بورس و اوراق بهادار، بازاریابی داخلی و خارجی، اقتصادی، مدیریت، بازرگانی، قوانین امور گمرکی
تبلیغات
آموزش تخصصی بازار مالی (بورس و اوراق بهادار - فارکس - طلا - بورس کالا - بورس نفت - بورس های بین المللی و....) بصورت کاملا" خصوصی و یا غیر خصوصی سئوالات و یا تقاضای خود را به آدرس hm.nazari20@gmail.com و یا hm.nazari20@yahoo.com ارسال کنید
آشنایی با سازمان بین‌المللی کار (ILO)
چهار شنبه 24 خرداد 1391 ساعت 21:18 | بازدید : 764 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 

سازمان بین‌المللی کار (ILO) در سال 1919 به عنوان بخشی از پیمان ورسای تاسیس شد

 

سازمان بین‌المللی کار از موسسات تخصصی سازمان ملل متحد است. این سازمان در سال 1946 به نخستین آژانس تخصصی سازمان ملل تبدیل شد.
بینش اصلی سازمان بین‌المللی کار مبتنی بر تامین کار آبرومند برای مردان و زنان است.
این سازمان تنها آژانس سه جانبه سازمان ملل است که در آن نمایندگان کارفرمایان، دولت‌ها و کارگران ذیمدخل هستند
منشور سازمان بین‌المللی کار به بیانیه فیلادلفیا (Declaration ofPhiladelpia) معروف است در سال ۱۹۴۴ تصویب شد.
مقر این سازمان در شهر ژنو در کشور سوئیس است. این سازمان هر سال در ماه خرداد کنفرانسی برگزار می‌کند.
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


آشنایی با سازمان‌ها و مجامع بین‌المللی
چهار شنبه 24 خرداد 1391 ساعت 21:4 | بازدید : 719 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 

سازمان‌ها و مجامع بین‌المللی یکی از واقعیت‌های مهم نظام بین‌المللی است
اکنون این سازمان‌ها و مجامع در کنار کشورها، اعضای نظام بین‌المللی کنونی را تشکیل می‌دهند.
سازمان‌ها و مجامع بین‌المللی از زمان ایجاد در قرن نوزدهم، تحولات گسترده‌ای را پشت سر گذاشته‌اند و امروزه طیف وسیعی از سازمان‌ها و مجامع را در بر می‌گیرند.
در مجله سازمان‌ها و مجامع بین‌المللی همشهری آنلاین، با برخی از این سازمان‌های بین‌المللی به شرح زیر آشنا می شوید:

آشنایی با جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا - اکوواس (ECOWAS)

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


آشنایی با سارک (SAARC)
چهار شنبه 24 خرداد 1391 ساعت 20:54 | بازدید : 1425 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 

اتحادیه همکاری منطقه‌ای کشور‌های جنوب آسیا (سارک) سازمانی اقتصادی- سیاسی متشکل از هشت کشور جنوب آسیا است.

 

در اواخر دهه 1970 ضیاء الرحمن رئیس جمهور بنگلادش پیشنهاد ایجاد یک بلوک تجاری متشکل از کشور‌های جنوب آسیا را مطرح کرد.
برای اولین بار در آوریل 1981 وزرای امور خارجه هفت کشور حنوب آسیا به منظور تاسیس یک اتحادیه تجاری در کلمبو پایتخت سریلانکا گردهم آمدند. در اوت 1981 نیز کمیته‌ اتحادیه همکاری‌های کشور‌های جنوب آسیا تاسیس شد و طی اعلامیه‌ای پنج مورد را برای همکاری‌های منطقه‌ایی برشمرد. موارد دیگری نیز طی سال‌های بعد به این پنج مورد اولیه افزوده شدند.
اهداف این اتحادیه آن گونه که در اساسنامه تاسیس سارک آمده، به قرار زیر است:

 

·         ارتقای سطح رفاه در زندگی مردم ساکن جنوب آسیا و بهبود بخشیدن به سطح کیفی زندگی آنان.
·         سرعت بخشیدن به رشد و توسعه افتصادی، پیشرفت اجتماعی و توسعه فرهنگی در منطقه و فراهم کردن موقعیت برای تمامی افراد جهت استفاده از تمامی توانایی‌های خود.
·         ارتقا و تقویت اعتماد و اتکا به نفس میان کشور‌های جنوب آسیا.
·         اعتماد و درک دو جانبه از مسائل مبتلا به کشور‌های عضو سارک.
·         ارتقای فعالانه همکاری‌ها و مساعدت دو جانبه در زمینه‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، تکنیکی و تکنولوژیکی.
·         تقویت همکاری‌ها با کشور‌های در حال توسعه.
·         تقویت همکاری‌ها میان کشور‌های عضو سارک از طریق برگزاری کنفرانس‌‌های  بین‌المللی درباره منافع مشترک.
·         همکاری با سازمان‌های بین‌المللی و منطقه‌ای که اهداف مشابه را دنبال می‌کننداعلامیه همکاری‌های منطقه‌ای جنوب آسیا توسط وزرای امور خارجه
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


آشنایی با دیوان دائمی داوری (PCA)
چهار شنبه 24 خرداد 1391 ساعت 20:47 | بازدید : 918 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 

دیوان دائمی داوری (Permanent Court of Arbitration) در سال 1899 تاسیس شد.

 

دیوان دائمی داوری در سال 1899 با تشکیل کنفرانس اول صلح لاهه بر اساس کنوانسیون 1899 حل و فصل اختلافات تاسیس شد.
این دیوان قدیمی‌ترین مرجع بینالمللی حل و فصل اختلافات میان دولت‌هاست. اگر چه این دیوان ابتدائا با هدف فراهم آوردن آیین‌هایی برای حل و فصل اختلافات صرفا میان دولت‌ها بوجود آمده بود، لکن از آغاز دهه 1930 رسما به او اجازه داده شد که از تسهیلات این مرجع برای حل و فصل اختلافات میان دولت‌ها و اشخاص خصوصی و سازمان‌های بینالمللی نیز استفاده شود.
این دیوان قادر است که به فیصله برخی اختلافات مرتبط با مسایل تجاری و سرمایهگذاری نیز بپردازد.
این مساله موجب شده است که در مقایسه با برخی دیگر از مراجع بینالمللی (همانند دیوان بینالمللی دادگستری)‌ از صلاحیت شخصی گستردهتری برخوردار شود و قادر است که به نیازهای جدید که متفاوت از نیازهای جامعه بینالمللی قرن 19 است، پاسخ دهد.
در سال 1899، 26 کشور در شهر لاهه هلند با هدف بررسی موضوعات مختلف از جمله جنگ، صلح و کنترل تسلیحات در کنفرانس اول صلح لاهه گردهم آمدند.
کنفرانس مذکور بنابه ابتکار تزار روس، نیکلای دوم برگزار شد و هدف اولیه آن حفظ صلح و خلع سلاح بود.
 

 

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


شایعات موثق از فساد مالی!/طنز
چهار شنبه 24 خرداد 1391 ساعت 20:44 | بازدید : 683 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

به گزارش افکارنیوز، روزنامه تهران امروز در ستون طنز خود نوشت:

بعد از ارسال «پیامک انصراف از دریافت یارانه» به «خاوری»، نامبرده ضمن اظهار پشیمانی،گفته است:جهت جبران مافات، در اسرع وقت،وارد سامانه یارانه‌ها شده، انصراف رسمی خویش را از دریافت یارانه، ثبت خواهم کرد. به گزارش روزنامه کانادایی «
۲۴ Hours»خاوری در این مصاحبه تلفنی اضافه کرد:از آنجایی که به علت تالمات روحی ناشی از اظهار ندامت(!) نمی توانم به ایران سفر کنم، به مراجع و محاکم قانونی وکالت می دهم تا مبلغ یارانه بنده را صرف امور خیریه نمایند.

این روزنامه در ادامه گزارشش نوشت: خاوری گفت:من از سمتم در ایران استعفا کردم چون در اعتقادات ما شکستن سوگند،گناه بزرگی است و می دانم که ملت همیشه در صحنه ایران، انتظار ندارند که بنده سوگندی را که هنگام اخذ تابعیت کانادا مبنی بر وفاداری به ملکه انگلیس و کانادا خورده‌ام، بشکنم و دل پیرزنی را نیز ایضاً!

خاوری سپس با صدایی محزون اظهار داشت:من حتی گوشه‌چشمی نیز به مال دنیا ندارم و چشم و دل من، سیر است؛ نشان به آن نشان که ویلای سه میلیون دلاری خود را به قیمت دو دلار به دخترم فروخته ام! او سپس از مسئولانی که با انتصاب او، چشم و دل او را سیر کرده‌اند، تشکر کرد و گفت: دعای خیر من همیشه پشت سر آنها خواهد بود ان‌شاءالله!

وی درادامه افزود:دیگر چیزی برای افزودن ندارم!



کلیه راست!

متهم ردیف هفتاد و ششم فساد مالی سه هزار میلیاردی،در دادگاه گفت: من کلیه راست متهم ردیف اول بودم و وظیفه تصفیه و پولشویی بر عهده من بود!یک منبع آگاه گفت:بعد از مشخص شدن دست راست و چشم راست متهم ردیف اول، رقابت بین دیگر متهمان بر سر دیگر اعضای ایشان شروع و نامبرده با کمبود اعضا مواجه شده است.یک خبر تایید نشده حاکی از آن است که روده بزرگ و کوچک «میم.الف.خ» نیز به صورت سانتی متری، توسط متهمان ردیف چهارصد به بعد، در حال مصادره شدن است.



شعر یکی از متهمان اصلی!

|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1


سود سامسونگ و ال جی در ايران
چهار شنبه 24 خرداد 1391 ساعت 20:41 | بازدید : 637 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

بررسی وضعیت بازار لوازم خانگی کشور بیانگر ارقام تکان‌دهنده ایست. فقط سامسونگ و ال جی دو برند لوازم خانگي كره جنوبی در سال ۹۰ بيش از سه ميليارد دلار در بازار ايران فروش داشته‌اند و اين رقم بيش از تخلف سه هزار ميليارد توماني بانكي اخیر و بالاتر از تمام سرمایه مورد نیاز برای انتقال آب دریای خزر به مرکز ایران است.

به گزارش مشرق، اين در حالي است كه بیش از ۷۰ درصد بازار لوازم خانگي ايران در دست كشورهاي خارجي است و در اين ميان كره بيشترين سهم را از این بازار پر سود در دست دارد و به هیچ وجه حاضر نیست در شرایط فعلی دست از این خوان گسترده بکشد.

از سوی دیگر، رفتار كشور كره با ايران نوعي استعمارگري نوين است چرا كه اين كشور از یک‌سو ايران را از خريد كالاهاي استراتژيك نظير تجهيزات صنعت نفت محروم ساخته ولي از سوی دیگر، براي كالاهايي نظير لوازم خانگي بدون محدوديت و با ترفندهاي برنامه ريزي شده اقدام مي نمايد .

در اين معامله نابرابر كشور كره، تحريمهايی را كه توسط آمريكايی‌ها علیه ایران تدوين مي شود، به صورت داوطلبانه پذيرفته، به‌طوریکه سال گذشته بانك ملت، كشتيراني جمهوري اسلامي و گروه صنعتی انتخاب از سوی کره مورد تحریم قرار گرفته‌اند.

