهانی نیست زیرا برخی روزنامه های جهان سال گذشته به موضوع بازداشت تعدادی از دختران پادشاه عربستان اشاره کردند و علاوه بر این در سال های اخیر بارها خبر جدایی امیران سعودی از خاندان حاکم منتشر شده است.

همچنین انتقادها در داخل خاندان حاکم رو به افزایش است و بیشتر متوجه هیئت بیعت و خالد التویجری رئیس دیوان پادشاهی است.

یکی از سرشناس ترین منتقدان از درون خاندان سعودی امیر خالد بن طلال است که در صحفه خود در توئیتر نوشت: یک نفر از من پرسید چرا هنگام برکناری ظالمانه احمد حق را نگفتی؟! جواب دادم من حق را پنهان نکردم بلکه بارها آن را به زبان آورده و با صدای بلند تکرار کردم.

وی یادآور شد « امیر احمد پس از برکناری، به حاشیه رانده شد و معلوم بود که این اقدام بنابر دلایل سیاسی و آینده نگری به آرامی از سوی التویجری و تیم او صورت گرفت که مهم ترین این دلایل تعجیل در به قدرت رساندن یکی از نوادگان عبدالعزیز با استفاده از هیئت بیعت بود».

این انتقادها به نظر ناظران به مثابه بیعت روشن با امیر احمد بن عبدالعزیز به عنوان جانشین پادشاه و ولی عهد و نادیده گرفتن جانشین ولیعهد است ( به احتمال زیاد ولیعهد به دلایل پزشکی کنار گذاشته می شود).

5-کشمکش بین خاندان حاکم

کسی که ناظر اوضاع عربستان بوده و روند تحولات آن را پیگیری می کند، می تواند به روشنی شاهد کشمکش قدرت بین دو گروه در خاندان حاکم باشد، گرچه ترکیب داخلی هر یک از دو گروه مزبور تغییر کرده است اما گروه نخست توسط پادشاه رهبری شده و نقشه ها و برنامه های آن به دست رئیس دیوان پادشاهی یا همان التویجری است.

در این گروه تلاش می‌شود پس از مرگ امیر سلمان ولیعهد کنونی و یا تایید ناتوانی او از نظر پزشکی قدرت از کانال مقرن ولیعهد ولیعهد به امیر متعب بن عبدالله فرزند ملک عبدالله منتقل شود.

شاهد این تلاش ها این است که پادشاه این اواخر فرزندان و نزدیکانش را در پست های مهم قرار داد و این جایگزینی ها در سال 2011 و از آنجا آغاز شد که پادشاه پسر خود یعنی عبدالعزیز را به عنوان معاون سعود الفیصل وزیرخارجه کار کشته سعودی معرفی کرد و مشعل و ترکی دو پسر دیگر را امیر مکه که پایتخت مذهبی کشور و ریاض که پایتخت سیاسی آن است، معرفی کرد.

همچنین یک وزارت خاص تحت عنوان گارد ملی تاسیس کرد که از نظر قدرت با وزارت دفاع برابری می کند و مسئولیت آن را نیز به متعب بن عبدالله پسر دیگرش سپرد.

امیر متعب بن عبدالله وزیر گارد ملی

پادشاه با این تغییرات تلاش کرد امیران سدیری را از وزارت دفاع که ولی عهد کنونی در راس آن قرار دارد دور کند، از همین رو امیر خالد بن سلطان پسر ولیعهد سابق یا همام امیر سلطان بن عبدالعزیز سدیری به نفع فهد بن عبدالله بن محمد از وزارت دفاع کنار گذاشته شد اما بار دیگر این پست به فرزندان پادشاه بازگردانده شد و این بار امیر سلمان از این پست به نفع امیر خالد بن بندر یکی از حامیان گروه منسوب و هوادار پادشاه کنار گذاشته شود و خالد بن سلطان نیز به درخواست امیر سلمان رسما از این پست کنار گذاشته شد و این پست تا کنون خالی مانده است.

اما گروه مقابل همان سدیری ها هستند که امیر سلمان ولیعهد کنونی در صدر آنان قرار دارد.

سدیری ها با وجود ابتلای سلمان به آلزایمر او را مستحق ولایت عهدی می دانند و همچنین در خصوص نام امیر احمد بن عبدالعزیز مطرح است که در داخل خاندان حاکم و بین قبایل سعودی از نفوذ زیادی برخوردار است.

وزیر کشور امیر محمد بن نایف

اما از نسل نوادگان پادشاه نیز نام امیر محمد بن سلمان یکی از کم سن ترین وزیران عربستان مطرح است که بر حق پدرش برای ولایتعهدی تاکید دارد و چنانچه پدرش به سلطنت برسد او فرصت پیدا می کند تا نفوذ خود را تقویت کند و به این ترتیب  وزیر کشور که با غرب روابط مستحکمی داشته و آرزوهای سیاسی بی حد و حسابی در سر دارد، از قدرت زیاید برخوردار می شود.

ارزیابی ها حاکی از این است که محور نقشه سدیری‌ها بر پافشاری بر باقی ماندن ولیعهد کنونی در قدرت و مقاومت در برابر هرگونه نقشه برای سرنگونی او متمرکز است تا از این طریق ولیعهد بتواند امیر مقرن را به نفع احمد بن عبدالعزیز از ولیعهد ولیعهدی کنار بگذارد و چه بسا سلمان سپس به نفع برادرش کنار برود و به این ترتیب دور جدیدی از کشمکش آغاز خواهد شد که این بار محور آن بر انتقال قدرت به نوادگان متمرکز خواهد بود.

6-نگرانی آمریکا از آینده سیاسی عربستان

واشنگتن به دلیل نفوذ اندک در روند خلافت و جانشینی پادشاه در عربستان همواره تلاش کرده است از هرگونه تاثیر گذاری در این خصوص خودداری کند، زیرا بیم دارد این اقدام نتایج منفی احتمالی را برای آن به دنبال داشته باشد، اما در شرایط کنونی که  روند امور به سمت انتقال متشنج قدرت در حرکت است، بی تردید آمریکا نیازمند روی کارآمدن رهبری است که شایستگی و کفایت داشته باشد و بتواند به سرعت زمام امور را به دست بگیرد از همین رو نمی تواند منتظر بماند و امیدوار باشد از داخل خاندان سعودی راه حلی برای وضعیت کنونی پیدا شود.

در این میان مسئولان آمریکا در مورد آینده قدرت در عربستان پس از فوت ملک عبدالله بسیار نگران هستند، زیرا واشنگتن اجازه نخواهد داد مهم ترین متحد آن در منطقه خاورمیانه برای طولانی مدت دستخوش ناآرامی شود به ویژه اینکه تهدیدات متعددی منطقه را در برگرفته است که از هم جدی تر خطر ناشی از گروه تروریسی داعش است چرا که عربستان ستون مقابله با آن به شمارمی آید.به اضافه اینکه عربستان به عنوان بزرگترین تولید کننده نفت جهان حائز اهمیت است، هرچند نقش آن در این خصوص اخیر کاهش یافته است.

به هر حال ارزیابی ها و تحلیل ها حاکی از این است که احتمالا آمریکا در ساماندهی موضوع جانشینی ملک عبدالله و نزدیک کردن گروههای موجود در خاندان حاکم که به خوبی از دسته بندی بین آنان با خبر است، وارد عمل خواهد شد، زیرا هر گروهی در تلاش برای جلب دوستی آمریکا به ضرر گروه مقابل است و در همین راستا امیر متعب بن عبدالله و محمد بن نایف این اواخر در تکاپوی سفرهای متعدد به آمریکا بوده اند و احتمال زیادی وجود دارد که یکی از مهم ترین مسائلی که در این سفرهای پی در پی مورد بحث و بررسی قرار گرفت، همان پرونده جانشینی پادشاه عربستان است که به گفته منابع متعدد احتمالا در جریان سفر نیمه سال گذشته  باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا به عربستان بین او  پادشاه عربستان نیز به بحث و بررسی گذاشته ش
 


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


تسویه بدهی 6 میلیارد دلاری هند به ایران با خرید کالاهای کشور ثالث
شنبه 20 دی 1393 ساعت 23:9 | بازدید : 642 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 

تسویه بدهی ۶ میلیارد دلاری هند به ایران با خرید کالاهای کشور ثالث

تسویه بدهی ۶ میلیارد دلاری هند به ایران با خرید کالاهای کشور ثالث
 

چکیده: منابع هندی اعلام کردند همزمان با کاهش شدید قیمت نفت، ایران فهرستی از کالاهایی را که کشورش قصد دارد از کشورهای ثالث و با پول انباشته شده نفت خود در هند وارد کند به طرف هندی ارائه کرده و احتمالا کل بدهی نفتی هند به ایران تسویه می شود.

به گزارش پایگاه خبری ایندیا تایمز، همزمان با کاهش شدید قیمت نفت، ایران به دنبال انعطاف پذیری بیشتری در استفاده از حدود 6 میلیارد دلار طلب خود از هند برای خرید کالاهای «خارج از شمول تحریم ها» غیر از «کالاهای بشردوستانه» از کشورهای ثالث است.

منابع دولتی هند گفتند، ولی الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی ایران در دیدار اوایل دسامبر خود با مقامات هندی در تهران، در خصوص گزینه های موجود در این زمینه به گفت‌و گو پرداخته و فهرستی از کالاهایی را که کشورش قصد دارد از کشورهای ثالث وارد نماید به طرف هندی داده است. این گزینه ها احتمالا کل بدهی نفتی معوق ایران از هند را تسویه خواهد کرد و صادرات کالاهای هندی به این کشور را افزایش خواهد داد.