اطلاعات به‌دست آمده نشان می‌دهد که شركتهاي لوازم خانگي كره براي فرار از پرداخت ماليات، كالاهاي خود را به صورت باز شده و چند تكه‌اي، در زمان‌هاي مختلف و از گمركات متعدد به ايران وارد كرده و از اين طريق توانسته اند بجاي تعرفه ۵۰ درصدي از تعرفه ۱۵ درصدي استفاده كنند و کالاهای خود را با استفاده‌

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


جدول ساعت کار موثر سالیانه در 11 کشور/ کار مفید دولتی‌ها؛ روزی22 دقیقه!
چهار شنبه 24 خرداد 1391 ساعت 12:11 | بازدید : 692 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

بررسی آمارهای رسمی و غیررسمی بازار کار کشور نشان می دهد که با وجود پایین بودن بهره وری نیروی کار و همچنین ساعات کار مفید افراد در هفته؛ هم اکنون 40.2 درصد کل شاغلان مشمول قانون کار کشور در طول هفته 49 ساعت و بیشتر کار می کنند.

پایین بودن دستمزدها، عدم تقویت فرهنگ کار، نگرش خاص افراد به بهره‌وری و ناتوانی دولت در حمایت کافی از تولید باعث کاهش شدید ساعات کار مفید در ایران شده به نحوی که این میزان روزانه در بخش دولتی تنها 22 دقیقه است!
 

به گزارش مهر، در ماده 51 قانون کار میزان مجاز ساعت کار روزانه افراد در بنگاه ها و واحدهای مشمول قانون کار کشور 8 ساعت اعلام شده است که البته کارگر و کارفرما می توانند با توافق ساعات کار برخی روزها را کمتر و برخی دیگر را بیشتر درنظر بگیرند اما به صورت کلی نمی تواند از 44 ساعت بیشتر باشد.

در این زمینه عنوان می شود که مشمولان قانون کار در طول یک هفته کاری که البته غیر از جمعه محاسبه می شود تا 49 ساعت نیز کار می کنند. با این حال قانون کار هیچگونه تاکیدی بر وضعیت بهره وری نیروی کار و میزان ساعات مفید کاری افراد در قالب ماده 51 ندارد.

متاسفانه به دلیل پایین بودن بهره وری در افتصاد ایران چه در بخش بهره وری سرمایه و چه در نیروی کار باعث شده است که رفته رفته فاصله پیشرفت تولید و رشد اقتصادی کشور از برخی کشورهای توسعه یافته بیشتر شود که البته در این بخش می توان عللی را نیز مورد توجه قرار داد.

نزول انگیزه در بنگاه‌ها

شاید مهم ترین نکته در مورد پایین بودن بهره وری نیروی کار در ایران را بتوان به پایین بودن سطح درآمد و دریافتی های افراد مرتبط دانست به نحوی که این مسئله اساسی باعث شده که افراد انگیزه افزایش سهم خود در تولید و ارائه خدمات در بنگاه ها را تا حدود زیادی از دست بدهند.

شورای عالی کار در یکی دو دهه گذشته نتوانسته است تلاش موثری را در بهبود وضعیت حقوقی و معیشت خانوار کارگری انجام دهد و می توان گفت فاصله دریافتی ماهیانه درصد بالایی از مشمولان قانون کار با هزینه ها و سبد معیشت خانوار قابل توجه است که به همراه خود آفت هایی مانند کم کاری پنهان، بی انگیزه بودن نیروی کار و همچنین پایین آمدن سطح بهره وری بنگاه را خواهد داشت.

علاوه بر موضوع حیاتی دستمزد و حقوق افراد شاغل در بنگاه ها؛ پایین بودن فرهنگ کار و آموزش نیروی انسانی نیز از مواردی است که به پایین ماندن بهره وری نیروی کار در واحدها لطمه می زند. با این حال پایین بودن تکنولوژی مورد استفاده در بیشتر واحدهای اقتصادی کشور و ضعف های مدیریتی نیز بر ادامه روند پایین بودن بهره وری نیروی کار لطمه می زند.

بررسی آمارهای رسمی و غیررسمی بازار کار کشور نشان می دهد که با وجود پایین بودن بهره وری نیروی کار و همچنین ساعات کار مفید افراد در هفته؛ هم اکنون 40.2 درصد کل شاغلان مشمول قانون کار کشور در طول هفته 49 ساعت و بیشتر کار می کنند.

ساعت کار مفید هفتگی ایران؛ 11 ساعت!

همچنین برآوردهای دیگری نشان می دهد که از 44 ساعت کار هفتگی قانونی در کشورهای توسعه یافته 28 ساعت به صورت مفید انجام می شود و در ایران با وجود انجام 44 تا 49 ساعت و بیشتر کار در هفته؛ ساعات کار مفید فقط

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


اسامی 10 زن خبرساز ایران +تصویر
چهار شنبه 24 خرداد 1391 ساعت 12:8 | بازدید : 621 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 

در این همایش از تعدادی از زنان تاثیرگذار که در سال 90 دار فانی را وداع گفته اند نیز تقدیر می شود.به گزارش بی باک به نقل از خبرگزاری زنان و خانواده، همزمان با ایام میلاد بزرگ بانوی دو عالم حضرت فاطمه زهرا (س) زنان تاثیرگذار و خبرساز ایران در برنامه ای ویژه معرفی می شوند

مدیر عامل این خبرگزاری با اعلام موارد فوق افزود: مقام معظم رهبری مسئله زن و خانواده را از مسائل درجه یک کشور نامیده اند و معرفی زنان فرهیخته و تاثیرگذار تاکیدی است بر حضور نقش آفرین بانوان جامعه اسلامی که علاوه بر حضوری مؤثر در محیط خانواده ، نقش به سزایی در مدیریت جامعه ایرانی اسلامی دارند.

ناصرالدین اسلامی فرد افزود: این همایش برای دومین سال پیاپی برگزار می شود و امسال حدود 150 زن در بخشهای مختلف علمی، سیاسی، ایثارگری، کارآفرینی، مدیریت شهری ، فرهنگی هنری، مدیران و قرآنی معرفی می گردند.

در این همایش از تعدادی از زنان تاثیرگذار که در سال 90 دار فانی را وداع گفته اند نیز تقدیر می شود.

دبیر همایش ملی بانوی وفا افزود: در میان این 150 بانوی فرهیخته ، 10 نفر به عنوان خبرسازترین زنان سال 1390 و یک نفر به عنوان تاثیرگزارترین و خبرسازترین زن ایرانی در سال 90 معرفی می شود.

اسلامی فرد در خصوص نحوه انتخاب افراد فوق گفت: بیش از 1000 بانوی ایرانی توسط نهادهای دولتی و غیردولتی فعال در در حوزه زنان به این خبرگزاری معرفی شده اند که با بررسی صورت پذیرفته توسط کارشناسانی از حوزه رسانه و زنان، 150 نفر به عنوان تاثیرگذار و خبرساز انتخاب شده اند.

وی هدف این همایش را معرفی هرچه بیشتر زنان تاثیرگذار ایران اسلامی به افکار عمومی و رسانه ها و تقدیر از حضور اجتماعی زنان مسلمان معرفی و افزود: رسانه ها با پرداختن به الگوهای زن مسلمان با جنگ نرم غرب بر علیه زنان مسلمان ایرانی مقابله کنند.

ده کاندیدای دریافت عنوان خبرسازترین زن ایرانی معرفی شدند
اسامی افراد انتخاب شده جهت دریافت عنوان خبرساز ترین زن سال به ترتیب حروف الفبا به شرح زیر است:
 

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


آشنایی با دیوان بین‌المللی دادگستری (ICJ)
چهار شنبه 24 خرداد 1391 ساعت 12:2 | بازدید : 824 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 

دیوان بین‌المللی دادگستری رکن قضائی سازمان ملل متحد است که در شهر لاهه هلند واقع شده است.

 

دیوان بین‌المللی دادگستری  (ICJ-International Court of Justice) پانزده قاضی دارد که آن‌ها را مجمع عمومی ملل متحد و شورای امنیت مشترکا برای 9 سال انتخاب می‌کنند. زبان‌های رسمی دیوان فرانسوی و انگلیسی است.
هر 3 سال 5 کرسی قضاوت خالی می‌شود و 5 قاضی دیگر به جمع قضات اضافه می‌شوند و اساسنامه دیوان جزء لاینفکی از منشور ملل متحد است.
دیوان بین‌المللی دادگستری ارگان قضایی سازمان ملل متحد است. نخستین پرونده‌ای که در این دیوان رسیدگی شد، مربوط به تنگه کورفو (میان آلبانی و انگلیس) بود که در ماه می سال 1947 مطرح شد.
کشورهایی که عضو سازمان ملل متحد نیستند، یا نمی‌توانند عضو این سازمان باشند نیز می‌توانند با قبول مقررات اساسنامه دیوان و کلیه تعهدات یک عضو ملل متحد که به موجب ماده 94 منشور سازمان ملل، مقرر شده است و نیز با پرداخت بخشی از مخارج دیوان به عضویت آن درآمده، در مواقع نیاز دعاوی خود را به دیوان ببرند.
15 قاضی دیوان که نباید دارای تابعیت مشابهی باشند، از میان اشخاصی انتخاب می‌شوند که دارای مشاغل مهم قضایی بوده، یا از حقوقدانان و برجستگان حقوق بین‌الملل باشند. این افراد باید در کشور خود نیز دارای اعتبار معنوی قابل ملاحظه‌ای باشند.
قضات دیوان باید نماینده نظام‌های مهم حقوقی و تمدن‌های بزرگ بشری باشند، نه نماینده دولت‌های خویش. بنابراین دولت‌ها حقی در انتخاب قضات ندارند و این افراد تابع دستورات دول خویش نیستند.
آرای صادره از سوی دیوان از اعتبار امر مختومه برخوردار است و قابل تجدیدنظر نمی‌باشد.
طرفین دعوی مطابق بند 1 ماده 94 منشور سازمان ملل و ماده 59 اساسنامه دیوان، ‌متعهد به متابعت از آرای دیوان هستند.
چنانچه کشوری از اجرای تعهداتی که به موجب رأی صادره از دیوان استنکاف کند،‌ طرف دیگر حق خواهد داشت،‌ به شورای امنیت شکایت کند.
اگر یکی از اعضای دایم شورای امنیت در دیوان محکوم شود و به رأی عمل نکند و موضوع به شورا بکشد، آنگاه آن عضو دایم خواهد توانست با استفاده از حق وتوی خود، عملا رأی دیوان را بلااثر کند.
 
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


آشنایی با دیوان بین‌المللی کیفری (ICC)
چهار شنبه 24 خرداد 1391 ساعت 12:0 | بازدید : 733 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 

 

دیوان بین‌المللی کیفری (The International Criminal Court) یا ICC ، اولین دادگاه دائمی بین‌المللی است که به منظور رسیدگی به جنایات بین‌المللی تشکیل شده است.

 

اساسنامه این دیوان 17 ژوئن سال 1998 به تأیید نمایندگان 120 کشور در شهر رم رسید و پس از تصویب 60 کشور از اول جولای سال 2002 لازم‌الاجرا شد.
حدود 100 کشور عضو اساسنامه دیوان هستند و 139 کشور اساسنامه را امضاء کرده‌اند. مقر این دادگاه دائمی بین‌المللی در شهر لاهه قرار دارد.
دیوان بین‌المللی کیفری را نباید با دیوان بین‌المللی دادگستری اشتباه گرفت. دیوان بین‌المللی دادگستری در مجموعه سازمان ملل قرار دارد و به شکایت دولتی علیه دولتی دیگر رسیدگی می‌کند، در حالی که دیوان بین‌المللی کیفری اشخاص حقیقی را محاکمه می‌کند.
دیوان بین‌المللی کیفری دارای چهار رکن است: ریاست، دادستانی، شعب دادرسی و دبیرخانه.
قضات دیوان ۱۸ نفر هستند و در رشته حقوق بین‌الملل یا حقوق کیفری تخصص دارند. رسیدگی در دو مرحله بدوی و تجدیدنظر صورت می‌گیرد.
قضات دیوان بین‌المللی کیفری در سال 2009  سانگ هیون سونگ قاضی اهل کره جنوبی را به ریاست این دیوان انتخاب کردند. [رئیس جدید دیوان بین‌ا‌لمللی کیفری انتخاب شد] 
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


آشنایی با دیوان بین‌المللی دادگستری (ICJ)
چهار شنبه 24 خرداد 1391 ساعت 10:57 | بازدید : 864 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 

 

دیوان بین‌المللی دادگستری رکن قضائی سازمان ملل متحد است که در شهر لاهه هلند واقع شده است.

 

دیوان بین‌المللی دادگستری  (ICJ-International Court of Justice) پانزده قاضی دارد که آن‌ها را مجمع عمومی ملل متحد و شورای امنیت مشترکا برای 9 سال انتخاب می‌کنند. زبان‌های رسمی دیوان فرانسوی و انگلیسی است.
هر 3 سال 5 کرسی قضاوت خالی می‌شود و 5 قاضی دیگر به جمع قضات اضافه می‌شوند و اساسنامه دیوان جزء لاینفکی از منشور ملل متحد است.
دیوان بین‌المللی دادگستری ارگان قضایی سازمان ملل متحد است. نخستین پرونده‌ای که در این دیوان رسیدگی شد، مربوط به تنگه کورفو (میان آلبانی و انگلیس) بود که در ماه می سال 1947 مطرح شد.
کشورهایی که عضو سازمان ملل متحد نیستند، یا نمی‌توانند عضو این سازمان باشند نیز می‌توانند با قبول مقررات اساسنامه دیوان و کلیه تعهدات یک عضو ملل متحد که به موجب ماده 94 منشور سازمان ملل، مقرر شده است و نیز با پرداخت بخشی از مخارج دیوان به عضویت آن درآمده، در مواقع نیاز دعاوی خود را به دیوان ببرند.
15 قاضی دیوان که نباید دارای تابعیت مشابهی باشند، از میان اشخاصی انتخاب می‌شوند که دارای مشاغل مهم قضایی بوده، یا از حقوقدانان و برجستگان حقوق بین‌الملل باشند. این افراد باید در کشور خود نیز دارای اعتبار معنوی قابل ملاحظه‌ای باشند.
قضات دیوان باید نماینده نظام‌های مهم حقوقی و تمدن‌های بزرگ بشری باشند، نه نماینده دولت‌های خویش. بنابراین دولت‌ها حقی در انتخاب قضات ندارند و این افراد تابع دستورات دول خویش نیستند.
آرای صادره از سوی دیوان از اعتبار امر مختومه برخوردار است و قابل تجدیدنظر نمی‌باشد.
طرفین دعوی مطابق بند 1 ماده 94 منشور سازمان ملل و ماده 59 اساسنامه دیوان، ‌متعهد به متابعت از آرای دیوان هستند.
چنانچه کشوری از اجرای تعهداتی که به موجب رأی صادره از دیوان استنکاف کند،‌ طرف دیگر حق خواهد داشت،‌ به شورای امنیت شکایت کند.
اگر یکی از اعضای دایم شورای امنیت در دیوان محکوم شود و به رأی عمل نکند و موضوع به شورا بکشد، آنگاه آن عضو دایم خواهد توانست با استفاده از حق وتوی خود، عملا رأی دیوان را بلااثر کند.
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1


آشنایی با دیوان بین‌المللی کیفری (ICC)
چهار شنبه 24 خرداد 1391 ساعت 10:47 | بازدید : 713 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 

دیوان بین‌المللی کیفری (The International Criminal Court) یا ICC ، اولین دادگاه دائمی بین‌المللی است که به منظور رسیدگی به جنایات بین‌المللی تشکیل شده است.

 

اساسنامه این دیوان 17 ژوئن سال 1998 به تأیید نمایندگان 120 کشور در شهر رم رسید و پس از تصویب 60 کشور از اول جولای سال 2002 لازم‌الاجرا شد.
حدود 100 کشور عضو اساسنامه دیوان هستند و 139 کشور اساسنامه را امضاء کرده‌اند. مقر این دادگاه دائمی بین‌المللی در شهر لاهه قرار دارد.
دیوان بین‌المللی کیفری را نباید با دیوان بین‌المللی دادگستری اشتباه گرفت. دیوان بین‌المللی دادگستری در مجموعه سازمان ملل قرار دارد و به شکایت دولتی علیه دولتی دیگر رسیدگی می‌کند، در حالی که دیوان بین‌المللی کیفری اشخاص حقیقی را محاکمه می‌کند.
دیوان بین‌المللی کیفری دارای چهار رکن است: ریاست، دادستانی، شعب دادرسی و دبیرخانه.
قضات دیوان ۱۸ نفر هستند و در رشته حقوق بین‌الملل یا حقوق کیفری تخصص دارند. رسیدگی در دو مرحله بدوی و تجدیدنظر صورت می‌گیرد.
قضات دیوان بین‌المللی کیفری در سال 2009  سانگ هیون سونگ قاضی اهل کره جنوبی را به ریاست این دیوان انتخاب کردند. [رئیس جدید دیوان بین‌ا‌لمللی کیفری انتخاب شد] 
 

 

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


آشنایی با پیمان مالی بین‌الدولی اروپا
دو شنبه 8 خرداد 1391 ساعت 1:56 | بازدید : 842 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 

پیمان مالی بین‌الدولی اروپا (fiscal compact) که از اول ژانویه سال 2013 به‌مورد اجرا در می‌آید یک پیمان برای پرهیز از بحران‌های مالی در اروپاست که آلمان مبتکر آن است
این پیمان در نشست سران 25 کشور عضو اتحادیه اروپا در روز دوم مارس سال 2012 (دوزادهم اسفند 1390)  در بروکسل امضا شد
بریتانیا و جمهوری چک این پیمان را امضا نکردند.
پیمان مذکور، بر اساس توصیه‌های آلمان بنا شده که برای اجتناب از تشدید بحران جاری، مقررات سختگیرانه‌ای برای عملکرد کشورهای عضو در نظر گرفته است.
هدف از انعقاد پیمان مالی بین‌الدولی اروپا ایجاد زمینه همکاری های بیشتر بین ۱۷ کشور منطقه یورو است

 

 

مفاد اصلی پیمان مالی بین‌الدولی اروپا:
- محدودیت کسری بودجه از سه درصد به پنج دهم درصد می‌رسد
- یک درصد جریمه بر تولید ناخالص ملی کشورهایی که این مقررات را در قانون اساسی‌اشان نمی‌گنجانند، در نظر گرفته می‌شود.
- کشورهایی که از این مهم سرباز می‌زنند، مورد پیگیری دیوان عدالت اروپا (European Court of Justice) قرار می‌گیرند.
- تنها کشورهایی که این پیمان را می‌پذیرند، مشمول کمک‌های مالی اتحادیه می‌شوند.
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2


آشنایی با پیمان لیسبون
دو شنبه 8 خرداد 1391 ساعت 1:54 | بازدید : 781 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 

پیمان لیسبون توافقی است که پس از حدود ۷ سال تلاش و ناکامی کشورهای عضو اتحادیه اروپا در خصوص اجرای قانون اساسی واحد، جمعه ۱۹ اکتبر ۲۰۰۷ سران ۲۷کشور اتحادیه اروپا به آن دست یافتند.
پیمان جدید که روز ۱۳دسامبر ۲۰۰۷ در دوران ریاست دوره ای پرتغال بر اتحادیه اروپا در شهر لیسبون در نشست سران این اتحادیه امضا شد جانشین قانون اساسی ناکام مانده قبلی و پیمان‌های فعلی جامعه اروپا و اتحادیه اروپا خواهد شد و آنها را اصلاح می‌کند.
 توافق بر سر سند پایه‌ای در اتحادیه‌ اوپا
سران ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا در روزهای ۱۸ و ۱۹ اکتبر ۲۰۰۷ و پس از چانه‌زنی‌های بسیار، در مورد سند پایه‌ای جدید این اتحادیه به توافق رسیدند. این سند شامل دو بخش است: یکی اصول اتحادیه‌ی اروپا را مشخص می‌کند و دیگری شیوه‌ی کار آن‌را. سند پایه‌ای اتحادیه‌ی اروپا، بیش از همه به نفع کشورهای جدیدی‌ است که قصد پیوستن به این اتحادیه را دارند. 
بر اساس قانون فعلی اتحادیه‌ اروپا، پارلمان این اتحادیه گسترش نمی‌یابد. به این معنی که کشورهایی از منطقه‌ی بالکان یا ترکیه که خواهان ورود به این اتحادیه هستند با موانع بسیار زیادی روبه‌رو هستند.
سند پایه‌ای اتحادیه‌ اروپا در واقع در بر دارنده اصول قانون اساسی اتحادیه‌ی اروپاست که پیش‌تر با مخالفت فرانسه و هلند به‌دست فراموشی سپرده شد. مردم کشورهای فرانسه و هلند در همه‌پرسی سال ۲۰۰۵، به قانون اساسی اتحادیه‌ی اروپا ر‌أی منفی دادند.
 تغییرات جدید
سند پایه‌ای جدید، با اصولی تقریباً مشابه قانون اساسی "رد شده" ، البته با تغییراتی، مورد موافقت کشورهای عضو قرار گرفته است. این تغییرات شامل مواردی هستند که تداعی‌کننده‌ی مفهوم یک کشور واحدند. از آن جمله می‌توان به حذف پرچم، سرود ملی و چند تغییر دیگر اشاره کرد.
علاوه بر آن، "نماینده‌ ارشد سیاسی-امنیتی اتحادیه‌ی اروپا" جایگزین "وزیر امور خارجه اتحادیه اروپا" خواهد شد که در قانون اساسی پیش‌بینی خواهد شد.
در مقابل فرایند رأی‌گیری و ساختار سازمانی این اتحادیه، تقریباً برآمده از قانون اساسی شکست‌خورده؛ البته با عنوان‌های جدید. در سند پایه‌ای جدید هم‌چنین ملاک‌های دیگری برای رأی‌گیری در پارلمان اروپا در نظر گرفته شده است. هم‌چنین در آینده موارد بیشتری از تصمیمات این اتحادیه، به رأی عمومی اعضا گذاشته می‌شوند که این خود به کارآمدتر و دموکرات‌تر شدن تصمیمات این اتحادیه کمک خواهد کرد.
ریاست دوره‌ای این اتحادیه دوسال‌ونیم خواهد بود و تعداد کرسی‌های پارلمان این اتحادیه از سال ۲۰۱۴ از ۷۸۵ کرسی فعلی به ۷۵۱ کرسی کاهش خواهد یافت.
فرایند ساده‌تری جایگزین فرایند پیچیده‌ی رأی‌گیری کنونی خواهند شد. از سال ۲۰۱۶ هم‌چنین این امکان به‌وجود خواهد آمد که یک مصوبه مورد بازبینی قرار بگیرد، اگر اقلیتی از کشورها خواستار آن باشند.
 
|
امتیاز مطلب : 6
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2


خروج ناگهانی۵۰۰هزار نفر از بازار کار
دو شنبه 8 خرداد 1391 ساعت 1:51 | بازدید : 750 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 

با وجود ادعای دولت در ایجاد ۴.۱ میلیون فرصت جدید شغلی در سال‌های ۸۹ و ۹۰، در این مدت از جمعیت فعال و شاغل کشور ۵۰۰ هزار نفر کاسته شد که با نسخه دولت در اشتغال‌زایی میلیونی تناقض دارد.