هرچند ظاهرا هندی ها با پیشنهادات ایران مشکلی ندارند، اما این احتمال وجود دارد که دهلی نو بر دریافت تضمین هایی مبنی بر اینکه این اقدامات از سوی ایران برای دور زدن تحریم ها مورد سوء استفاده قرار نخواهد گرفت، تاکید ورزد.

دهلی نو ممکن است از ایران بخواهد تا واردات از کشور ثالث را توسط یک نهاد دولتی انجام دهد.

همچنین احتمالا هند تاکید خواهد کرد که واردات انجام شده از آمریکا و اتحادیه اروپا باید از تضمین های قوی تری برخوردار باشد و با انتقاد غربی ها مواجه نشود. شرط دیگر می تواند خرید کالاهای مشابه از هند به جای خرید آنها از یک کشور ثالث باشد.

تنها مواد غذایی و دارو به عنوان کالاهای بشردوستانه تلقی می شوند، در حالی که کالاهای خارج از شمول تحریم ها فهرست بلند بالایی دارند. ایران مجاز به استفاده از پول نفت خود برای خرید کالاهای بشردوستانه از کشورهای ثالث با ارزش افزوده صفر است.

هند حدود 7 درصد نفت مورد نیاز خود را از ایران وارد می کند. اما از زمانی که تحریم های سازمان ملل و غرب مکانیزم های معمول پرداخت پول به ایران را در سال 11-2010 مسدود کرده اند، 55 درصد پول نفت ایران در قسط های مشخص پرداخت می شود و مابقی به روپیه در بانک یوسی اوی کلکته ذخیره می گردد.

منابع آگاه هند گفتند، ایران همچنین از هند خواسته است تا ارزش افزوده اعمال شده بر واردات ایران از کشورهای ثالث از طریق پول نفت دپو شده در هند را از 15 درصد به 5 درصد کاهش دهد.



|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


پشت پرده کاهش قیمت نفت لو رفت
شنبه 20 دی 1393 ساعت 23:5 | بازدید : 1066 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 

پشت پرده کاهش قیمت نفت لو رفت

با وضعیت بد "ملک عبدالله"، سعودی زمان اشتباهی را برای جنگ نفتی انتخاب کرده است.

یک نشریه آمریکایی با اشاره به مشکلات متعدد عربستان از جمله بیماری پادشاه، می‌افزاید: ادامه سیاست فعلی عربستان برای کاهش قیمت نفت با توجه به مشکلات کنونی اشتباه است.

این نشریه آمریکایی در مقاله ای با عنوان نمایشنامه نفت سعودی...چرا عربستان به کاهش قیمت نفت ادامه می دهد؟ ناخواسته از توطئه کاخ سفید و ریاض برای کاهش قیمت نفت پرده برداشت و ضمن اشاره به بیماری "عبدالله بن عبدالعزیز" پادشاه عربستان به سیاست فعلی این کشور در کاهش قیمت نفت پرداخت.

فارین افرز نوشت: دوشنبه (۱۵ دی) داعش به مرز عربستان حمله کرد و یک ژنرال سعودی و دو نگهبان از گارد مرزی در این حمله کشته شدند.این اولین هجوم علیه عربستان از زمان تشکیلات ائتلاف جهانی علیه داعش بود.

موضوع وخامت وضعیت سلامتی پادشاه عربستان که در بیمارستان بستری شده است و از التهاب ریوی حاد رنج می برد ، بحث و سوال های بسیاری را به راه انداخته است.

از سوی دیگر قیمت هر بشکه نفت برای اولین بار از سال ۲۰۰۹ به ۵۰ دلار رسید و همه چشم های به سمت عربستان سعودی به عنوان کشوری که ۷۳ درصد از منابع زیرزمینی نفت را در اختیار دارد ، دوخته شد تا شاید با کم کردن تولیدش بهای نفت کمی بهبود یابد اما عربستان نپذیرفت.

مشکل است که باور کنیم عربستان نتایج ژئو سیاسی این قمارش را نداند. کاهش قیمت نفت به معنای درآمد کمتر برای کشورهای دارای نفت مانند ایران و روسیه است. عربستان امید دارد به این وسیله، بر ایران به خاطر برنامه هسته ای و برخی سیاست هایش درمنطقه فشار بیاورد و از سوی دیگر بر سیاست روسیه در اوکراین نیز تاثیر بگذارد.

فارین افرز اذعان کرد: اما این اقدامات سعودی باعث کوتاه آمدن ایران و یا روسیه نشد بلکه دقیقا نتیجه بالعکس داد. ایران حمایت هایش را از سوریه شدت بخشید و "ولادیمیر پوتین" رئیس جمهور روسیه این فرصت را غنیمت شمرد و آمریکا را دخیل در اوضاع نابسان اقتصادی کشور اعلام کرد و به این وسیله حمایت ملی بیشتری برای خود به دست آورد و به هیچ وجه قصد عقب نشینی از اوکراین ندارد.

این نشریه سپس با ادامه کاهش نفت ، برای عربستان در سال ۲۰۱۴ خسارت ۸۹ میلیارد دلاری پیش بینی کرد که احتمالا این کشور را در بودجه دچار مشکل خواهد کرد.

نشریه آمریکایی فارین افرز نوشت: با وضعیت وخیم ملک عبدالله، رقابت بر سر قدرت و پادشاهی، فشارهای داخلی، درگیری در یمن به عنوان همسایه عربستان، تهدیدات داعش و غیره، عربستان زمان عجیبی را برای اقدام فعلی ژئوسیاسی خود در جهان نفت انتخاب کرده است.

موضوعات مرتبط: مدیریت بازار , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


حال و هوای این روزهای بازار تهران
شنبه 20 دی 1393 ساعت 22:56 | بازدید : 653 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 

حال و هوای این روزهای بازار تهران

این روزها بازار تهران حال و هوای عید به خود گرفته است، کاسبی درون پاساژها کساد است و دست فروشی رونق بهتری نسبت به مغازه‌دارها دارند؛ آنگونه که خودشان می‌گویند سهامدار جیب مردم شدند و در درآمدشان شریک.
حال و هوای این روزهای بازار تهرانا
این روزها بازار تهران حال و هوای عید به خود گرفته است، کاسبی درون پاساژها کساد است و دست فروشی رونق بهتری نسبت به مغازه‌دارها دارند؛ آنگونه که خودشان می‌گویند سهامدار جیب مردم شدند و در درآمدشان شریک.

 

به گزارش مهر ، حال و هوای این روزهای بازار تهران متفاوت‌تر از هر زمان دیگری است. نقدینگی در دست مردم کم است و از سوی دیگر کاسبان هم حال و روز خوشی از دست شرایط فعلی رکودی ندارند. مردم که جیب‌شان خالی است هم دلشان می خواهد خرید کنند و هم قدرت اقتصادی خود را در کفه ترازوی مقابل خواسته‌هایشان قرار می دهند تا شاید بتوانند هم خرید کنند و هم هوای جیب‌شان را داشته باشند.

این روزها بازار تهران شلوغ از جمعیت است اما نه جمعیتی که همه خریدار باشند، بلکه بخش عمده ای از این ازدحام را مردمانی تشکیل می‌دهند که حتی با کاهش تورمی که دولتمردان از آن خبر می‌دهند باز هم قدرت اقتصادی‌شان افزایش پیدا نکرده است.

طرف مقابل داستان را مغازه دارانی تشکیل می‌دهند که در دالان‌های تو‌در‌توی بازار و پاساژهای مجلل کسب و کار خود را راه انداخته اند و این روزها از رکود کلافه شده اند. کسبه می گویند دست‌فروشان بازار آنها را کساد کرده اند، چرا که نقدینگی در دست مردم نیست و در مقابل دست‌فروشان می گویند که سهامداران جیب مردم شده‌اند؛ به این معنا که با بالا  و پایین رفتن موجودی جیب مردم، آنها نیز سود برده یا ضرر می‌کنند اما به هر حال حال و روز خود را بهتر از مغازه داران می‌دانند.

دولت فقط به گرفتن مالیات فکر می‌کند!

یکی از کسبه بازار بزرگ تهران می گوید: طی دو سال گذشته اگر چه برخی کاسبان، مغازه‌های میلیاردی‌شان در بازار را مدیون بالا رفتن تورم، نرخ دلار و افزایش قیمت ملک می‌دانند اما باز هم ترجیح می‌دهند که در مغازه‌هایشان را ببندند، پول‌ها را به بانک ببرند و با خیال راحت و به دور از مالیات‌بگیران دولت، به زندگی خود ادامه دهند.

 این مغازه دار بازار می‌افزاید: در حال حاضر دولت به این کاری ندارد که کسب و کار چه وضعیتی دارد، بلکه تنها مالیات خود را طلب می‌کند و به همین دلیل هم بسیاری از مغازه داران اجناس انبارهای خود را به حراج گذاشته و به همین دست‌فروشانی می‌دهند که حاشیه بازار تهران را تصاحب کرده‌اند.

 این گفته در شرایطی مطرح می‌شود که برخی دلالان هم در همین فضای نامساعد کاسبی و نیمه ابری دست‌فروشی کسب و کار جدیدی راه انداخته‌اند. آنها که به گفته دست فروشان، هویت و موقعیت مشخصی ندارند، در میان بساط‌های دست‌فروشی به راه افتاده و نوعی مالیات پنهان را اخذ می‌کنند به نحوی که هر چند ساعت یک بار به سراغ دست‌فروش می‌آیند و طلب مبلغی به عنوان آرام نگه داشتن فضا و جلوگیری از حضور شهرداری برای جمع کردن بساط‌ها می‌کنند.