 

به گزارش افکارنیوز به نقل از مهر، با وجود ادعای دولت در مورد ایجاد ۱ میلیون و ۶۰۰ هزار فرصت جدید شغلی در سال ۸۹ و همچنین ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار فرصت جدید دیگر در سال ۹۰؛ آمارها در این بخش چیز دیگری را نشان می دهند.

بر پایه این گزارش، در صورت تحقق اشتغال زایی میلیونی در کشور و ایجاد
۴ میلیون و ۱۰۰ هزار فرصت جدید در ۲ سال گذشته؛ هم اکنون نرخ بیکاری کشور باید به طرز چشمگیری کاهش می یافت که بررسی آمارهای مربوط به نرخ بیکاری در سالهای گذشته چنین چیزی را نشان نمی دهد و حتی نرخ بیکاری سال گذشته نسبت به سال ۸۸ به میزان ۴ دهم درصد نیز بیشتر شده است.

آمارها چه می‌ گویند؟

با اینکه دولت پس از انتقادات و تردیدهای فراوانی که در مورد ایجاد
۱ میلیون و ۶۰۰ هزار فرصت جدید شغلی در سال ۸۹ از سوی بازار کار و همچنین مجلس مطرح شده بود، وعده ارائه مستنداتی را در رابطه با چگونگی تحقق مشاغل میلیونی جدید داده بود؛ اما این مهم همچنان در حد وعده باقی ماند.

کوروش پرند معاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در هفته گذشته اعلام کرده بود که وضعیت بیکاری و جمعیت بالای متقاضی کار در کشور تا سال
۹۴ نیز ادامه خواهد یافت.

پیش تر یکی دیگر از مقامات این وزارتخانه، ایجاد شرایط نامساعد بیکاری در کشور را به افزایش یکباره جمعیت و انفجار تولدها در دهه
۶۰ مرتبط دانسته و عنوان کرده بود: به دلیل ورود جوانان به دانشگاه ها و همچنین تاخیر در سن ازدواج، هم اکنون جمعیت بیکاری که باید تاکنون تعیین تکلیف می شد، چندسال با تاخیر متقاضی کار می شوند و این موضوع باعث بروز مشکلاتی برای پاسخگویی به نیازهای اشتغالی جوانان شده است.

اعتبارسنجی، پاسخ دولت به منتقدان

برای سال گذشته نیز وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرده بود که طرح اعتبارسنجی و بررسی مستندات ایجاد
۲ میلیون و ۵۰۰ هزار فرصت جدید شغلی در استان ها را برای شفاف سازی در این بخش اجرا خواهد کرد.

هرچند گفته می شود که این طرح از پاییز سال گذشته و پس از ایجاد سامانه ملی رصد دنبال شده است، اما نتایج حاصل از بررسی ها و اقدامات دولت در این بخش پس از گذشته
۴۴ روز از سال جدید نیز ارائه نشد.

مسئولان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرده بودند که استانها موظف شده اند اطلاعات و سوابق مربوط به اشتغال‌زایی در هر

|
امتیاز مطلب : 8
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3


حذف نام ایران از فدراسیون جهانی بورس‌ها سیاسی است
دو شنبه 8 خرداد 1391 ساعت 1:50 | بازدید : 833 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 

عضو شورای‌ بورس، درباره اخراج بورس تهران از فدراسیون جهانی بورس‌های اوراق بهادار گفت: تعلیق یا اخراج ایران از فدراسیون جهانی بورس‌های اوراق بهادار یک موضوع سیاسی است.
به گزارش همشهری، فدراسیون جهانی بورس‌های اوراق بهادار از سال گذشته نام بورس تهران را از فهرست اعضای خود حذف کرد اما این موضوع هیچ واکنش رسمی از سوی مقامات ایرانی در پی نداشت و فقط به درج چند گزارش در روزنامه همشهری ختم شد. از آن زمان تاکنون 6‌ماه می‌گذرد و هنوز اطلاعات دقیقی درباره نحوه بازگشت عضویت ایران در این فدراسیون در دست نیست.
فدراسیون جهانی بورس‌های اوراق بهادار به‌عنوان معتبر‌ترین مجمع جهانی بازارهای مالی متشکل از 54 بورس معتبر جهان است که بیشتر بورس‌های دنیا تحت استاندارد‌های مشخصی عضو این فدراسیون هستند. در حال حاضر بزرگ‌ترین غول‌های مالی دنیا عضو این فدراسیون هستند و ارزش دارایی‌هایی این فدراسیون بیش از 50‌هزار میلیارد دلار است. بورس تهران که در حال حاضر 110‌میلیارد دلار ارزش دارد، در سال1995 پس از تلاش‌های فراوان به عضویت این فدراسیون در آمد اما از اکتبر(مهرماه) سال گذشته عضویت بورس تهران در این فدراسیون به حالت تعلیق در آمد.
پیش از این لورنزو گالی رئیس بخش مطالعات آماری فدراسیون جهانی بورس‌های اوراق بهادار در گفت‌وگو با همشهری، درباره حذف و تعلیق بورس تهران از فهرست فدراسیون جهانی بورس‌های اوراق بهادار گفته بود: ما از اکتبر سال‌جاری (مهرماه 1390) عضویت بورس تهران را در این فدراسیون به حالت تعلیق در آوردیم. وی در پاسخ به این پرسش که دلایل تعلیق عضویت بورس تهران از فدراسیون جهانی بورس‌های اوراق بهادار چیست گفت:شرایط عضویت به‌طور مشخص به اعضا اعلام شده است که هر کدام از بورس‌های عضو این فدراسیون باید با یکی از مقامات بازار سرمایه‌‌اش به عضویت سازمان جهانی آیسکو IOSC (سازمانی که نهاد ناظر بازار‌های سرمایه جهان است) درآید اما این شرط برای ایران محقق نشد.گالی تأکید کرده بود: تا وقتی بررسی شرایط بورس تهران در آیسکو IOSC کامل نشود، عضویت بورس تهران در فدراسیون جهانی به حالت تعلیق در خواهد آمد.
تحلیل یک عضو شورای بورس
محمدرضا پور ابراهیمی عضو شورای بورس در گفت‌وگو با همشهری درباره پیگیری دلایل تعلیق ایران از فدراسیون جهانی بورس‌ها گفت: تعلیق ایران از فهرست فدراسیون جهانی بورس‌های اوراق بهادار یک موضوع سیاسی است اما این موضوع در دست بررسی است. به گفته وی یک فرد انگلیسی تبار که تحت لابی اسرائیل در این فدراسیون فعالیت می‌کند یکی از افرادی است که زمینه‌های تعلیق عضویت ایران را در این فدراسیون به‌وجود آورده است.
وی افزود: موضوع اصلی این است که فدراسیون جهانی برای ادامه عضویت ایران یکسری خواسته‌های نابجا دارد و اطلاعاتی را مطالبه می‌کند که ممکن است به لحاظ امنیتی مشکل‌ساز باشد. پور ابراهیمی تصریح کرد: فدراسیون جهانی بورس‌های اوراق بهادار بعضا خواسته‌ها و تعهداتی را خواسته است که شبیه بهانه‌گیری است و ارائه این اطلاعات از لحاظ امنیت ملی به صلاح نیست.وی تأکید کرد: سازمان بورس واوراق بهادار پیگیر این موضوع است و در حال بررسی لغو عضویت ایران در فدراسیون جهانی است.
 
|
امتیاز مطلب : 9
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3


چهار بيماري ناشي از نگراني براي پول
دو شنبه 8 خرداد 1391 ساعت 1:49 | بازدید : 815 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 

محققان از خبرگزاري آسوشيتدپرس و شركت پزشكي AOL با انجام نظرخواهي و همه پرسي با موضوع تاثير نگراني ها و تشويش درباره پول بر سلامت، دریافته اند که نگراني در مورد پول از علل از دست دادن تعادل رواني است و مي تواند منجر به بيماري های متعدد شود.
 
به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از مديك فوروم؛ بررسي ها نشان داد 27% از افرادي كه به خاطر پول (عمدتا به دليل كمي آن) نگرانند، از زخم معده رنج مي برند.

در بين افرادي كه ساده تر با پول برخورد مي كنند، 8% دچار زخم معده هستند. 44% از افراد نگران براي پول دائما از سردرد رنج مي برند. در مقابل 4% از افراد كه در مورد پول نگران و آشفته نيستند، دچار اين درد هستند.
23% از افراد نگران براي پول و تنها، 4% از افرادي كه براي پول نگران نيستند، از افسردگي شكايت دارند.
65% از افراد كه در مورد مسائل مالي نگران هستند، اغلب درد كمر و تنش عضلاني دارند.

نويسندگان اين تحقيق تاكيد مي كنند؛ افرادي كه مي دانند چگونه براي امور مالي خود برنامه ريزي كنند، كمتر از همه از اين مشكلات شكايت دارند./ا
 
|
امتیاز مطلب : 4
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1


آشنایی با پیمان سنتو
دو شنبه 8 خرداد 1391 ساعت 1:48 | بازدید : 1442 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 

پیمان سنتو یا سازمان پیمان مرکزی Central treaty organization) Cento) حلقه تکمیلی پیمانی‌است که ۴ سال پیش از آن در بغداد به امضا رسید و به «پیمان بغداد» مشهور شد.
پیمان بغداد در اسفند ۱۳۳۳ در پایتخت عراق بین این کشور و ترکیه امضا شد.
این پیمان نمونه‌ای از پیمان‌های دول طرفدار آمریکا بود که در جنوب شرق آسیا و آمریکای لاتین هم بسته شده بود تا جلوی نفوذ و بسط کمونیست‌ها گرفته شود.
سال بعد انگلستان پاکستان و ایران هم به پیمان اضافه شدند، اما آمریکا که بانی تشکیل این سازمان بود، وارد نشد تا شوروی حساس نشود.
۴ سال بعد عبدالکریم قاسم در عراق کودتا کرد و  از پیمان بیرون آمد. در نتیجه مرکز پیمان به آنکارا رفت و اسم پیمان شد سنتو. این پیمان چون بین پیمان ناتو در اروپا و سیتو در شرق آسیا بود، سنتو نام گرفت.
پاکستان، سال ۱۳۵۰ چون سنتو از این کشور در برابر حملات هند، دفاع نکرد از آن جدا شد و ایران هم بعد از پیروزی انقلاب در ۲۰ اسفند ۱۳۵۷ از این سازمان بیرون رفت و سنتو منحل شد.
|
امتیاز مطلب : 3
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3