یکی از این دست‌فروشان در گفتگو با مهر می‌گوید: برخی روزها ماموران شهرداری به سراغ ما می‌آیند و می‌خواهند که سد معبر نکنیم در حالی که مردم متقاضی خرید از ما هستند و البته قیمت‌ها برایشان مناسب است، چرا که همان جنسی که در حاشیه بازار از دست‌فروشان خرید می‌کنند حداقل 20 و حداکثر 70 درصد کمتر از قیمت مغازه‌ها است.

وی می‌افزاید: در این میان، اگر چه دست‌فروشان به صورت رسمی مالیات نمی‌دهند اما همین افراد مبالغی را از ما دریافت می‌کنند که نوعی مالیات است اما ما راضی هستیم و به هر حال چرخ کسب و کار می‌چرخد.

دست فروشان نباشند قدرت خرید نصف می‌شود

سوی دیگر این داستان را مردم تشکیل می‌دهند، مردمی که خرید از دست‌فروشان را به صرفه می‌دانند و معتقدند که اگر همین دست‌فروشان نباشند، آنها قدرت خریدشان به نصف می‌رسد. یکی از این مشتریان می‌گوید قیمت پلیوری که از یکی از دست‌فروشان خرید کرده که بیش از دو برابر قیمت مغازه‌هایی است که باز هم حراج زده‌اند.

یکی دیگر از مشتریان خرید از دست‌فروشی در گفتگو با خبرنگار مهر می‌گوید: این روزها تنوع در اجناس بازار بالا است و همین تنوع‌گرایی ما را تشویق به خرید از دست‌فروشان م‌کند چرا که به هر حال قیمت بسیار مناسب‌تر از مغازه های سطح شهر است.

وی می افزاید: قیمت‌هایی که دست‌فروشان بازار تهران عرضه می کنند از دست‌فروشی‌های سایر نقاط بسیار ارزان تر است و علی‌رغم اینکه باید شلوغی بازار را تحمل کرد، اما خرید از دست‌فروشان حاشیه بازار تهران بسیار به صرفه است.

اوضاع کاسبی خوب نیست

در عین حال یکی دیگر از افرادی که مشتری دائم بازار تهران برای مغازه خرده فروشی خود است در گفتگو با خبرنگار مهر می‌گوید: مغازه های بازار تهران چندان هم ارزان‌تر از سایر مغازه های شهر نیستند، چرا که اوضاع کاسبی خوب نیست و مغازه دار هم باید هزینه‌های خود را از فروش هر چند اندک اجناس جبران کند.

او تصریح می کند: بازار تهران دیگر بازار سابق نیست و رکود بر آن حاکم شده است، به همین دلیل فروش غیرنقدی و یا نسیه کالاها در عمل صورت نمی‌گیرد، بساط خرید و فروش با چک برچیده شده و در نهایت اجناس به صورت نقدی و با اختلاف جزئی قیمت و تخفیف‌های اندک به فروش می‌رسد.

به هر حال، حال و هوای این روزهای بازار حکایتی از رونق ندارد، رونقی که شاید بیش از یک سال است که کسبه بازار آن را انتظار می‌کشند. رونقی که به گفته آنها، قطارش هنوز در ابتدای ریل قرار نگرفته است.


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


آشنایی با گران‌ترین داروهای درمانی در دنیا
شنبه 20 دی 1393 ساعت 22:50 | بازدید : 902 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 آشنایی با گران‌ترین داروهای درمانی در دنیا

هرگاه صحبت از داروهای گران‌قیمت می‌شود، بسیاری از شرکت‌های تولید کننده دارو پروسه تحقیق و مطالعه بر روی داروها را دلیل اصلی گرانی آن‌ها می‌دانند. به خصوص زمانی که داروهای مورد نظر برای بیماری‌های خاصی به کار می‌رود و سهم کمی از بازار را به خود اختصاص می‌دهد معمولاً قیمت‌ها بسیار بیشتر است.

شرکت‌های تولید کننده دارو برای تأمین هزینه‌های تولید و ساخت قیمت‌های بسیار بالایی را برای داروهای خود در نظر می‌گیرند که خرید آن‌ها در بیشتر موارد در حد توان بیماران نیست. این شرایط برای بیماران خاص که با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم می‌کنند بسیار سخت‌تر است. در ادامه این مطلب به معرفی گران‌ترین داروهای موجود در بازار در دنیا که اکثراً برای درمان بیماری‌های خاص تجویز می‌شوند اشاره خواهیم کرد.

الدورازیم
هزینه سالانه: 200 هزار دلار




الدورازایم برای بیمارانی تجویز می‌شود که از یک سندرم ارثی نادر به نام هارلر رنج می‌برند. تعداد افراد مبتلابه این بیماری در دنیا تنها 600 نفر است. الدورازایم درواقع نقش جایگزین برای آنزیم‌هایی است که بدن بیمار قادر به تولید آن‌ها نیست. هزینه مداوا با الدورازایم به‌طور سالانه در حدود 200 هزار دلار است. با این وجود با مصرف این دارو بیماران ممکن است همچنان مشکلاتی نظیر رشد ناقص، نقص دریچه‌های قلبی، مشکلات شنوایی و ... را داشته باشند.

سرازیم
هزینه سالانه: 200 هزار دلار




عملکرد سرازیم نیز به صورت جایگزین کردن آنزیم‌های لازم برای بدن بیمار است. بیماری مربوطه باعث اختلال در عملکرد اندام‌های حیاتی بدن می‌شود. داروی سرازیم نقش مؤثری در جلوگیری از تشکیل چربی در اندام‌های حساس مانند شش‌ها، مغز و کبد می‌شود. از هر 100 هزار نفر معمولاً یک نفر به این بیماری با نام Gaucher مبتلا می‌شود که خود سطوح مختلفی دارد. درمان به کمک سرازیم به طول یک سال نقریبا 200 هزار دلار برای بیمار هزینه دارد.

آرکالیست
هزینه سالانه: 250 هزار دلار




داروی ارکالیست برای درمان یک بیماری نادر ژنتیکی به کار می‌رود که حاصل سندرم Muckle-Wells است. تعداد افرادی که به این مشکل مبتلا می‌شوند 1 در میلیون است. این بیماری باعث می‌شود که سطح تولید پروتئین کریوپرین در بدن کاهش پیدا کند که باعث ایجاد حالت گرمای بیش از حد در بدن به ویژه در هوای سرد می‌شود. در صورتی مداوای لازم برای این بیماری انجام نگیرد آسیب‌های جدی به کلیه ها وارد می‌شود. آرکالیست با عث کاهش نشانه‌های این بیماری و جلوگیری از صدمه دیدن کلیه‌ها می‌شود که البته هزینه سالانه آن در حدود 250 هزار دلار است.

کالیدکو
هزینه سالانه: 307 هزار دلار




کالیدکو دارویی است که برای مقابله با تاثیرات cystic fibrosis در بیمارانی با یک جهش ژنتیکی خاص مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دارو در واقع پروتینی را در بدن بیماران می‌سازد که باعث می‌شود مایعات و نمک به درستی در بین سلول‌های بدن تبادل داشته باشند. این داروی گرانقیمت توسط شرکت داروسازی Vertex تهیه و تولید شده و اولین روش درمانی برای مبتلایان به این مشکل است.

سینریز
هزینه سالانه: 350 هزار دلار




Hereditary angioedema نام یک بیماری است که از هر 50 هزار نفر یک نفر را در گیر خود می‌کند. با وجود اینکه این بیماری موروثی است، اما کاملاً اتفاقی پدیدار می‌شود. علائم این بیماری دردهای شدید شکمی و ورم کردن شدید دست‌ها و پاها هستند که می‌توانند جان بیمار را تهدید کنند. وظیفه داروی سینریز که برای این بیماران توصیه می‌شود باز سازی پروتئین معیوبی است که در عملکرد ناقص آن در بدن باعث بروز چنین مشکلاتی می‌شود. هزینه درمان سالانه با این دارو تقریباً 350 هزار دلار است.

ناگالازیم
هزینه سالانه: 370 هزار دلار




داروی ناگالازیم با مشکلات و علائم سندرم ارثی Maroteaux-Lamy که بسیار نادر است مبارزه می‌کند. بدن افرادی که به این بیماری مبتلا هستند قدرت تحلیل مواد مغذی مانند شکرها و پروتئین ها را ندارد. این مواد مغذی در نقاطی مانند پوست، چشم و سیستم عصبی تجمع می‌کنند و آسیب‌های جدی به این ارگان ها وارد می‌کنند. ناگالازیم در واقع تقش آنزیم مکمل برای کاهش اثرات این بیماری را بازی می‌کند که هر 4 ساعت یکبار باید به صورت تزریقی وارد بدن شود.

الاپراس
هزینه سالانه: 380 هزار دلار




در دنیا در حدود 2000 نفر به سندرم Hunter مبتلا هستند. این سندرم به صورت ارثی به دلیل نقص در کروموزم اکس به مردان منتقل می‌شود. مانند بسیاری از داروهای موجود در این لیست، الاپراس نیز جایگزین آنزیم‌های لازم می‌شود که بدن بیماران قادر به تولید آن‌ها نیست. مانند داروی ناگلازیم، این دارو نیز درمان قطعی برای بیماران نبوده و تنها علائم آن را کاهش می‌دهد.

سالیریس
هزینه سالانه: 410 هزار دلار




شرکت داروسازی الکسیون، این دارو را برای مقابله با یک اختلال خونی که باعث می‌شود گلبول‌های قرمز خون به سرعت زیادی از بین برود، تولید کرده است. داروی سالیریس باعث می‌شود تا مشکلاتی نظیر سردرد، تنگی نفس، لختگی خون و موارد دیگر در بیماران کاهش پیدا کند و بیمار تا جای ممکن زنده بماند. مکانیسم اثر این دارو به صورت یک آنتی بادی در سیستم ایمنی بدن است که باعث می‌شود گلبول‌های قرمز خون بیشتر عمر کنند.


 

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


وام‌هایی که به پدیده داده شد
شنبه 20 دی 1393 ساعت 22:48 | بازدید : 668 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 وام‌هایی که به پدیده داده شد

صورت‌های مالی شرکت "ابنیه و ساختمان پدیده شاندیز" در سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند ۱۳۹۲ نشان می‌دهد که سه موسسه مالی و اعتباری میزان،‌ عسکریه و اعتماد ایرانیان تسهیلات مالی قابل توجهی را به این شرکت ارائه کرده‌اند.

 

ر اساس این اسناد موسسه مالی و اعتباری میزان در سال 1391 رقمی بیش از 3 هزار و 257 میلیارد ریال و در سال 1392 رقمی بیش از 5 هزار و 457 میلیارد ریال به شرکت ابنیه و ساختمان پدیده شاندیز تسهیلات پرداخت کرده‌است.


همچنین موسسه مالی و اعتباری عسکریه در سال 1392 رقمی بیش از 404 میلیارد ریال به عنوان تسهیلات به شرکت ابنیه و ساختمان پدیده شاندیز پرداخت کرده‌است. تسهیلات مالی دریافتی شرکت ابنیه و ساختمان پدیده شاندیز از موسسه مالی و اعتباری اعتماد ایرانیان نیز در سال 1391 بیش از 212 میلیارد ریال بوده‌است.

میزان وام سه موسسه مالی و اعتباری به پدیده+ سند

شرکت ابنیه و ساختمان پدیده شاندیز از محل‌های دیگری نیز در این مدت تسهیلات دریافت کرده به طوری که رقم آن در سال 1391 بیش از 19 میلیارد ریال و در سال 92 بیش از 157 میلیارد ریال بوده‌است.

نکته قابل توجه در تسهیلات دریافتی شرکت ابنیه و ساختمان پدیده شاندیز میزان سود و کارمزدی است که باید بابت این تسهیلات پرداخت شود، به طوری که رقم سود و کارمزد سال‌های آتی این تسهیلات در سال 1391 بیش از 287 میلیارد ریال و در سال 1392 بیش از 4 هزار و 937 میلیارد ریال برآورد شده‌است.

آن طور که در صورت‌های مالی شرکت ابنیه و ساختمان پدیده شاندیز آمده تسهیلات مالی مذکور در سال 1391 و 1392 با نرخ 30 درصد و سررسید یک‌ساله دریافت شده‌است. همچنین در سال مالی مورد گزارشپیرو قرارداد منعقده بابت تسویه مطالبات تعاونی لغو مجوز شده اعتماد ایرانیان،‌ تعدادی از واحدهای تجاری و اقامتی پروژه با تخفیف 40 درصد به بانک قوامین واگذار شده‌است.


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


بررسی بازار جهانی تاریخ 18/ دی / 93
شنبه 20 دی 1393 ساعت 22:23 | بازدید : 547 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

بررسی بازار - 09.01.2015

 

بازارهای جهانی سهام در روز پنجشنبه رشد داشتند. سهام ایالات متحده برای دومین روز متوالی در آستانۀ انتشار آمار رسمی بازار کار در ماه دسامبر که انتظار می رود مثبت باشد و در ساعت 13:30 CET امروز منتشر خواهد شد رشد دارند. در روز سه شنبه آمار مربوط به تغییر اشتغال غیرکشاورزی متعلق به ADP بهتر از حد انتظار اعلام شد. آمار منتشر شده در دیروز حاکی از آن است که تعداد بیکاران طی هفته 4هزار نفر کاهش داشته است. این تاثیری مثبت بر بازارهای مالی داشت. توجه داشته باشید که میانگین تعداد مدعیان بیکاری در ایالات متحده 17 هفتۀ متوالی است که زیر رقم 300هزار نفر به سر می برد که نتیجۀ خوبی برای بهبود اقتصادی آن کشور محسوب می شود. حجم معاملات انجام شده در بورس های ایالات متحده به 7.1 میلیارد سهم رسید که 6% بالاتر از میانگین هفتگی است. طبق پیش بینی ها، اشتغال بخش غیرکشاورزی در ماه دسامبر به 240هزار شغل خواهد شد که بالاتر از 200هزار برای یازده ماه متوالی برای اولین بار از سال 1994 تاکنون خواهد بود. همچنین انتظار می رود که نرخ بیکاری از 5.8% به 5.7% برسد که پایین ترین سطح از ژوئن 2008 تاکنون خواهد بود.

 

US dollar index

 



 

تحت تاثیر انتظارات مثبت، شاخص دلار به بالاترین سطح طی 9 ماه گذشته نزدیک شد. یورو نیز تلاش کرد تا به یک رکورد نزولی جدید برسد. اکنون و در آستانۀ انتشار آمار مهم اقتصادی، یورو و دلار در حال بازگشت در جهات مخالف هستند. توجه داشته باشید که یورو برای اولین بار از ماه مه 2012 تاکنون طی چهارهفتۀ اخیر 5.3% افت ارزش داشته است. بحران سیاسی در یونان و انتظارات در مورد اینکه بانک مرکزی اتحادیۀ اروپا اقدام به چاپ پول خواهد کرد، فشاری منفی روی یورو وارد می کنند. ماریو دراقی، رئیس بانک مرکزی اتحادیۀ اروپا، بار دیگر دیروز دربارۀ چاپ پول صحبت کرد. شاخص Stoxx Europe 600 در روز پنجشنبه بیشترین رشد روزانه اش طی سه هفتۀ گذشته را نشان داد. اکنون این شاخص همراه با دیگر شاخص های اروپایی در حال ریزش است چراکه گزارش های آلمان امروز صبح منتشر شدند که بدتر از حد انتظار بودند. تولید صنعتی در نوامبر برای اولین بار طی سه ماه اخیر افت پیدا کرد. انتظار نداریم که امروز هیچ آمار اقتصادی کلانی در اتحادیۀ اروپا منتشر شود.

شاخص Nikkei و ین ژاپن نوسانات دارائی های مشابه را تکرار کردند. دیروز شاهد رشد قیمت بودیم، به همین دلیل امروز یک بازگشت شدید رخ داد. دو شاخص اقتصاد کلان (شاخص همزمان و شاخص پیشرو) امروز صبح منتشر شدند که عملکردی ضعیف را نشان دادند. توجه داشته باشید که ضعف ین نسبت به یورو سرعت آهسته تری دارد. این امکان وجود دارد که برخی از سرمایه گذاران از ین برای معاملۀ کری (Carry Trade) استفاده می کنند. ضمن اینکه فعالان بازار عجله ای برای خرید سهام در آستانۀ انتشار گزارش های درآمد شرکت های ژاپنی فعال در بورس ندارند. به اعتقاد ما، انتشار گزارش های اقتصادی معنی دار از ژاپن فقط در پنجشنبۀ هفتۀ آینده منتشر خواهند شد.

 

Brent prices

 



 

قیمت های نفت خام برای هفتمین هفتۀ متوالی کاهش پیدا کردند و به پایین ترین سطح از آوریل 2009 تاکنون رسیدند. هرچند اندکی رشد در سه روز اخیر مشاهده شد. شرکت Helmerich & Payne و شرکت Pioneer Energy Services، دو شرکت حفاری در ایالات متحده، اعلام کردند هشت قرارداد برای توسعۀ چاه های جدید برای استخراج نفت شیل را لغو کردند. آنها در مجموع امسال 190 قرارداد به امضاء رساندند. فعالان بازار اعتقاد دارند که حدود 30% از این معاملات به دلیل کاهش قیمت نفت لغو می شوند. طبق گزارش ادارۀ اطلاعات انرژی (EIA) ، تولید نفت در ایالات متحده در ماه دسامبر به 9.14 میلیون بشکه رسید که بالاترین سطح از ژانویۀ 1983 تاکنون محسوب می شود. به سختی بتوان گفت که سطح بالای تولید با وجود قیمت های پایین حفظ شود. EIA پیش بینی کرده است که قیمت نفت خام برنت در سال 2015 به 68دلار در هر بشکه برسد که بسیار بالاتر از قیمت های کنونی است. تخمین زده می شود که اکنون 2 میلیون بشکه در روز مازاد عرضۀ نفت وجود دارد. این اصلی ترین دلیل کاهش قیمت ها است.

 

Gold

 



 

علی رغم تقویت ارزش دلار و رشد بازارهای سهام، قیمت طلا نیز رو به افزایش است. به اعتقاد ما، این کاملاً یک وضعیت نمونه است. قیمت طلا در بالاترین سطح طی سه هفتۀ اخیر بسته شد. قیمت در بورس طلای شانگهای در مقایسه با لندن 6دلار بالاتر بسته شد. این معنایش آن است که یک تقاضای قابل توجه در آستانۀ سال جدید چینی وجود دارد. میزان ذخایر SPDR Gold Trust در پایین ترین سطح از سپتامبر 2008 تاکنون قرار دارد.