آشنایی با پیمان ان پی تی (NPT)
دو شنبه 8 خرداد 1391 ساعت 1:46 | بازدید : 879 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 

ان پی تی" (NPT) از جمله واژه‌های سیاسی است که به کرات در محافل رسانه‌ای و سیاسی جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد.
"ان.پی.تی" مخفف نام انگلیسی "معاهده منع گسترش هسته‌ای" (Nuclear Non- Proliferation Treaty) است.
پس از آن که آمریکا در دوران جنگ جهانی دوم به استفاده از بمب اتمی اقدام کرد رقابت شدیدی از سوی سایر کشورهای بزرگ جهان برای دستیابی به این سلاح آغاز شد که در این مسیر شوروی سابق در سال ،۱۹۴۹ انگلیس در سال ،۱۹۵۲فرانسه در سال ۱۹۶۰ و جمهوری خلق چین در سال ۱۹۶۴ به یک دولت هسته‌ای تبدیل شدند.
همچنین تحقیقات علمی که در دهه ۱۹۶۰ برای کاربردهای صلح آمیز انرژی هسته‌ای انجام شد به پیشرفت های شگرفی در فناوری راکتورهای هسته ای برای تولید برق منجر شد. در سال ۱۹۶۶ نیروگاههای هسته ای در پنج کشور در حال ساخت بود. در سال ۱۹۸۵ حدود ۳۰۰ نیروگاه هسته ای در کشورهای مختلف در حال فعالیت، ساخت یا طراحی بودند.
خسارت های گسترده جانی و مالی ناشی از انفجار بمب های اتمی آمریکا در هیروشیما و ناکازاکی ژاپن و نیز تولید مقادیر زیادی پلونیوم ناشی از سوخت نیروگاههای هسته ای- که طبق برآوردهای سال ۱۹۸۵ روزانه برای تولید ۱۵ تا ۲۰ بمب اتمی کفایت می کرد- تلاش های بین المللی برای جلوگیری از استفاده های غیرصلح آمیز انرژی هسته ای را موجب شد که در نهایت این روند معاهده ان.پی.تی به عنوان تنها معاهده چندجانبه الزام آور در این زمینه در یک مقدمه و ۱۱ ماده منعقد شود.
معاهده ان.پی.تی در اول ژوئیه ۱۹۶۸ برای امضای کشورها آماده شد و در این تاریخ آمریکا و انگلیس و ۵۹ کشور دیگر آن را امضا کردند. این معاهده پس از آن که آمریکا آن را در مجلس خود تصویب کرد در ۵ مارس ۱۹۷۰ به اجرا گذاشته شد. چین در ۹ مارس سال ،۱۹۹۲ فرانسه در ۳ اوت ۱۹۹۲ به عضویت این معاهده درآمدند.
در حال حاضر ۱۸۶ کشور جهان عضو این معاهده هستند. تنها کشورهای کوبا، اسرائیل، هند و پاکستان عضو این معاهده نیستند. همچنین کره شمالی نیز چند سال پیش از این معاهده خارج شده است.
نظارت بر اجرای معاهده ان.پی.تی و پروتکل الحاقی آن برعهده آژانس بین المللی انرژی اتمی است که خود یکی از آژانس های تخصصی سازمان ملل متحد محسوب می شود. آژانس بین المللی انرژی اتمی در سال ۱۹۵۷ با هدف تسهیل استفاده های صلح آمیز از انرژی هسته ای و جلوگیری از کار برد کمک های این آژانس در مقاصد نظامی آغاز به کار کرد و مقر آن در وین است.
این آژانس در چارچوب نظام پادمان های ایجاد شده توسط معاهده ان.پی.تی به منظور بررسی میزان پای بندی کشورهای عضو ان.پی.تی به مقررات این معاهده بازرسی هایی را از تاسیسات هسته ای کشورهای عضو انجام می دهد.
همچنین مفاد معاهده ان.پی.تی به ویژه پاراگراف سوم ماده هشتم آن دوره های پنج ساله ای برای بررسی عملکرد این معاهده تعیین کرده که در کنفرانس بررسی و توسعه ان.پی.تی در سال ۱۹۹۵ نیز به تایید اعضا رسیده است. در کنفرانس سال ۱۹۹۵ که با حضور بیش از ۱۷۰ کشور عضو برگزار شد تصمیماتی در خصوص افزایش مدت معاهده برای مدت نامحدود، عدم تکثیر هسته ای و خلع سلاح به عنوان اصول و اهداف اجرای این معاهده و تعیین فرایند بررسی های بعدی اتخاذ شد
 
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2


تدریس «آشنایی با علم و مبانی اختلاس»
دو شنبه 8 خرداد 1391 ساعت 1:43 | بازدید : 800 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 

پیشنهاد می‌شود که در رشته مالی، حسابداری، حسابرسی و… چند واحد درس با عناوین ذیل تدوین ‌شود:
«آشنایی با علم و رموز اختلاس، چگونگی ‌ایجاد رابطه مالی با سیاسیون، انواع فساد، رابطه فساد با قدرت سیاسی، تاثیر رشوه مرتبط با فساد در تصمیم‌گیری اقتصادی و سیاسی، علت بی‌تفاوتی مردم نسبت به فساد، چگونگی جعل امضا، پرداخت کمک مردمی ‌و خیرات برای هموارسازی فساد، رموز پرداخت رشوه از نوع نقدی و… »
.
۱- به نظر می‌رسد تدریس و آموزش دروس حسابداری، حسابرسی، بانکداری و غیره در دانشگاه‌های کشور کارآمدی نداشته زیرا‌ این فارغ‌التحصیلان نتوانستند به موقع سوء‌استفاده مالی را کشف کنند. سوء‌استفاده‌کنندگان (که بعضا تحصیلکرده نبوده و برخی از آنها مدرک حسابداری و حسابرسی و حقوقی داشته‌اند) موفق شدند سوء‌استفاده ۳۰۰۰ میلیاردی داشته باشند که دروس شاید یک راه‌حل آن باشد که تعدادی واحد با عنوان «آشنایی با مبانی و علم اختلاس» تدوین شود.
.
۲-  سوء‌استفاده ۳۰۰۰ میلیاردی (که اولین و آخرین نبود) شوکی بود بر مردم که امانت داری و نظارت در بانک‌ها را خدشه دار کرد. مردم هنوز هم باور ندارند که سوء‌استفاده‌کنندگان به راحتی به خصوص در بانک‌های دولتی و برخی از بانک‌های خصوصی سوء‌استفاده کردند، آن‌هم از محل پول و ثروت مردم، که نزد بانک‌ها سپرده شده بود، با ‌این هدف که از محل آن، منابع مالی مورد نیاز توسعه اقتصادی توسط فعالان اقتصادی تامین شود و در کنار آن در سود متعلقه، هزینه زندگی خود را تامین کنند اما پول هدر رفت و تنها دولت بدهکار مردم شد.
.
۳-  پست مدیریت، حسابداری و حسابرسی و انضباط مالی در‌این بانک‌ها با فارغ‌التحصیلان رشته حسابداری، حسابرسی، بانکداری، مدیریت مالی و حقوقی است. مسوولان بانک مرکزی آنقدر به تجربه مدیران بانک‌های دولتی اهمیت می‌دهند که مصوب کردند اکثریت اعضای هیات مدیره بانک‌های خصوصی باید تجربه مدیریت بانکی از نوع فوق را داشته باشند حتی اجازه می‌دهند که کادر ارشد سیستم نظارتی بانک بلافاصله بعد از بازنشستگی، مدیر‌این بانک‌ها شوند، در حالی که در بیشتر کشورهای جهان، استخدام ممیز مالیاتی و کادر نظارت تا چند سال بعد از بازنشستگی در واحدهای اقتصادی که قبلا تحت نظارت بوده‌اند معمول نیست (ضمن ‌اینکه حقوق بازنشستگی کافی در اختیار دارند). جالب ‌اینکه کادر گروه دست‌اندر کار تدوین استانداردها، مدیران‌این بانک‌های دولتی، مدیران بانک‌های خصوصی و مسوولیت نظارت (بانک مرکزی و حتی بورس) و حسابرس‌ این دستگاه‌ها هم همین فارغ‌التحصیلان هستند.
.
۴- در آمریکا در دهه ۹۰ آقای «جان» اقدام به طراحی و صدور اوراق قرضه با بهره بیش از ۱۵ درصد کرد (در حالی که نرخ بهره کمتر از ۵ درصد بود). برخی از شرکت‌ها از جمله
Elevn 7 ‌این اوراق را صادر کردند برخی از مردم فریفته بهره ۱۵درصد شدند و پول‌های خود را از سهام و بانک خارج کرده و اوراق خریدند تا سود خوب کسب کنند اما ‌این شرکت‌ها تحمل هزینه بهره زیاد را نداشتند و ورشکست شدند. 
.
پول مردم هم خورده شد، اما آقای جان زندانی شد آن‌هم پس از کسب میلیاردها سود. بعد از زندان (که طبق معمول کوتاه مدت است) وی استاد دانشگاه هاروارد شد و در رشته امور مالی به تدریس پرداخت. آقای «نکلسون» مدیر بانک برینگ انگلیس در سنگاپور اختلاس کرد و بانک را ورشکست کرد، بعد از دو سال زندان در آلمان، استاد رشته فاینانس در سنگاپور شد. آنها در سیستم آموزشی خود به نتیجه رسیدند که فارغ‌التحصیلان رشته مالی باید با علم و رموز اختلاس آشنا باشند تا بتوانند آن را تا حدودی کشف کنند.
.
از‌این مبتکران و کلاهبرداران در‌ایران کم نبودند و نیستند (دهه ۶۰، ۷۰ و …) در غیاب نظارت، شرکت‌های مضاربه‌ای را طراحی کردند، اوایل کار سودهای زیاد پرداخت کردند؛ اما پول مردم را خوردند. دولت و مقام مسوول و ناظر هم وقتی فهمید که عمده اختلاس‌گران فرار کرده بودند و فقط یک، دو سه نفری باقیمانده بودند که زندانی شدند و سرنوشت بقیه هم معلوم نشد. 
.
بنابراین به اختلاس‌گران پیشنهاد می‌شود، در باقیمانده عمر خود یا هنگامی ‌که در زندان هستند یا در هنگام مرخصی‌ از زندان، تدریس درس اختلاس را بر عهده بگیرند. افزون برآن برای پیشگیری از گول خوردن و گمراه شدن مقامات، نمایندگان و مدیران بانک‌ها و واحدهای اقتصادی،‌ این درس به صورت خلاصه و فشرده در کارگاه‌های آموزش یک روزه ارائه شود و البته نه از نوع کنفرانس اداری اخیر که واژه قانونی «مبارزه با فساد» آن را حذف و فقط ارتقای سلامت اداری را عنوان کردند.
.
 
|
امتیاز مطلب : 1
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1


افشای مفاد پیشنهاد هسته‌ای آمریکا به ایران
دو شنبه 8 خرداد 1391 ساعت 1:42 | بازدید : 716 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

منابع اسرائیلی با نگرانی، از متن موقت توافق هشت ماده‌ای ایران و آمریکا خبر دادند. به ظاهر، یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی اتمی، فردا یکشنبه متن پیشنهادی آمریکا را برای گرفتن موافقت مقامات ایرانی به تهران خواهد آورد.یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، فردا در مأموریتی حساس به ایران خواهد آمد.

 

به گزارش «تابناک»، به نقل از وب‌سایت «دبکا»، وابسته به محافل اطلاعاتی رژیم صهیونیستی، آمانو در این سفر به دنبال آن خواهد بود که موافقت مقامات ارشد ایران را با توافق موقت هشت ماده‌ای پیشنهادی از سوی باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا به دست آورد.

 

دبکا مدعی شده که به متن مورد نظر دسترسی یافته است؛ هر چند این متن نهایی نیست و ممکن است تغییر کند. اسرائیلی‌ها نگرانی خود از چنین توافقی را پنهان نکرده‌اند و آن را غیر قابل قبول دانسته‌اند، زیرا به ایران امکان می‌دهد بدون مانع جدی، برنامه ساخت بمب اتمی! خود را به پیش برد.

بنابراین، اگر چنین توافقی بین طرفین صورت گیرد و در اجلاس بغداد نهایی شود، با توجه به حضور قدرت‌های بزرگ در اجلاس بغداد، از حمایت ارکان سازمان ملل نیز برخوردار خواهد بود. در آن صورت، حمله اسرائیل به تأسیسات ایران به مراتب سخت‌تر خواهد شد، زیرا حتی در صورت موفقیت، باعث انزوای شدید این رژیم در صحنه بین‌المللی می‌شود.

این در حالی است که اسرائیلی‌ها مدعی هستند، تهدید حمله اسرائیل در پیشبرد سیاست‌های آمریکا مفید بوده، زیرا به نرمش ایران در مسیر حل و فصل دیپلماتیک مسأله منجر شده است. این بازی دوگانه در عین حال که باعث انجام گفت‌وگوهایی میان ایران و آمریکا شده، ایران را به یکی دیگر از اهداف مهم خود یعنی ایجاد شکاف سیاسی بین آمریکا و اسرائیل رسانده است.

دبکا همچنین مدعی شده است که رهبری ایران بر این باور بوده، تحمل موقت تحریم‌ها به صرفه است؛ البته اگر در پایان به توافقی بینجامد که باعث اجبار آمریکا به جدایی از اسرائیل شود.

متن مقدماتی پیشنهادی اوباما برای موافقت ایران بنا بر ادعای دبکا به قرار زیر است:

۱ـ از آنجا که ایران و آمریکا به این نتیجه رسیده‌اند، هیچ راه واقع‌بینانه و جامعی برای توقف برنامه اتمی ایران نیست، دو طرف بر سر موادی موافقت موقت می‌کنند که هر طرف در تفسیر و اجرای آن دارای آزادی خواهد بود.

از دید اسرائیلی‌ها، چنین شرطی هم به اوباما امکان می‌دهد که در کارزار انتخاباتی، مدعی مهار برنامه اتمی ایران شود و هم به ایران این امکان را می‌دهد که اعلام نماید، حقوق هسته‌ای این کشور به رسمیت شناخته شده است.

۲ ـ ایران غنی‌سازی ۲۰ درصدی را متوقف می‌کند، ولی تأسیسات «فردو» به کار خود ادامه می‌دهد.

۳ـ ایران ۱۱۰ کیلوگرم اورانیوم ۲۰ درصدی خود را به خارج منتقل خواهد کرد. این مواد در قالب صفحه‌های سوخت مورد نیاز ایران برای راکتور تهران ـ که قابلیت استفاده کمتری برای تولید بمب دارند ـ به ایران بازگردانده خواهد شد.

۴ ـ هیچ محدودیتی در مورد غنی‌سازی تا ۵ درصد ایران اعمال نخواهد شد.

۵ ـ ایران پروتکل الحاقی را امضا خواهد کرد.

۶ ـ سایت‌های پنهان هسته‌ای احتمالی ایران که آمریکا اطلاعات روشنی از آن‌ها ندارد، بیرون از حوزه بازرسی‌ها باقی خواهند ماند.

۷ ـ آمریکا و اروپا، در مورد تحریم‌ها علیه ایران تساهل پیشه خواهند کرد. تحریم بانک مرکزی و تحریم استفاده ایران از سیستم تبادل بانکی «سوئیفت» رسماً ملغی نخواهد شد، اما غرب چشم خود را بر مبادلات بانک‌های کوچک اروپایی با ایران خواهد بست و مبادلات بانک‌های چین، هند، روسیه و ترکیه با ایران را تحمل خواهد کرد.

۸ ـ آمریکا و اروپا، تحریم نفتی ایران را که قرار است از آغاز ژوئن اجرایی شود، لغو خواهند کرد.
 

 
|
امتیاز مطلب : 11
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3


پیش بینی بهای اونس جهانی طلا
دو شنبه 8 خرداد 1391 ساعت 1:40 | بازدید : 733 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 

به گزارش سایت طلا به نقل از خبرگزاری بلومبرگ، در نظرسنجی این هفته ۳۲ کارشناس شرکت کرده اند که در این میان ۱۴ نفر به افزایش، ۱۲ نفر به کاهش و ۶ نفر به عدم تغییر بهای اونس جهانی طلا در این هفته رای داده اند.
.
بسیاری از کارشناسان دلیل رویکرد ضعیف سرمایه داران نسبت به اونس جهانی طلا را تقویت اقتصاد آمریکا عنوان کرده اند که افزایش بهای دلار را در بازارهای جهانی را به دنبال داشته است. از این روز با افزایش سطح تقاضا برای این واحد پولی بهای اونس جهانی طلا نیز با کاهش رو به رو شده است. اونس جهانی طلا در روز جمعه تا بهای ۱۵۷۲ دلار در هر اونس نیز کاهش یافت.
.
بهای دلار در بازارهای جهانی برای نهمین روز متوالی در روز جمعه بر خلاف واحد های پولی دیگر با افزایش رو به رو شد که این امر از سال ۲۰۰۸ به بعد بی سابقه بوده است. با توجه به شرایط به وجود آمده در یونان و اسپانیا بسیاری از سرمایه داران به دنبال تبدیل سرمایه هایشان به واحد های پولی امن می باشند. فلز طلا در این روزها نتوانسته است تا نظر سرمایه داران را به عنوان سرمایه ای امن جلب کند.
.
جسپر دانسبو یکی از تحلیل گران بازارهای لندن بر این عقیده است که در شرایطی که التهاب در بازارهای مبادلاتی وجود دارد و از سویی دیگر بهای دلار با افزایش رو به رو شده است، شرایط برای افزایش بهای اونس جهانی طلا با مشکل رو به می شود و این امر را غیر ممکن می سازد.
|
امتیاز مطلب : 2
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1


آشنایی با پارلمان اروپا
دو شنبه 8 خرداد 1391 ساعت 1:38 | بازدید : 753 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 

پارلمان اروپا حرف آخر را درباره طیف گسترده‌ای از مقررات اتحادیه اروپا می‌زند
تصمیمات پارلمان اروپا که 785 عضو دارد به شکل مستقیم بر زندگی تقریبا 500 میلیون ساکن 27 عضو این بلوک تاثیر می‌گذارد.
حقوق
این پارلمان حق اصلاح، تایید یا رد قوانین اتحادیه اروپا را در موضوعاتی همچون گردش آزاد کارگران، آموزش، بازار مشترک اتحادیه اروپا و حفاظت از محیط زیست دارد.
کشورهای عضو اتحادیه اروپا باید پیش از تایید قوانین اتحادیه اروپا در خصوص مسایل قضایی همچون مهاجرت و پناهندگی با پارلمان مشورت کنند، اما ملزم به پیروی از نظر پارلمان نیستند.  پارلمان قدرت اندکی در زمینه سیاست خارجی اتحادیه اروپا دارد.

 

بودجه
پارلمان حق اصلاح یا رد پیشنهادهای موسوم به هزینه‌های "غیرضروری" بودجه اتحادیه اروپا را دارد که حوزه‌هایی همچون توسعه روستایی، زیرساختار و تحقیقات را در بر‌می‌گیرد.
این پارلمان همچنین ناظر بر چگونگی مصرف بودجه شاخه اجرایی اتحادیه اروپا و کمیسیون اروپایی است. بودجه اتحادیه اروپا برای سال 2009 میلادی 116 میلیارد یورو (158 میلیارد دلار) تعیین شد.
نظارت
پارلمان می‌تواند در صورتی که به این باور برسد که کمیسیون یا شورای کشورهای عضو اتحادیه اروپا قوانین اتحادیه اروپا را نقض کرده‌اند، آنها را به دادگاه اروپایی بکشاند.
این پارلمان می‌تواند تقحیقاتی را در خصوص اتهام نقض حقوق اتحادیه اروپا در هر یک از کشورهای عضو انجام دهد.
کمیسیون
پارلمان در جریان تعیین رییس کمیسیون، سمتی که اعضای اتحادیه اروپا او را پیشنهاد می‌دهند، حق وتو دارد.
این نهاد همچنین در صورتی که احساس کند هیچ یک از اعضای کمیسیون قابل پذیرش نیستند، حق وتو انتصابات در کل کمیسیون را دارد، اما نمی‌تواند یک عضو را رد کند.
مشهورترین مورد اقدام پارلمان اروپا در این زمینه، استفاده این نهاد از چنین حقی در سال 2004 برای بلوکه کردن انتصاب 25 عضو کمیسیون به منظور جلوگیری از نامزدی روکو بوتیگلیونه، سیاستمدار ایتالیایی برای سمت کمیسر قضایی اتحادیه اروپا بود.
پارلمان همچنین حق انحلال کمیسیون را دارد. آخرین مورد این اقدام سال 1999 رخ داد که پارلمان تهدید کرد کمیسیون ژک سانتر را به خاطر رسوایی فساد مالی کنار می‌گذارد و به همین خاطر کمیسیون وادار به استعفا شد.[ پیمان لیسبون]
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2


آشنایی با بانک ‌جهانی (World Bank)
دو شنبه 8 خرداد 1391 ساعت 1:35 | بازدید : 1522 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 

بانک جهانی یک بانک معمولی نیست و از دو موسسه توسعه‌ای تشکیل شده است. بانک بین‌المللی ترمیم و توسعه (IBRD) و کانون بین‌المللی توسعه (IDA).
  وب سایت رسمی: World Bank
پیش از آنکه به بانک جهانی بانک جهانی بپردازیم بهتر است بدانیم که در دنیای زندگی می‌کنیم که میانگین درآمد سالانه آن بیش از 31 تریلیون دلار است. در این دنیا و در برخی از کشورها افراد به طور متوسط بیش از 40،000 دلار در سال درآمد دارند.
ولی در همین دنیا 8/2 میلیارد نفر (بیش از نصف مردم کشورهای در حال توسعه) درآمدی کمتر از 700 دلار در سال دارند که در بین آنها 2/1 میلیارد نفر کمتر از یک دلار در روز درآمد دارند.
به همین دلیل روزانه 33،000 نفر در این کشورها می‌میرند و فقر بیش از 100 میلیون کودک را از نعمت سواد آموزی محروم کرده است.