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


درباره فساد مالی در ایران
جمعه 15 آبان 1393 ساعت 23:57 | بازدید : 841 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

درباره فساد مالی در ایران

 

اگر بخواهیم در مورد فساد مالی در ایران صحبت کنیم، به طور کلی در سطح نظری، فساد بر دو مولفه متمرکز است. در درجه اول فساد را بیش از هر چیز باید ناشی از ضعف بنیادین دولت به حساب آورد. این ضعف بنیادین دولت وجوه متنوع بی‌شمار و به ویژه یک خصلت پارادوکسیکال دارد که این وجه اخیر به خصوص با به کار بردن تعبیری که چامسکی دارد، به عنوان دولت‌های «فرومانده» بهتر قابل درک می‌شود. به گونه‌ای که اگر ضعف بنیادین دولت‌ها درست شکافته شود نشان‌دهنده این خواهد بود که فروماندگی دولت‌ها در زمینه بسط و گسترش بیش از هر چیز به مساله اختیارات بیش از حد و همراه با پاسخگو نبودن دولت‌ها مربوط می‌شود.
در درجه دوم از منظر نهادی مساله فساد بیش از هر چیز به منزله عدم شفافیت در نظام آمار و اطلاعات و فرآیندهای تصمیم‌گیری و تخصیص منابع برمی‌گردد. آنچه برای بررسی ایران می‌تواند حائز اهمیت باشد و تاکید دارم جدی گرفته شود این است که برای ردگیری فساد در دوره پهلوی -که یکی از مهم‌ترین عناصر مشروعیت‌زدا برای حکومت پهلوی فساد مالی بیش از حد آنها بوده است- باید به منابع قابل اعتمادی که حتی دست‌نشاندگان و دست‌اندرکاران آن دوره هم قبول داشته باشند یا نتوانند رد و انکار کنند از قبیل مقامات اقتصادی آن دوره که در مجموعه تاریخ شفاهی هاروارد آمده است و به ویژه خاطرات فردوست مراجعه شود تا جایی برای غرض‌ورزی و تعصب باقی نماند.
راهی ساده و در دسترس که در سطح نظری و روش‌های عملی برای مبارزه با فساد در نظام جمهوری اسلامی می‌تواند امکان‌پذیر باشد مراجعه به تاریخ است و یکی از قابل‌اعتناترین آنها این است که به گواه گزارش‌ها و اسناد رسمی موجود، اقتصاد سیاسی ایران از نظر پاکدامنی اقتصادی بالاترین سطح سلامت را در 10ساله اول بعد از انقلاب اسلامی داشته است و اگر مجالی باشد توضیح می‌دهم این مساله بیشتر تابع نوآوری‌های نهادی کاهنده هزینه مبادله بوده است. همچنین گسترش و تعمیق فساد مالی در دوره پس از جنگ نیز تابع کنار گذاشته شدن همان نوآوری‌های نهادی در ایران پس از جنگ است که البته با انتخاب سیاست‌های نامناسب و شکست‌خورده موسوم به بسته سیاست‌های تعدیل ساختاری با هم گره خوردند و آشفته بازار ترکیب‌کننده فساد و ناکارایی را طی ربع قرن اخیر به کشورمان تحمیل کرده‌اند و در میان اجزای بسته سیاستی مزبور نیز در جای خود به وضوح و با شواهد غیرقابل انکار می‌توان نشان داد وارد کردن شوک‌های قیمتی در مورد قیمت‌های کلیدی بالاترین سهم را در گسترش و تعمیق فساد مالی همراه با ناکارآمدی‌های فزاینده داشته است.
به قاعده کج‌فهمی‌ ما و برخوردهای ایدئولوژی‌زده نئوکلاسیک‌های وطنی با تئوری‌ها در کنار آشنایی اندک آنها با واقعیت‌های تاریخی-نهادی کشور و غفلت از بنیان‌های روش‌شناختی علم اقتصاد مشاهده می‌شود که آنها تک‌سبب‌بینانه و ترجمه‌ای‌اندیشانه طی ربع قرن اخیر این ایده را افتان و خیزان پیش برده‌اند که فقط و فقط با دستکاری قیمت‌های کلیدی همه مشکلات ساختاری و نهادی و فن‌شناختی کشور را حل و فصل کنند. این تصور خام و مخرب تا الان مبنای سیاستگذاری کشور بوده است. مسوولان نیز گمان نمی‌کردند در غیاب کارآمد‌سازی نهادهای پشتیبان بازار اجازه عملکرد آزادانه دادن به نیروهای بازار برای جامعه چندان مناسب نخواهد بود. ما در دوره پس از پیروزی انقلاب شاهد این مساله بودیم که بی‌سابقه‌ترین سطوح تجربه‌شده در فساد مالی، مرتبط به دوره جهش قیمت نفت و دستکاری قیمت‌های کلیدی است مخصوصاً در سال 1384 و بعد از آنکه این مساله منجر به روند بی‌سابقه علم‌گریزی، برنامه‌گریزی و قانون‌گریزی شد. این روند موجب شد ما به میان کشورهایی با بدترین سطح فساد مالی سقوط کنیم. به نظر من اینها می‌تواند برای ما نکات آموزشی خوبی به همراه داشته باشد. از جمله اینکه اشخاص نیز گرچه سهمی در این به‌هم‌ریختگی و گستردگی فساد داشتند ولی من همچنین بر این باور هستم که سیستم نهادی ماست که در غالب غیرمتعارف اجازه انجام فساد را می‌دهد.

موضوعات مرتبط: مدیریت بازار , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


در بودجه سال ۹۴ بهای هر بشکه نفت چقدر خواهد بود؟
یک شنبه 4 آبان 1393 ساعت 20:19 | بازدید : 879 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

در بودجه سال ۹۴ بهای هر بشکه نفت چقدر خواهد بود؟

 

به گفته کارشناسان، کاهش بهای نفت در روزهای اخیر، عوامل گوناگونی دارد؛ از منافع گوناگون کشورهای تولیدکننده و مصرف کننده گرفته تا تحولاتی که در راه‌های پرتنوع‌تر دسترسی به انرژی در جهان رخ داده است. در آخرین کاهش قیمت نفت، دیروز بهای نفت دریای شمال پس از یک نوسان کوچک به ۸۶ دلار و ۴۰ سنت رسید.

  همیشه افزایش بهای نفت خیال دولت‌ها را آسوده می‌کند و کاهش آن نگرانی از کسری بودجه را افزایش می‌دهد؛ بنابراین، با توجه به نزدیک شدن به زمان بسته شدن بودجه سال ۹۴ و فرستادن آن به مجلس شورای اسلامی، تعیین بهای نفت در بودجه آینده به یکی از موضوعات اساسی تصمیم‌گیری در حوزه اقتصاد تبدیل شده است.

بنا بر اخبار غیر رسمی، دولت می‌خواهد بهای نفت خام خود در بودجه سال ۹۴ را در محدوده ۷۰ دلار به ازای هر بشکه تعیین کند، حال آنکه بودجه سال ۹۳ با قیمت نفت ۱۰۰ دلار بسته شده است.

این شرایط در حالی رقم می‌خورد که کشورهای عرب خلیج فارس، به​ویژه عربستان سعودی، هیچ پافشاری در کنترل تولید نفت و جلوگیری از کاهش بهای آن ‌ندارند. در مقابل ایران، عراق و چند کشور دیگر عضو اوپک از کاهش بهای نفت به شدت آسیب می‌بینند.

در این میان، نیکولاس مادورو، رئیس جمهوری ونزوئلا ـ که این روز‌ها به منتقد شماره یک کاهش بهای نفت در بازار تبدیل شده است ـ از تنظیم بودجه سال ٢٠١۵ میلادی این کشور بر فرض نفت بشکه‌ای ۶٠ دلار خبر داده و تأکید می‌کند: ونزوئلا ‌معمولا بهای نفت را در بودجه کشوری کمتر در نظر می‌گیرد تا بتواند از این راه با محدودیت‌های بودجه‌ای کمتر، هزینه بیشتری کند.

نکته جالب اینکه برخی از کشورهای تولید کننده نفت در یک اشتباه استراتژیک، بهای هر بشکه نفت خودشان را در بودجه امسال با قیمت‌های نجومی بسته‌اند که باعث شده ‌در سال اخیر با کسری بودجه فراوان روبه‌رو شوند؛ برای نمونه، بحرین (۱۳۶ دلار)، نیجریه (۱۲۶ دلار)، عمان (۱۰۱ دلار)، روسیه (۱۰۰ دلار)، عربستان سعودی (۹۹ دلار) و ونزوئلا (۱۶۲ دلار) بودجه خود را بسته‌اند که امروز با قیمت تقریبآً ۸۰ دلاری نفت با کسری بودجه زیادی روبه‌رو خواهند شد.

نشست اعضای اوپک در پایان ماه آینده میلادی برگزار خواهد شد؛ اما کار‌شناسان تردید دارند ‌این نشست به تصمیماتی برای کاهش سقف تولید اوپک منتهی شود که می‌تواند زمینه‌ساز افزایش بهای نفت خام باشد؛ بنابراین، به نظر می‌رسد‌ باید وزارت نفت نشست‌هایی با وزرای خارجه کشورهای دیگر و اعضای اوپک برگزار کرده تا بتواند از کاهش بیش از پیش قیمت‌ها جلوگیری کند.

رویترز نیز در جدید‌ترین گزارش از کاهش بهای نفت می‌نویسد، تأثیر کاهش قیمت نفت بر کشورهای مختلف متفاوت است؛ برای نمونه، ایران و ونزوئلا بنا بر آنچه ‌واحد پولی آن‌ها قابل داد و ستد نیست، وضعیت مشابهی دارند. یا عربستان سعودی، بزرگ‌ترین صادرکننده نفت در جهان، با کاهش قیمت نفت مشکلی ندارد و می‌خواهد تولیدش را حفظ کند تا سهم بازارش را از دست ندهد.