 

مسئله کاهش چنین فقری در شرایطی که جمعیت جهان رو به فزونی است و در پنجاه سال آینده حدود 50% رشد خواهد داشت؛ چالش بزرگی است.
فعالیت بانک جهانی معطوف به کم کردن این فاصله و تبدیل منابع کشورهای ثروتمند به عاملی جهت رشد کشورهای فقیر است. بانک جهانی که یکی از بزرگترین منابع کمک به توسعه در جهان است از تلاش کشورهای در حال توسعه به ساختن مدارس و مراکز بهداشتی، تامین آب و برق، مبارزه با بیماری و حفاظت از محیط زیست، حمایت می‌کند.
بانک جهانی چیست؟ 
این بانک در واقع یک بانک معمولی نیست بلکه از دو موسسه توسعه‌ای تشکیل شده است. بانک بین‌المللی ترمیم و توسعه (IBRD) و کانون بین‌المللی توسعه (IDA).
هر دوی این موسسات نقشی متفاوت ولی حمایت کننده در ماموریت بانک جهانی برای کاهش فقر و بهبود سطح استانداردهای زندگی، ایفامی کنند.
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


آشنایی با آیکان (ICANN)
دو شنبه 8 خرداد 1391 ساعت 1:33 | بازدید : 699 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 

آیکان؛ مؤسسه اینترنتی برای اعداد و نام‌های اختصاص یافته یک سازمان بین‌المللی غیرانتفاعی است.
آیکان (ICANN) مسئول پروتکل اینترنتی، تخصیص فضای آدرس، تعیین پروتکل، مدیریت سیستم دامنه‌های کشوری و عمومی و مدیریت سیستم سرور ریشه (Root Server) است.
این خدمات قبلأ بر اساس قراداد فیمابین دولت آمریکا و نهاد اینترنتی برای اعداد تخصیص یافته (IANA) و سایر سازمان‌ها انجام می‌شده است که در نوامبر 1998 بر مبنای تفاهم نامه‌ای که با وزارت بازرگانی آمریکا منعقد شد به عنوان یک شرکت خصوصی غیرانتفاعی در ایالت کالیفرنیای آمریکا به ثبت رسید.
پیش از سال 1998 تنها موسسه‌ای که به کار ثبت اسامی و قانونی کردن عناوین و یا به عبارت بهتر دادن پاسپورت برای ورود به محیط وب اقدام می‌کرد موسسه استانداردهای ملی آمریکا NSI بود که چون یک سازمان دولتی به شمار می‌رفت بخوبی می‌توانست برای منافع آمریکا برنامه‌ریزی کند. در این سال بود که ایالات متحده و متخصصین اینترنت تصمیم گرفتند این وظیفه را به یک سازمان غیرانتفاعی واگذار کنند. از این بابت بود که در سال 98 طی تفاهم نامه‌ای با وزارت بازرگانی آمریکا، موسسه خصوصی و غیرانتفاعی آیمان با اهداف گوناگونی تأسیس شد. از جمله این اهداف می‌توان موارد زیر را ذکر کرد:
ایجاد رقابت در ثبت دامنه‌های عمومی از طریق ازدیاد تعداد دامنه‌ها و ازدیاد تعدادمراکز ثبت (registrars)، بین‌المللی سازی مدیریت امور مربوط به اسامی و شماره های اینترنتی، ایجاد مکانیسم ارتباط با کلیه اقشار مختلف.
آیکان مشارکتی دولتی-خصوصی است و هدف آن حفظ ثبات در عملکرد اینترنت، افزایش رقابت، نمایندگی جوامع اینترنت بین‌المللی و توسعة سیاست‌های متناسب با مأموریتش در سطح پایین به بالا و بر اساس اجماع است. در سند تأسیس این سازمان 35 هدف برای آیکان طراحی شده که بعضی از آنها به شکل تخصصی و فنی و برخی به شکل‌های رفتاری برای سازماندهی آیکان قابل شناسایی هستند.
نقش آیکان
آیکان مسئول حل و فصل مسائل جهانی اینترنت در راستای مدیریت المانهای فنیDNS است تا از این طریق کاربران اطمینان یابند که آدرسی صحیح دریافت می‌کنند. این کار از طریق نظارت و سرپرستی بر توزیع مشخص‌کننده‌های فنی منحصر بفرد مورد استفاده در اینترنت و نمایندگی برای نام دامنه‌های مرتبه بالا (از قبیل  com  .info. و غیره) انجام می‌گیرد.
سایر موارد مورد توجه کاربران اینترنت از قبیل داد و ستدهای مالی، کنترل محتوای اینترنت، نامه‌های الکترونیکی ناخواسته (
spam) و محافظت از داده‌ها خارج از محدودة مأموریت فنی و درنتیجه حیطة وظایف آیکان است.
چالش های فرارو در ICANN
یکی از مهمترین چالش‌ها در رابطه با آیکان حوزه حقوقی آن است. با توجه به اینکه این شرکت در آمریکا قرار دارد، از قوانین این کشور تبعیت می‌کند. از اینرو تغییر حوزه حقوقی آیکان بسیار حائز اهمیت است تا دعاوی بین‌المللی در حوزه‌ای مبتنی بر نظام حقوقی بین‌المللی مطرح شود.
چالش مهم دیگر بحث new TLD ها می‌باشد. از آنجایی که DNS سرورهای اصلی در همه دنیا پراکنده‌اند و در تمام قاره‌ها وجود دارند، امکان فروش لیسانس TLDهای جدید از طریق مزایده در بازار بین‌المللی وجود دارد. اما آیکان اداره TLDها را به شرکت های آمریکایی واگذار می‌کند و آن‌ها از محل فروش Domain name ها سود سرشاری بدست می‌آورند.
از اینرو تلاش برای تغییر مدیریت حقوق آیکان و اداره
TLDهای جدید بسیار حائز اهمیت است.
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


آشنایی با آیسسکو
دو شنبه 8 خرداد 1391 ساعت 1:31 | بازدید : 792 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 

سازمان اسلامی، آموزشی، علمی و فرهنگی (آیسسکو) در سال 1361 (ماه مه 1980) تأسیس شد.
 آیسسکو  (ISESCO) زائیده سازمان کنفرانس اسلامی (OIC)‌ است و به عنوان یکی از مجامع علمی، فرهنگی و آموزشی وظیفه مهمی در ایجاد تعامل فرهنگی و علمی بین کشورهای مسلمان بر عهده دارد. 
آیسسکو پس از تصویب اساسنامه آن در یازدهمین اجلاس وزیران خارجه کشورهای عضو کنفرانس اسلامی در اسلام آباد در سال 1361 (ماه مه 1980) جهت هماهنگی و گسترش تعامل و همکاری‌های آموزشی، علمی و فرهنگی با الهام از اهداف و تعالیم عالیه اسلام میان کشورهای اسلامی تأسیس شد. اساسنامه این سازمان در سال 1982 به تصویب رسید و طی سال‌های 1986 تا 1997 در سه مرحله تصحیح برروی آن انجام گرفت.
51 کشور در این سازمان عضویت دارند. اهداف آیسسکو عبارتند از:
1ـ تقویت و ترغیب همکاری میان کشورهای عضو و تحکیم آن در زمینه‌های آموزش، علوم، فرهنگ و ارتباطات
2ـ توسعه علوم کاربردی و استفاده از فناوری پیشرفته در چارچوب آرمان‌ها و ارزش‌های جاودان و بلندمرتبه اسلامی
3ـ تحکیم درک و تفاهم میان ملت‌های مسلمان و مشارکت در امور، دستیابی به صلح و امنیت جهانی به شیوه‌های گوناگون به ویژه آموزش، علوم، فرهنگ و ارتباطات
4ـ حمایت از تکامل و ایجاد هماهنگی میان مؤسسات تخصصی سازمان کنفرانس اسلامی در زمینه آموزش، فرهنگ و ارتباطات و تحکیم همبستگی یکپارچه اسلامی در میان کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی
5ـ مطرح نمودن فرهنگ اسلامی به عنوان پایه و اساس برنامه‌ریزی آموزشی در کلیة سطوح
6ـ تحکیم فرهنگ اسلامی، حفظ استقلال اندیشه اسلامی در برابر تهاجم فرهنگی، عوامل انحراف، تخریب و پاسداری از خصوصیات بارز تمدن اسلامی
7ـ پاسداری از هویت اسلامی مسلمانان در کشورهای غیر اسلامی.
برای آشنایی تفصیلی‌تر با آیسسکو به اینجا رجوع کنید.
 
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


آشنایی با آنکتاد (UNCTAD)
دو شنبه 8 خرداد 1391 ساعت 1:16 | بازدید : 2709 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 

کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل (UNCTAD: United NationsConference on Trade and Development) که به اختصار آنکتاد نامیده می‌شود در سال ۱۹۶۴ میلادی با هدف یک پارچگی کشورهای در حال توسعه با اقتصاد جهانی تاسیس شد
آنکتاد یک رکن فرعی مجمع عمومی سازمان ملل متحد است و برمبنای قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل متحد بنا شده ‌است. آنکتاد از ابتدای تاسیس فاقد شخصیت حقوقی بین المللی بوده‌است.
آنکتاد در تصمیمات خود درعرصه تجارت بین‌الملل و توسعه اقتصادی، مفهوم حاکمیت اقتصادی را علاوه برحاکمیت سیاسی لحاظ نمود و اصل برابری، همکاری بین‌المللی مبتنی برانصاف و وابستگی متقابل به نفع کشورهای درحال توسعه را مورد تاکید قرارداده‌است.
آنکتاد در پی آزادی تجارت بین‌المللی درچارچوب حمایت از کشورهای توسعه نیافته جهان، کاهش میزان ضررها و مساعدت برای توسعه اقتصادی آنها و غیره می‌باشد.
به عبارت دیگر آنکتاد اتخاذ رفتار مساعد را ترجیحا به نفع کشورهای توسعه نیافته جهت سوق دادن این گونه کشورها به سطحی متوازن و متعامل با کشورهای توسعه یافته، به عنوان یک قاعده و اصل می‌داند.
لذا قالب فرمول رفتار مساعد، درموارد لزوم آزادی تجارت بین‌المللی را نپذیرفته‌است، لکن درموارد مقتضی در راستای منافع کشورهای درحال توسعه، آزادی تجارت بین المللی مورد قبول واقع شده‌است.
آنکتاد محور مرکزی سازمان ملل متحد برای برخورد یکپارچه با تجارت و توسعه و مباحث مرتبط با حوزه‌های مالی، تکنولوژی و سرمایه گذاری و توسعه در کشورهای درحال توسعه و توسعه نیافته‌است.
آنکتاد از طریق جستجو و تجزیه و تحلیل رویه‌ها و جمع آوری اطلاعات به دنبال ایجاد زمینه برای مشورت بین دولت‌ها و تبادل تجربیات با هدف یکپارچه سازی عوامل توسعه‌است. آنکتاد با سازمان‌های دیگر برای رفع نیازهای کشورهای درحال توسعه همکاری دارد.
دبیرخانه آنکتاد در انجام وظایفش همراه با دولت‌های عضو و درتعامل با سازمان‌های وابسته به سازمان ملل متحد و کمیته‌های منطقه‌ای همانند موسسات دولتی، سازمان‌های غیر دولتی و غیره کار می‌کند.
آنکتاد در راستای تسهیل فرآیند توسعه در کشورهای در حال توسعه فعالیت‌های مختلفی را انجام داده‌است که یکی از آنها توجه به موضوع کارایی تجاری است. یکی از راهکارهای ارائه شده توسط آنکتاد درجهت افزایش کارایی تجاری کشورهای در حال توسعه برنامه نقطه تجاری است.
دربرنامه سال ۱۹۹۹، اهداف آنکتاد توسط اعضا برای کمک به راه اندازی و هماهنگ کردن نقاط تجاری درسراسر دنیا مجددا مورد بررسی قرارگرفت.
در اکتبر سال 1999 اعضای آنکتاد استراتژی جدیدی با 2 جهتگیری اصلی برای فعالیت‌های انکتاد با توجه به برنامه‌های نقاط تجاری ارائه نمودند:
·    توسعه دامنه و کیفیت خدمات فراهم شده بوسیله شبکه نقاط تجاری جهان GTPNet:Global Trade Point Network
·    توانمندسازی نقاط تجاری با نظر به بهبود پایداری نقاط تجاری و کاهش وابستگی آنها به منابع آنکتاد
مرکز توسعه نقطه تجاری ملل متحد:
مرکز توسعه نقطه تجاری ملل متحد (UNTPDC) وابسته به آنکتاد در ژوئن سال ۱۹۹۳ تاسیس و ابتدا در بانکوک مستقر شد و از نزدیک با کمسیون اجتماعی و اقتصادی آسیا و اقیانوسیه و موسسه آسیایی تکنولوژی همکاری می‌کرد.
این مرکز از جولای سال ۱۹۹۵ به ملبورن (استرالیا) منتقل شد و در آنجا توسط موسسه تکنولوژی رویال ملبورن پشتیبانی شد. این موسسه در زمینه مباحث تحقیق و توسعه با مرکز توسعه نقطه تجاری ملل متحد همکاری می‌کند.
 
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


آشنایی با دبیرخانه سازمان ملل متحد
دو شنبه 8 خرداد 1391 ساعت 1:14 | بازدید : 782 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 

دبیرخانه سازمان ملل متحد یکی از شش رکن اصلی سازمان ملل متحد است.
  دبیرخانه زیر نظر دبیرکل سازمان ملل متحد فعالیت می‌کند و اطلاعات و امکانات لازم را برای جلسات اعضای سازمان ملل فراهم می‌نماید. دبیرکل، کارمندان دبیرخانه را بر مبنای توسعه و تعادل جغرافیایی کشورها تعیین می‌کند. اعضای دبیرخانه جزء مأمورین بین‌المللی با بالاترین درجه کارایی و درستی هستند.
|
امتیاز مطلب : 13
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3


آشنایی با جنبش عدم تعهد (NAM)
دو شنبه 8 خرداد 1391 ساعت 1:13 | بازدید : 869 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 

جنبش عدم تعهد متشکل از 118 کشور است و علائق سیاسی، اقتصادی و فرهنگی کشور‌های در حال توسعه را در سطح جهانی نمایندگی می‌کند.
  وب سایت رسمی: NAM / ندارد / BackgroundInformation
جنبش عدم تعهد (NAM) سال۱۹۶۱میلادی در بحبوحه دوران جنگ سرد با تلاش جواهر لعل نهرو نخست‌وزیر فقید هند، سوکارنو از اندونزی، جمال عبدالناصر از مصر و ژنرال تیتو از یوگسلاوی با هدف وحدت بین کشورهایی بنیان گذاشته شد که نه در اردوگاه کمونیسم و نه در اردوگاه کاپیتالیسم قرار داشتند.
این جنبش تاکنون ۱۴نشست در سطح سران برگزار کرده است و هم اکنون ۱۱۸ کشور که تقریبا بیش از دوسوم اعضای سازمان ملل متحد را تشکیل می‌دهند عضو آن هستند و  کوبا ریاست دوره‌ای جنبش غیرمتعهدها را برعهده ‌دارد.
از مجموع اعضای جنبش عدم تعهد ۵۳کشور از قاره آفریقا ، ۳۸کشور از قاره آسیا ، ۲۶کشور از آمریکای لاتین و یک کشور از اروپا (بلاروس) عضو رسمی جنبش هستند و هائیتی و سنت کیس و نویس دو عضو جدید این جنبش هستند که در اجلاس پارسال سران عدم تعهد در هاوانا به آن پیوستند. ۱۵کشور و ۷سازمان بین‌المللی نیز عضو ناظر جنبش عدم تعهد هستند.

 

غیر متعهدها و دغدغه‌های پیش رو
در سال 1961 و در اولین اجلاس این جنبش که در بلگراد، پایتخت یوگسلاوی سابق، برگزار شد، شرایط عضویت کشور‌ها در جنبش غیر متعهد‌ها تعیین شد. بر این اساس کشور‌های عضو غیر متعهد‌ها از ائتلاف با قدرت‌های بزرگ و عضویت در پیمان‌های دفاعی که این قدرت‌ها نیز عضو آن هستند، منع شده‌اند.
در این اجلاس که در بلگراد به میزبانی ژنرال تیتو برگزار شد، محور مباحثات 25 کشور اولیه عضو، خطر بروز جنگ میان ایالات متحده آمریکا و شوروی سابق بود.
عدم تعهد در بیانیه پایانی اجلاس اول اعلام کرد: هدف ما حمایت از کشور‌های مستقل و مبارزه با امپریالیسم است. عدم تعهد همچنین خود را متعهد به بازسازی ساختار اقتصاد جهانی دانسته بود.
پس از فروپاشی اتحاد شوروی و پایان جنگ سرد، در سال‌های آغازین دهه 1990، فرایند جهانی سازی، تجارت و سرمایه گذاری، بدهی‌های خارجی، بیماری ایدز و جرایم بین‌المللی  به عمده ترین دغدغه‌های غیر متعهد‌ها بدل شدند.
غیر متعهد‌ها دارای اساسنامه مدون و یا یک مقر دائمی نیست. تصمیمات اصلی نیز در اجلاس سران کشور‌های عضو این جنبش اتخاذ می‌شوند. اجلاس سران غیر متعهد‌ها هر سه سال یکبار برگزار می‌شود. سمت ریاست جنبش عدم تعهد نیز هر دوره به کشور میزبان اجلاس سران واگذار می‌شود.
|
امتیاز مطلب : 7
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3


آشنایی با جامعه آند (Comunidad Andina)
دو شنبه 8 خرداد 1391 ساعت 1:9 | بازدید : 1429 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 

جامعه آند یک بلوک اقتصادی است متشکل تعدادی از کشور‌های آمریکای لاتین.
  وب سایت رسمی: ComunidadAndina
این بلوک اقتصادی پس از امضای موافقتنامه اقتصادی کارتاخنا در سال 1969 موجودیت یافت. تا سال 1996 نیز این بلوک معاهده آند نام داشت و از این سال به به بعد جامعه آند (Comunidad Andina) نام گرفت.
مقر جامعه آند(Can) در شهر لیما پایخت پرو قرار دارد و کشور‌های بولیوی، کلمبیا، اکوادور و پرو اعضای تشکیل دهنده آن هستند.
بر همین اساس کشور‌های عضو جامعه آند در مجموع 120 میلیون نفر جمعیت دارند که در مساحتی معادل 4.700.000 کیلومتر مربع زندگی می‌کنند. مجموع درآمد ناخالص داخلی اعضای جامعه آند با احتساب ونزوئلا در سال 2005 به 745.3 میلیارد دلار می‌رسید.
اعضا

 

جامعه آند براساس معاهده آند در سال 1969توسط کشور‌های بولیوی، شیلی، کلمبیا، اکوادور و پرو تاسیس شد. در سال 1973 ونزوئلا نیز به عضویت جامعه آند درآمد. در سال 1976 اما با کناره گیری شیلی تعداد اعضای جامعه آند مجددا به 5 عضو رسید.در سال 2006 نیز با کناره گیری ونزوئلا از جامعه آند تعداد اعضای این بلوک اقتصادی به 4 کشور کاهش یافت.
 با امضای تفاهمنامه همکاری با مرکوسور، کشور‌های آرژانتین، برزیل، پاراگوئه و اوروگوئه به عنوان اعضای وابسته به جامعه آند پیوسته‌اند. از دیگر سو چهار عضو جامعه آند نیز به عضویت مرکوسور، البته عضویت وابسته این سازمان اقتصادی، درآمدند.
ارتباط با سایر سازمان‌ها
جامعه آند و مرکوسور دو بلوک عمده تجاری در آمریکای جنوبی هستند. در سال 1999 این دو سازمان با هدف ایجاد منطقه آزاد تجاری آمریکای جنوبی(SAFTA) مذاکرات خود را برای ادغام آغاز کردند. در 8دسامبر 2004، جامعه آند یک تفاهم نامه همکاری با مرکوسور امضا کرد. این دو بلوک اقتصادی سپس نامه‌ای مشترک انتشار دادند و در ان اعلام کردند، هدف اصلی مذاکرات آتی را یکپارچگی کل آمریکای جنوبی با هدف تاسیس اتحادیه کشور‌های آمریکای جنوبی با الگوبرداری از اتحادیه اروپا قرار خواهند داد.[اوناسور شکل می‌گیرد]
در سال 2005 ونزوئلا تصمیم گرفت به مرکوسور بپیوندد در ابتدا پیوستن ونزوئلا به مرکوسور زمینه ساز مذاکرات آتی جهت همگرایی دو بلوک اقتصادی جامعه آند و مرکوسور قلمداد شد .الن واگنر دبیرکل وقت جامعه آند نیز به نقل از علی رودریگس وزیر امورخارجه وقت ونزوئلا اعلام کرد که این کشور قصد ندارد جامعه آند را ترک کند و عضویت ونزوئلا در مرکوسور زمینه همگرایی میان دو بلوک اقتصادی جامعه آند و مرکوسور را فراهم خواهد آورد.
در دسامبر 2006 هوگو چاوز اعلام کرد: به دلیل اینکه دولت‌های کلمبیا و پرو(از اعضای Can) معاهده تجارت آزاد با آمریکا امضا کرده‌اند، ونزوئلا از جامعه آند خارج خواهد شد. با این حال روند خروج ونزوئلا از جامعه اند 5 سال به طول خواهد انجامید و تا آن زمان ونزوئلا و شرکایش در جامعه آند از تفاهم نامه‌های اقتصادی موجود جامعه آند تاثیر خواهند پذیرفت.
حرکت آزادانه مردم
از اول ژانویه سال 2005، شهروندان کشور‌های عضو جامعه آند می‌تونند بدون ویزا به سایر کشور‌های عضو این جامعه سفر کنند. شهروندان عضو جامعه آند به هنگام سفر در کشور‌های عضو این بلوک اقتصادی تنها موظف به ارائه کارت شناسایی خود هستند.
 
|
امتیاز مطلب : 11
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3


تبلیغات
آموزش تخصصی بازار مالی (بورس و اوراق بهادار - فارکس - طلا - بورس کالا - بورس نفت - بورس های بین المللی و....) بصورت کاملا" خصوصی و یا غیر خصوصی سئوالات و یا تقاضای خود را به آدرس hm.nazari20@gmail.com و یا hm.nazari20@yahoo.com ارسال کنید
منوی کاربری


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
موضوعات
نویسندگان
نظر سنجی

چه مطالبی را با توجه به اینکه وبلاگ اموزشی است نیاز است بیشتر به آن بپردازیم متشکرم

آرشیو مطالب
آخرین مطالب
خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



دیگر موارد
آمار وب سایت

آمار مطالب

:: کل مطالب : 891
:: کل نظرات : 0

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 1
:: تعداد اعضا : 109

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 2546
:: باردید دیروز : 10
:: بازدید هفته : 2622
:: بازدید ماه : 3114
:: بازدید سال : 50255
:: بازدید کلی : 170796