در این باره طارق زهیر، تحلیلگر شرکت مشاوره‌ای تایچه کپیتال نیویورک در تحلیلی گفته است: از نظر عربستان سعودی اشکالی ندارد که قیمت نفت کمی پایین بیاید. با تمام افزایش تولیدی که در آمریکا اتفاق می‌افتد، هم اکنون بزرگ‌ترین رقیب ما عربستان سعودی است، که به قدر کافی نیز نقدینگی دارد تا بتواند با کاهش قیمت‌ها کنار بیایند.

البته چندی پیش، رویترز مدعی شده بود، ‌برخی از مقامات ایران به این خبرگزاری گفته‌اند؛ در این زمان از سال طبیعی است که شاهد کاهش بهای نفت باشیم و افت قیمت نفت با افزایش ارزش دلار تاکنون جبران شده است.

با توجه به دستورالعمل ابلاغی اقتصاد مقاومتی و همچنین احتمال ادامه وضعیت تحریمی، به نظر می‌رسد ‌یکی از تصمیمات سخت دولت در بودجه سال آینده، تعیین بهای نفت باشد؛ اما نگرانی اینجاست که در تنظیم بودجه سالانه، دولت‌ها همیشه با خوش‌بینانه‌ترین نگاه به قیمت نفت در بازارهای جهانی، بودجه سنواتی را تنظیم می‌کنند و تکرار چنین رخدادی، می‌تواند کشور را در سال آینده با چالش‌های فروانی روبه‌رو نماید.
 

موضوعات مرتبط: سیاسی و اقتصادی , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


چقدر تا "خط فقر" فاصله داریم؟
یک شنبه 4 آبان 1393 ساعت 20:17 | بازدید : 662 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

چقدر تا "خط فقر" فاصله داریم؟  

فعالان کارگری اخیرا اعلام کرده اند که خط فقر به 1000 دلار رسیده است. با این حساب حداقل درآمد در ایران با در نظر گرفتن دلار 3 هزار تومانی به 3 میلیون تومان رسیده است. پیش از این کارشناسان، خط فقر برای هر خانوار 5 نفری را 2.5 میلیون تومان تخمین زده بودند. اگر این حداقل درآمد عنوان شده را نیز برای یک خانوار 5 نفره درنظر بگیریم، کارگران ایرانی با حداقل حقوق دریافتی 609 هزار تومانی چقدر با خط فقر فاصله دارند؟

خط فقر یا آستانه فقر حداقل درآمدی است که برای زندگی در یک کشور خاص در نظر گرفته می‌شود؛ محاسبه این عدد در ایران بر اساس داده های رسمی بانک مرکزی است. اما از سال 90 به این طرف آمارهای جدیدی منتشر نشد که بتوان برآورد دقیقی از خط فقر ارائه داد. این شاخص در آخرین اعلام بانک مرکزی در سال 90 برابر با یک میلیون و 700 هزار تومان بود. پس از آن کارشناسان با توجه به افزایش قیمت ها و نرخ تورم، افزایش خط فقر تا سال 92 را نزدیک 2 میلیون و 500 هزار تومان برای یک خانوار 5 نفری تخمین زدند. حال بر اساس آخرین بررسی ها حداقل درآمد 3 میلیون تومان اعلام شده است و کسانی که کمتر از این میزان دریافتی دارند در زیر خط فقر قرار می گیرند.

این در حالی است که وزیر کار به تازگی اعلام کرده که متوسط دریافتی هر کارگر در سال 93، یک میلیون تومان است. مقامات دولتی پایین بودن دستمزد نیروی کار در ایران را به علت نرخ تورم و افزایش هزینه ها عنوان کرده اند. علی ربیعی گفته است که تعیین دستمزد نیروی کار در ایران باید بر مبنای ظرفیت اقتصاد و بنگاه ها و مجموع شرایط باشد.

با این حساب ایران در میان کشورهایی قرار می گیرد که کمترین میزان حداقلی حقوق را برای نیروی کار خود تعیین می کند. مبلغی که حتی توانایی تامین نیازهای حداقلی یک خانوار 4 نفره در ماه را ندارد. در صورتی که در ماده 41 قانون کار جمهوری اسلامی ایران نیز این تعریف ارائه شده است که: «حداقل دستمزد، بدون آنکه مشخصات جسمی و روحی کارگران و ویژگی‌های کار محول شده را مورد توجه قرار دهد، باید به اندازه‌ای باشد تا زندگی یک خانوار را که تعداد متوسط آن توسط مراجع رسمی اعلام می‌شود تامین کند.»

وزیر کار در مقابل اعتراض ها تاکید کرده است که اقتصاد ایران بیش از این توانایی افزایش دستمزد کارگران را ندارد و افزایش مزد 94 کارگران هم به میزان تورم بستگی دارد.

حداکثر تورم و حداقل حقوق
با شروع سال 90 و آغاز هدفمندی یارانه ها در دولت سابق، کمترین میزان افزایش حقوق ثبت شد. در این سال با 9 درصد افزایش، حداقل میزان حقوق کارگری در سال به 330300 تومان رسید. در آن زمان وزیر کار دولت دهم عنوان کرد که از دولت دستور گرفته است که به علت افزایش ناگهانی قیمت ها در قالب اجرای هدفمندی یارانه ها، نمی تواند بیش تر از 10 درصد دستمزدها را افزایش دهد.

اما باز ماندن حقوق ها از تورم محدود به این دوران نشد. این روند تا سال 91 هم ادامه پیدا کرد و در مقابل افزایش هزینه ها تنها میزان ناچیزی به دستمزد کارگران اضافه شد. این افزایش ناچیز، اعتراض بسیاری از کارگران را به دنبال داشت. کارشناسان معتقد بودند که به دلیل آن که تطابقی میان معیشت و هزینه های خانوارها وجود ندارد، شکافی میان دستمزدها و درآمد کارگران پدید آمده است. روند صعودی تورم ادامه پیدا کرد اما میزان حداقل دستمزد کارگران در ایران ثابت ماند. قرار گرفتن این روند در کنار افزایش نرخ بیکاری باعث شد تا خط فقر در ایران واضح تر و ملموس تر باشد.

با کاهش نرخ تورم در سال گذشته امیدی به بهبود وضعیت زندگی عمومی شهروندان ایرانی به وجود آمد. امید آنکه با بهبود شاخص های اقتصادی بخش بیشتری از جمعیت ایران از خط فقر فاصله خواهند گرفت.

مهدی تقوی اقتصاددان در همین راستا به فرارو گفت: «در زمانی که شاهد تورم 40 درصدی در کشور بودیم، نه تنها کارگران بلکه اقشار متوسط هم فشار تورم ها را حس کردند. این تورم فزاینده که دلیل اصلی آن را می توان در اجرای نادرست هدفمندی یارانه ها جست و جو کرد، باعث شد که قیمت ها سیر صعودی خود را ادامه دهند اما در مقابل، قدرت خرید و درآمد مردم ثابت باقی بماند و توانایی برطرف کردن نیازهای اولیه شان را هم نداشته باشد. در آن دوران می توانستیم بگوییم که عده زیادی یا در زیر خط فقر و یا در نزدیکی و مرز آن قرار گرفته بودند.»

وی با اشاره به عملکرد دولت یازدهم گفت: «سیاست های خارجی دولت روحانی شوکی را به اقتصاد وارد کرد. قیمت دلار نسبت به گذشته کاهش پیدا کرده است. اگر همین سیاست ها ادامه پیدا کند و موج دیگری از لغو تحریم ها به سمت اقتصاد ایران بیاید وضع بهتر می شود و روند کاهش قیمتی دلار هم ادامه پیدا می کند. در این شرایط ما هم فاصله بیشتری از خط فقر تعیین شده می گیریم.»

وی افزود: «درست است که هنوز هم نرخ تورم رقم بالایی است اما با مهار و کاهش آن باید اندکی از فشارها کاسته شده باشد و نه تنها در آمار بلکه خودمان هم اندکی بهبود وضعیت را نسبت به سال های گذشته حس کرده باشیم.»

تقوی با اشاره به اظهارات وزیر کار مبنی بر تاثیر وضع اقتصادی بر افزایش دستمزدها گفت: «اگر نرخ تورم به روند کاهشی خود ادامه دهد و در کنار آن نرخ دلار هم پایین بیاید، دراین شرایط هزینه واردات پایین تر می آید، قیمت ها کنترل می شوند، بنگاه های اقتصادی رونق بیشتری می گیرند و اقتصاد به سمت جلو و مثبت حرکت می کند. در شرایط اقتصادی بهتر حتی اگر 2 یا 3 درصد هم نسبت به گذشته افزایش حقوق داشته باشیم، به علت بهتر بودن وضع معیشتی افراد جامعه، دیگر آن فاصله گذشته میان درآمدها و هزینه ها وجود ندارد که جمعیت زیادی از افراد جامعه را به خط فقر نزدیک کند.»

به علت آنکه خط فقر نه تنها در کشورهای مختلف بلکه شهر به شهر هم می تواند متفاوت باشد، عده ای بر این باور هستند که اظهارات فعالان کارگری در خصوص حداقل میزان درآمد نیروی کار اندکی با اغراق همراه است. با اینحال و به اعتقاد کارشناسان اقتصادی و مقامات دولتی، با آنکه هنوز بسیاری از مردم با مشکلات اساسی در تامین معیشت خود رو به رو هستند اما اقتصاد ایران در مسیری قرار گرفته است که در صورت ادامه روند آن فاصله مردم با خط فقر بیشتر و شکاف میان درآمد و هزینه ها کمتر خواهد شد.

مقایسه حداقل دستمزد و نرخ تورم در 4 سال اخیر

سال

نرخ تورم سالانه (درصد)

نرخ دلار در بازار آزاد

حداقل حقوق کارگران به تومان

حداقل حقوق کارگران به دلار

درصد افزایش حداقل حقوق

1390

21.5

1900

330.300

173.8

9

1391

30.5

3500

389.700

111.3

18

1392

34.7

3000

487.124

162.3

25

1393

20

3200

608.906

190

25


 


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


تحلیل تکنیکال از آینده بورس
یک شنبه 3 آبان 1393 ساعت 23:55 | بازدید : 677 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

تحلیل تکنیکال از آینده بورس

واقعیت این است که شاخص بورس تا مدت ها یک طرفه بود و بیشتر به سمت و سوی منفی تمایل داشت اما با توجه به بهبود شرایط و برنامه های اقتصادی دولت و اخبار مثبت بین المللی، این روند از چند روزگذشته تغییر کرد.

 در هفته های گذشته رشد آرام و روزانه 100 تا حداکثر 500 -600 واحد شاخص پیش بینی شده بود اما جهش 1269 واحدی دیروز غیرقابل پیش بینی بود و همه را شگفت زده کرد.  از سوی دیگر جهش هزار و 800 واحدی در دو روز با رشد آرام و 100 تا 200 واحدی شاخص در چندین ماه پیش ضدیت دارد اما نشان دهنده افزایش امیدها در سیکل 9 روزه است.

عبور شاخص از خط مقاومت از 72 هزار و 800 واحد بسیار مهم و قبلا" پیش بینی کرده بود، در رابطه با آینده کوتاه این متغیر  طبق بررسی های به عمل آمده پیش بینی می کنم شاخص بورس در کوتاه مدت و بین 8 تا 10 روز کاری از مرز 75 هزار واحد عبور کند و وارد این ایستگاه شود. برای سه تا چهار هفته بعد از آن هم ،شاخص از 78 هزار و 623 واحد عبور خواهد کرد. البته این خط مقاومت به قدرت و اخبار مثبت نیاز دارد.

 در ادامه هم شاخص بورس می تواند تا پایان سال کانال 89 هزار واحدی که سال گذشته از دست داد، را پس بگیرد.البته بعداز این رویداد می توان شاهد عقب گرد حدود 10 هزار واحدی بود تا از این طریق اصلاحات لازم شاخص انجام شود.

 برای سال بعد هم پیش بینی می کنم شاخص بورس از مرز 144 هزار واحد عبور کند. هرچند شاید سخن گفتن از این ارقام در شرایط کنونی کمی سخت به نظر می رسد ولی با در نظر گرفتن همه مسائل و ظرفیت بازار سرمایه و اقتصاد ، این ارقام هم محقق خواهد شد.

در خاتمه به همه تحلیل گران تکنیکال توصیه می کنم  از توجه صرف به شاخص کل پرهیز کرده و شاخص صنایع مختلف ،مخصوصا" صنایع بزرگ و برتر را هم مدنظر داشته باشند.

موفق باشید حمیدرضانظری


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


تصاویر نفس گیرترین تله کابین های جهان
شنبه 3 آبان 1393 ساعت 23:48 | بازدید : 821 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 

تصاویر نفس گیرترین تله کابین های جهان                       

 

موضوعات مرتبط: متفرقه , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


سرخوشی پاییزی بورس/ بورس نجات پیدا کرد؟
شنبه 3 آبان 1393 ساعت 23:32 | بازدید : 671 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

سرخوشی پاییزی بورس/ بورس نجات پیدا کرد؟   

طي سه ماه گذشته روند حرکتي شاخص کل بازار سرمايه نزولي بوده است. حتي پس از انتشار خبر رشد 4.5 درصدي اقتصاد ايران در فصل بهار نيز بازهم شاخص روند کاهشي را رها نکرد. تحليلگران بازار در اين دوره زماني پيش بيني مي کردند، بورس تهران در پي انتشار اخباري ترديد آميز در مورد آينده مذاکرات هسته اي قدرت خود براي حرکت صعودي را از دست داده است. حتي برخي فعالان بازار نقل مي کردند در صورتي که رشد اقتصادي سال 93 مطابق پيش بيني هاي دولت پيش نرود، بازهم بازار سرمايه مسير نزولي را پيش مي گيرد. همزمان برخي تحليلگران بازار نيز نقل مي کردند مهرماه همزمان با انتشار گزارش هاي عملکرد شش ماه گذشته بورس تهران، فرصت مناسبي براي خريدهاي جديد و به دنبال آن رشد شاخص پيش مي آيد.

مهرماه نيز در حالي به پايان رسيد که اين پيش بيني کارشناسان خوشبين بازار محقق شده بود. طي سه روز پاياني هفته شاخص بازار سرمايه، بيش از 2 هزار واحد رشد داشت و موفق شد از مرز طلسم شده، 74 هزار واحد عبور کند. در پايان ماه نيز وضعيت عمومي بازار سرمايه براساس گزارش سازمان بورس نسبتا مطلوب ارزيابي شده است. در اين ماه تعداد 12 هزارو 87 ميليون سهم در 1 ميليون و 41 هزار دفعه مورد معامله قرار گرفت، و به ترتيب 13.6 درصد و9.5 درصد افزايش را نسبت به ماه گذشته تجربه کرد.

همچنين ارزش معاملات نرمال به 27 هزارو 211 ميليارد رسيد و حجم معاملات معاملات نرمال با 12 هزار و 41 ميليون سهم به ترتيب با3.6 درصد کاهش و 21 درصد افزايش نسبت به ماه گذشته همراه شدند.

براين اساس 3280681 برگه اوراق مشارکت به ارزش 3286 ميليارد ريال معامله شد که نسبت به شهريور ماه گذشته افزايش 109 درصدي را نشان مي دهد. اين در حالي است که شاخص کل با 2447 واحد افزايش نسبت به ماه قبل معادل 3.41 درصد افزايش، به رقم 74133 واحد رسيد.

شاخص بازار اول با 2028 واحد افزايش به رقم 54 هزارو 707 واحد بالغ گرديد و شاخص بازار دوم با 3344 واحد افزايش به عدد 145179 واحد رسيد. طي مهر ماه سهام زراعت و خدمات وابسته با 25.24 درصد، حمل ونقل، انبارداري و ارتباطات 23.64 درصد، استخراج ساير معادن با 17.22 درصد و ساخت محصولات فلزي با 16.51 درصد بيشترين تغيير در شاخص را نسبت به ساير گروه ها به خود اختصاص دادند. به اين ترتيب بورس مهرماه را برخلاف شش ماه گذشته با روندي مثبت به سرانجام رساند. البته در مهرماه نيز تنها سه روز پاياني اش براي بازار سرمايه مطلوب بود.

 


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


هوای شناسی آینده بورس
شنبه 3 آبان 1393 ساعت 23:29 | بازدید : 727 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

هوای شناسی آینده بورس

آهنگ رشد شاخص در جریان معاملات روز گذشته هر چند با شدت کمتری دنبال شد اما رشد دسته‌جمعی سهام اغلب صنایع فعال بورسی منجر به ثبت رکوردی دیگر برای نماگر بازار و ورود به کانال 74 هزار واحدی شد. جریان رشد شاخص بورس برای هفتمین روز متوالی با افزایش 558 واحدی دماسنج بازار در روز گذشته دنبال شد که در نهایت با توقف در محدوده 74 هزار و 109 واحدی، شاخص بعد از دو ماه (از 25 مرداد‌ماه) مجددا به محدوده 74هزار واحدی بازگشت. به این ترتیب میزان بازدهی بورس در یک هفته اخیر به 2/3 درصد رسیده و میزان زیان از ابتدای سال به 1/6 درصد رسیده است. این در حالی است که کارشناسان معتقدند باید شرایط بازار از منظر پایداری مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد.


در واقع از دو روز گذشته افزایش قیمت اکثر سهام بورسی و تشکیل صف تقاضا برای خرید سهام در برخی نمادها به‌گونه‌ای بوده که طی معاملات روزهای اخیر نماگر بازار سرمایه توانسته به مدد رشد قیمتی سهام صنایع پتروشیمی، معدنی، تجهیزات و بانکی با رشد همراه شود. در این بین رشد 5/2 درصدی شاخص طی دو روز اخیر در غیاب پالایشگاهی‌ها رخ داده و شاید اگر این نمادها نیز فعال بودند، شاخص می‌توانست روندهای متفاوتی را تجربه کند. از سوی دیگر وضعیت بودجه نیز در روند آتی بازار سرمایه موثر خواهد بود.
تا 3 ماه آینده مباحث مربوط به بودجه و برخی مندرجات آن از قبیل تعیین نرخ بهره مالکانه معادن و تصمیمات در حوزه خوراک پتروشیمی‌ها مهم‌ترین عواملی خواهند بود که به تغییر جهت بازار منجر می‌شوند، به‌طوری‌که چنانچه این موارد هم‌جهت با بازار باشند مانع از افت بورس خواهند شد، اما اگر بر خلاف مسیر بازار باشند ممکن است به بازگشت رکود به بازار منتهی شوند. افزون بر این شرایط، قیمت‌های جهانی نیز بر روند بازار موثر است؛ قیمت اکثر کالاها متاثر از قیمت‌های جهانی است و چون این روزها قیمت‌های جهانی با کاهش مواجه شده و پیش‌بینی رشدی نیز برای آن وجود ندارد، بالطبع قیمت‌های داخلی نیز با کاهش روبه‌رو خواهند شد. روند نزولی حاکم بر قیمت فلزات پایه، فولاد، محصولات پتروشیمی، بهای جهانی نفت و فرآورده‌های نفتی نمونه‌هایی از این قبیل محصولات هستند.
افزون بر این رکود دامنه‌دار در منطقه یورو و چین که طبق پیش‌بینی‌های صورت گرفته تا سال 2015 نیز ادامه‌دار خواهد  بود، مزید برعلت شده و به این ترتیب از این منظر نیز چشم‌انداز چندان امیدوارکننده‌ای وجود ندارد. همچنین از آنجا که منطق قیمت‌گذاری در ایران برای اکثر کالاها با توجه به قیمت‌های جهانی است، انتظار می‌رود افت قیمت‌های داخلی نیز از افت‌های جهانی تاثیر پذیرد. به این ترتیب در شرایط کنونی ریسک‌های موجود در بازار سرمایه از این ناحیه بسیار بالا است، از سویی در بازارهای موازی داخلی نیز بازار جذابی به غیر از پول برای سرمایه‌گذاری وجود ندارد و این به این معنا است که رقابت اصلی بین بازار پول و سهام یا همان بانک و بورس است. از طرفی با توجه به اظهارات اخیر وزیر اقتصاد درخصوص تعیین نرخ سود بر مبنای نرخ تورم و بالطبع پیش‌بینی‌های موجود از کاهش نرخ تورم می‌توان انتظار داشت بازار سهام به کانون توجه معامله‌گران تبدیل شود، این مساله که با محرک‌های سیاسی از قبیل نشست هسته‌ای ایران و غرب توام شده است می‌تواند انگیزه و محرک مناسبی برای جهش بازار قلمداد شود.
حمایت‌های دولت، تصمیمات در حوزه خروج از رکود، بسته‌های پیشنهادی سازمان بورس برای تحرک این بازار و مواردی از این قبیل همگی از عوامل موثر بر تقویت روند مثبت کنونی بازار سرمایه محسوب می‌شوند.
در این راستا رئیس هیات مدیره شرکت مشاور سرمایه‌گذاری آرمان آتی در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» عوامل متعددی از قبیل بهبود شرایط سیاسی و امید به مثبت شدن روند مذاکرات، اصلاح قیمت قابل ملاحظه شرکت ها، کاهش قیمت بر درآمد (P/E) بازارسرمایه و انتشار به موقع گزارش‌های 6 ماهه شرکت‌ها را منجر به وجود تنها یک شوک حتی اندک برای رشد بورس دانست و گفت: طبیعتا با وجود چنین عواملی تمام شرایط برای رشد بازار فراهم بوده و تنها عامل بازدارنده می‌توانست وجود جذابیت در بازارهای رقیب باشد که اخبار اخیر مبنی بر کاهش نرخ سود بانکی و همچنین کاهش نرخ سپرده قانونی برای افزایش قدرت وام‌دهی بانک‌ها باعث ایجاد شوک به بازار و بالطبع تشکیل روند صعودی در بورس شد.
علی اسلامی‌بیدگلی در ادامه تصریح کرد: به نظر می‌رسد چنانچه در روزهای آتی، بازار دچار رشدهای هیجانی نشود، روند صعودی مدت‌داری در بورس حاکم خواهد بود. به عقیده این فعال بازار سرمایه تصمیمات هیجانی سرمایه‌گذاران منجر به رشد‌های هیجانی با بازه زمانی 5 تا 6 روزه و با میانگین بازدهی حداقل یک درصد در روز خواهد بود که این‌گونه رشدهای هیجانی منجر به افزایش حجم عرضه توسط سرمایه‌گذاران نمادین که مدتی است برای تامین منابع مالی اقدام به اخذ تسهیلات کوتاه‌مدت از سیستم بانکی کرده‌اند، می‌شود که در نهایت توقف روند صعودی بازار را در پی خواهد داشت. وی در ادامه تصریح کرد: افق سرمایه‌گذاری میان مدت، بازده خوبی برای سهامداران رقم خواهد زد؛ چون شرایط روبه بهبود است و سرمایه‌گذارانی که مدت‌ها، رکود بازار را تحمل کرده و از فروش سهام خودداری کرده‌اند، می‌توانند این بار هم با در نظر گرفتن افق سرمایه‌گذاری میان مدت خود را از ریسک نوسان‌های بازار دور کرده و بازدهی منطقی داشته باشند.
اسلامی بیدگلی در ادامه خاطر‌نشان کرد: شاید بهتر باشد در چنین شرایطی برخی افراد با تجربه و فعال در بازار سرمایه به توصیه به سهامداران بپردازند و آنها را به اجتناب از رفتارهای هیجانی ترغیب کنند که با اتخاذ استراتژی مناسب اقدام به سرمایه‌گذاری با دید میان‌مدت و بلندمدت کنند و روند طبیعی بازار را مختل نکنند. در این راستا مهرداد خالقی از تحلیلگران تکنیکال بازار سرمایه معتقد است: پس از 9 ماه ریزش سنگین، بالاخره شاخص کل در روزهای گذشته پالس‌های مثبت تکنیکی را صادر کرد؛ از طرف دیگر بررسی جریان نقدینگی موجود در بازار حاکی از این است که پس از تزریق آرام نقدینگی به بازار سرمایه، از روزهای ابتدایی هفته جاری با سرعت بیشتری پول‌های خارج شده در حال برگشت به بازار هستند؛ به طوری که در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه ارزش و حجم معاملات رشد چشمگیری را نسبت به روزهای قبل تجربه کرد.
وی در ادامه به بررسی وضعیت بازار از منظر تکنیکال پرداخت و گفت: از دید نموداری و به لحاظ تکنیکی اولین سیگنال مثبتی که می‌توان از شاخص گرفت، این است که کف جدید این بار بالاتر از کف قبلی تشکیل شده است و به لحاظ تکنیکی عملا زمانی که سقف قبلی که حوالی 75 هزار و 28 واحد بوده شکسته شود، تعریف روند نزولی با خلل مواجه خواهد شد و می‌توانیم با جرات بگوییم روند نزولی شاخص کل به پایان رسیده است. خالقی افزود: در پایان معاملات روز گذشته شاخص کل در ارتفاع 74 هزار و 109واحدی ایستاد و اکنون با مهم‌ترین‌ سطح مقاومتی خود تنها 919 واحد فاصله دارد؛ در صورتی که سطح مذکور (75028) واحد شکسته شود انتظار می‌رود شاهد کاهش فشار عرضه‌ها و سنگین‌تر شدن کف تقاضا باشیم. وی ادامه داد: از نمای دیگر اگر به آرایش بازار نگاه کنیم، متوجه می‌شویم که کندل‌های این هفته باعث شکسته شدن ترند نزولی و عبور شاخص کل از میانگین متحرک 50روزه شده است. برخی از چارتیست‌ها حتی اعتقاد به تشکیل الگو سر و شانه کف مورب دارند و می‌گویند خط شکسته شده همان خط گردن الگوی شناسایی شده است.


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


عرضه و تقاضا در بورس تهران متعادل شد
شنبه 3 آبان 1393 ساعت 23:25 | بازدید : 675 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

عرضه و تقاضا در بورس تهران متعادل شد / افزایش 23 درصدی شاخص

در پایان معاملات امروز بازار سهام شاخص کل به مدد تأثیر مثبت شرکت‌های بانکی 23 واحد مثبت شد و در رقم 75 هزار و 132 واحد قرار گرفت.

همچنین ارزش معاملات با داد و ستد نزدیک به 965 برگ سهم به 245 میلیارد تومان رسید.

براساس این گزارش شرکت ملی مس، بانک ملت، بانک صادرات، بانک پاسارگاد، بانک انصار، بانک سینا و گروه بهمن بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص داشتند، اما چادرملو، بانک تجارت، پتروشیمی خارک، هلدینگ نفت، گاز و پتروشیمی تأمین، سرمایه‌گذاری غدیر، سایپا و فولاد مبارکه و ایران خودرو مانع از افزایش بیشتر شاخص شدند و تأثیر منفی داشتند.

در بازار امروز نماد شرکت‌های داروسازی امین، دشت مرغاب، سرمایه‌گذاری صنعت نفت، کنترل خوردگی تکین‌کو، بانک سینا، تولید مواد اولیه و الیاف مصنوعی و سخت‌آژند بیشترین افزایش قیمت را تجربه کردند.

در فرابورس شاخص به روند صعودی پایان داد و با افت 4 واحد به 843 واحد رسید که ذوب‌آهن اصفهان، پتروشیمی زاگرس، پتروشیمی جم، گروه سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی، نفت پاسارگاد‌ و فولاد ارفع بیشترین تأثیر منفی را داشتند اما شرکت توسعه خدمات دریایی و بندری سینا به هرماه بانک خاورمیانه و ایران‌زمین تأثیر افزایشی بر شاخص داشتند.

در این بازار اوراق تسهیلات امتیاز خرید مسکن در سراشیبی کاهش قیمت قرار گرفت و سررسید‌ها به 90 هزار تومان نزدیک شدند.


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


تبلیغات
آموزش تخصصی بازار مالی (بورس و اوراق بهادار - فارکس - طلا - بورس کالا - بورس نفت - بورس های بین المللی و....) بصورت کاملا" خصوصی و یا غیر خصوصی سئوالات و یا تقاضای خود را به آدرس hm.nazari20@gmail.com و یا hm.nazari20@yahoo.com ارسال کنید
منوی کاربری


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
موضوعات
نویسندگان
نظر سنجی

چه مطالبی را با توجه به اینکه وبلاگ اموزشی است نیاز است بیشتر به آن بپردازیم متشکرم

آرشیو مطالب
آخرین مطالب
خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



دیگر موارد
آمار وب سایت

آمار مطالب

:: کل مطالب : 891
:: کل نظرات : 0

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 1
:: تعداد اعضا : 109

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 2515
:: باردید دیروز : 10
:: بازدید هفته : 2591
:: بازدید ماه : 3083
:: بازدید سال : 50224
:: بازدید کلی : 170765